-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

Aj, clorin låter som om det kan göra mycket ont?!

Sinfonie:
Du skriver att 70% av muggen har försvunnit, om det fortsätter bli bättre så låter det ju som om du har hittat ett bra sätt att behandla den.
Det som jag annars har upplevt fungera är att klippa benen, smörja med zinkpasta (uttorkande) och sedan hålla mjukt med salicylsyrevaselin.
Rörelse är viktigt för att hålla lymfangiten i schack, så prommenera med henne om du inte vill sitta upp på galningen ;)

Jag antar att det är för att det blir för tungt (hon får absolut inte ansträngas, utan bara röra på sig), jag hann inte fråga, hon sa mycket och hade snorbråttom till ett annat ställe..

Svar till alla:
Svullnaden är så mycket bättre nu, ingen värme och hon verkar ganska fräsch :laugh:
Jag använder Hibiscrub + Fuciderm (tror jag att det hette..), och så ska hon få metacam i 7 dagar till.
Och jag klippte alla karleder för någon månad sedan, men det är nog dags igen..
och nu när hon inte slänger med benen åt alla håll så fort jag tittar på dom, så går det nog liiite bättre ;)

Jag har ärligt talat bara ridit en gång, övriga gånger har jag lett henne.
Vi hade sällskap den gången och hon skötte sig hur fint som helst, det är superlerigt här så jag har ingen lust att gå omkull igen för att hon ser spöken när vi är själva..

Vad skönt att det går åt rätt håll! :)

*kl*

Lite mysbilder :)

31823450.jpg

31823449.jpg

31811418.jpg

Ja det är fint där nere. Men egentligen är det bara en vanlig tråkig ström :p
Men när dimman ligger på, som på sista bilden, är det riktigt mysigt där nere! :laugh:

Fin är han din nya grabb!! :)

*kl*
Renesansen har nnu varit på besök hos tandläkare, hade förväntat mig värsta stora anläggningen men var en ganska liten och mysig klinik.

Tanden lever tydligen fortfarande och om lagningen nu lyckats så kommer den att växa ut igen och om några år vara helt normal igen. :bump:

Jobbigt är dock att hon redan samma kväll hade tagit av den övre plomben (är lagat i 3 lager) detta gör ingen men de bör sitta kvar i ett par dagar iaf. Men jag skulle inte oroa mig.

Metacam i ytterligare 4 dagar och Ethacilin i 10 dagar...

Så nu håller vi alla tummarna för att det blir bra!!

Härligt..håller tummarna jag oxå.

Här är de vidrigt väder, regn, ruggigt o kallt o massa LERA.
jag verkligen avskyr lera.Hellre stenhård backe o massa minus.

Calle börjar vakna till liv o bli väldigt busig men håller sig i skinnet på våra promenader än så länge ;)
Dock terroriserar han Q i hagen o Q sparkar .. så två fina sår på calle..han får skylla sig själv.
Nu blir de hage ensam om dom inte kan hålla sams ;)

Återbesök om 1½ vecka.. spännande.
Jag ser ändå rätt ljust på tillvaron just nu.
Imorgon ska jag börja rida lite på Q o Nisse oxå.. har inte haft nå sug efter att rida dom men nu börjar de komma tillbaka igen..

Ta hand om er i mörkret.

Vad häftigt egentligen, att en sån skada kan repa sig själv (nåja, med lite hjälp) och tanden växa ut igen!

Har du testat probaVet? Den antiseptiska lotionen?
Fick tips av vet att testa den när inte fuciderm och fucidin fungerade på Aprilias mugg i våras. Och det fungerade, försvann på knappt en vecka och har inte kommit tillbaka än! - tack och lov!

http://www.hippovitae.se/?cat_id=32

Kl

Tråkigt att de flesta står med skador och diverse annat strul. =/

Min tant mår bra, efter lite strul med en hovslagare som sömstack henne och skodde henne för trångt på bägge bak. Hon var snor halt på vänster bak på en tävling, dagen efter att hovis vart där. Så det var bara att åka hem. Surt, men med nya lösa dojjor och vila så repade hon sig rätt snabbt.

Har dock inte tränat lr tävlat på evigheter pga stallbyte och sadelproblem bla, utan sitter och trimmar för mig själv hemma. Kommer trimma på fram tills nästa säsong, med lite vilande här och där och sätta igång tävlandet tills då.

Filmen från senaste tävlingen, klassen innan hon var halt.

http://www.youtube.com/watch?v=QIe0_hZAJDk
Reg 110.

Surt pet, bommen hade lika gärna kunnat legat kvar.

Hur är det med eran motivation och ridlust nu i höstmökret?

Motivationen är väl så där...Kyla har jag inget emot men mörker...:(. Så trist att rida ut i detta mörker tycker jag. Man hinner ju inte ens hem inna det är mörkt. Men snart börjar mitt vinterjobb och det schemat är bra mycket bättre:)
Men helgen har varit fantastisk, sol sol sol:D

Tänkte höra vad ni tycker. Ponnyn är ju inte regelbundet riden förrän vi köpte honom för 7 veckor sen. Vi har nu ridit och tömkört regelbundet 5 dagar i veckan i 7 veckor. Han har utvecklats riktigt bra och börjar få bra kondition. Dressyrtränaren som nu sett honom 2 gånger ser stora framsteg:bow:.
Men utbildningsmässigt tycker hon att han är som en 4 åring så vi har lite att jobba med.

Men nu till frågan: Bör han få en viloperiod? Kanske behöver smälta allt som han varit med om dessa 7 veckor? Bara pyssel och inga krav någon vecka? Hans omställning från att gå i hagen och bara sporadiskt ridas i skogen är ju rätt stor till vad han gör nu. Kanske behöver muskler, senor och leder även vila för att inte ta skada?

Vad tycker ni?

Jag tror inte att det är helt fel att han får smälta lite av det han har lärt sig mentalt. Jag hade kanske valt att promenera med honom under den tiden och inte bara gå i hagen. Men skadar nog inte att lulla på i hagen en vecka heller.

Kl

Min motivation har varit så där, tyvärr. Jag är heller inte helt vän med mörkret och har haft och kommer att ha rätt mycket i skolan resten av terminen (kommer att läsa 2 kurser parallelt nu med start imorgon.. :cool:).
Och sen tycker jag att det är rätt trist att sätta igång hästjäkeln... jag vill rida ordentligt! Men nu har jag börjat vänja av fölis, så det är lite enklare nu när jag slipper släpa på henne med ;)

*kl*

På fredag blir det provridning!
Eller ja, ett försök till en.. Sixten måste ju fortfarande ta det lugnt.

Förhoppningsvis får hon en medryttare, och om jag har listat ut rätt så är det Shark här på buke :bump:

Åååh hoppa :love: och sommar :love:

Jag har tappade motivationen helt när marken frös. Letar ny stallplats med ridhus för fullt för jag orkar inte med en till vinter med enbart två ridvägar :(

Windy har fått stå nu i två dagar för att jag inte har haft någon lust att rida ut men idag var vi ute och galoppsade i snön.. Det var väldigt långa bromssträckor :D Tur att hästen iaf tycker det är kul med vinter.

Vi var ute på en sista tävling för året i söndags. Vi startade L:B3 för första gången och det gick rätt okej, 58,18 %. Massor att jobba på till våren nu..

http://www.youtube.com/watch?v=KkwDX1hVbVw

Det var ju inte katastrof det där!
Finns ju en del att träna på, men du har ju hela långa vintern på dig. ;)

Kl

lägger upp lite bilder så vi längtar lite mer till sommarn igen. :D

Sinfonie:
Jag håller tummen att damen din sköter sig och inte skrämmer slag å tösa. ;)

Hon är jättefin din pålla! Hoppas det blir en kort vinter :devil:

Dressyren har ju verkligen varit katastrof för oss. Eller ena gången har det gått hyfsat, nästa åt skogen. Hon blir jättespänd om det är trångt och mycket hästar på framridningen. I söndags var det både och och vi hamnade inte på katastrofnivå så jag är nöjd :) Ett litet steg framåt..

Min motivation har varit så där, tyvärr. Jag är heller inte helt vän med mörkret och har haft och kommer att ha rätt mycket i skolan resten av terminen (kommer att läsa 2 kurser parallelt nu med start imorgon.. :cool:).
Och sen tycker jag att det är rätt trist att sätta igång hästjäkeln... jag vill rida ordentligt! Men nu har jag börjat vänja av fölis, så det är lite enklare nu när jag slipper släpa på henne med ;)

Hade kunnat vara jag som skrev det! Ja,förutom att jag har fullt upp med bäbis istället för skola,
Och inget föl :D

Härliga bilder, och kul att ni är tillbaka :D

Provridningen gick väldigt bra, under omständigheterna.
Hon hade inte blivit riden på några dagar och det var första gången hon var i stora ridhuset på nästan ett år.
Lägg till 5 andra hästar (och hon blir lite speciell med många hästar..).

Tjejen red bra, Sixten var tittig och skuttig och allmänt unghästig.
I slutet slappnade hon av och var jättefin i traven (dom skrittade och travade bara, eftersom hon fortfarande ska ta det lugnt).
Hon gillade Sixtens gångarter och tyckte iallafall att hon var söt..
men hon ville ha en mer välutbildad häst, och hittade det, så ingen medryttare :(

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 558
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg