04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

knapp

Har ringt uppfödaren idag och pratat om Hazze :) Var jättekul! Fick bland annat reda på att han gick som hingst tills han var 3 år, att han har välmeriterade släktingar inom distans (yay!) och att det är mycket egyptiskt blod i honom (jag kan ingenting om arabavel...).

Känns jättekul, då säljaren inte är särskilt intresserad av att prata om honom :crazy: En mycket förtegen människa. Nu är alla eventuella frågetecken uträtade, nu kan jag köpa med gott mod! :banana:

kl.
verkar som de går bra för de flesta 4 åringar nu.
Får även passa på att välkomna de nya hästarna i tråden :D

Calle gick träning lördag och söndag och skötte sej finfint, ska se om jag fixar fram en film,varit lite mkt just nu.
Q håller på o tappar/får nya tänder så han har tagit de lite lungt , är anmäld till tävling på söndag men just nu bara fipplar han med bettet så vi får se hur de blir med tävlingen.

Det kan ju bero på omställningen men å andra sidan om du inte tar tag i det nu i början så kan det ju fortsätta... Försök ta det i små steg, ha hjälp när du ska sitta upp och be någon hålla, varje gång han står still så beröm mycket. Öva ofta, bara på att sitta upp och låta det gå bra. Ang, longeringen, hur spänner du honom? Longerar du i träns? Ha gärna någon med dig som kan gå bredvid eller så i början, precis som med tömkörningen.

Longerar i träns, med linan genom inre bettringen, runt nacken och fäst i yttre bettringen. Han är van vid att bli longerad sedan tidigare, vet precis vad han ska göra, det märks. Men antar att all omställning gjort honom lite nervös. Varvar varannan dag med ridning eller annat och varannan med omvårdnad i stallet, där är han hur lugn och go som hellst. Vad tror ni om att longera innan man sitter upp för att bli av med överskottsenergi?

Jag tyckte hon såg jättefin ut jag:d Nog finns det lite likheter emellan dem iaf!

Haha det där med duracellkanin känner jag igen, Mity kan springa, springa och springa hur länge som helst. Hitills har hon inte blivit riktigt trött, trots långa uteritter. Dessutom blir hon nästan aldrig svettig ? :smirk:

Mity har varit rena ängeln att rida ut på, förutom att hon vill springa fort,de sista gångerna har hon dock blivit snäppet "busigare" så jag bara väntar på att det kommer mer bock och brall!

Kul att det verkar finnas en del likheter:idea: Planerar du på att ställa upp på kvalitéts?

Jodå, kvalitén ämnar jag vara med på. Har tänkt köra uppsuttet men det återstår att se hur det utvecklas. Treårs var vi inte med på eftersom hon inte hann bli inriden innan och inte heller löshoppad så mycket pga operationen och för att vi blev avrådda från att vara med då det inte är något att visa egentligen. Kvalitén kommer jag vara med på bara för att jag tror att det är kul.

Hur högt brukar man få hoppa på kvalitén? Någon som vet?

Longerar i träns, med linan genom inre bettringen, runt nacken och fäst i yttre bettringen. Han är van vid att bli longerad sedan tidigare, vet precis vad han ska göra, det märks. Men antar att all omställning gjort honom lite nervös. Varvar varannan dag med ridning eller annat och varannan med omvårdnad i stallet, där är han hur lugn och go som hellst. Vad tror ni om att longera innan man sitter upp för att bli av med överskottsenergi?

Longering hjälper inte på alla hästar. Inte på de som är nervösa. Då är det bättre att träna dem från marken och få dem lugna och att de förstår vad som förväntas av dem. Låta dem skritta över cavaletti, stanna i cavalettin, rygga. När de lugnt gör det man ber om så kan det vara läge att kravla sig upp.

Har haft ett par hästar hemma som inte gått att longera lugna. En lång promenad för hand kan var bättre ibland.

knapp

Har ringt uppfödaren idag och pratat om Hazze :) Var jättekul! Fick bland annat reda på att han gick som hingst tills han var 3 år, att han har välmeriterade släktingar inom distans (yay!) och att det är mycket egyptiskt blod i honom (jag kan ingenting om arabavel...).

Känns jättekul, då säljaren inte är särskilt intresserad av att prata om honom :crazy: En mycket förtegen människa. Nu är alla eventuella frågetecken uträtade, nu kan jag köpa med gott mod! :banana:

Vad kul att få veta lite bakgrundsinfo!

Själv vet jag allt om mina små hästar. Enklare när man tillverkat dem själv.;)

Ja det var jättekul :)

Just nu roar jag mig med att skriva listor på allt jag ska köpa i framtiden till min plutt :D Fick ju inte med nån utrustning så jag börjar från scratch, har inte mkt i hans strl.

Idag ska jag hämta ut min nya pad till bomlösa sadeln, så kan jag börja rida ordentligt också :banana:

Helgen kommer bli lite hektisk känns det som... Imorn kommer en tjej och ska provrida min nsv som medryttare, på lördag vill jag se reg. hopptävlingar på en klubb i stan, rida, vi ska hämta hö och börja renoveringen av mitt rum.
Söndag blir väl mest renovera rummet och städa, hoppas dock jag hinner rida en lite längre tur också!
Vad ska ni andra hitta på i helgen med pållarna?

Mina har semester i helgen då jag jobbar värstingpasset.

Fyraåringen skall dock få helskoning i dag för första gången.

Senast ändrad:

Oh, hoppas det går bra :)

Min försökte *harkel* har ihjäl praktikanten när han skoddes :angel: Hovslagaren gick bra men inte praktikanten...

Tjolahopp! Idag har vi förevigat Lasse med vagnen:love:
Inga vackra bilder men jag måste visa dem ändå, för jag är så stolt över min lilla buse :o
Idag fick vi vara i gamla manegen och den är bara 18m på kortsidorna så det var lite tajt att svänga, men det gick :)
Provade även lite trav i vagnen idag med - nemas problemas.

Jag är glad som en lärka :bump:

Lasse-vagn2.jpg

Lasse-vagn1.jpg

Lasse-vagn.jpg

Hoppas på bättre bilder den dagen vi vågar köra utomhus :D

Oh, hoppas det går bra :)

Min försökte *harkel* har ihjäl praktikanten när han skoddes :angel: Hovslagaren gick bra men inte praktikanten...

Tror att Ella inbillade sig att hon var på spa eller nåt. Hon bara njöt och nosade emellanåt gärna hovslagaren i rumpan så jag fick hålla henne så han inte tappade balansen av hennes ivriga uppvaktande.:D

Vad kul att kunna köra sin häst!

Jag har alldeles för lite kunskap och är alldeles för rädd för att ge mig på något sådant. Har varit med om ett par tillbud som är nog för att avskräcka mig. Ett av dem kunde ha kostat mig livet.

vad duktig han är :D
Jag skulle vilja köra in Q,tror han skulle gilla de. Men den enda erfarenhet jag har av körning är mitt gamla russ som jag hade som var bergssäker o köra, klädde nästan på sej sele o vagn av sig själv sen var de bara att styra :p

Calle skulle jag aldrig våga köra eftersom han älskar att sparka, högt o kraftfullt nä rhan inte får som han vill eller vill busa ;)

På lördag ska vi träna dressyr för vår tränare, och förhoppningsvis få i ordning nya hagen så han slipper gå med lera upp till knäna :( fy fasen för detta väder! :( Och på söndag ska han få vila.

Hur mycket/hårt rider/aktiverar ni era hästar? Hur många dagar i veckan och hur mycket vila osv..?

Min rids ca 4 ggr veckan, har mest blivit uteritter pga att den närliggande anläggningen har drabbats av kvarka. Tränade dock på en annan ridklubb i söndags för min tränare och hon tyckte att jag sedan skulle rida 2 daggar inne och två dagar ute i veckan. Låter det rimligt tycker ni? Givetvis inga stenhårda dressyrpass utan då på lagom nivå så att hon tycker det är roligt.

Jag försöker ju köra ungefär så, 2 dagar inne och 2 dagar ute, och så en dags vila mellan varje. Men nu har det varit så dåligt väder så har inte precis känt mig motiverad att rida ut... Så då har vi försökt variera inne istället!

Akilles sällar sig till dem som blivit skodda i veckan, vi hade lyxen att kunna ta det på två dagar (fram en dag, bak nästa dag) och allt gick toppen. Andra gången han blir skodd, innan han kom upp hit till Umeå så har han gått barfota.

Den planerade löshoppningen blir uppskjuten till efter påsk, men förhoppningsvis kan jag därefter lägga in den utlovade filmen!

*kl*

Toppen och jag var iväg på vår 3e dressyrlektion igår och han var sååå duktig. Utvecklas enormt mycket hela tiden. I går så tränade vi på skänkelvikning i trav, galoppfattningar och längning i trav. Han var så duktig, har förut blivit lite spänd i skänkelvikningarna men i går så flöt det jättebra. Det går oxå numer att korta upp galoppen på honom lite grann och han går stadigt i form i alla gångarter. :banana:
Jag red oxå utan min säkerhetslina.. gougen och det gick jättebra inga tendenser att stegra alls. :D
Är så stolt över min lilla bebis. :love:

Vad kul att kunna köra sin häst!

Jag har alldeles för lite kunskap och är alldeles för rädd för att ge mig på något sådant. Har varit med om ett par tillbud som är nog för att avskräcka mig. Ett av dem kunde ha kostat mig livet.

Ja, det är jättekul! Har aldrig kört häst innan. Dock är jag ingen modig själ, utan jag har en mycket van tränare till hjälp och han är med och stöttar hela tiden.
Jag vågar mig inte på att göra något på egen hand. Och än så länge håller vi bara till i ridhuset ;)

Men det är fruktansvärt nyttigt för hästen! Det märks för varje träning att han blir starkare både mentalt och fysiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 158
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 585
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar