04:ornas tråd version 3!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd version 3!

Terräng är helt annat än banhoppning tycker jag. Jag är livrädd för målade bommar!

Rider man hyfsat vettigt (dvs ingen handbroms i, man har en fungerade broms och har en fungerande drivning) så hoppar typ alla hästar helt underbart bra på terränghinder :love:

Antingen så hoppar de och då hoppar de rejält, eller så stananr de och då stananr de i tid. I banhoppning finns så många mellanlägen som är läskiga tycker jag. Jag har aldrig varit med om att någon av mina hästar ens varit i närheten att stanna "i" eller skada sig på något vis på terrängbanan. På hoppbanan däremot... Och då har jag i princip enbart hoppat unghästar/tidigare ohoppade hästar.

Redovisning kommer nog, av det längre slaget säkert :angel:

Btw tränade vi visning i lördags. Gick kanon tills matte skulle kika på benen och lära sig göra halt i rätt moment för att slippa ställa om. Han var så följsam så (har ju gått lös det mesta hela sommaren så det vore ju konstigt annars) och man behövde inte ta ngt alls i bettet - glad häst som annars bara accepterar bettet vid ridning. Men när jag började kika på benen så undrade han vad jag ville och började smyga fram med olika långa steg på allt annat än raka spår. "Ska jag gå långsammare? Snabbare? Åt sidan? På sned? Ska vi svänga?" HELA TIDEN :eek: Vilket såklart med hans normalt sett onormala uppställningar på egen hand (han kan verkligen stå helt sjuk konstigt!) ledde till totalt ännu mer katastrofala halter där han såg halt ut på alla fyra och att ha brutit ryggen, suck :p

Bäst var när jag envisades en lång bit (för att se om han kunde fatta att vi bara skulle framåt) med att gå lite bredvid och bara stirra på benen. Han var helt övertygad om att det visst var någon form av skänkelvikning jag ville se och var mycket nöjd med sig själv över sitt eminenta rörelsemönster :rofl:

Förhoppningsvis så är där lite mer att se på på kvaliten så han ägnar mig mindre uppmärksamhet så jag kan ställa upp honom ifred. Tänk att man skulle önska sig det av en unghäst :eek:

Senast ändrad:

Rodi är hemma sedan drygt en vecka, men förra veckan vilade han. Jag ska rida honom några gånger de närmaste veckorna, och så tänkte jag försöka mig på att tömköra. Sedan tror jag han skos av i slutet av september och får vila några månader innan han åker till tränare för gångartsträning. Fast jag ska försöka hålla igång honom lite med promenader för han rör sig knappt i hagen.

Din pålle ser väldigt trevlig ut. Stor, eller är det du som är liten?
Jag skulle vilja ha en connemara över ponnymått.

Jag har inte hoppat alls sedan jag red på ridskola för 7(?) år sedan och terräng är ännu längre sedan.
Jag törs inte ens försöka hoppa med de hästar jag har tillgång till.

Rodis mamma och min kusin hoppar :D
LottaAskjahopp.jpg

Hur är det med isisar, när får man börja tävla dem? Är det olika för olika klasser?

Och vad innebär egentligen gångartsträning? :o Är det som dressyr där man lösgjor och stärker dem för att få rena gångarter då eller? Fast lite svårare antagligen för vissa isisar har väl svårt för endel av sina gångarter? Vad har Rodi lätt/svårt för?

Han är connemara över ponnymått :love: Precis vad jag och min mor ville ha oxå. Han mättes till 154 cm med skor i början på juli och blir nog en bit till. Iaf så blir han mycket maffigare, han är väldigt sen.

Ska vi ha en häst till längre fram (min mors är rätt gammal) så kommer det oxå bli en connemara som blir över ponnymått. Det känns som att man rider ponny men gången är ändå "mer" än många ponnyer på något vis. Fast ändå med en ponnys enkelhet och klokhet :)

Vilken flaxman :D

Har du ingen snäll häst att hoppa på? Min kompis är jätte hopprädd och hon har tänka köpa en häst som är bombsäker vad det gäller hoppbiten när hon ska skaffa första häst för hon vill så gärna men vågar inte, stackarn får fota mig när jag hoppas istället ;) Hon som tagit de allra flesta av mina bilder.

KL

Här är min 04:a, e.Robin Z som jag haft i en vecka nu.
Hon har gått felfritt 1 m och är en väldigt positiv och okomplicerad häst att göra med! :laugh:

2 steps ahead "Toto"
CIMG0238.jpg

Ska bli kul att se vad det blir av henne! :)

Verkligen superfin häst du skaffat dig. :d Du får hålla oss uppdaterade om hur det går o så.

5 år

Ja.
Rodi har lätt för tölt och svårt för trav. Skritten och galoppen är passaktiga, det kommer krävas mycket för att få till en rund tretaktsgalopp.

Snälla hästar har jag men ingen av dem är tillräckligt ridbar i trav eller galopp för att jag ska vilja försöka rida på hinder. Förutom Rodi rider jag en fet passaktig islandshäst och en fet passaktig kallblodstravare. Araben får bara skrittas efter behandling av ledinflammationer.

Var kan man se er hoppa? Vore kul att fota.

Ja, det ska vi.
Vår första hoppträning blir på torsdag så ska försöka ta någon bild! :)

Aha, det är därför du inte hoppar, då förstår jag :)

Tja, nu kan du inte se oss hoppa på många månader, ska börja hoppa igen i bästa fall till våren april/maj. Men mer troligt när jag kommer hem till sommaren igen i slutet på maj :D Men hästen står utanför Falkenberg iaf :)

Om skritten är passaktig, hur ride man den bäst då? För det låter ju som att du skrittar mest (?) nu när han är så nyinriden. Något spec du tänker på för att inte uppmuntra till passtakt?

Tiger blir lätt passaktig i skritten på lång tygel och avsuttet när han växer eller är lite allmänt trött i kroppen eller trött på väg hem på ett ridpass. Det enda jag tänker på är att behålla energin och driva med höger skänkel när höger fram är på väg bakåt eftersom höger bak då är i luften på väg framåt. Det funkar väldigt bra på Tiger men jag tar gärna emot mer tips :) (självklart så anpassar jag sedan ridningen/ridpassen för att han inte ska bli för trött i kroppen)

Idag har jag tänkt skritta lite på Ella. Få se hur det går. Hon är extremt uttråkad av att ha behöva stå så mycket. Det ska helst vara action 24/7.

Svullnaden är inte helt borta. Metacam-kuren är avslutad, (det tog slut i flaskan), men hon verkar ok så skritta ska vi väl kunna göra.

Av all medicinering så har magen fått sig en törn. Eksem och allergier kommer sig av magproblem sägs det. Och hon kliar sig värre nu. Vi ger dock probiotisk bakteriekultur så vi håller det väl någorlunda i ordning.

Om skritten är passaktig, hur ride man den bäst då? För det låter ju som att du skrittar mest (?) nu när han är så nyinriden. Något spec du tänker på för att inte uppmuntra till passtakt?

Det viktigaste är att undvika att själv bli passaktig. Stabil kropp och röra höfterna i rätt takt. På en häst som är mer riden uppbromsning - skänkelvikning eller svag böjning genom kroppen.

Såg er i en annan tråd & jag fattade tycke för den hästen på en gång:D såå fin!:love::laugh:

Hihi, ser nu att du har likadana benskydd som jag beställde häromdagen:D
De ska ju tydligen vara stora i storlekarna, så för hoppningsvis blir de lagom för min giraff:)

Ridit i paddocken idag & jag vet inte vad det är, men varje gång vi beger oss in i paddocken så ska de självklart regna!!:mad: Det kan vara solsken hela dagen, men just när jag åker ner till stallet så börjar det... jaja
Van Remo var iaf taggad till tusen idag! Han har ju stått 3 dagar i rad (endast gått promenader med honom) Detta resulterade i att han absolut inte skulle lyssna på matte & ordet skritt fanns inte i hans värld:p Han är ju för gullig:D

Lite lyssnade han allt min bebbe:
23172449.jpg

23172488.jpg

23172593.jpg

Såhär kunde det oxå se ut:angel:
23172521.jpg

Senast ändrad:

Hon är nog ca 168, ibland ser hon jätteliten ut och ibland jättestor! Men på denna bild ser hon väldigt hög ut :D

Van Remo: Ja, jag har M på mina å de passar perfekt. Hon är rätt nätt. Så på din storing passar nog L! :)
Verona: Tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 750
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Pojken fyllde 5 år idag och vi hade släktingar över på kalas. Vi satt ute på altanen och skulle precis börja äta när hans faster får ett...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: Pengy
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka