Sv: 04rnas tråd nummer sex i ordningen!
Ja just ja.. jag red ju igår
Min häst är helt normal!
Hon stod och sov när jag gjorde ordning henne och var svettig under sadeln då jag hade lett henne runt hagen (där vi rider) ett varv... men som tur var så satte jag på linan för att snurra henne ett par varv iaf (jag har dock den senaste tiden tömkört henne innan, lång och låg, eftersom hon har sadeltvång och det har fungerat bra) Men nu blev det bara en lina utan inspänning bara för att kolla läget... och givetvis så flög
i henne och hon var precis som den gamla vanliga studsbollen som jag är van vid
Men eftersom jag försöker att bryta detta bockmönster så satte jag på den andra linan med och tömkörde henne ist och det gick bättre! Jag har märkt att jag kan avbryta hennes tokbockningar med hjälp av ledande innertöm
Sen satte jag upp och framåtbjudningen var = NOLL!
Det brukar börja så, men hon kommer alltid igång efter ett tag då hon har slappnat av och går då fint, men inte den här gången
Jobbar iaf på utan större krav mer än att hon ska gå fram och det blir bättre på slutet. Sen skulle jag skritta ut en sväng efteråt i det fina vädret.. Först höll jag knappt på att ta mig från gården.. sen så för att gå den tänkta vägen så måste man gå mellan grannens kohage och den andra grannens hästhage, vilket innebär en liten väg på ca 2,5 m mellan taggtrådsstängsel på ena sidan och tre raders elband på den andra..
De "söta" kossorna har precis fått kalvar... Det gick ganska bra på bortvägen, flamman stannade och glodde några gånger, men kossorna travade iväg till andra sidan av hagen så då var det lugnt..
MEN, när vi skulle tillbaks så kom de båda stora kossorna på att galopp med bock var skojj! så de for runt i hagen som galningar och både jag och flamman glodde förskräckt!
Sen stannar mammako och tittar på oss, skrapar med ena framklöven och sätter sedan fart rakt mot staketet och oss!!
Jag har aldrig i mitt liv suttit av så fort!
Flamman fick förståss damp deluxe... jag försöker veva lite med spöet mot kossan, men jag tror knappast att hon brydde sig, som tur var så stannade hon innanför staketet, men hon var obehagligt nära! och på nått sätt lyckades jag få den dansande, studsande och frustande Flamman förbi den elaka kossan..
*phuu*
Nästa gång tar vi en annan väg!