04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

kl

En bild på mig och moan från gårdagens ridtur. Var så skööönt väder så ridturen råkade bli 2 timmar lång kom vi på när vi kom tillbaka :D

26805203.jpg

Idag verkade Lasse ohalt, så vi gick en liten promenad och han fick beta GRÄS! Han gick som en liten gräsklippare på fältet utan att titta upp en sekund :love: Imorgon ska jag ta ner han till ridhuset och se om vi kan rida lite lätt.

Har ni gräs?:eek:
Fusk, här finns det nästan bara lera o snö för tillfället.

Här kommer 2 bilder från träningen i onsdags.
Jättesvårt att få bra bilder i ridhuset trots bra kamera, men tyckte dom blev lite häftiga ändå. Spec den utan hinder. den är så "lysande".

Även om bilderna är oskarpa så har du rätt i att stämningen och ljuset i dom var häftiga :)
Ridhusbilder är sjukt svårt att få till :S

Har varit lite tyst från mitt håll ett tag, men de beror på att det inte hänt så mkt här.
Hästarna har skött sig o jobbat på bra.
Calle fick åka in o hoppa idag o hoppade fram med gramanen för o se om han kunde hålla ihop sprången bättre vilket lyckades.
Sen plockade jag av den o hoppade en 3 komb med oxrarna o markbommar mellan oxrarna.
På slutet var han jättefin och hade mkt bättre språngkurva än han brukar så då fick han även prova på att hoppa sista oxern lite högre, låg kanske runt 115-120.
Känns att han inte har höjden i kroppen samtidigt som han inte tar i ett dugg.
Däremot så använde han sin teknik lite bättre när hindret blev större, vek upp benen o hoppade mer korrekt än att bara använda sitt scoop som han gör på de lägre hindren.

:eek: hur är det möjligt? hittade denna tråden, efter mycket letande på sida 2... näe vi får nog skärpa till oss här hela högen. Är en del "stammisar" som inte skrivit på väääldigt länge.. vi börjar sakna er :crazy:

Var i Trelleborg i lördags, debuterade för säsongen i en LC:2, smart som man är så hade jag kört ett hårt dressyrpass dagen innan, gissa vem som var trött?? :angel: Stackars grabb, matte får helt klart ta och skärpa till sig här nu så att lillebror inte faller i sömn under halten (tror det tog typ 30 sek att få igång honom igen..)

Tog en härlig skrittur igår med kompisen, vi har en mosse här och några dammar vid våra grässlingor, helt underbart med strålande sol, blå himmel 12+ grader, ankor i dammarna, svanar som kom in för landning och en massa andra fåglar som jag inte har en aning om vad det är. Inga problem för Danne, däremot vart det "lerigt" på ngt ställe och det var jättehemskt :love:

Bor du på en annan planet än vad jag gör ?!

Här är de minst 30 cm snödjup, gråkallt o dåligt ridunderlag.
Såg däremot färska älgspår när jag var ute med calle imorse.

Åhh vad det lät härligt med 12+ grader! :love:

Igår fick Dobby komma hem! Hans hagkompisar blev så lyckliga och gick som en svans efter honom hela eftermiddagen :D

Så nu är det hårdträning som gäller och ska verkligen försöka tuffa till mig så inte bockningarna kommer tillbaka... måste lägga in en bild på han om det är någon som vill se för han har faktiskt gått ner lite om magen och blivit riktigt fin nu när han har fått börja jobba lite :banana:

:rofl: ja kanske det, ska se om jag kommer ihåg att ta med kameran när jag rider ut på Tussi idag, inget superväder idag dock, lite grådisigt och bara 10+ men det räcker kanske för er där uppe för att få en förnimmelse av våren? :idea:

Fina bilder! Ser ut att ha jättelååånga bakben på första, men det har jag hört att bra hoppehästar ska ha! :p :D

Ja äntligen börjar det bli lite vårtecken :laugh:
Jag tycker om att tranorna flyger åt "rätt" håll nu!

Uppdatering från oss:
Jag har pratat med seminstationen och inom en månad åker vi dit för en första kontroll :laugh:

Jamen...

Inte alla har så många framsteg att skriva om??

Typ jag, som hittade min ängel i hagen med toksvullna bakben. Efter konsultation med vetassistent tror vi att det är en reaktion på foder eller nån "skoj" infektion. Vi har nyligen bytt silage (igen!) och jag gissar att det är det.. Och hoppas.. Pållan har ingen feber iaf och är inte påverkad mer än att svullnaden känns när nån pillar på den..

Jag har köpt en sadel nu, som jag hoppas ska passa, så pigg som hon varit vill jag inte gärna rida barbacka mer.

/ Lavinia

*kl*

Ja nu var det ett tag sen jag skrev. Saga har vilat hela förra veckan pga tapp-sko. I helgen åkte den på och i går vart det första passet på en helt tokig häst...:crazy: var inte så roligt alls...

men jag tror att hon är väldigt påverkad av pälsfällningen... för hon är sjuuukt grinig och bråkig.

Hur gör ni om era visar sig väldigt sur och jobbig vid pälsfällning, kör ni på som vanligt, kör ni nått lättare eller får de vila helt?

Saga är som en orm vad jag än gör, borstar, sadlar, sätter på täcke ja alltsom har med att ta på henne att göra... och superkänslig vid ridning, tömkörning.. Körde lite tömkörning idag och hon var mer i luften än i marken och det var mycket skjuta rygg och verkligen visa missnöje...

Hade ni låtit henne vila??

KL

Kulan har vilat nu över helgen och red idag, blåste storm men som tur är har man ridhus:angel:

Hon gick verkligen super, jobbade i form i galopp idag, börjar lätta fram och sätta under bakbenen bättre:)

jag hade en häst en gång som varje år vid månadsskiftet aug/sept blev helt förändrad, dock åt de andra hållet, han blev mer död än levande, gick knappt o få fart på honom.
De enda vi kunde sätta de i samband med var att han under de där 2 veckorna förberedde sej för pälssättning.
Samma tidpunkt varje år. Så han fick gå på sparlåga dom veckorna.

Hästar som är känsliga vid pälsfällning/sättning brukar jag köra på lite extra vitaminer och visar dom väldigt obehag så skulle nog jag låta dom ta de lungt.
Kanske gå på promenader eller göra nå småtrick för att sysselsätta hjärnan.

Om jag inte hade haft något speciellt att träna till den närmsta tiden så skulle jag nog låta henne vila under den jobbigaste perioden och bara ta lite promenader.. och om du inte redan testat att ge extra b-vitamin så kan ju det vara en idé (tillverkas iof i tarmen, men vad jag har förstått så kan de behöva en liten extra dos om de har besvärligt vid fällning..)

+ft_ryttare

Jo B-vitamin har jag börjat ge henne redan... jo det är nästan så att jag lurar på att låta henne fortsätta vila och ta promenader... hon verkar ju väldigt störd i hela kroppen på nått vis...blir nog så.. men försöka hålla igång med långpromenader kanske

Min dam vilar, då vi var till fjällen i helgen för att syrran skulle gifta sig. Nu ligger man hemma med magsjuka. Så det blir några extra dagar med vila.
Tur var jag till stallet i morse för att mocka och fixa mat innan det hela började.

Min började fälla vinterpälsen i slutet på januari och har inte slutat än. Så hon har fått b-vit sedan dess. Inga humörsvängningar som tur är.

Dobby fick förra våren riktig hosta i samband med pälsfällningen, fick tips om att ge honom b-vitamin och han slutade hosta direkt så det verkade hjälpa.

*kl*

Idag har vi försökt oss på att tömköra lite... men jag har som sagt inte någon jätte vana på det än... Dobby var laddad och så blåste det ju halv storm vilket inte han gillar så värst :cool: Men han skötte sig riktigt bra faktiskt, och när han sprungit av sig det värsta så jobbade han på bra! :love:

Här kommer bildbomb :)

Jag försöker reda ut tömmarna :angel:

oj vad fin han ser ut.
magen är ju nöstan borta. :)

Aida: Hon har rätt långa, :D men tror bilden luras lite också.

Hur gör ni om era visar sig väldigt sur och jobbig vid pälsfällning, kör ni på som vanligt, kör ni nått lättare eller får de vila helt?

Min gamle fälttävlanstränare som vunnit OS bl a, han sa att när han var ung och red i armén så lät de hästarna vila varje vår under pälsfällningen.

Jag skulle ge dig rådet att ge antingen b-vitamin eller ställa av. Ingen mening med att tjaffsa med en häst som upplever obehag.

Ella är dock av en annan kvalisort. Brunst o pälsfällning påverkar henne inte alls. Trots att hon är sto. Tror däremot att hennes lillebror, vår lilla fjolla, är mer känslig för sådant. Han brunstar säkert med.:p

Red Ella i ridhuset igår. Hon går bra när piloten sköter sig.;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama