-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Ja, börjar det lukta illa och bli inflammerat så ska den självklart ha antibiotika.

Men rent generellt så tycker jag att många veterinärer skriver ut det i rent förebyggande syfte, tyvärr. Vi har stora problem med multiresistenta bakterier inom människosjukvården och djurhållningen bidrar mycket till det. (bakterierna blir exponerade för antib. och utvecklar resistens...) Fungerar inte antibiotikan så har vi inget "starkare" att ta till.
(Lite OT ingen kritik riktad mot dig!)

31798177.jpg

Tala genast om för mig var du köpt det tränset! Jag vill ha ett sånt. Letar efter ett till vettigt pris. Vill inte lägga ut 2000:- på ett för det har jag verkligen inte råd med.

Hittade ett i en ridsportbutik med sådan nosgrimma men då var nackstycket konstigt och klumpigt och passar inte alls min lilla häst.

Tror att jag såg ett sånt begagnat träns i brunt i Hudik för ett par veckor sedan.
Sök på Hudik hästsport så får du kontaktuppgifter till Tina.

här går de på sparlåga.
Calle o jag går promenader varje dag samt stretchar och ibland hänger Q med oxå.
Man får ju säga att dom är väldigt snälla där jag går med dom i ur o skur med en häst i varsin hand :D
Q vilar annars o har gjort så i 2 veckor snart.
Jag tappade all motivation o när de sen blev minus o stenhårt i backen så la jag ner verksamheten totalt.

Ska dock börja skritta honom mer o mer nu.

*kl*
Sixt har blivit tilldelad vila av veterinär så sent som igår.

Hon har fyra svullna ben, frambenen är liiiiiiiiite svullna, höger bak är svullen strax ovanför kotan på in och utsidan, och v. bak är svullen från kotan och nästan upp till hasen.
Svullnaden är varm, men inte svampig och helt klart värst på vänster bak.
Inte det minsta öm, stel eller halt och är feberfri.

Hon har haft mugg ett tag nu som var rätt hemsk, men på bara ett par veckor har säkert 70% av muggen försvunnit.
Hon har inte varit röd eller svullen av muggen tidigare, muggen är väldigt torr.

Kontaktade veterinär, som tror att det beror på muggen.
Men eftersom det alldeles nyligen varit ett virus på ridskolan 1 km bort där just benen svullnar upp, och Sixts muggfria ben är svullna så ville hon inte avfärda det.

Nu ska jag till stallet och se hur hon mår, är det inte det minsta bättre idag så kommer veterinären ut (hon var inte ute igår, pratade bara på telefon).

Köpte faktiskt det tränset för 350 kr på h**ks för typ 5 år sen :p superbra träns o bästa kvaliten jag haft!! :laugh: :love:

Oj, ett sådant har jag till shettisen. Skitkass kvalisort. Lustigt att de gör samma träns i olika kvalitéer till de olika storlekarna.

Men fint är det banne mig!

Sinfonie: Men vad trist. Hoppas det i alla fall går över fort.

Tror att jag såg ett sånt begagnat träns i brunt i Hudik för ett par veckor sedan.
Sök på Hudik hästsport så får du kontaktuppgifter till Tina.

här går de på sparlåga.
Calle o jag går promenader varje dag samt stretchar och ibland hänger Q med oxå.
Man får ju säga att dom är väldigt snälla där jag går med dom i ur o skur med en häst i varsin hand :D
Q vilar annars o har gjort så i 2 veckor snart.
Jag tappade all motivation o när de sen blev minus o stenhårt i backen så la jag ner verksamheten totalt.

Ska dock börja skritta honom mer o mer nu.

Jag hittade ridsportbutiken på nätet. Ska höra mig för. Tack för tipset!

Trist med motivationsbristen. Men jag förstår dig. Halta o lytta hästar och oridbart underlag är ju jätteskoj ...:cool:

Hundra år sedan jag var här i denna tråden. För mig som för er andra går det både upp och ner med mina två -04or

Carisma har gått nolla i 110 och hon älskar att hoppa.
Hon har haft en liten skada nu i höst, akut vrickning i en bakkota. Fick bli behandling och vila i tre veckor. Inget allvarligt så nu är vi igång igen och ska ut på hoppbanorna.
Från i sommras:
Carran2-1.jpg

carran-1.jpg

Lasse har gått nolla en meter i hoppning och debuterat på körtävling med tre rosetter som resultat :banana:
Han känns fortfarande som en unghäst - tittig, snubblig och hungrig. Undrar om han nånsin växer upp?
lasse4.jpg

lasse6.jpg

Snabb uppdatering från oss i geggiga skåne.

Vad kul att du håller på med körning med Lasse :) Jag tyckte det blev alldeles för mycket jobb (och dyrt om inte annat) men jag fick mig som tur var en jätteduktig "medkusk" som gör selar på löpande band och har köpt egna vagnar :)

KL

Vad tråkigt med alla skadade hästar här! Hoppas de blir friska snart.

För mig och Windy har det blivit mycket dressyrträning sista tiden. Jag var sned i min rygg och Windy hade tänder som var vassa så jag lyckades knappt fatta vänster galopp ett tag och Windy gick och streta mot handen hela tiden.
Börjar bli bättre nu med allt när vi har löst de problemen.
Ska iväg och träna nu och sen blir det smörj- och pizzakväll i stallet :)

Så typiskt att det skulle bli samma dag som anläggningen öppnade och vi kunde börja träna igen :(

Men det var iallafall inget virus!
Utan med största sannorlikhet pga mugg, så hon har fått kortisonsalva utskrivet (närmare 300 spänn för en sån liten tub :eek:)
Ska kontakta veterinär på måndag igen, då får vi se om hon behöver antibiotika eller inte.

Ja, fick äntligen över veterinär på mina tankar igår!
Min stallkompis fick ringa ut jourhavande vet då hennes häst efter ridtur helt plötsligt blev 4 gradigt halt :O
Så när han kom ut bad jag honom ändå kolla på hennes tand, och han fick även se gallret som är boven i dramat och blev smått förvånad över att skadan inte är större! Så har fått ut metacam nu för att hon ska kunna äta och dricka iaf, (slutade äta pelleterat foder direkt och ville igår inte ens äta det uppblötta utan var tvungen att blöta det till välling.)

Har även fått kliniktid vilket jag berättade för denna vet, den 8/11, han tycker att jag ska höra av mig igen och referera till honom att hästen inte kan vänta i 2 veckor utan detta är något som måste åtgärdas snarast då hon blivit så besvärad av det helt plötsligt.

Nu blir det långvila och småpromenader för oss, men det är mysigt det med.
Jag uppdaterar här med jäma mellanrum nu om hur det går för den lilla tannalösa ;)

Ja men vad bra :) Låter klokt att stressa på kliniken lite. Hoppas att hon svarar bra på metacamen så hon kan äta igen!
Det är bra, håll oss uppdaterade :laugh:

KL

Hej hallå minns ni mig? Jag med nyinköpt ponny som vi satt igång försiktigt nu ett tag. Han var ju inte mycket riden alls när vi köpte honom, rakt fram är det som gällt.
Han sköter sig bra men ryggmuskler tar tid att bygga har jag märkt. Flåset har blivit bättre och stundtals förstår han att skritt också är en gångart:idea: Han har gått och såsat ordentligt i skritten och när man försökt få fram honom så kommer traven istället, men nu så!

Trava på volt är jättesvårt och han blir stark och flyter ut men dressyrtränaren som hunnit vara ut en gång tyckte han var trevlig med bra gångarter men det krävs lite jobb för att få ordning på han. Han ligger på en 4årings nivå i utbildning sa hon.

Skor har han fått också för första gången, han var superduktig:) Gångarterna blev mindre markbundna och han tar för sig bättre nu tycker jag.

Sen märker man att han testar lite vart gränserna går i hanteringen. Han har ju bara varit valack ett år och inte särskilt mycket riden och hanterad så vi har våra duster:devil: Men han är alltid snäll men lite drumlig och tittar oförstående på en ibland:grin:.

Han är en riktig klippa ute, går förbi saker där vår 22 åring tycker det är döläskigt. Han rör inte heller en fena fast lasbilar med skamlande släp passerar alldeles för fort:bow:.

Idag höll jag dock på att köra på han i mörkret:eek: Han har på mystiskt sätt tagit sig ur hagen utan att ha sönder staketet, stod och åt utefter vägen. Tur det var jag som kom och tur han är snäll med mycket pannlugg att greppa tag om:crazy:. Följde mig snäll som en hund till stallet....

044.jpg

Uppdatering:

Ringde ut veterinär idag, benen var sämre på morgonen (vänster bak har varit värst, nu var även höger bak lika svullen).

Det positiva är att Sixten är feberfri, men visst har hon början till lymfangit :(
Hon behandlas med metacam, och frambenen ska lindas på nätterna (för avlastning).
Och sen ska jag lyckas skritta och småtrava mitt vilddjur :eek:
Och vi får absolut inte vara i ridhuset, utan ska hålla oss runt åkrarna.
Kan tillägga att hon bockar och skuttar runt bara när vi promenerar..

:(

Usch mugg är verkligen jobbigt.. Windy har haft det sen i februari-mars, den vägrar dö men den blir inte värre så länge jag håller efter den.

Varför får ni inte vara i ridhuset?

Nytt problem har uppkommit! Min häst är lite väl glad i dessa lila sprutor! xD Tycker att de är smaskens och höll på att svälja den idag! :angel:
Maten slinker även ner nu med, fortfarande uppblött men inte välling. :laugh:

Hade kalas för mig idag och jag fick vad jag önskat mig, 2 Rosa vattenhinkar till min sjukling! en 20l och en 12l. Hon har även testdruckit och de fick högt betyg av henne.

Men snacka om att jag har abstinens från ridningen!
Har även skickat mail till kliniken igen, hoppas att vi kan få komma snabbare.

Sinfonie
Fy vad tråkigt!
Jobbigt med dessa skadade hästar såhär på höstkanten!
Håller tummarna för er att det blir bättre och att pålle din lugnar ner sig lite.

jag har faktiskt hört om folk som behandlar mugg med clorin.
Ingen aning om de är så bra egentligen men ska tydligen vara suveränt.

Tvätta rent först med milt schampoo först.
Badda med utspädd clorin, låt sitta ett tag o sen skölja bort, upprepa behandling om några dagar.
Häv sen på något mjukgörande.

Clorin låter väl sådär? Det finns ju däremot Klorhexidin-schampo att köpa på apoteket som tog bort raspen på W med en behandling... Men då hade han ju inte såå himla mycket i och för sig...

Nä jag tycker oxå de låter sådär men tydligen ska de funka.

Jag har inte haft mugg men de är svårt o få bort och ibland kan varje halmstrå vara värt att testa.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 558
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix