04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

vad duktig han är :D
Jag skulle vilja köra in Q,tror han skulle gilla de. Men den enda erfarenhet jag har av körning är mitt gamla russ som jag hade som var bergssäker o köra, klädde nästan på sej sele o vagn av sig själv sen var de bara att styra :p

Calle skulle jag aldrig våga köra eftersom han älskar att sparka, högt o kraftfullt nä rhan inte får som han vill eller vill busa ;)

Ja, han är så duktig den lilla rackaren :D Verkar som att de flesta hästar gillar det! Är glad att här finns så många erfarna och duktiga körmänniskor i min klubb som man kan ta hjälp av!

Hade nog inte heller vågat satsa på att köra in Calle om han gillar sådana busstreck :angel:

Vet inte om den här frågan har varit uppe tidigare,:o men det kanske är annorlunda nu än va det var då... Jag undrar i alla fall hur många ggr i veckan ni ungefär rider era 04 : or? Såklart olika beroende på utbildning & så, men alltid kul att "jämföra" osv...:)
MVH Jonni

Jag försöker rida 4 gånger/vecka; tisdag, torsdag, lördag och söndag, blir det mindre än det blir han lite laddad min unge herre :angel:.

Under vintern har vi ridit i ridhuset eller på utebanan på tisdagar, hopptränat torsdagar, ridit i skogen på lördagar och tränat dressyr på söndagar. Nu när det börjar bli ljusare på kvällarna tänker jag rida ut i skogen på tisdagarna också istf att rida på banan :)

Jag har tjuvläst tråden en längre tid utan att presentera mig...Jag har en -04 som heter Pop´s Picazzo och är varmblodig travare e. Come Hector-Super Arnie, ca 163 cm som jag har tagit över från min mamma. Så han är inkörd med fattar inte det där med att springa fort.. Så han kom till mig i aug.-07 . Då hade jag som mål att ha suttit på honom och trava innan vintervilan och det klarade vi. Nu har jag börjat sätta igång honom igen sen dryga månaden tillbaka med tömkörning, miljöträning och ridning. Idag är jag bara så stolt över min kära plutt, för vi har varit ute och skrittat på asfaltsvägen(det är en 50-väg, ute på landet)med stallkompisen och vi möte bilar och han sköte sig exemplariskt och vi travade lite och jag red lätt och allt gick som en dröm- jag är så lycklig! Min avatar är en bild på honom om ni är nyfikna. Jag kanske tittar in igen nu när vi är igång.

En liten fråga, är alla era hästar redan rundskodda?:) eller det kanske varierar från individ?...:crazy::) alltid spännande med udda frågor:angel:
//Jossan

Mina två är skodda runt om , skodda i dag faktiskt och de var 3.e gången för halvblodet och 2.a för connemaran.
har varit tvungen att ha skor i vinter eftersom dom ridits mera nu och för att slippa halka omkring o riskera sträckningar mm så fick de bli skor.

Kommer nog plocka av under betet så dom får en viloperiod.

*KL*

Här sitter jag och skryter om min häst som har "såå" bra temperament, jomenvisst det fick jag visst ta tillbaka idag:crazy:

Åkte idag till samma ridanläggning där jag var för en vecka sedan, var dock endast ledigt i lilla ridhuset men jag var där relativt tidigt för att slippa den värsta ruschen. Tji fick jag. För det första när jag skulle försöka sadla i ridhuset for hon runt som en stucken gris så jag gav upp efter ett tag och tänkte att det är nog bättre om jag försöker ta mig ner till stallet och sadla där inne i stället. Dock är det ca 20 m från ridhuset till stallet och på den lilla biten hann hon hitta på både det ena och det andra, blåste såklart upp sig för hästarna i hagarna bredvid. Min käre mor och min vän fick slänga sig snabbt åt sidan när hon helt plötsligt började sparka hysteriskt bakut. Fick tillslut in vilden i stallet och kunde sadla något sånär smärtfritt.

Vägen upp till ridhuset igen var lika spännande den med, gjorde värlshistoriens snyggaste entré i ridhuset när hon sprang in med mej hängandes i tygeln och gjorde bocksprång på bocksprång och några stegringar emellan. :o´

Snacka om att gå från att vara en ängel till att bli en djävul i en handvändning, visst har hon varit lite pigg förrut men inte alls på denna ohanterliga nivå. Som tur var gjorde ingen sig illa och jag lyckades efter 10 minuters ledande i rihuset ta mig upp på monstret. Tyckte mest synd om de andra stackarna i ridhuset som såg helt förskräckta ut när vi for omkring.

Måste ändå säga att mitt i allt kaos så fick vi ändå ngt positivt ut av det. Mity är inte alls van att gå i ridhus med andra hästar och idag var det tillslut 9 hästar sammanlagt i ett ridhus 20x40. Det var galopperande hästar överallt och höll sig ändå i skinnet när jag VÄL tog mig upp.:)

Min snälla kompis Johanna filmade en snutt, OBS att detta är när jag nyss hoppat upp och sett henne fara runt som en galning innnan, så ser jag lite spänd ut så kan det bero på att jag kände fara för mitt liv:angel: Hennes trav är inte heller speciellt lik hur den brukar vara i vanliga fall men whatever, ni ser ju hur söt hon är iaf:banana:

http://s258.photobucket.com/albums/hh269/qalamity/?action=view&current=Qalamity001-1.flv

För övrigt så skos hon runtom.

min är skodd runt om sedan 3-årstestet. Har varit igång sedan dess och mina hagar är mkt berg i och vägarna är ikring är hårda så hovarna slits rejält. 2-åringen har knappt verkats alls sedan i somras och den går bara i hagen ...

Nu har jag lärt mig att länka bilder direkt i inlägget så bara för att jag är så stolt så postar jag en bild och film igen:idea:

Qalamity008-1.jpg

Film på snyggingen

OBS Läs mitt förra inlägg för förklaring angående spändheten på både häst och ryttare i filmen:devil:

Longering hjälper inte på alla hästar. Inte på de som är nervösa. Då är det bättre att träna dem från marken och få dem lugna och att de förstår vad som förväntas av dem. Låta dem skritta över cavaletti, stanna i cavalettin, rygga. När de lugnt gör det man ber om så kan det vara läge att kravla sig upp.

Har haft ett par hästar hemma som inte gått att longera lugna. En lång promenad för hand kan var bättre ibland.

Tack, det fungerade super att leda honom runt i ridhuset en bra stund innan jag klev upp i sadeln. Har travhoppat honom idag, det gick jättebra. Han bjöd fint på hindret.

Har en gammal bok som jag köpt -85. (På den gamla ponnytiden) Skriven av Anthony Paalman, träna hästen för hoppning. Gillar den. Nån annan som läst den?

Japp, min är rundskodd sen november innan dess var han bara skodd fram för han var så ömfotad.

Min skoddes för första gången i november 07 och då runt om direkt. I maj åker dom av och kommer vara av under hela betessäsongen.

Idag har vi lastat och tagit oss till ridhuset. Gick kanonbra :).

kl.
idag har Q varit iväg o tävlat dressyr för första gången.
Måste säga att han skötte sej väldigt bra, helt lugn hela tiden o gjorde de han skulle. Har haft lite problem med tänderna så han grejjsar lite med munnen så han blir lite ostadig o domaren var stenhård o drog ner oss på drygt 53%.
Konstig kritik på båda hästarna (hade en 5 åring med oxå) så de var inte alls roligt. Hårda siffror kan jag ta om domaren motiverar eller följer en röd tråd men inte annars.
Hästen var dock duktig så de lovar gott in för framtiden.
kommer nog nått kort sen oxå menjust nu hinner jag inte ladda in.

Kl

Jisses vad ni skriver människor! ;)
Välkomna alla nya
Fina hästar allihop!

FT-ryttare: Kul att det gick bra :) huvudsaken är ju att känslan är bra, så får man ta domarkommentarerna med en nypa salt..

JossanK: Våra är oskodda, dock så ska vi sko halvblodet fram nu, då hon har börjat slita ner tån för mycket, ponnyn fungerar jättebra barfota. Men till sommaren när det är dags för vila åker skorna av igen.

Idag har vi premiär åkt till ridhuset med Twi (Ponnyn) hon tyckte att det var jättespännande men skötte sig otroligt bra! :love:

urlastad.jpg

Precis urlastad, briljerar med hela sin fina underhals :angel:

spegel.jpg

spanar in ponnyn i spegeln

skritt-1.jpg

Jag vet att jag sitter som en hösäck.. skyller på att det var ett halvår sedan jag red för tränare..:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!