Sv: -04'ornas tråd Edition 9
Gott nytt år allihopa så här några dagar in i januari
De senaste dagarna har jag börjat fundera på vad det var vi köpte då i september förra året.
Han var ju väldigt ur kondition, sent inriden och även ganska sporadiskt riden överhuvudtaget.
Men schysst ponny som inte stressar i onödan. Ridningen har ju bara gått framåt hela tiden, vila hela november fick han också för att smälta allt han varit med om.
Satte igång honom utan problem, nöjd över att få komma ut i skog och mark igen (har ingen paddock vintertid och ännu mindre ridhus).
Men han svettades en galning och orken tröt så för en vecka sedan klipptes han och efter det så är han liiite annorlunda
Taktar från start, går inte att göra halt då studsar han och lättar lite med frambenen, ska bara fram fram fram, vilket kan ju vara trevligt för det mesta
Men jag ska väl för bövelen kunna ta i han och göra halt!? Hela rumpan åker ut i vägen och han bara skruvar på sig, går emot skänkeln när jag försöker få in rumpan för att tillslut smålätta
Jag blir då galen på han för stegringar även om de är minismå tolererar jag inte
Dottern uppskattar verkligen inte hans små tilltag heller utan rider vår gamla läromästar ponny nu ett tag
Är det bara pigghet och stark vilja framåt, trots, testar han oss eller gör det ont någonstans???
Får han bara bestämma takten är det ljuvligt och när han får trava kan han göra det på slaka tyglar för han är inte den som bara drar. Öronen framåt och han lullar på fint i trav i angenämt tempo
När han travat eller galoppat den värsta energin så blir det något lättare att ställa krav som halt eller halvhalter men helt bra blir de inte utan han vill genast vidare annars kommer stegringarna.
På tisdag kommer vet. och vaccinerar då får hon kolla över tänderna om det kan vara något. Men vad tror ni? Kan det bara vara kondiset som blivit bättre och klippningen som gör att han faktiskt orkar mer eller något annat?