Sv: 04rnas tråd nummer sex i ordningen!
Vill du dela med dig lite tips. Har själv en 04:a som jag ska börja lastträna nu när vädret blivit bättre.
Jag är verkligen ingen fena på svårlastade hästar. Det bästa tipset är:
HA GOTT OM TID.
Det som fungerade riktigt bra på min dam var att backa bak släpet mot en vägg, så långt bak det bara går, så man ändå kan fälla ner rampen.
Sedan går man med hästen tvärs över rampen, med väggen på ena sidan och släpet på andra. Fram och tillbaka, fram och tillbaka ända till de går med lugnt och avslappnat utan protest.
Sedan när man är på väg över, vänder man in mot släpet. Många hästar går då in av bara farten.
Naturligtvis inte min
MEN när hon lade in backen så kom hon ingenstans för hon backade rätt in i laduväggen, och då hoppade hon in i finkan
Detta gjorde vi många gånger, när det funkade hyfsat så parkerade vi släpet längs med väggen i stället. Och jag placerade min mamma på andra sidan.
Visst planterade damen fötterna i marken och vägrade gå, men jag hade ingen brådska så väntade ut henne.
Det är detta med att plantera fötterna hon kan få tillbaka lite då och då. Senast hon krångla stod hon en kvart, men det anser inte jag vara nån större fara.
Som sagt så gick hon rakt in i helgen både på ditvägen och hemvägen. Utan några hjälpmedel
Longerlinor, spö och andra konstigheter har inte fungerat för fem öre på min dam, snarare så har det bara blivit värre. Så detta var vår metod!
Hoppas du förstod något av det, jag är inte den bästa på att uttrycka mig i skrift
Och lycka till!