04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Visst är det spännande med den där andra hästen i spegeln :D

Själv har jag haft en toppenhelg. I lördags red jag till ett fält där han inte varit innan och han skötte sig exemplariskt. Första gången vi var ute i trafik, nemas problemas. Det var barn som lekte och hundar i husen bredvid åkern, men det var lugnt. På vägen hem stod ett barn på vägen och "sköt" oss med låtsaspistol och en annan studsade en boll men Hazze tittade inte ens på dem :bow:

Han går i en halvschysst form större delen men då och då var han helt underbar :love: Under skänkelvikningarna och öppnorna rundandes hela han och det kändes som om jag satt flera cm högre! Kändes alldeles kanon, i både skritt och trav.
Sen galoppade vi lite också, minilite, och han rundar sig direkt i galoppen så det känns som om man ska skjutas ur sadeln :D

Igår skrittade vi ca 45-60 min barbacka i solen, var helt ljuvligt. Han är så supersnäll, reagerade när en cyklist kom i full fart men lugnade sig snabbt och brydde sig inte alls när han sett vad det var som kan farande :)

Vad duktig han är!! :bow:

Blir sugen på att själv ge mig ut på tävling, men tror jag väntar lite.. Toppen har ju precis lärt sig att galoppera lite lugnare och han kan fortfarande inte skillnaden på höger och vänster galopp..:o

Jag måste nog tillstå att våra Qalle-flickor har något liknande drag över sig båda.;)

Din busar som min gör och har något rackigt i blicken som jag känner igen.

Jag tycker att hon ser ut att ha fin trav!

Så fin och duktig han är Q :love: Tyckte att han gjorde ett alldelles lysande program!

Calle ser lika duktig ut som vanligt! Ingen tävling på gång för honom snart?

Till den som undrade om skor. Mina har varit helskodda sen i våras, plockar av skorna under sommarbetet. Deras gångarter förbättras betydligt med skor, därför skor jag gärna. Dock har jag dragit av skorna på den dräktiga redan nu, då hon inte rids så mycket mer innan fölningen nu.

Idag var det hoppträning igen för Lasse. Stora framsteg då vi idag tilläts att hoppa oxer ;) Annars var det blandade språng, ibland undrade man om han hade lite smärre synfel (typ blind) och ibland hoppade han med så rund rygg och uppdragna ben att jag höll på att flyga :D
Men vi avslutade bra, med ett fint språng över en "hög" (typ 90cm :rofl:) oxer med regnbågar under! Fick även hoppa murdelar och sockerbitar! Fortfarande bara travhopp, så han kan hinna med att "se" hindret, vilket inte alltid hjälper :o
Annars var han ganska busig för det snöstormade utomhus, så han passade på att bralla lite och hoppa över cavalettin :D
Nu ska han få smälta hoppträningen när jag åker iväg på semester, så får vi se vad han kommer ihåg sedan:angel:

Har lite problem med ett av Carismas bakben, ni kanske har några ideér om vad det kan vara och vad man bör göra :crazy:
För en vecka sedan upptäckte jag att hennes ena bakben var svullet, ganska mycket. Från hasen ner till kotan. Inget sår, ingen hälta, ingen feber, bara lite lite värme, ingen förändring i foder. Har dragit av bakskorna om det har någon betydelse? Jodomslag hjälper inte. Det enda som hjälper är att linda vanliga bandage på natten, då har det gått ner på morgonen och håller sig nere hela dagen. Lindar jag inte om sen på natten är det svullet igen :confused: Som sagt har det varit såhär en vecka nu och jag vet inte vad jag ska göra... Hon går ju bara i hagen och hon har inte ont, så det verkar inte vara någon katastrof, ska rådfråga veterinär imorgon (kom inte fram idag på tele-tid) Känner att jag inte kan avvakta så mkt längre, då jag åker på semester i övermorgon, och inte vill dumpa problem på mina snälla hästhjälpare.....

(förlåt för långt inlägg, men kände att jag behövde ventilera lite)

KL

Var och provred en 4-åring i helgen och har nu drabbats av blandade känslor och en massa förvirrade tankar. Jag blev helkär i henne redan när jag såg bilderna och pratade med ägaren, men udden av förälskelsen togs väl av när hon under provridningen drog några bockrepor och krumsprång... Och stack. Iof inte med mig, utan med min "medtagna hästexpert" och med ägaren. Jag är fortfarande mycket mer kär i henne än i någon av de andra hästar jag har provridit... Men jag är inte speciellt förtjust i bockande hästar.

Men det är så ofantligt mycket häst. Jag som är van vid min 15-åring på 156cm... Lite tanig men ändå viktbärande. SÅ stor skillnad på grövre halvblodsmodell á 170cm i manken... Men ojoj vilket temperament hon visade prov på igår :D

Å ena sidan önskar jag att jag kunde köpa henne på studs, för hon kommer att bli SÅ bra. Fast samtidigt vad ska jag med en dressyrstjärna till, jag som inte har en enda tävlingsnerv i kroppen? Och ärligt talat, det kommer att bli en hel del jobb och frågan är om jag klarar av en 4-åring. Egentligen. Å andra sidan önskar jag att hon redan skulle vara såld - till någon annan. Så att jag skulle slippa denna vånda...

Det här kanske du inte vill höra men om det inte känns helt rätt så kanske det inte är värt det. Vissa saker går att ändra på och vissa saker växer de ifrån men temperamentet är så otroligt viktigt, iaf för mig. Om hästen sticker även med ägaren... det tycker jag inte bådar så gott.

Har du letat länge? Luras inte av tanken "Det är den första som känns rätt så bra" utan leta leta leta tills det känns rätt!

Calle skulle ha gjort tävlingsdebut för en månad sen men då var ju syrrans 1 åring snorig så vi stannade hemma. däremot på söndag är de dax igen så då kommer vi debuter typ 60 cm..hihi.

Angående carismas bakben.. du tror inte de beror på magen då?
Mitt sto brukade svälla upp i benen sista tiden på dräktigheten.
Framförallt bak men även på ena fram för där har hon en gammal skada.

Vad jätteduktiga allas hästar är! tränar o tävlar i både hoppning o dressyr!!
jag ligger ju en aning efter med min shire, men hon har växt långsamt oxå.. Förra gången jag tränade med henne fick vi bakläxa, ledarskapet var inte tillräckligt befäst. idag tränade vi igen, och det gick så himla bra! tränaren sade att hon var som helt annan häst idag mot förra gången.:bump: Följde mig fint även helt lös!! Vi avslautade medatt jag fick skritta runt lite på henne barbacka i ridhuset! Nästa gång så ska vi tömköra! Känns så bra! Äntligen händer det lite! Hon ska ju köras in först o främst, sen ridas in.

Angående carismas bakben.. du tror inte de beror på magen då?
Mitt sto brukade svälla upp i benen sista tiden på dräktigheten.

Det är det jag "hoppas" på, vill inte att det ska bli nått klabb nu. Min mamma sa att människor kunde ju få vatten i benen när de var gravida. Så tänkte att det kanske kunde hända på hästar med.
Men har inte hört talas om det förren nu....
Får se om jag kommer fram till veterinären imorgon, så hon kan lugna mig ;)

Senaste nytt om min 4-åring!

Jag märkte nyligen att min 4-åring verkar inte må så bra:(Han släpar en abakbenet efter sig när man rider och bits nrä man sitter upp och lägger sig ner när man lyfter hovarna.jag visiterade han och märkte att såfort jag la lite tryck på ryggen så flytatde han sig.Så det blir vila fram tills veterinären kommer och så får vi hoppas på det bästa:cry::crazy: Jag är rädd att han har ngt mer än ont i ryggen.Hållt ummarna för oss:)

Sitter vid en gammal skitdator men jag såg lite (mycket hackigt dock) av filmen på Q. Connemaror säger jag bara :love: Han ser helt underbar ut!

Fö har jag vart rätt datorlös och plugget har stått mig upp i halsen det senaste men en liten uppdatering om Tiger:

Idag har vi tolkat :D:D:D Min lilla knäppängel skötte sig exemplariskt, förutom allt busande, skuttande och eviga galoppfattningar i traven hela tiden. Men han är så vettig i sitt busande, aldrig att han slår, vänder eller slänger sig "farligt" mycket. Han kan bli helt "okontaktbar" och stirra in sig på grannens hästar när de rejsar runt bredvid men han gör aldrig mer än ett skutt och det går över jättefort. Han klev fel över mina remmar till pulkan någon gång vid ett sådant tillfälle men det är bara att ryta till en gång så släpper han direkt hela grejen med att vara "okontaktbar" så jag tror mest han spelar den lille filuren.

Annars har han vilat en vecka under mitt tentaplugg. Mammas häst sparkade honom och mamma fick för sig att han var halt (han gick ist för sprang ut på morgonen dagen efter bara). Så istället för trimmning av henne fick han vila = överpigg görsta turen nu efter tentorna. Första turen var hemsk, ur lösgörande syfte iaf ;) Andra turen kändes det direkt att mamma suttit på en gång för 1,5 vecka sedan :eek: Jag vill oxå kunna rida så :mad:

Annars har han bytt sida och jag har glömt hur man får rätt galopp (läs: min sits är kass efter 12h/dag på en stol alldeles för länge). Skall tränas på i morgon hade jag tänkt. Om nu vädret tillåter: sydsverige har fått SNÖ!!!!!!!

Ha det bra gott folk :)

Min dräktiga är också svullen i benen. I ena bak är hon svullen över karleden, inget sår eller mugg så jag gissar att det bara beror på dräktigheten. Sen har hon troligtvis slagit i framknät i något i hagen för 2 veckor sen, först var hon svullen hela vägen mellan knät och kotan men sen gick det ner förutom vid knät. Det känns som att det går väldigt sakta att få ner svullnaden helt eftersom att hon är så tung nu.

Det var nog längesen som jag skrev i förra 04-tråden, så jag kan ju lägga in en bild på min Windy (e. Wind Dancer-Last Liberty). Hon är dräktig med Aerline H och beräknas föla i mitten av april så jag gör just ingenting med henne mer än att skrapa bort vinterpäls och ta promenader några gånger i veckan.
Brukar läsa om hur det går för er med era 04: or och det känns som om jag är år efter så jag längtar tills jag kan börja rida min på riktigt sen :bump:

Bild från i januari:

DSC00044.jpg

Vad kul och läsa om alla 04: or

Jag har själv en som jag ska börja rida in nu.:)

kl.
nu har Calle blivit GALEN :eek:
Min snälla häst som på sin höjd gör lite bocksprång drog järnet med mej igår.
Började o bocka lite men parerade de ganska bra, sen försökte han gena iväg på en stig som går fortare hemåt, så då sparkade jag på honom för att han skulle fortsätta på den vägen vi var, hästen drar ner o fram huvet o sen var de bara att hänga med. de gick fortare o fortare o hur jag än drog i tyglarna så bara sprang han. Kände mej för första gången på länge väldigt maktlös.
efter ca 100-200 m okontrollerad framfart så fick jag stopp på honom genom att tokdra i en tygel. phuu.
Blev måttligt arg på honom så då fick han jobba mkt mera än jag hade planerat så till slut skötte han sej.
Drog ner på krafftfodret de första jag gjorde när jag kom hem o idag skulle han få jobba i galopp uppför berget i all nysnö som kommit.

Var väldigt på tårna när vi lämnade gården, gick o skrek efter kompisarna i hagen o var allmänt ofokuserad.
Väl uppe iskogen när vi började trava så skötte han sej o allt gick jättebra, inget tjaffs men ändå pigg.
Han har fått en väldigt bra kondis oxå , vilket förvånar mej lite för så pass hårt är han inte tränad.
Säkert därför han är extra pigg nu samt lite trotsperiod.

:rofl: Förlåt, men jag måste flina lite, det låter som Lasse i ett nötskal :angel:

Snäll som en ängel med lite bus i blicken, sen från ingenstans får han haveri i hjärnan och skulle lätt kunna göra nått sånt som Calle gjorde :eek:

Ibland framkommer det ganska tydligt att de fortfarande bara är bäbisar :devil:

Pjuh, vad skönt att höra!
Inte att våra stackars hästar är svullna utan att fler än min är det.
Hon verkar inte ha ont av det eller vara särskilt besvärad över det, men det känns ju inte normalt att det bara svullnar upp så där, dock
hjälper det bra med stallbandage över natten.

Har saknat dig här i tråden! Det är väl bara vi som har dräktiga 4 åringar här, bra att utbyta lite erfarenheter :)
Måste snart vara dags för din -spännande- Hoppas allt flyter på bra!
Carisma har också börjat bli väldigt tung nu, hon rör sig i slow motion :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar