04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Ingen hälta igår...syrran spanade då och då men nej, hon gick bra hela dagen. Underbart att hon får chansen att ha kul också:D

Här hemma leker hingstarna så det sprakar emellanåt. Tornado (född 04) är verkligen en tornado...har aldrig sett en shettis med sån fart någonsin...han är perfekt lekkamrat åt min paintkorsning-07. Har ställt upp utemöblerna nu för att ha dom under uppsikt var stund när jag är ledig:rofl:...(bättre än tv, ju)

Idag har det varit banhoppningsträning på stora utebanan -herrejösses-
Lasse dummade sig som en pajas hela framridningen och skulle leka rädd för allt och ville bara galoppera :crazy: Efter ett tag kom han på att han inte kunde svänga vänster. suck.

Fick gå in på banan och hoppa fram lite, medans den anpassades till vår nivå (dvs mini hinder och inga oxrar :angel:)

Fick min mamma till att filma (premiärvisning på mig och Lasse :o) Hon filmade ett framhoppningshinder och sen första gången vi red banan. Tyvärr missade hon att filma andra gången vi red banan, red då i galopp och det gick MYCKET bättre än första rundan -typiskt-

Menmen.... Först en kort video på framhoppnings hindret. Jag skäms över min ridning, är lika följsam som en betongklump.....

Sen en video över hela banan. Försökte få honom att trava, han ville galoppera - så det blev mest en mesig galopp med flaxande oroligt Lassehuvud :angel: Enda hindret vi rev galopperade han över, jag höll honom förhårt för jag ville trava, så det blev lite kaffeved där.
Kombinationen hittade han en egen väg genom :rofl: Jag var inte alls med och så kunde han ju INTE svänga vänster. :D När vi kom i galopp gick det bättre, som synes.
Igen får jag skämmas över min ridning, men övning ger färdighet!

Två dåliga bilder
Hopp2.jpg

Hopp1.jpg

Trött kille efter träningen
Trtt.jpg

Matte, jag vill ha GRÄS (det enda som finns i hans hjärna nu)
Spanargrs.jpg

Och en bonusbild på tjockdamen, som e trööööött
Carisma317dgr.jpg

Nöjd med dagen. Han har iaf förstått att man ska hoppa hinderna och inte springa igenom dem. :D

Ja hon är bra fin min tjej....ibland:devil::o:p Jag tror inte ett smack på at din Qruella kan vara helt utan bra gång. Kräver filmbevis:laugh:

Tog en bild på fröken, igår...så här ska en häst med frambensproblem inte hålla på:mad:...;)
LillyOnTheMove.jpg

Hon är så himla söt :)

---

Och jag har lite funderingar, hur mycket rider ni andra nu? Hazze börjar komma igång, han är pigg att rida (igår helt sjukt pigg) och orkar ganska mycket nu. Men vet inte hur mycket jag ska rida? Vill ju inte överanstränga honom eller att det ska bli tråkigt, men det är ju så roligt att rida nu när han börjar komma igång och det är så fint väder :) Brukar dock skritta av avsuttet och rider jag långt så promenerar jag gärna lite i mitten på ridturen eller en lång sträcka hem.

Han är lite klurig att tömköra för hans mun är så känslig, mina tygeltag blir för grova hela tiden... Så vad gör ni de dagar ni inte rider? Hur många rena vilodagar får de?

Rider ca 1 gång i veckan, sen är det tömkörning varvat med jobb på lång tygel (då går jag vid hennes sida) och något pass på lina, max 10 minuter (mest rakt då hon inte ska jobbas så hårt på volt...fast med tanke på hur hon "jobbar" själv så kanske jag är försiktig i överkant:cool: )

Han är lite klurig att tömköra för hans mun är så känslig, mina tygeltag blir för grova hela tiden... Så vad gör ni de dagar ni inte rider? Hur många rena vilodagar får de?

Jag hoppar in lite i tråden igen ;) Jag personligen tömkör bara Tiger bettlöst i skogen. Han är både väldigt känslig i munnen och har krånglat mycket tidigare (pga den jävla vetten som "drog ut" hans vargtänder :mad: :mad: ). Med tränaren går han snabbt i en bra form och blir lugn i munnen men jag klarar inte av det. När jag kör honom med vagn vågar jag inte köra bettlöst så då har jag gjort ett eget kombobett. Sätter en pelhamdelta mellan ringarna i hans engelska nosgrimma (pullback) och bettet och sätter tömmarna i deltan. Fungerar rätt bra faktiskt :)

Ang arbetet. Tiger rids fredag och söndag (jag är ju borta på veckorna). Ofast går han en runda med lite arbete på volten ute i skogen eller en runda då vi åker till ridhuset. Den andra rundan blir en runda med en rejäl klätterbacke i och resten rakt fram arbete. Rider fort inte länge, typ 35-45 min rinding inkl framskrittning max och sedan avsutten avskrittning 15-20 min. Jag ökar hellre intensiteten än längden.

Den ryttarfria dagen jag är hemma tömkör jag antingen en långrunda 1,5-2 h i skritt men nu har vi börjat köra så när jag har sällskap (vill inte köra själv än iaf, Tiger är min första häst jag kör med vagn) så är et tänk vi ska köra travpass den dagen. Har en grusväg på 3.5 km enkel väg som kommer utnyttjas flitigt ;).

På veckorna går Tiger promenader i snöre med mamma, hund o hästkompis och/eller som handhäst med skritt o trav o backar. Oftast blir det 2-3 rena vilodagar. Passar honom väldigt bra :)

Jag vill eg få in barbacka ridning helt "off road" oxå men det får inte plats i schemat ännu. När jag bara rider 2 dagar/vecka så vill jag ha effektivt arbete under ryttare.

Har jag mer tid (vissa lov, långhelger o sådant) är det ridning varannan dag och avsuttet arbete varannan dag. Då brukar han inte få någon helvila eftersom det är kortare perioder.

Till sommaren blir det mer ridning igen *längtar*

Så vad gör ni de dagar ni inte rider? Hur många rena vilodagar får de?

Det är väldigt olika från vecka till vecka, beroende på hur mkt jag har i skolan. Men jag planerar hela tiden, så det inte blir hoffsan-pjoffsan:p:D Men i det stora hela rids han väl ca 3-4 ggr/vecka & resten blir lite promenader/NH & 1-2 rena vilodagar. Än så länge rider jag max 30 minuter. Ska börja tömköra snart hade jag tänkt oxå!:)

Jag har själv en liten fråga... Hur länge har ni tänkt att era ska få sommarlov?:)

//Jonni

Intressant!

Jag vet liksom inte riktigt hur jag vill göra. Han tycker helt klart uteritter är roligast. Senast jag red på banan var han dötrist, seg och allmänt dryg. Och även tömkörning på bana blir lite trist, seg och jobbig. :cool: Känns som att det blivit lite väl mkt ridning senaste veckan, men jag har ju ökat på allting långsamt. Han har haft en tappsko så förra helgen blev det ingen ridning.

Men tror jag ska passa på att ha en lite mer aktiv period nu, och ge honom mer vila efter denna helgen, nån gång nästa vecka. Jag gillar inte att ge långa avställda perioder såvida de inte är i full träning, så några dagar i streck tycker jag funkar. :)

Inte så jättemycket. Det beror väl lite på vädret också - blir det värsta värmeböljan kan han få en vecka då.
Slänger hellre ut lite veckor över hela sommaren, och ger en lång sammanhållen vintervila, än tvärt om. Det är ju på sommaren man har störst möjlighet att rida! (Iaf jag med heltidsjobb)

Jag har själv en liten fråga... Hur länge har ni tänkt att era ska få sommarlov?
Inte alls, faktiskt. Lilly kommer att få göra nåt hela tiden i lagom doser. Vill se hur det ser ut med konstant träning och hur hon håller.:cool:

Jag har själv en liten fråga... Hur länge har ni tänkt att era ska få sommarlov?:)

//Jonni

Inget :eek:

Min häst vilar på höst/vår då jag pluggar. Han hade en viloperiod i höstas okt-nov/dec då han hade helvila och sedan gick lite promenader/tömkörde i skogen osv. Nu i vår har det inte blvit någon direkt. Han hostade lite nån vecka så då gick han bara lite lugnt avsuttet med mig på helgen o vilade helt på veckorna. Men jag märker ju på honom nu att han orkar mer och mer både fysisk och psykiskt så en helvila nu när han inte gjort något spec under vintern känns inte motiverat. Dessutom hatar han att vila :p

dock ska han gås igenom av vet och tänderna kollas igen första dagen på mitt sommalov (2 juni) så då kansek det kommer lite lugnare/avsuttet jobb beroende på om det hittar ngt/gör ngt. Men sedan är tanken att han ska komma igång mer i "dressyren" inför kvaliten, få ltie mer galoppflås inför terrängträningarna och hoppas in på bana under sommaren.

Beroende på när kvaliten ligger, hur fräsch han känns och hur mycket han gått blir det kanske en vila innan den.

Intressant!

Jag vet liksom inte riktigt hur jag vill göra. Han tycker helt klart uteritter är roligast. Senast jag red på banan var han dötrist, seg och allmänt dryg. Och även tömkörning på bana blir lite trist, seg och jobbig. :cool: Känns som att det blivit lite väl mkt ridning senaste veckan, men jag har ju ökat på allting långsamt. Han har haft en tappsko så förra helgen blev det ingen ridning.

Men tror jag ska passa på att ha en lite mer aktiv period nu, och ge honom mer vila efter denna helgen, nån gång nästa vecka. Jag gillar inte att ge långa avställda perioder såvida de inte är i full träning, så några dagar i streck tycker jag funkar. :)

Så gör jag med, hellre dagar/en vecka än långa. Dock tror jag långa är viktigt iaf när de är yngre. Tigers 1 mån i somras efter treårs hatade han. Eller ja, han gillade typ 1 veckan, sedan blev han värre o värre tills vi lidit 1 månad ut som var tanken o kunde börja skritta avsuttet en månad. Men samtidigt så mognade han så himla mycket under den tiden. Men ju äldre de blir desto mer skillnad blir det ju dessutom på riktigt arbete och lugn arbete. Och dp vljer jag heller att ex arbeta avsuttet en period eller bara skritta en period ist för att ställa av. Precis som hopphästar kan ha sin vila på vintern med dressyrjobb och bara "slippa hinder".

Tänk, ibörjan var Tiger helt matt i huvudet bara av att träna lite visning för hand några dagar i sträck, som de utvecklas de små liven :love:

Ja, det är superhärligt! Hazze har gjort sådana stora framsteg så man blir stolt varje dag.

Han har ju dessutom fått vila hela hösten i princip, så jag känner inte heller att vila är så motiverat just nu. Han får väl några dagar när de släpps på nätterna, det kan ju vara lite jobbigt första dagarna, vet inte hur han haft det på den fronten förr. Men hel sommarvila är ju skittrist, hästen blir fet och ouppfostrad och sen ska man börja träna igen när dagarna blir kortare? Nej tack, vintervila för min del!

Och sedan ET var här är han en helt annan häst :love: Så lugn och cool, hänger mycket mer med huvudet under borstningen och jag får klia bakom öronen och ta på hans öron utan protester :) Det är alldeles underbart!

Så härligt!

Jag är mest oroad för Tigers vet besök, jag hittar alltid tusen anledningar till varför han kan ha skumma skador. Är det något så kommer det bli ett fett "vad var det jag tänkte :mad:". Men samtidigt så har han hela tiden fungerat så enormt bra i ridningen, ingenting har någonsin tagit emot. När tränaren kollade honom i somras (då vi tänkte kollat upp honom först) tyckte hon bara det var bortkastade pengar för han rörde sig och arbetade så bra i hela kroppen. Och samma sak säger löshoppningstränaren varje gång. Så, det har känts dumt och iom att vi inte visste från början om vi ville kolla honom som 3 eller 4-åring så väntade vi då när alla sa det. Men ändå :crazy:

Det är säkert chill ;) Och alla har ju lite fel och brister, så är det ju bara. Dessutom så brukar ju hästar kompensera och vara snälla innan de protesterar, så en liten rutincheck är nog bara bra. Men tror inte du ska hetsa upp dig för det i onödan och om det är nånting mindre allvarligt så må det vara hänt.
De växer ju och våra lever rövare i hagen, gärna när det blivit mörkt också :grin: Men det ska nog gå bra ska du se!

(ET sa att det var konstigt att han låtit mig rida på honom, för han var så spänd, jag tvivlar lite över många av hennes uttalanden men det kanske var sant. Och uppenbarligen fick jag rida utan protester, men nu är han mycket mjukare och vänligare redan - så även om det är något så är det inte slutet på världen :))

Min ska få en månads sommarlov, hon har utvecklats så himla mycket sen jag fick henne så jag tror att hon kommer att må bra av att vila både kropp och knopp. Min tränare tyckte också det ,"man ska inte överrida bara för att hon är så ambitiös". Konditionsmässigt så kan hon inte bli bättre, aldrig varit med om en häst som har en sådan oförmåga att bli trött:crazy: Att bara ta det lugnt och bara skritta finns inte på kartan, det skulle vara självmordsförsök med min bomb:eek::cool:

Angåenda hur många dagar i veckan jag rider så blir det nog ungefär 4-5. Mer kan hon inte stå. Förra veckan red jag ut 3 dagar ganska hårt, sedan 1 dag inne(se filmen i förra inlägg) som ni ser är hon knappast trött. Fick sedan vila 2 dagar, sedan skritt en dag. Det var ingen bra kombination för dagen efter det var hon helt galen, har aldrig galopperat så fort ngn gång.:eek: Crazy horse....

Ska jag rida inne i ridhus så måste jag rida hårt 3 dagar innan, annars är det svårt att komma till jobb.

Kul att höra hur olika alla är:rofl:

Jaa, alla är vi olika.:p:) jag hade själv tänkt ge Van Remo 1 månad ledigt i alla fall, med små skogspromenader m.m. inlagt.

Idag skrittade vi ut en kortis. Hihi, nya bröstan åkte på, men jag upptäckte att jag måste köpa en ny avtagbar martingal för bebishästen hade alldelles för lååång hals:p
Misslyckade bilder pga att Van Remo inte ville stå still:
20021445.jpg

20021444.jpg

Han är ju stå stor också så vila mår han säkert bra av:bump: Fast han är väldigt fin din häst för att var aså stor, ser liksom färdig ut och inte så kalvig som en ddel kan se ut:)

Ska du vara med på kvalitéts med din?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar