04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Han heter calle efter Cardento ;)
Egentligen heter han Qilimanjaro och fråga mej inte varför han fick heta de men vi skulle ha ett namn på Q (har 3 till på Q) och de blev Qilimanjaro. idag är han stor som ett berg så namnet passar definitivt :rofl:

Calle kallade hans uppfödares dotter honom, idag är hon 7 år och han är fortfarande hennes favorit även om dom inte ses så ofta.

*kl*

Idag har jag och min lillkille varit iväg på vår första programridning. Red Dressyrprogrammet för 4-åriga hästar och det gick över förväntan. Hade väl inga större krav på honom, bara att vi skulle ta oss runt banan.. Men min lilla plutt hade andra planer, han skötte sig exemplariskt, trots att det hela var väldigt tävlingsmässigt upplagt med framridning utomhus och sedan gå in i ett tomt ridhus. Domaren tyckte att han var jättesöt:D och belönade oss med hela 72,14% :eek::banana: Jag hade varit nöjd med runt 60%..:angel: Fick ganska många 8or och ett helt gäng 7or:banana: Bla 8 på hästens ridbarhet :love:

Matte är jättestolt och han är numera jättedyr!:love:

Här kommer en liten film från programridningen idag, är lite dålig kvalité eftersom det är filmat med vanlig digitalkamera.:o

http://www.youtube.com/watch?v=nmYLEaJAlUk

I dag har det hänt något som min plutt aldrig har gjort förr.
Tänkte jag skulle hoppa några språng på 90 -1,00 för att träna lite höjder till kommande tävlingar, har bara tränat på låga hinder hemma för att träna lydnad och ridit några pay and rid på 90 cm.

Började jätte bra på de lägre hinderna och började sedan häjsa, i den vevan så började hästarna i en hag en bra bit bort att springa, min pålle tappar koncentrationen och tittar inte alls på hindret, blir lite på tårna. Sedan på grann gården så går det lite folk i trädgården, då reagerar hon för dem med och börjar elda upp sig ordentligt. Så från en lugn och sannsad häst så blev det en het och vild häst så pass att hon började löddra!! Var helt omöjlig att lugna ner och få hon avspännd igen.
Så min lilla hoppträning sket sig helt, enda fördelen var väl att hon fick den galoppen jag vill få fram när hon hoppar, fast hon ska ju vara avspänd då och inte spänd som hon var nu.
Får hoppas att detta var en engångs händelse *suck*.

Vad roligt att det gick så bra! De små blir ju väldigt lätt spända vid nya platser och särskilt om de är helt själva. Min har inte börjat spänna av helt ännu på pay and ride på hemma klubben.

Ja jag är faktiskt riktigt imponerad av min lillkille!!:love:

Vad synd med din hoppträning, men det blir nog bättre med åldern.;)

oj så stadigt och fint de ser ut. Calle skulle behöva komma på träning hos er för där ligger vi verkligen i lä.

Idag gjorde calle sin andra start i 90 och i svängen förbi framridningen tappade han konc så han hann inte få kontroll på alla ben till räcket ur sväng så han rev de sen komhan jättenära oxern efter men räddade sig helt fantastiskt ur den situationen.
Så vi slutade på 4 fel och han var mkt mera framåt denna gång och mera "med". Så nu känns de som att nollan är nära och att vi snart kan prova 1m o kanske lösa kvalpapper.. hur nu de funkar,måste läsa pålite om 4 årschampionatet.

Jag och pållen hoppade muren för första gången idag, han hoppade utan att tveka! :love:
Det känns så bra att han börjat lita på mig eftersom förut tog det mig en halvtimme att få honom över en rödvit bom..

20095809.jpg

Ni blir säkert lika stadiga snart, för det lossnade för oss för bara ca en vecka sedan..:p

Min lillkille är ju inte på långa vägar så duktig på att hoppa som din, han hoppar med lite hängande framben och har ganska dålig koll. Ska dock försöka komma iväg och träna på onsdag, jag är så dålig på hoppning så jag vågar inte själv hemma, är rädd att förstöra och ge honom dåligt självförtroende. :angel:

Så ni satsar på championatet, jag var lite sugen ett tag men tycker det är för dyrt!:crazy:

På söndag får jag reda på när han ska åka på bete, ska ringa dom som har betet då och jag tror det blir i mitten på maj. Sen ska han få gå tre månader eller mer där ute.

Samma här, vi släpper om max 2 veckor :) Börjar se riktigt fint ut i hagarna nu. Mina kommer dock få byta hage till en liten sommarhage kanske redan ikväll, för att vi måste plöja upp den som de går i nu. Men de får ju gå inne på nätterna än. Men om 2 veckor släpps de på ca 3 hektar :)

jag har inte bestämt mej om championatet än, vill jättegärna försöka kvala honom sen är resan ner så himla lång för oss (ca 100 mil) om vi skulle komma till final. Samt att jag kan tycka att de är rätt tufft för 4 åringarna, dom är ju bara bäbisar.

Så jag ska klura lite på de hela. Prisfrågan har ja ärligt talat inte ens kollat på än... :angel:

Samma här, vi släpper om max 2 veckor :) Börjar se riktigt fint ut i hagarna nu. Mina kommer dock få byta hage till en liten sommarhage kanske redan ikväll, för att vi måste plöja upp den som de går i nu. Men de får ju gå inne på nätterna än. Men om 2 veckor släpps de på ca 3 hektar :)

Ja det är kanonfint nu och gräset växer rejält. Min går på gräs hemma nu en timme om dagen och nu i dagarna ska jag öka det. På söndag åker han på bete där han ska gå med andra valacker på stort bete långt ut på landet :).

Det kommer bli skönt för honom. Till hösten väntar mycket nya saker för honom så nu hoppas jag att han verkligen får vilat upp sig ordentligt.

Ja, min får ju ingen lång sommarvila, utan vi kommer hålla igång. Ändrar mig hela tiden, men jag vill ju köra in honom, så funderar på att lägga grunden nu i sommar och sedan lite helvila (1-2 veckor) och ganska lång vila från själva inkörningen, så tar vi upp det till hösten igen lite mer seriöst.

Kl.
Här är filmen sen tävlingen i går. http://www.youtube.com/watch?v=xAyD5QURrz4
Inte för att jag har nån ide vad min filmkamera håller på med, men varje gång jag ska spela över till datorn nu så hakar den upp sig i själva inspelningen där den tycker att de passar... så man missar lite svängar och även ett hinder här o där samt att den ibland gå ri slow motiono ibland ser de ut som att jag rider som en hästtjuv. va e de för fel :cry:
Inte gjort så förut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar