04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

*kl*

Idag var vi på klink för att kolla upp killens hälta. Usch jag var så nervös...

Hältan fanns kvar och var lika synlig för veterinären som den var för mig. Veterinären lyckades lokalisera hältan till kotan och sa då med allvarlig röst att vi bör nog röntga den eftersom han varit opererad i den så måste vi se så att det inte hänt något.

De 20 min det tog innan jag fick svar var hemska men det kom iaf glädjande nyheter och allt såg jättefint ut. Så troligtvis är det bara en vrickning som ställt till det eftersom hältan kom så plötsligt.

Nu blev han sprutad i kotan och vi ska på åb om 3 veckor.

Hoppas han svarar på behandlingen så att detta inte behöver bli en lång höst med boxvila och annan skit. Vi som precis skulle sätta igång och försöka hinna ikapp de andra 4 åringarna.

Åh va skönt att det bara såg ut att vara en vrickning iaf! Jag håller tummarna för er!!

*kl*

Fy fa*en alltså, idag åkte reflexerna fram :cry: Sagas om min första ridtur i mörkret och hon skötte sig kanon fast lite busig för hon skulle bocka när vi skulle galoppera men det gick bra ändå. Sista fattningen bockade hon inget så då slutade jag och var nöjd. Det är ju iaf mycket mycket lättare att sitta kvar och driva på när vi väl galopperar. När bockningarna kom innan vi fattat förut var det omöjligt att sitta kvar.

Är du jag????:eek:

Terrängen var sällan några problem för mig på den tiden det begav sig. Bara tuta och köra. Men banhoppningen... *gömmer mig*

Du, jag och mamma kan bilda klubb. Vi två här känner oss iaf grymt missförstådda :D Alla fälttävlansnördar här tävlar dessutom i banhoppning och förstår sig inte alls på oss som ser den delen som den eviga pinan, de brukar sucka över dressyren :angel:

Du, jag och mamma kan bilda klubb. Vi två här känner oss iaf grymt missförstådda :D Alla fälttävlansnördar här tävlar dessutom i banhoppning och förstår sig inte alls på oss som ser den delen som den eviga pinan, de brukar sucka över dressyren :angel:

Samma här. Man ser till att hålla sig på första plats efter dressyren, (som är nääästan lika roligt som terrängen), och så är det bara att glida runt i terrängen och för att sedan hålla sig i manen och blunda under den del som innehåller rivningsbara hinder. Huuuuh.

Håller tummarna för att det verkligen var en vrickning. Ibland går det åt rätt håll!

Idag ska Ella få sin andra behandling av kinesiologen. Ella tyckte att det var jättetrevligt sist ju. Och så ska jag nog försöka hinna med en liten skrittur innan.
Hennes ben börjar sakta men säkert se ut som ett normalt hästben igen men än är svullnaden inte borta.

Hur brukar ni göra med lymfangit? Rider ni innan det är helt borta eller väntar ni? Det är väl bra att de rör på sig har jag för mig.

jag ansluter mig till er klubb, terrängen är de bara styra och ha kul men hoppningen . gosh vad många nervösa dagar man haft i sitt liv.
Dock har jag efter en helt underbart snäll och positiv häst botat min hopprädsla så nu klarar jag mej bra till 120, 130 känns ok beroende på vilken häst jag sitter på men högre.. då dör jag nästan.

Iaf så har jag lite tråkiga nyheter för en gångs skull :S
Calle skulle gå sitt första meeting i helgen o ha genrep inför semifinalen, dock stod han med lätt feber (38.3) igår kväll och lite svullen i sitt bakben där han har de där förbannade jäkla soleksemet som vi inte blir kvitt.
Så efter några dagars regnande har han fått in nå skit i de så istället för tävling så blev de penc o göra allt för o slippa lymfangit.
Idag är han feberfri iaf så svullnaden hoppas jag försvinner snart oxå.
Ibland blir jag bara så less.

Så nu har jag ett annat problem, jag ska på tävlingen med en annan häst så frågan är om jag ska ta med mig Q upp och rida de där två 1m klasserna på honom istället.
Han är bara tävlad en gång, 90 cm enkelt felfri, så tror inte 1m ska va så stor skillnad.
Ska hoppa några språng med honom idag så får vi se om han får följa med eller omjag får stryka mej o bara rida på söndag med andra hästen.

Du är välkommen till vår klubb.:D

Jisses, jag trodde jag var den enda som hade åsikten att dressyr och terräng var roligast och banhoppning otäckast.

Har precis som du tyckt hinder varit läskigt tills man suttit på en häst som det bara är att styra runt.

Min lilla Ella verkar också bli av den sorten, bara att styra på. Än så länge iallafall.

Håller tummarna att ni kan mota Olle i grind vad det gäller lymfangiten. Ett sabla otyg att bli av med. Det vet jag och Ella.;)

Jag hoppas oxå att Tiger förblir en sådan trevlig hoppålle som han verkar vara så jag kan komma över min rädsla med ;)

Stackars er båda med lymfangit, sådan är ju jobbigt :(

Vad är en kinesiolog?

Tänkte just fråga samma sak, vad är kinesiologi ? :confused:

Åh va skönt att det bara såg ut att vara en vrickning iaf! Jag håller tummarna för er!!

*kl*

Fy fa*en alltså, idag åkte reflexerna fram :cry: Sagas om min första ridtur i mörkret och hon skötte sig kanon fast lite busig för hon skulle bocka när vi skulle galoppera men det gick bra ändå. Sista fattningen bockade hon inget så då slutade jag och var nöjd. Det är ju iaf mycket mycket lättare att sitta kvar och driva på när vi väl galopperar. När bockningarna kom innan vi fattat förut var det omöjligt att sitta kvar.

Ja nu känns det verkligen att sommaren börjar lida mot sitt slut även om vi inte har behövt plocka fram reflexerna här nere ännu. Kul att det går så bra för dig o Saga. :rofl: Själv önskar jag mig just nu en tränare som kan hjälpa mig vidare, i första hand med dressyren men även med hoppningen. Ännu har vi bara travat över lite bommar och hoppat några små kryss uppsuttet men det känns som om hon gillar att hoppa och att hon har rätt bra hoppteknik. (storasyster Premessa är grymt duktig) Inte för att jag planerar nån tävlingskarriär precis men det är roligt o hoppa. Här är några bilder från gårdagen tagna med mobilen så det är lite si o så med kvaliteén.
Bild134.jpg
Bild137.jpg
Bild007.jpg

Vad är en kinesiolog?

Ööööh, jaaa, hur svarar man på det? Nån form av muskelreflexiologi.

Hon masserar och så och kollar status på mage och näring och eventuella sådana brister.

Hon visade idag på hur man kollar det på människor. Mycket spännande om man är intresserad och tror på sådant.

Ella verkade rätt bra idag. Inte alls sådana spänningar i nacke och hals.
Förhoppningsvis ska det snart bara vara att tuta och köra. Men med min otur så...

Är det typ helhetstänkande och inte en behandlingsmetod som bara ser till den "sjuka delen" eller till spänningar i en viss del av kroppen ?

Lite typ som homeopati fast ändå inte? Öh... Jaja, det lät ju intressant iaf. Jag är ju fruktansvärt vetenskaplig av mig eg men gillar inte böjprov, boxvila och kortison mm. Och hos oss har *peppar peppar ta i trä* homeopatpiller läkt ut 2 konstaterade hovbölder på bara några dagar samt 1 vecka. Utan boxvila och uppskuren hov.

Igår fick Tiger ett blingat pannband som matte ju var tvungen att prova. Över förväntan eller vad tycker ni? Jag är SÅ ANTI bling annars men hans huvud blev så stort med flätad man/lugg så jag impulsköpte detta på Hööks. Tyckte det var smalt och lagom liksom.

Kommentera gärna!:
PICT1763.jpg

PICT1766.jpg

PICT1767.jpg

PICT1768.jpg

PICT1769.jpg

PICT1770.jpg

Fö så är han inte riden sedan träningen i fredags (promenerat o tränat visning dock) då han känts lite matt o trött det senaste, både i kropp och knopp. På träning tar han i o kämpar väl och tränaren tycker han ser starkare och starkare ut för var gång. Men jag har stundtals saknat det där egna suget han alltid haft innan. Han bjuder korrekt fram o så det är inte det, men ja, en känsla jag inte kan beskriva och som inte syns alls enlig de på marken.

Men idag var han sitt vanliga jag, fast ännu bättre. Han känns starkare, mer ihop, mer ridbar och mer HÄST. Fast han har lätt att bli lite för stark, petnoga får man rida honom. Annat än den andra 4-åringen jag oxå rider. Hon är så mycket ponny och så mycket unghäst man kan vara, så totalt olika är de.

Men på lördag är det upp till bevis. Nu har jag dock kommit in i ett riktigt bra flow och är inte ett skit nervös som jag var innan. Nu känner jag att jag bryr mig faktiskt inte ett dugg om de ger honom 5: or i ridningen och tycker han hoppar värdelöst, för mig är han så underbart perfekt han bara kan bli :love:

Tidigare (eller fortfarande kanske, men inte just nu) har jag haft sådan prestationsångest över att han är en sådan bra häst och att jag ska förstöra för honom så alla ska tycka illa om min lilla prins :(

såå fin han är ! :love:
Jättesöt i blinget också ;)

FT_ryttare: Hoppas på att de löser sig, håller tummarna !
Får ju inte hända någonting nu innan semin ju!

:o Tack :love:

Tittade just på bilder och gud vad liten han ser ut så fort han får vinterpäls. Men med kritiska ögon så såg han faktiskt lite överdrivet tunn ut i slutet på förra vintern om man ser många bilder på raken över en lång tidperiod. Ska tänkas noga på för denna vintern. Visserligen växte han mycket men ändå :(

KL

Idag skulle vi egentligen hoppa lite men det blev en lång lång markarbetslektion för min tränare. Det tyckte vi båda var jobbigt men det gav en del också. :) Så inga hoppbilder men blev någon ridbild på toton.

CIMG0277.jpg

CIMG0274.jpg

Hehe, R hjälper mig att fixa nosgrimman och visar hur den ska sitta.

Senast ändrad av en moderator:

Får man fråga hur han vill ändra nosgrimman? Jag tycker remont är så svåra :o

Pållan ser fin ut :) Hur ofta är det tänkt ni ska träna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 750
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka