04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

vad fin hon är (din) tjejen! :)

Hoppträning igår med Aprilia.
Kan rida precis som jag vill känns det som. Får tacka mamma som har tränat hårt på lydigheten. :D

Träna lydighet och följsamhet genom hoppning på volt och igång/av saktningar innan och efter hindren. Hon lyssnade kalas, bara fösrta gången hon fräste iväg efter och tyckte det var skitkul med ponnyn hack i häl. haha. Men sen så lugna hon sig och lyssnade super.

Avslutade med en lång sida med oxer 3 språng till räcke 3 språng till oxer. Hon kändes super fin så bad om lite högre för att se hur hon löste det. låg på drygt 120- 125 på de 2 sista. insprånget ca 110.
Hon hoppade som en katt och fixade det galant.
Super nöjd matte idag! :love:
Dock ville inte kameran vara med, nåt knas med den. :mad:

Men nej, dumma kamera :p
Sånt vill ju vi se på film!

Kul att det går så bra.
I helgen ska jag träna för Arnold med båda två och denna gång ska jag fixa ett nytt band till kameran så det inte tar slut som de gjorde förra gången.
Q är han helt kär i sen förra gången men calle har han inte sett , så de ska lbi kul o höra vad han har o säga om min gråa springare.

*kl*

Nu är det synd om Sixt :(

Idag när jag kom till stallet följde jag med några stallkompisar mot ridskolan för att assistera dom som hinderpersonal.
Vi kom inte långt innan stallägaren ringde - min häst blödde från ett framknä, rejält också.
Efter att ha spolat benet (underbara häst som nästan stod helt still trots att det gjorde förbannat ont :love:) visade det sig vara drygt en cm djupt, samt sårfickor uppåt och neråt.
Ingen temp, markerade när vi sprang med henne.
Det var bara till att ta ut vet., som spolade rent, sydde ihop, vaccinerade henne mot stelkramp och gav henne penicillin.
Nu blir det penicillin i 6 dagar, och sträng boxvila i 14 dagar, då såret ligger så dumt, att rör hon på sig så är det stor risk att det går upp.

Men!:eek:

*beamar över Hästens handbok med särskilda understrykningar i kapitlet om Hälsan framför allt, till lilla hästen*

Jag tror att min fröken kan behöva lite undervisning ;)

Det var faktiskt nära att gå ännu värre, när hon stod där nerdrogad på betonggolvet så ramlade hon omkull, tur att ensilagebalen stod där så smidigt att hon ramlade i ensilaget :D

Du får genast anmäla henne till Tant Kajsas hårda hästskola.

Fast tyvärr så lyckas jag ju inge vidare med mina egna. Även om båda *pepparpeppar* har hållit sig friska ett par månader. Kanske har jag bankat in lite vett i dem?

Det kanske vore något, eller om jag spelar in när jag läser ur en 'håll hästen frisk' bok och låter den gå på repeat i stallet dygnet runt i två veckor.. borde det inte vara tillräckligt inmalt då?

vad fin hon är (din) tjejen! :)

Hoppträning igår med Aprilia.
Kan rida precis som jag vill känns det som. Får tacka mamma som har tränat hårt på lydigheten. :D

Träna lydighet och följsamhet genom hoppning på volt och igång/av saktningar innan och efter hindren. Hon lyssnade kalas, bara fösrta gången hon fräste iväg efter och tyckte det var skitkul med ponnyn hack i häl. haha. Men sen så lugna hon sig och lyssnade super.

Avslutade med en lång sida med oxer 3 språng till räcke 3 språng till oxer. Hon kändes super fin så bad om lite högre för att se hur hon löste det. låg på drygt 120- 125 på de 2 sista. insprånget ca 110.
Hon hoppade som en katt och fixade det galant.
Super nöjd matte idag! :love:
Dock ville inte kameran vara med, nåt knas med den. :mad:

Ja jag hälsade det till henne när jag var dit idag. Hon hälsade tillbaka med att försöka käka upp min kaka...vad nu det betyder :D

Synd att du inte fick med träningen på film. Bättre lycka nästa gång :) Snart kanske ni får se mollyfilmer om ni har tur. Hon har inte lyckats fastna på film än..ik måste styra det här känner jag!!

Ja de låter som en bra plan att styra upp de ;)

Sinfonie: hoppas att det läker utan komplikationer, att läsa för henne är nog oxå en bra ide.

Igår hade jag o Calle en jobbig dag, dressyr stod på schemat men calle ville verkligen inte alls. Urstark o stel som en planka gick jag nästan bet på honom.
efter mkt övergångar och mjukgörande så blev han hyfsat ok iaf.
Återstår o se om något sitter kvar idag eller om jag får börja om från början igen.
Imorgon är de träning så de skulle vara skönt om han satt ihop någorlunda så vi kan fokusera på hoppningen imorgon istället för dressyr :p
Desstuom har han bitit sig i tungan , misstänker jag.
Lära kika lite i munnen på honom för o se om jag kunde hitta nån förklaring till de dåliga passet där men de enda jag hittade var en liten fläck på tungan som jag antar är ett bitmärke (låg precis vid 1-2 kindtanden).

Håller tummarna för att han känns super att rida idag :)

Sinfonie: Usch vad tråkigt med Sixt,:crazy: tror tyvärr att hon är dyslektisk din lilla häst då hon fortfarande inte klurat ut vad som står i hästens ABC, även Danne har lite dyslektiska moment ibland :p

Blev en skrittrunda igår på Danne, jobbade honom i öppna och skänkelvikning genom hela rundan (ja inte första biten då), han är superfin att ställa till vänster man får en så härlig känsla, så ställer man honom till höger och VIPS så förvandlas han till Giraff!! (han är som en sån där Transformers wannabe), i sslutet på rundan var han dock nästan lika fin även i höger, han är svagare på höger sida men vi jobbar på det.

Skänkelvikningarna gick på slutet lite väl bra, red hela markvägen (den på tidigare visad bild) hem i skänkelvikningar. Man får inte in så många i bredd men den passar utmärkt för att lösgöra pålle.. Danne tyckte dock att det flöt så bra så han kunde inte begripa varför jag "stoppade" honom när han kom ut i kanten, vet inte hur många gånger som vi var nära att trilla ut i diket :p

Trots att det enbart blev skritt (50min) så var det en vääldigt trött liten gosse som jag puttade in i boxen efteråt och det borde väl vara ett tecken på att han fick jobba ordentligt iaf?

Ja, smart är hon då inte :D

Idag har hon verkligen samlat vuxenpoäng,
hon stod lugnt och tuggade hö under timmarna jag var där, gick hennes sällskap ut ur stallet brydde hon sig knappt.
Hon var verkligen hur cool som helst! :love:

Såret är rent och fint, det är rejält svullet, och eftersom hela leden är svullen så kan hon inte böja på benet.

hoppas att svullnaden lägger sig fort nog.

Har precis kommit hem från hoppträningen med calle o Q.
Idag var de mycket trimma, små hinder och först leka lite med galoppsprången sen hålla jämna språng hela tiden.
Otroligt nyttig för Calle som faktiskt imponerade på både mig o Arnold emellanåt.
Q tycker dessa lydnadsövningar är lite trista faktiskt, men så är de när man är lydigheten personifierad. :rofl:
Han rullar på och gör precis allt man ber om, helt utan problem.

Imorgon blir de mera banträning så vi får hoppas att dagens lydnad även sitter i imorgon.

Men vad skönt att det gick bra iallafall ;)

Svullnaden är värre idag, hela benet är svullet.
MEN hon kan böja lite på det idag, och det släpar inte efter så fort hon går..
Och hon är fortfarande så förbannat lugn! (lugn men uppmärksam)
Hon fick till och med stå själv i stallet en stund, inte brydde hon sig, hon hade ju mat.. :angel:
Exemplarisk boxvilare!

*KL*

I dag har det varit full sken igen. Ponnyränderna går aldrig ur.:p

Det går ju inte att låta bli med kilometerlång nedlagd järnväg, spikans rak och utan slipers.:devil:

Vi skenade bort till grustaget i dock maklig takt, klättrade lite i det fullkomligt livsfarliga stället, (blev mindre farligt när matte tappade tålamodet och daskade till med tyglarna på bogen), och skenade sen hela vägen hem nästan. Lite trött blev jag i slutet på att hon trots tempot ska titta överallt hela tiden. Försökte få lite uppmärksamhet till jobb men det sket sig.

Fixat ev tid till tränare på fredag. Vi behöver ta itu med vem som är pilot, jag eller Ella.

Jag är så in i bängen trött på hennes titterifasoner. Så mycket intryck som hon får nu och farliga saker som vi passerar så tycker jag att det borde vara nog! Men jag ska väl inte gnälla, hon har trots allt blivit enormt mycket bättre, kastar sig inte runt längre och försöker skena hem utan backar på sin höjd lite. Och jag behöver inte hoppa av längre för att leda förbi.

Du kommer ju att kunna vara ponnyryttare för alltid ;)

Usch, jag har tänkt idag..
Sixt kommer att ha boxvila till den 16e, därefter kommer det nog bli en hel del veckor i sjukhage, innan såret läkt tillräckligt för att klara av att hon busar.
Hon kommer ju inte att kunna gå i en vanlig hage förren de andra är på bete! :eek:

Skojjaru eller?:cool:

Det är först nu som jag fått en riktig ponny. T o m shettisen var lättare än Ella. Min D-ponny var som en stor häst att rida så jag kännde mig väl förberedd för att gå över till stor häst. Tjena...

Idag så har jag återigen fått höra att man inte är särskilt avundssjuk på mig. Vaddå? Är inte Ella häftig och rolig när hon i ilskan kastar sig, stegrar sig och försöker på alla vis ute på en leråker att slippa gå förbi vägen där en blå cykel står parkerad vid ett träd...:cool:

Usch, jag har tänkt idag..
Sixt kommer att ha boxvila till den 16e, därefter kommer det nog bli en hel del veckor i sjukhage, innan såret läkt tillräckligt för att klara av att hon busar.
Hon kommer ju inte att kunna gå i en vanlig hage förren de andra är på bete! :eek:

Vi får väl hoppas på att hon håller sig i skinnet. Så hon inte skadar sig igen. Men jag gissar på att hon kommer att vara skälaglad och kanske inte vilja ha alla fyra hovarna i marken samtidigt...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama