-04'ornas tråd Edition 9

Sv: -04'ornas tråd Edition 9

trist att de inte blev någon medryttare. men bara att ta nya tag o leta vidare.

På onsdag är de återbesök för mitt stora grå djur... spännande o se om de är nån skillnad o sen ska vi även diskutera ev operation lite mer ingående.
Magkänslan säger att han inte är helt ok.
Dock är han väldigt pigg o glad nuförtiden..vilket gör våra promenader lite väl spännande ibland:angel:

Liten gul jobbas som vanligt nu igen, inte för fullt riktigt än men på väg åt de hållet.
Vilan har varit bra för honom o jag tycker nästan att han verkar större..trodde han slutat växa nu men de kanske är mest massa han lägger på sig o på så vis upplevs större.

Huvudsaken att han känns större... han får gärna växa massor till :cool:

Hoppas allt går bra med Calle, tur att han är lite mer sig själv igen :)
Q kanske växer om honom? :eek: :D

Jag har roat mig med att lägga ut medryttarannonser, och har faktiskt fått svar som verkar vettiga :laugh:
Har också underhållt mig med med att titta på filmer från när förra medryttaren (eller, hann hon ens bli det?) provred i våras.. och printscreenat :p
Namnls.png

Tant flaxben

KL

Här har det hänt saker:-) Dressyrtanten har vågat sig på en hoppträning!! Skitkul var det rent ut sagt. Dessutom har jag bestämt att vi ska byta stall och flyttar till en finfin anläggning med ridhus. Det kommer bli en ny medryttare som ska tävla W i hoppningen och själv kommer jag få helt andra träningsmöjligheter nu. Härligt!!

Hur ska jag tänka när vi flyttar honom? Vilka dagar har ni flyttat och hur gör ni med övergång mellan olika foder osv? Flytt en lördag förmiddag eller så borde väl vara bäst så man kan vara ute och ha lite extra koll de första dagarna?

Nu har Calle varit på återbesök på Ultuna och viss förbättring sågs men inte helt bra..
därför togs beslutet att op bort benbitarna o se då gick de fort...
Jag fick lämna älsklingen där nere o åka hem utan häst o idag genomgick han operation.

Jag har varit sjuuukt nervös hela dagen.. jobbade förmiddan o mådde illa pga nervositet..
Väntade på samtalet hela tiden.
Själva op i sig var jag inte nervös över men narkosen.. mardrömmar om hästar som bryter benen i uppvaket osv.

vid 18 hade jag fortfarande inte hört ngt o jag visste inte om jag skulle tolka de bra eller dåligt.

Nu vid 19 ringde kirurgen upp o talade om att Calle numera stod i sin box o åt mat, nöjd med sig själv och utan benbitar.
Phu vilken lättnad.

För o grumla de hela lite så är de lite skador på ledbrosket, mer på höger än vänster.
Nu kan jag inte säga hur mkt de kommer betyda för kirurgen talade enbart engelska o med alla dessa fackliga uttryck så hängde jag inte med riktigt. Men när jag hade fått klart för mig att hästen var vid liv, mådde bra o han sa att jag kunde ev börja rida om 4 veckor (lät alldeles för tidigt tycker jag) så kan de ju inte ha så stor betydelse.

Fortsättning följer men i helgen ska jag åka o hämta hem min lilla älskling.
Är helt sinnessjukt vad fäst man är vid dessa djur :love:

Skönt att det verkar gått bra! Du kanske kan be att få skriftligt angående diagnos/prognos, så kan du i lugn och ro slå upp krångliga fackord :) Eller, är nog lättare att veta exakt vad de menar om ni pratar öga mot öga på plats!

Oj wow vad snabbt!
Skönt att op gick bra :laugh: hoppas att han blir helt bra nu!

Ja jag blev riktigt impad över att dom gjorde op så snabbt inpå.
Men de visar väl att jag valde rätt när jag luskade reda på den här veterinären.. hade ju fått rekommendationer från 2 håll innan valet föll på henne.

Eftersom hon även vet att vi har långt att åka, så fixade hon in honom redan dagen efter o så slapp han ytterligare en resa. Väldigt uppskattat.

sen visade de sig att en bekant, som dessutom köpte Calles storebror, jobbade på Ultuna i morse (veterinärstudent) så hon hade pussat lite extra på lillebror Carl och mockat extra fint åt honom.:)

Imorgon kommer mamma ringa dit (jag jobbar) o kolla hur de går för honom o dessutom försöka få prata med vår första veterinär (var ju en annan kirurg som gjorde op.) o på så vis få allt lite klarare o även besked om när vi får hämta honom.

Rent generellt är jag inte spec orolig över de här, de finns så många värre skador som hästar läker ihop från.
Sen är de klart att man kommer hålla extra koll, vara nojjig när han ska börja gå för fullt osv..
Men vid jul kommer jag få sitta på min häst igen, även om de bara innebär skritt o lättare jogg.:bump:

Calle är numera hemma sen ett par dagar tillbaka.
Mkt nöjd skuttade han in i sin box o la sig direkt o rullade i spånet.
Nöjd o glad häst!

Inte verkar han ha de minsta ont heller.

Nu väntar boxarrest i 2 veckor(from i torsdags) o så åb om 1½ vecka.
Sjukgymnastik 2 ggr om dagen så inte lederna stelnar till.

Vad skönt att det gick bra! Vilken bra prognos, ni är säkert tillbaka på tävlingsbanorna till våren :)

Underbart!
Jag tror som fio, ni är snart tillbaka igen :)

Uppdatering här:
Sixt går faktiskt väldigt bra att rida nu, så länge vi inte är utomhus :angel:
Med tanke på vilka styltor hon får bara av att promeneras, så håller vi oss i ridhuset.
Hon är jättepigg, skönt det, hon har aldrig haft någon bra framåtbjudning i ridhuset tidigare.
Igår växlade hon mellan att skutta som om hon vore hög på bumbibjörnssaft, testa sina travaregenskaper och att gå förbannat fint och avslappnat.
Svårt att få till det när hon inte ska ridas hårt eller länge, så hon har alltid överskottsenergi när jag sitter på :p

Och nu har vi tre provridningar att se fram emot, alla verkar lovande.
En hopptjej som arbetat som hästskötare, en dressyrtjej som tränat endel för just den dressyrtränaren som jag vill träna för :p, och en kamikazepilot :D

*kl*

Har inte så mkt att uppdatera mer än lite bilder ifrån våra bus och- mysturer i snön, måste ju passa på, för det är då Sultan inte riktigt orkar sätta emot lilla mig! :D

31892818.jpg

31892816.jpg

31892820.jpg

31885868.jpg

Härlig galoppbild!
Inser att jag rider alldeles för lite barbacka nuförtiden..

Här är de numera svinkallt, jag har en envis förkylning som varken bryter ut eller försvinner helt :mad:

Hästarna sköter sig rätt bra, förutom att Q har trassel me do byta galopp.
De är iofs inte hans största förtjänst i övrigt heller men tycker de är sämre än nånsin nu.
Funderar på o kolla upp honom hos en massage/akupunktur mm kvinna som finns i närheten.
Alltid bra o kolla igenom efter stelhet o snedhet.

Calle ska dit o behandlas med shockwave när han får klartecken för o sättas igång igen.
Vilket jag hoppas är på torsdag för då är de återbesök på Ultuna. :banana:

Att du är lite smågalen har vi ju sett förr ;) Haha, innan jag skulle gallopera runt barbacka på den bjässen..!

Underbar galoppbild!

Uppdatering:
Hemkommen från Uppsala/Sthlm så var det dags för första provridningen.
Den gick totalt åt skogen.
Så fort tjejen kommit upp i sadeln och jag släppt tyglarna (jag stod framför och höll i, för hon var taggad) så SWOOOSCHH
och där for dom fram, Sixten bockade och stegrade (jag trodde att dom skulle gå omkull..), och sprang runt och såg skitnöjd ut - medan ryttaren gjorde vad hon kunde för att sitta kvar och få stopp på kräket.
Inte en enda gång gjorde Sixten som ryttaren ville.

Till sist kunde jag kasta mig fram och få tag i tygeln, genast lugnade hon sig.
Jag har full förståelse för tjejen som blev ordentligt avskräckt.
Och jag såg inga direkta fel hon gjorde, hon var lugn och sansad hela tiden, och vilket klister hon hade i rumpan :eek:

Idag är det dags för nästa provridning, nu kan det väl bara gå bättre? :/

Oj vilken reaktion!
Verkar inte lätt o hitta någon hon trivs med.

Själv har jagtillbringat 60 mil i bil idag.. med ett besök på kliniken som tog ca 30 minuter.
Så roligt o köra 30 mil, lasta ur, behandla o sen åka hem igen:cool:
Men vad gör man inte för de älskade djuren.

Calle sprangiaf snällt upp för Karin idag o hon tyckte han såg mkt bra ut fast de bara var 2 v sen op.
Behandlad i bägge lederna o ska nu börja skrittas.. för 2 veckor för hand sen ska väl jag så småningom klättra upp på honom..
Misstänker att de kommer bli livat värre... :eek::rofl:

Slutar väl med att jag är invalid lagom till jul :angel:

Underbart härligt med en liten biltur i vintern ;)
Men vad härligt att det går så bra nu :)

Hon är verkligen inte lätt.. Hon säger alltid ifrån orentligt så fort det inte passar (speciellt med ny ryttare, med mig grinar hon mest).

Meeeen, igår var det provridning - och det gick kalas!
Nåja, ett par totalryck (benen åt alla håll, kasta sig runt, sätta sig på arslet och flyyy från det livsfarliga hörnet) och några bockningar..
Tjejen hade riktigt bra balans :bow:
Utöver att hon var en aning hård i handen (vilket Sixten poängterade med sina bockningar ;)) så funkade dom jättefint.
Hon hade inte ridit på ett år, och vill gärna komma igång med att rida för tränare och verkade tycka bra om min gris.
Hon ska iallafall komma tillbaka och prova några gånger till :)
Och jag har filmat, så snart jag hittar sladden så.. :p

Oj, vad hon verkar ha åsikter din häst! :eek: Hoppas att hon bestämmer sig för att gilla den senaste tjejen iaf!

FT_ryttare: Vad skönt att operationen verkar ha gått bra och hoppas att det går bra med igångsättningen sen. Man blir ju så nojig när de har varit skadade.

Windy fick flytta för en vecka sen nu och nu står vi i ett stall med ridhus :D Perfekt timing när det blev massor med minusgrader. Känner mig dock ganska taskig mot henne att ta iväg henne ifrån hennes kompisar bara för att jag ska få det bättre.. Hon verkar tycka det är ganska okej i alla fall men är inte riktigt sig själv än.

Haha, det var bra jobbat av ryttaren att sitta kvar om hon inte ridit på ett år!

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 558
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: TeamLundVer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg