04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Man ska skynda långsamt med unghästar, ni kommer nog ikapp ni med!

Här har vi en liten bild på min unge (nyrullad, står som en åsna, min skugga är med och tagen med mobilkamera men iaf :D)

19754828.jpg

Tänk inte på det:bump: Jobba på från den nivå ni är på istället. Tänk på hur otroligt lång tid du kan rida hästen, jag menar vad gör det om 10 år när han/hon är världens finast:)

Ta det bara lugnt :) Till slut trillar poletten ner! En häst som föddes i vårt stall, den kunde ägaren inte sitta ner på i galoppen förrän hon var runt 7-8 år. Hon kunde ta ett helt varv i galopp på ridbanan utan att riskera livet (stegringar, bockningar och kast med huvudet) men när den började närma sig 10 år så släppte det mesta.
Så se, det finns alltid någon som har det lite värre än en själv ;)

Och jag vill bara tillägga att igår var första gången jag red lille Hazze riktigt trött. Han var nästan vild först, hoppade över en stock och han bockade efteråt, han var sjukt pigg och tittig.
Sen klättrade vi upp för en sjukt jobbig backe (rejäl sluttning + han fick hoppa för att ta sig upp för vissa "trappsteg") och lagom till den långa nedförsbacken hade han lugnat sig. Efter något trav/galoppvarv på en åker var allt övermod borta, det var så himla skönt att kunna ta en rejäl tur! Han orkar så otroligt mycket mer redan. Tror han gillade det också, mycket frustande och pigga öron :)

Attans så snygg han har blivit!! Blir bara finare o finare!! Kul att se! länge sen jag såg en uppställd bild på honom!

Tack alla för peppet! Behövs ibland, och vi gör framsteg, och så länge det går framåt är jag nöjd!

Knapplån.

Måste bara få berätta om gårdagen.
Är helt lyrisk just nu.

Var själv på stora ridbanan vilket jag brukar vara.
Förstår inte varför folk rider i ridhuset när det är sol

Fick då fnatt och knöt fast långa tyglarna i hornet och bara styrde med benen och sitsen.
I början var det lite svårt att göra volter men gå på spåret gick bra.
Efter ett tag började Chili förstå. Och vi hade inget problem med volter heller
Övade på detta i ca 30 min mest i skritt.

Han har lite problem att sticka ut rumpan innåt och bära halsen lite snett utåt i båda varven.
Tror inte riktigt han orkar att bära sig riktigt än som han gjorde innan han blev dålig. Han kanske tror att det ska göra ont då???

Men men sedan plockade jag upp tyglarna och krävde att han gick i form. Baken åkte så klart ut och huvudet snett.
Men nu krävdes det bara en liten skänkel inner, så rätade han upp sig och sedan gick han rakt i båda varven
Tror det krävdes denna övning för att han skulle förstå vad jag ville

Just nu är han dyr min lilla bäbis

vad kul att de går så bra.
Kan ju säga att mina hade definitivt utnyttjat situationen om ja inte hade haft tyglar ... bortskämda halvblod :angel:

Q och Calle är inne i en period där dom ska få bygga kondis och musklaer, klättring och långa trav/lugna galopp intervaller.
Calle är den som just nu verkar outtröttlig medan Q har sämre kondis.
Nästa vecka har min tävlingsklubb (som jag bor 7mil ifrån) träning på sin terrängbana om den är tillräckligt torr.
Funderar på om jag ska åka ner med Q då, calle litar jag intepå att han uppför sej i en sån stor grupp på öppna ytor..inte riktigt än :p
plus att han ska gå tävling på söndan så de räcker med den utflykten för honom.

tror ni de är för tidigt att gå ut med 4 åring på terrängen i samlad grupp, kanske är bättre att åka ner ensam o bara ha en ledarhäst?
Samtidigt är de tränaren som följt honom under vintern som har träning.
Ska nog ta ett snack med mor min.

DÅ måst ejag leta reda på mina gamla fälttävlansgrejjor oxå.. som ligger o samlar damm nånstans.

Jag ska iväg och träna terräng med min 4-åring i morgon så jag tycker helt klart du ska passa på du med!
Min är färdigkvalad till start (felfri 90+1m på tävling) i fälttävlan och planerad första start är den 10 maj.
Jag vet inte om jag visat denna film någon gång, i så fall får ni se den igen. Den är filmad i mitten på februari så det har hänt en hel del sen dess :D
Jag ska få en som är filmad på tävlingen förra helgen när han debuterade 1m och var superduktig!

http://www.youtube.com/watch?v=h5Qkvs_R-yU

E Chess-Anart

har sett filmen tidigare men ser gärna igen.
Ser så himla positiv o okomplicerad ut dendär hästen.
Borde väl vara enkel att sälja ?!

va kul att ni hunnit med felfri 1m oxå, calle ska gå 90 igen nästa helg och vi hoppas på lite mera framåtbjudning då:p

Är de bara fälttävlanschampionatet du siktar på ?

Kul med en Anart-släkting :D

Min är Dirco-Anart.

Igår red jag igen men tyvärr var han alltför laddad för att jag skulle våga fortsätta någon längre stund så det blev bara ett par varv på ridbanan det kändes som att sitta på en tidsinställd bomb :crazy: Just nu bara krullar han ihop halsen och släpper betet så man har inget stöd någonstans. Och eftersom han ska ta det lugnt och bara skrittas första tiden så är det jättesvårt att få framåtbjudningen utan explosioner och det är ju lättare sagt än gjort på en häst som stått 4 månader.

Men idag när jag var själv så tänkte jag att jag ska prova att rida honom själv på gårdsplanen och det gick jättebra han var jättesnäll och lugn. Så kan jag bara får bort överskotts energin så kommer det att bli betydligt lättare att rida honom.

Det ska bli varmt till helgen och det tackar jag för :bow: det betyder liiite lugnare häst iaf.

Då får jag återkomma igen när jag fått filmen från helgen då :D

Ja han är verkligen okomplicerad, kan vara lite tuff ibland men visar man bara var gränserna går så går han genom eld och vatten för en. Han är vekligen underbar!

Hans första hopptävling var en påsktävling. Han hade aldrig varit på platsen eller mött så många hästar tidigare. Han uppförde sig som ett ljus på den minst sagt stökiga framridningen där vi blev bokstavligt talat överridna två gånger. In på banan som var full med fjädrar, påskägg och påskärringar som hängde i bommarna. Skuttar runt och är felfri. Han hade bara hoppat 90cm två språng i hela sitt liv innan...

Han blir säkerligen inte svårsåld om jag bara lägger manken till vilket jag inte gjort än. Uppfödaren ser gärna att han utbildas lite till och får chansen att visa sig på championatet/championaten.

Jag satsar mer på fälttävlanschampionatet medan uppfödaren tycker att han kan gå både det och hoppningen. Han har ju redan en nolla i hoppningen fast vi har inte löst deltagarbevis till honom så den kan jag ju inte tillgodoräkna mig.

Lycka till på tävlingen med Calle :bow:

Tränar mest NH nu ett tag framöver, lägger ridningen lite på is. Men det går framåt med NH:n. Jag får mer & mer Van Remos fulla uppmärksamhet. =)
Bild(bomb) från idag:
19905631.jpg

19905632.jpg

19905635.jpg

19905739.jpg

19906206.jpg

19906302.jpg

19906299.jpg

// MVH Jonni

Tycker det ser bra ut!! Ser ut som om han håller koll på dig! Blir kanon när du jobbar vidare på det!

*KL*

Igår förvandlades min drake till en prinsessa igen, hon var så himla duktig och framförallt LUGN igår när jag red inne i ridhuset. Brydde sig inte alls om den andra hästen som var därinne:love:

Slänger in några filmklipp med rätt dålig kvalité. Bry er inte alltför mycket om allt flummigt prat:D Fader förstod inte att digitalkameran även spelade in ljud. Angående kommentaren "är hon dyr idag" så berodde den på att jag i förrgår var tokarg på stollan och väste "idag är hon billig" till pappa.:angel: Håll tillgodo:

Galopp: http://s258.photobucket.com/albums/hh269/qalamity/?action=view&current=Qalamity008-2.flv

Försök till travökning: http://s258.photobucket.com/albums/hh269/qalamity/?action=view&current=Qalamity009.flv

http://s258.photobucket.com/albums/hh269/qalamity/?action=view&current=Qalamity010-1.flv

Tack för oss!:banana:

Tack så mycket:banana: Jag är så himla glad eftersom hon den senaste månaden har varit så knäpp och galen. Äntligen börjar det fungera igen:bump:

*Dags för uppdatering*

För några dagar sen skulle jag ta ut fröken på en tömkörningsrunda...då hade hon stått i 2 dagar...Hon var halt!!! Groomade lite och svor några ramsor. Världen rasade lite...dagen efter var hon ohalt igen och sen dess har hon varit ok. Så, jag hoppas att det var nåt högst tillfälligt.

Lastade henne idag utan problem och for till syrran med henne, där hon ska gå med syrrans sto i sommar. Äntligen har hon damsällskap:banana:. Grabbarna här hemma saknar henne inte alls:smirk:.

I morgon ska vi ut på en skrittrunda tillsammans med syrran och hennes sto...om nu fröken fortfarande är ohalt:crazy:. Men idag har hon gått strålande och visat upp sina gångarter på ett alldeles särskilt tjusigt sätt och inte en markering så långt ögat kunde se så vi hoppas på att kunna promenera i morgon...Bäst är iallafall att hon nu äntligen får ett hagsällskap. Har kännt mig som en skurk sen jag delade på henne och unghingsten:cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 139
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar