04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd nummer sex i ordningen!

Duktiga du som delar med dig med film.

Kul att se. Lilla hästen har humör tror jag;) fast hon jobbar ju mestadels fint.

+ elli_noran

Tack så mycket! Ja jag var så himla nöjd med henne! Bästa partiet på slutet när hon verkligen slappnade av finns tyvärr inte med på film heller. Men det var så himla roligt alltså, tänker vara med nästa gång oxå -brukar vara träning en gång i månaden.

Åh nej vad tråkigt med din söta lilla pålle :cry:
Men skönt att ni har möjlighet att ha henne kvar iaf, hoppas hon får ett bra liv som sällskapshäst! :laugh:

kl
Idag åkte jag in till ridklubben för att kunna hoppa lite gymnastikhoppning med Calle.
Väl där så var de dressyrlektion.. suck.
Så jag fick oxå rida dressyr, hade nog inte varit så populärt att dra fram hinder :D

Så jag jobbade vidare med de vi gjorde igår, att hela tiden hålla honom aktiv i galoppen och att kunna lätta av i handne o se att han bär sig själv.
Var nog lite trött i musklerna idag men får till de korta stunder.
När jag travade av honom så var han riktigt fin o bar sig själv.
Imorgon blir de skrittdag.

Duktig Calleplutt :laugh: Har du inte någon ny dressyrfilm på honom föresten? det var längesedan vi fick se :d
(om jag nu inte har missat nån... men jag brukar vara ganska så duktig på att läsa tråden även fast jag inte skriver så ofta)

Vill du dela med dig lite tips. Har själv en 04:a som jag ska börja lastträna nu när vädret blivit bättre. :)

Jag är verkligen ingen fena på svårlastade hästar. Det bästa tipset är:
HA GOTT OM TID.

Det som fungerade riktigt bra på min dam var att backa bak släpet mot en vägg, så långt bak det bara går, så man ändå kan fälla ner rampen.
Sedan går man med hästen tvärs över rampen, med väggen på ena sidan och släpet på andra. Fram och tillbaka, fram och tillbaka ända till de går med lugnt och avslappnat utan protest.
Sedan när man är på väg över, vänder man in mot släpet. Många hästar går då in av bara farten.
Naturligtvis inte min :devil: MEN när hon lade in backen så kom hon ingenstans för hon backade rätt in i laduväggen, och då hoppade hon in i finkan :D

Detta gjorde vi många gånger, när det funkade hyfsat så parkerade vi släpet längs med väggen i stället. Och jag placerade min mamma på andra sidan.
Visst planterade damen fötterna i marken och vägrade gå, men jag hade ingen brådska så väntade ut henne.

Det är detta med att plantera fötterna hon kan få tillbaka lite då och då. Senast hon krångla stod hon en kvart, men det anser inte jag vara nån större fara.
Som sagt så gick hon rakt in i helgen både på ditvägen och hemvägen. Utan några hjälpmedel :love:

Longerlinor, spö och andra konstigheter har inte fungerat för fem öre på min dam, snarare så har det bara blivit värre. Så detta var vår metod!

Hoppas du förstod något av det, jag är inte den bästa på att uttrycka mig i skrift :p Och lycka till!

tjuvläser lite för har ju också en bestämd herre som växer fast i mellan åt:angel: och ibland går han rätt in... ska testa att backa bak mot en vägg har inte tänkt på det innan! Tack så mycket för bra tips :bow:

Angående lastbekymmer så var Calle även han jobbig att lasta ensam, han ville alltid ha Q med sig.
Ibland gick han raka vägen o ibland bara stod han stilla. Började man stressa så blev han stressad o började backa, kasta sig osv.

Jag öppnade både bakluckan och fronten o sen gick jag rakt igenom finkan. Så småningom gick han in så länge han såg rakt igenom finkan (att fronten var nere alltså).
Väl inne stod han som ett ljus.

Nästa problem var att jag åker mkt ensam vilket gör att jag måste kunna stå kvar ute medan han går in.
Så nu gör jag helt enkelt så att jag sätter fast longerlinan i grimman eller i en repgrimma(om de är så att han växer fast) , snor linan ett varv runt bommen inne i transporten och sen står jag ute bredvid calle och halar/vinschar in honom.
Han går raka vägen in och jag kan stå kvar bakom och stänga.
När vi är på väg hem så funkar de oftast att bara säga åt honom att gå in.
Är främst då vi lämnar gårdsplanen hemma som jag får använda longerlinan.

TeamLunDver: ja det är inte kul alls :(
Synfonie: ja det är skönt att veta åtminstone
aida: ja tänk om jag inte haft eget stall :O så glad att vi har vårt lilla stall

men sagas fd ägare är vekligen förtvivlad och vill promt hjälpa mig at hitta en foderhäst, hon ska skjutsa ner mig till lidköping när jag kommer å hälsar på min gamla ponny för att prova en gammal halvblodsherre som hon själv tävlat Fälttävlan med och han är superfräsch :) så det löser sig kanske iaf :)

Men någon gång kommer jag ha en 04:a igen, hihi ha det bra allihopa :D kram Cinora som älskar stämningsfulla 04:a tråden :D

Så nu gör jag helt enkelt så att jag sätter fast longerlinan i grimman eller i en repgrimma(om de är så att han växer fast) , snor linan ett varv runt bommen inne i transporten och sen står jag ute bredvid calle och halar/vinschar in honom.
Så gjorde jag med ponnyn med :laugh: fungerade riktigt bra!
Ska testa det med Flamman med, när det blir dags att börja åka själv med henne :laugh:

Sen så tror jag nog att Calle tycker att det är dags att få visa upp hur duktig han är i dressyr med ;) :bump:

Mer dressyr åt folket! :angel:

Sass:
Har aldrig hört talas om den backa mot väggen metoden! men låter väldigt smart! :idea:
"Mental minnesanteckning": komihåg om jag får svårlastad häst i framtiden :bow:

Calle har precis vuxit så han har rätt jobbigt med kroppen nu , så känns inte som att det är läge att filma nån dressyr på honom :p
Men för din skull så ska jag väl kanske försöka få till det inom en snar framtid.

Usch och fy vilket väder vi hade här igår, det blåste liite. Har ni någonsin varit på den skånska slätten när det blåser liite så vet ni vad jag pratar om. Stallet ligger dessutom helt oskyddat uppe på en backe så... ja ni kan nog räkna ut resten, ägarens soptunna kasade ut på vägen, så fort ngn öppnade en av stalldörarna så flög alla papper ner från anslagstavlan osv osv :cool:

men men ska vi till Trelleborg på lördag så måste vi träna, slängde på sadel och började med att longera Danne för att se om det var värt att hoppa upp, det var det inte :angel: Blev enbart longering, dock fick jag loss honom i traven även i höger sida, höger galopp vart det lite värre med men det är ju bättre än ingenting.

Fick reda på startlistan igår och är nu så nervös så jag vet inte ordet av, inte för att vi ska göra bort oss, vi ska bara spana in de läskiga funktionärerna så hur det går i övrigt spelar ingen roll. Nej jag är så grymt nervös över att vi ska behöva stressa eller att danne ska skada sig i transporten IGEN. Har planerat att vara på plats 1½ timme innan start så att Danne får tid att lugna ner sig efter åkturen.

By the way.. fick bilder igår av Dannes uppfödare, av Danne som liten snutt (1 år resp. 2 år), ska se om jag orkar slänga in dem på pixbox ikväll :laugh:

Har beslutat att åka till klinik för att kontrollera ryggen på min dam.
Hon har haft problem till och från, nu känns det som jag inte vet riktigt vad jag ska hitta på. Har kört promenader med klättring, tömkörning, lite ridning, när det har varit ridning så har det varit korta stunder.
Har ingen lust att flyga av och bocksprången är inte så lämpliga då jag själv har problem med ryggen.

Hoppas det går bra och att de kanske hittar något som kan fixas till som luggit bakom bockandet! Din och min pålle verkar ju ha lite samma saker för sig så skriv gärna hur det gick sen.

TACK Sass för bra tips:bow:
Gott om tid ska jag ha - det är därför jag vill lastträna och inte bara ha brottom när man ska iväg någonstans en dag;)
Att backa släpet mot en vägg är en ny tanke :idea: som jag absolut tänker prova.

FT_ryttare: målet är att kunna lasta själv, så jag tänkte använda mig av longerlina så småningom. Hur gör du om han inte vill stanna kvar inne utan börjar backa ut innan du har lagt på bommen?

Vad fin han ser ut.
Det har verkligen hänt grejer sen jag såg honom sist. då älga han ju mest runt.
Bra jobbat!

kl
Synd med alla tråkigheter i tråden. Har inte varit inne på några dagar, så när jag kom in såg jag att det var massa skrivet, men sen såg jag att det inte var allt för roligt en del utav det. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Hundhälsa Min hund har fått artros. Det var väl lite väntat då hon inte var 100% ren på röntgen vid 1 års ålder (godkänt men inte helt rent) och...
Svar
18
· Visningar
3 288
Senast: movi
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama