04:ornas tråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd!

Vill bara berätta att pållarna gick ute i natt :) Verkar helnöjda med det. Dock ska det ju bli kallare imorgon så vi är lite flexibla, de får vara ute när det går från och med nu helt enkelt :D

Lille Hazze busar massor i hagen med lillhingsten så igår räckte det med bara en promenad. Lagom tankeverksamhet att gå förbi kossorna, det är vår största träning nu, och han bryr sig knappt längre utan går utmed deras staket och vill nosa på dem :)

Vad trevligt det ser ut. :)

Min dam har tagit det lite lugnt ett tag nu, men hoppträning förra onsdagen. första gången ute, vilket var super kul tyckte hon.
hon har väldgit mycket energi o framåtbjudning inne, men ute på banan var det, det dubbla. :D
men hoppade super fint som vanligt o tittade inte på något.
Så nu är hon anmäld till pay & jump 1maj. 90 cm får hon gå då.

håller på o bantar henne då hon blir tjock av luft.. :eek:
Får inte mycket mat, men är som en gräsklippare ute.. :crazy:

Någon som har nåt tips?

senaste bilden på damen. förra veckan på ett longeringspass.

knapprån*

Slänger in en liten bild från igår :)
liten.jpg

Haha ja, men det där är vinterhagen så den är rätt nerbetad, även om det växer liiite fortare än de betar. Vilken dag som helst släpps de i sommarhage :)

Vad fint det såg ut på filmen (som fungerade bra för mig), såg inte speciellt spänd ut, vilket min pålle och jag fortfarande jobbar med.

Funderar med på 4 års championatet, men är lite fundersam om hon kommer att bli redo i tid, känns lite tajt då man ska ha hunnit kvala innan den 14/9. Fast i och för sig så annser jag att klarar de av att hoppa 90 cm avspänt och trevligt så är det inga större problem att rida nollor i 1,00 m. Fast vissa tar tid på sig att bli redo och mogna.

Han är inte den spända typen direkt. Så länge han får gå med sin hals som en giraff istället för o böja på den i galoppen så är han nöjd o hoppar de man styr på :D

Var en otrolig skillnad mellan första o andra tävlingen , helt annan framåtbjudning.
Då har han även gått två små blåbärshoppningar på 60 cm på hemmaklubben bara för o träna på miljön.

Usch alltså, idag gick det allt annat än bra. Känner att jag måste skriva av mig lite... Van Remo var en helt annan häst, han var väldigt seg & ville inte alls gå på, när vi red i paddocken.(ca 15 min) han som man i vanliga fall inte ens får nudda med skänkeln... Verkar inte så lovande inför morgondagen, då det kommer en som ska prova ut sadel till pållen.(ska då provrida olika sadlar) Kollade tempen m.m. orolig som man blir, men inget sånt.
Fast det kan nog ha berott på att det hände saker runt omkring paddocken, hästar som gick och betade precis bredvis osv., så Van Remo var inte så koncentrerad om man säger så. :D hoppas att det var det som var "orsaken"... Men det är klart, man kan inte vara på toppenhumör VARJE dag, inte ens om man heter Van Remo & i vanliga fall är världens gladaste bebishäst!:) Får se hur det går imorrn...:p

Senast ändrad:

Jag har lite samma grej nu, hästen har bytt perosnlighet :confused: Han har börjat arbeta emot bettet, drar fram halsen och sliter tyglarna ur händerna på mig. Han är ju egentligen jättekänslig och jag har inte slitit en massa i hans mun, så förstår inte riktigt.

Ska ta ut farbror tandläkare innan jag spekulerar i något, men helt klart skumt är det. Kan ju också ha att göra med att han har fått bättre kondition och är tonåring och 'jävlig'. Kan ha många orsaker...

Båda mina gossar drar o slitet i tyglarna vilket dom inte har gjort förut.
På mina beror de dels på att kraven ökar o de är jobbigt ;)
Men till största delen så beror de på vargtänderna som är på väg upp.
på Q har odm kommit upp så dom synd men på calle ligger dom preciiis under tandköttet o de skaver nog o ömmar.

Så jag tror helt enkelt de är tänderna som spökar.
Jag har en tid på kliniken 16 maj för en grundundersökning.
Tycker att calle har gått lite konstigt med höger bak då man tömkör men de har han iofs alltid gjort o bara nått steg ibland.

Igår hade jag en dålig dag så då hispade jag upp mej själv o trodde att de var nå jättefel på honom..vadå gå händelserna i förväg ;)
Han är inte ett dugg halt o hoppar ju strålande nu så förmodligen är de bara styrka o växtperioder.
Men för säkerhets skull så väljer jag att kolla igenom utifall de är nåt.

Idag var det som sagt dax för sadelutprovning. Och det gick väldigt bra, Van Remos uppförande från gårdagen märktes knappt av. Hon som provade ut sadeln kan jag säga har verkligen ett öga för hästar och allt som tillhör, väldigt duktig med andra ord. Hon tyckte att Van remo var väldigt fin, och att jag red väldigt mjukt & lätt, fatta vad ens självförtroende ökade då!:laugh::idea:
Det blev en Kieffer Donau - sadeln som jag blev helkär när jag var & tittade runt på lite sadlar hos sadelutprovaren. Den passade Van Remo perfekt & den var helskön att rida i, så jag är så glad!:banana:

Ha en bra Valborg allesammans!
// Jonni

Ja, faktum är att vid besikt. så sa vet att han hade vargtänder men är de inte till bekymmer behöver man inte ta dem än. Men bekrymren verkar ha kommit nu :p Tänkte inte på det, korkat. Bara att boka tid då, och hoppas att det bara är det!

Han var lite grinig igår men ändå väldigt duktig, galopperade samlat hemifrån och hemåt, var lite trilskig med bettet när vi skulle vända för han trodde nog vi skulle på långtur. Blev riktigt nöjd med galoppen, han höll den samlad och lugn med nästan ingen bettkontakt :bow:

Svarar mig själv... Hazze har blivit halt :( :( Så jävla tråkigt. Skulle hämta honom i hagen och tyckte han gick himla konstigt. Syntes direkt att höger bak inte riktigt hängde med och han haltade REJÄLT. Ville inte gå hela vägen in...
Ingen feber, inte ont, endast pyttepytte svullen. Kände som fan på senorna, ponnyn slet nästan av djupa böjsenan i hagen för 2-3 år sen och var så rädd att det var samma sak. Men han reagerade inte alls.

Så ringde farbror veterinär, och släppte Hazze i paddocken så länge. Vetten skulle komma efter några timmar så jag gick ut igen. Men då gick han mkt bättre, kunde gå bakom och smacka på så rörde han på sig, stödde mkt mer på benet och stod på det till och från. Så avbokade veterinären, Hazze hade antagligen stått stilla länge i hagen och var stel när jag tog in honom. Han är pigg och lät mig faktiskt kratsa hovarna så han var tvungen att stödja på benet men gjorde det så snällt.

Blir det värre får vet. komma ut men nu får han gå själv i paddocken så han slipper bli trakasserad av kompisarna. Hoppas verkligen det inte är nåt! Det första vetten sa var hovböld (hann bara säga att hästen var halt innan han sa det :confused: ), men en i stallet hade sett dem rejsa som galningar i hela hagen (runt 2 ha med endel skog och sten/backar) och efteråt hade han vilat det benet endel, men inte haltat. Så jag röstar för sträckning/vrickning. *håller tummarna* Stackars lille pojken, såg så himla ledsen ut...

*knapplån*

Etan reds för sista gången innan betet igår. Jag passade på att ta några bilder.

Tack! Jag håller också tummarna... Jämfört med mina andra hästar så tycker jag han är en liten olycksfågel :p Men det mesta sker ju i hagen så antar det beror på att han gått oskodd hela hösten, i en liten och superlerig hage med endast shettis som sällskap.
Nu går han i denna stora kuperade hage,skodd, med kompisar som är lika snabba - när de busar så busas det rejält. Han har väl inte riktigt kontrollen, musklerna och vanan.

Förresten, Etan var jättesöt på bilderna :)

Nu ska jag väl våga mig på en uppdatering igen...:o

Lilly jobbar varannan dag. Hon har tangerat alla gränser man kan hittills:mad:... En skogsritt blev en hetsig historia innan jag fattade att min 4-åring inte ville gå sist:o... En planerad tömkörning blev linjobb på kapson istället då hon laddade i 190 och gjorde allt sånt man inte ska göra när man har frambensproblem. Var bara att jobba igenom hennes trotsiga hyss och stilla hoppas att benen skulle hålla:crazy:...och det gjorde dom...
Sista passet, i förrgår jobbade vi skritt, trav och förflyttningar på gräsbanan och fortfarande är hon inte det minsta halt:bow:

Idag ska jag jobba henne igen men först ska jag på styrelsemöte på klubben så det blir ett kvällspass på töm.

Några bilder från syrrans stall och hagen:
LillyGroom_080423.jpg

LillysMule_080423.jpg

LillySun_080423.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 137
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 114
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 563
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar