04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Jag vet inte om jag ska vara orolig...!

Flamman har varit så lugn nu ett tag.. hon drar sina repor som vanligt i hagen, men som idag tänkte jag att hon skulle få bralla av sig på linan, eftersom hon har stått några dar i rad (vilket brukar innebära en hel del överskottsenergi) så att ridningen imorgon skulle få lite bättre förutsättningar...

Men vad gör pållan..? Jo, inte ett bocksprång! joggar på lång och låg helt avslappnad :confused:
Jag såg ut så här :eek: och vågade inte köra på så länge, klämde igenom henne överallt efteråt, helt övertygad om att nått var fel :crazy:
Blev svettig snabbt med.. kan hon ha nån infektion? eller är det bara den plötsliga värmen?

Är det nått fel när jag blir orolig för att min häst är lugn och sansad? :angel:

Danne blir oxå trött superfort nu och svettas gör han bara jag nämner att han ska få röra på sig, har varit orolig att han har en infektion eller liknande men troligtvis är det väl som du säger värmen och pälsfällning som gör livet lite jobbigt just nu för våra fyrbenta vänner

Jag är avundsjuk på dig, ska vi byta? :angel:

Usch ja, hittills är hon ju så förbannat lugn, att jag börjar tro att någon drogar henne ;)
Visserligen så körde något litet pucko moped utanför stallet idag, fram och tillbaka så hon blev orolig, men inte mer än att hon gick några varv i boxen och lekte lite drake.

Såret ser fortfarande kanonfint ut, stygnen sitter (vet trodde ju att hon skulle ha plockat bort dom vid det här laget, han hade inte räknat med att hästen skulle vara så lugn ;)), men det blir svullnare för varje dag, som tur är så är hon fortfarande feberfri.
Inatt har hon nog legat ner, och hon går nästan obekymrat i boxen.

Så, håll dig i skinnet lilla skrutthästen, så det blir något bete för din del :devil:

Är det nått fel när jag blir orolig för att min häst är lugn och sansad? :angel:

Sluta gnäll och njuuuuuut!;)

Vi kan byta annars...:devil:

Jag har fått en liten häst som är likadan jämt, pigg som satan, outtröttlig, reagerar inte annorlunda vid brunst eller pälsfällning. Fast en dag kanske jag uppskattar hennes energi, en fälttävlanshäst som lägger av på halva vägen är väl knappast lämplig? Vi kommer orka runt vi.:D

*kl*

Länge sedan jag skrev här, men har inte fotat på länge heller. Nu följde sambon med igår så kan väl uppdatera lite med en bildbomb!

Akilles var på sitt "allt annat är mycket mer intressant"-humör och ville mest fjanta sig för det som hände runt omkring. Nåja, det blev skapligt tillsist. Själv sitter jag hemskt, hade det på känn men eftersom jag varken har haft speglar eller blivit fotad på ett par år så kunde jag inte vara helt säker innan. Men nu vet jag.. Dressyrsadeln är något vid och glider fram lite.

26932938.jpg

Något bakom lod, men bra energi framåt istället för att glo på annat.

26932942.jpg

Jag har börjat sitta väldigt brett med händerna många gånger märkte jag..

26932946.jpg

26932952.jpg

Vad fina ni är, ser jättetrevligt ut och jag tycker inte alls att du sitter dåligt.
Var inte så hård mot dig själv ( ska jag säga..:angel: )

Ni som diskuterat de här med orken.. upplever lite samma sak med mina två, dom blir svettigare tidigare nu och lite mer flåsig. Iofs har jag inte flåstränat så mkt nu pga underlaget men tycker inte att dom borde tappa de så fort eftersom dom ändå rids.
Så vi skyller på våren ;)

Igår var de dag 2 på träningen för arnold och hoppa bana stod på schemat.
Båda två var lagom möra i kroppen efter dag 1´s trimning och krav på kroppskontroll.
Hoppade en liten runda först på 80 cm bara för o känna på banan , båda två skötte sig jättefint där.
sen fick Calle hoppa runt 1m och även här var han fin men trött i kroppen vilket gör honom mer långsam än han är i vanliga fall så jag fick göra allt för o peppa igång honom, hoppar gör han så glatt men mellan hindren blir han loj.
Sen fick de räcka för honom, bättre med 2 lägre bra rundor än att pressa honom trött på högre bara för att han kan hoppa högt.

Q´s andra rundan hamnade lite högre än calles konstigt nog haha.
Men väntan blev lång mellan runda 1 och 2 så Q hade liksom lagt av när de var hans tur igen, kom helt tokigt på första oxern som de var lite knepig väg till och andra gången blev han återigen långsami luften o hoppar högt men inte framåt med resultat att han går ner på bakbommen.
Sen ville han inte mer, han blir så himla försiktig när han slår i sådär så självförtroendet sviker direkt.
Vi valde att sänka ner till 90 , låta han hoppa ett par räcken för o bygga upp förtroendet igen och senhoppade han banan igen som en klocka med öronen framåt.
Som sista språng höjde Arnold en oxer som han hoppat super på så han fick ändå avsluta på 110 ungefär men med ett väldigt positivt språng.

De var två trötta men glada hästar som kördes hem av en ännu tröttare ryttare !
de är jobbigt att rida två hoppass direkt efter varandra, pust. Man är nog lite dåligt tränad :angel:

Slutsummering på denna novel.. Arnold såg Calle för första gången och tyckte väldigt bra om honom. Bra skalle, bra modell och hoppar som tusan.
Q har han sett förut och tycker väldigt mkt om honom oxå, att han fegade ur igår var inget bekymmer tyckte han utan då är de bara att sänka o bygga upp förtroendet igen- vilket jag håller med om.

+ Ft_ryttare
Ja, jag hoppas att det "bara" är våren.. min fäller som tusan nu med, ska ut och rida lite snart så får se hur hon känns då :)

Sluta gnäll och njuuuuuut!;)

Vi kan byta annars...:devil:

Jag har fått en liten häst som är likadan jämt, pigg som satan, outtröttlig, reagerar inte annorlunda vid brunst eller pälsfällning. Fast en dag kanske jag uppskattar hennes energi, en fälttävlanshäst som lägger av på halva vägen är väl knappast lämplig? Vi kommer orka runt vi.:D

Haha, ja jag borde nog verkligen göra det :p
Men lite svårt när man är van att pållen är mer i luften än på backen
hmm.. tror jag ska sluta överanalysera...

Ska rida en sväng idag och om hon är lika lugn då som hon var igår ska jag försöka att bara njuta av situationen och försöka inbilla mig att hon faktiskt kanske har börjat mogna lite med :idea:

Ser jättefint ut! :laugh:

Att h*n hamnar lite bakom lod där tror jag inte att du ska hänga upp dig så mycket på nu, huvudsaken är ju att h*n går fram med bra bjudning, bara h*n inte "knäpper av" i nacken

Känner igen mig i händerna :angel: tänk in med armbågarna så händerna vinklas rätt och kommer i bättre läge, men det är sjukt svårt när man inte har nån som tjatar på en när man rider :p

Vad fina ni är, ser jättetrevligt ut och jag tycker inte alls att du sitter dåligt.
Var inte så hård mot dig själv ( ska jag säga..:angel: )

Ser jättefint ut! :laugh:

Att h*n hamnar lite bakom lod där tror jag inte att du ska hänga upp dig så mycket på nu, huvudsaken är ju att h*n går fram med bra bjudning, bara h*n inte "knäpper av" i nacken

Känner igen mig i händerna :angel: tänk in med armbågarna så händerna vinklas rätt och kommer i bättre läge, men det är sjukt svårt när man inte har nån som tjatar på en när man rider :p

Svarar båda på samma gång - tack! :laugh:

försöker sitsträna migsjälv så gott det går just nu, har insett den konstiga kopplingen sitta bättre = går bättre. Skumt, va? Men fokus har varit mycket på att jag måste sträcka på mig, titta framåt och släppa ner skänklarna och då har handen smugit iväg a´la cykelstyre.

Akilles är ju lite av en svanmodell, han har lätt för en högre form och när han blir djup/rund hamnar näsan ofta lite bakom lod. Men det är nog en styrkefråga till mångt och mycket, och inget jag har brytt mig om så speciellt. Som aida skriver, bjudningen är viktigast.

Någon annan som har en svanhäst, och hur funkar de i lägre form? A är ju lite "efterbliven" (sent tagen) så jag brukar säga att han är som en 05:a i utbildningen. Kul att se hur det går för dem som är lite längre fram alltså :laugh:

Vilken snygging:love::love: Tycker det ser tokfint ut jag!

Nu är det dags för mig att uppdatera mig känner jag....suuuperlänge sedan sist. Har varit så mycket här ett tag med skola och allt.

TeamLundVer ville ju höra när det gått dåligt också...så nu ska du allt får höra:devil:

Senaste tre veckorna har Mity känts konstig, som stapplig och låst bak. I tisdags tog vi hit massören som konstaterade att hon var låst i SI-leden. Förmodligen efter att ha vrickat till sig i hagen(varför är jag inte förvånad:cool:), och det korrigerades. Mity verkar även ha reagerat något ENORMT på pälsfällningen. Hon är som en jäkla geting att hålla på med, ser ut som hon ska döda en när man sadlar och kickar mot skänkeln:confused:. I allmänhet konstig.

I torsdags när jag skulle rida ut så fick hon panik när jag kom utanför gårdsplanen, jag kom inte längre. Hjärtat höll på att hoppa ur bröstet på henne och hon slängde sig verkligen i ren panik. Tillslut fick jag nog, var alltför farligt för både mig och hästen att fortsätta, så jag fick sonika vända hem. Jäkla knashäst. Dagen efter, I fredags, skulle jag träna och efter förra veckans äventyr (då vi fick åka hem igen för hon blev helt galen när hon kom in i ridhuset) så tyckte jag att det kändes sådär att hon hade vilat dagen innan så jag red helt sonika ut på morgonen så att hon förhoppningsvis skulle vara lugn.

Väl på träningen uppförde hon sig skumt som attan. Pigg emellanåt, tappade takten i vänster, bytte bak varenda gång vi skulle galoppera höger varv och allt kändes bara kaos. Min tränare tvingade dock mig att rida på framåt, och efter 50 minuters bockande, hoppande och studsande vart hon helt fantastiskt fin och underbar:love: Så som hon gick på slutet i traven, så bra har hon aldrig varit förut. Jag var så slut så jag trodde jag skulle spy, men ack så lycklig;)

Fortsätter i nästa inlägg, det blir så långt....:angel:

I lördags var det dags för säsongens första riktiga tävling, var lite sisådär laddad med tanke på hur hon varit på fredagen. Men eftersom hon var så enormt fin i slutet så hade jag ändå lite hopp om att hon skulle sköta sig.

Tävlingen blev KATASTROF, hästen var helt galen i transporten på tävlingsplatsen, vilket aldrig hänt förut. Hon brukar vanligen stå lugn som en filbunke men nu stod hon och slog och stampade hela tiden. När vi väl fått på sadeln inne i transporten(finns inte en chans att sadla monstret utomhus eftersom hon far runt som en jäkla galning) och fått upp monstret tillframrisningen så håller hon på att springa över mamma:grin:. Framridningspersonalen fick hjälpa till och hålla i henne och tillslut kommer jag upp i sadeln.

Framridningen går katastrofalt dåligt, hon bara bockar och far i höger galopp, byter bak och blir rädd för varenda häst som kommer nära:devil: Är dock väldigt stolt över mig själv att jag forsatt och red på även när det kändes jävligt!

Väl inne på banan så sitter det över 50 pers på läktaren så Mity såg ut såhär när vi kommer in i ridhuset:eek:. Kom som närmaste 3 m från långsidan. Konstigt nog så skötte hon sig ändå hyffsat i programet med tanke på omständigheterna, visst hon gjorde en 4-5 damp-hopp men annars så skötte hon sig.

Hon visade inga gångarter what so ever och spänt vare men vi tog oss runt iaf:) 58 % och mitten av prislistan på 40 ekipage måste ändå räknas som bra när man har sin ALLLRA sämsta dag + att det var henns första tävling borta inomhus. Var oxå och tjuvkikade på MSVen som gick igår och jag kan säga att kanske 50 % av hästarna där vart rädd och skyggade och for, och de är ändå vana vid tävlingsståhej.

Nu laddar vi mot Hogsta 23 april och unghästkval, jag ber till gud att Mity har kommit ur sin lilla jobbiga period då:angel:

Sorry för lååånga inlägg;)

Ja, lycka till får man ju säga :D
Vi får ju hoppas att hon håller sig på alla fyra då ;)

Idag fick fröken Sixt komma ut i solen!
Jag som drog på kedjegrimskaftet ifall hon nu skulle få ryck, men nej då, damen gick snällt bredvid :love:
Hon stod mest och kisade i solen och lekte Carola i vinden (pratade med kompisen i stallet)
Och så försökte jag få någon vettig bild på såret..

Sårfickan går upp ca 5 cm, och ner ungefär i jämnhöjd med fläcken.. jag fattar fortfarande inte vad hon gjort.
100_0154.jpg

Nöjd häst
100_0158.jpg

En vinkel där hon inte ser smällfet ut :angel:
100_0181.jpg

Senast ändrad:

Knapplån!

En liten film på en ickeiform bäbis! Han har nog lite vårdepression, har tappat en del ridbarhet och har knappt egen energi. Därför får man rida som en tok, och då blir han sur och slår med svansen :( men men..... det blir nog bättre!

Dock inte jag som rider på filmen!

http://www.youtube.com/watch?v=85glcfjfe5Y

Min skärm blir så mörk att se film på, så jag orkade bara kisa igenom de de första minutrarna. Såg ut att vara en trevlig modell på häst :laugh: om än inte helt nöjd med tillvaron.. Är h*n lika vårdeppig ute? Om inte, så hade jag satsat på att bara rida ut en period. Eller kanske en liten vila, om det var länge sedan?

Du kan gäääärna få lite energi från min herre, på honom märks det inte ens att han gått ordentligt i flera dagar. Det är bara tjohoo-tjohoo hela tiden.

*KL*

Ella var lite trött innan en ridtur förra veckan:

"Hej matte, jag vilar"
DSC00391.jpg

"Rida? Nää, vet inte om jag orkar..."
DSC00392.jpg

"Klättra idag? Om jag spelar död så kanske jag slipper..."
DSC00395.jpg

Hahah villken go latmask Ella ser ut att vara på bilderna ;)

Min lexus är oxå slö och svettas för ingenting jusst nu. men så håller han på att jätte fälla och har precis blivit avmaskad. Så jag tror jag har felet där. Sen är han ju en trevlig och sannsad kille annars oxå.

Jag täbnkte jag skulle varna er andra så ni inte råkar på samma sak som jag gjorde nu i veckan. Jag av avmaskade honom i December (Noromectin). Endå hade han så pass mycket blodmast så han bajsade ut dom nu för ett par dagar sedan :crazy: det var as äcklig och jag led så med honom. Men nu är han som sagt maskad igen.. Tycker det är märkligt att han blivit så smittad på relativt kort tid. Han bytte bete för en månad sedan bara...

Ska se om inte jag kan få ta lite ridbilder på oss och lagt ut här. För nu rider jag ju faktiskt på honom igen!! :D

Vissa hästar är riktiga maskhärdar. Har du bara dödat de fullvuxna maskarna, (tror att noromectin bara tar de vuxna, moxidectin tar väl även larvstadiet men skrivs inte ut i onödan), så hinner de små larverna växa klart tills nu så det är inte så konstigt.

Ella har jag via träckprov förstått är en riktig höjdare i parasitvärlden. Ska bli kul att se vad det nyligen inskickade träckprovet visar.

Men hon växer ju såklart, då brukar de ju ligga ner!:) Nu jäklarns kommer hon skjuta i höjden;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama