04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

KL

ojojoj vad det har hänt mycket här sedan man var inne sist :eek:

Här kommer en liten blandad uppdatering från oss iaf:

*Vi kommer inte att satsa på Falsterbo/Breeders i år då Danne fortfarande är alldeles för svag i höger bak för att orka jobba igenom sig helt :crazy: Vi jobbar på det och det blir bättre för var dag. Har nog aldrig ridit så mycket öppna, skänkelvikningar, framdelsvändningar i hela mitt liv som vi gör just nu. Känns som att våra ridpass enbart består av dessa rörelser oavsett om vi befinenr oss i en paddock eller rider ut.

Det har effekt, han blir starkare för var dag som går men det går långsamt.. Vi har precis börjat med framdelsvändningar för att "tvinga" honom att jobba ännu mer med sitt bakben. För vänster skänkel är han jätteduktig :) För höger blir det dock tvärnit, sura miner och laddning inför att kasta av matte :angel: Vi har kollat och han har inte ont utan tycker helt enkelt att det är apjobbigt.. blir bara ett steg för höger, möjligtvis två menmen..

*Vi var iväg och tävlade i påskas. Resultatmässigt var det väl ingen höjdare (hade inte räknat med det heller), men han spänner sig inte lika mycket längre med det inte sagt att han är avslappnad utan bara att det inte känns som att han ska explodera. Ett steg i rätt riktning med andra ord.

Sen liiite skryt från tävlingen :p Vi fick 7:a på den fria skritten i bägge programmen TROTS negativ kritik (miss av mig i ena och miss av Danne i andra), i andra programmet fick vi en 7:a på gångarterna :banana: med kritiken att det var en häst med väldigt goda gångarter men som behövde slappna av och bära sig bättre bak (jo jag vet), 6:or lyckades vi oxå skramla ihop på höger galopp som är avsevärt sämre än vänster (återigen hö bak då).

*Det blev en skogsdebut för Danne i söndags, mååånga läskiga saker som finns i skogen :love:

Läste att ni hade mätt/vägt era hästar. Viktbanden stämmer olika bra beroende på hur hästens kroppskonstitution är. På Tussi slår det på 5kg (!!) om man jämför med våg, Danne med sina långa ben stämmer det inte alls på. Han vägde 580kg sist (enl våg), inte så mycket till sina 171cm men som sagt det är bara ben ben och åter ben på den grabben.

hahhaaa åå så skönt att höra att fler än mitt sto beter sig på det viset ibland :)...

precis den kommentaren har jag oxå fått när pållan fick ett ryck och var som ett popcorn hon studsade upp och ner med endast bakbenen i marken (med mig på ryggen) jag kunde naturligtvis inte sitta kvar och lyckades komma av så jag hamnade på fötterna. Instruktören som var i ridhuset (inte min) frågade om hon hade sadeltvång... och föreslog att jag kanske skulle longera... jag kunde bara morra att nä hon har inget sadeltvång och jag ska trava, ... och det gjode vi :)

förresten , jag har oxå en 04a så jag tycker att detta är en superbra tråd :)

*kl*

lite uppdatering från oss :) Dobby fick vila ett par dagar när han fick vaccinationen.. tömkörde sen i två dagar för min egna säkerhets skull :D men han skötte sig faktiskt bra, lite studsande i början men sen lugnade han ner sig. Igår skulle vi ner till ridbanan och då hade de släppt ut massor med små söta lammungar i en hage precis vid banan :eek: lite lätt okoncentrerad pålle första 20 min men sen gick han fint. Red lite bommar i trav och galopp och travhoppade ett litet kryss (dock högre än det i hagen :p) men han blir ju så lycklig och ska bocka och studsa efter hindret...nån som har något bra träningstips för att få bort det? Idag blir det skogstur med hagkompisen.. förhoppningsvis kan vi galoppjobba lite men beror ju på dagsformen :angel: Vissa dagar är ju allt i skogen livsfarligt och hästätande..

Men hallå...:eek:
En presentation vill vi ju ha på den pållen.
Många bilder och film är måsten. :D

Kl
Träning igår för Aprilia. Första ute för säsongen vilket var spännande tyckte hon och de andra i gruppen, det var både springande, bockande och fnysande från alla inkl Aprilia ett tag där i början.
Men så fort hinder kommer in i bilden så skärper hon sig markant.
Skötte sig exemplariskt hela tiden. mkt lydig och fin på framhoppningen. Hoppade banan på 110-120 utan problem. Låg rätt på alla hinder och hon är helt okomplicerad på alla typer av avstånd, modeller o färger på hinder osv.
Hon har verkligen blivit vuxen under vilan i vintras! Känns super. :D

Så har lite i baktanken att debutera 120 den 24 maj. :banana:
Innan det ska vi hoppa 110 på lördag och 100-110 den första maj. Sen får vi se hur hon känns efter det.

Kul att du vågar hoppa med honom!

Ella bockar också efter hindren. Om jag lägger vikten för långt fram och inte koncentrerar mig på vägen. Men sen så är hon ju mycket mindre än din Dobby och störs säkert mer av en ryttare som inte sitter still. Bara rida konsekvent frammåt är väl mitt tips.

Ellapella har förresten dragit av sig båda sina bakskor. Det är ju bra. Turligt nog så hade hon trampat tåkappan frammåt istället för in i hoven på den baksko som hängde och dinglade på trekvart.:p

Film har jag en del också men orkar inte ladda ner idag. Jag jobbar ju mer än helttid får jag skylla på, plus min vansinnigt långa resväg så jag har inte tid till annat än att sova, jobba och rida lite.

Lillasyster har fått filma lite när jag red markarbete. Lade upp tre bommar som i et Y och jag tycker att jag blir hjälpt av att ha något att ta sikte på, annars blir det bara planlöst tramsande. Lillasyster bidrog även med lite påpekande på min sits, alltid bra med ögon på marken. Jag är väldigt spänd i axlar och höfter, stretar liksom emot hästen hela tiden och det är säkert en kvarleva efter alla bockande och outbildade hästar jag ridit. Plus att jag inte heller är den mest begåvade.
Men det gjorde mycket att bara skaka loss axlarna. Ella blev genast mycket stadigare. Och galoppera på volt gick visst också. Ett par avstickare blev det, (även fångat på film), där Ella tycker att jag är dum och vill dra hemmåt. Men på det hela taget är jag rätt nöjd med min insats. Det finns hopp även för detta kylskåp.

*KL*

Skriver inte så ofta nuförtiden, får skärpa till mig på den punkten.:cool: Har varit inne i en liten off period när det hänt mkt annat i mitt liv(Slut på 4½ årigt förhållande bland annat). Jag får så svårt att fokusera, dock tycker jag det är skönt att komma till stallet, men jag har ingen lust att träna seriöst eller så.

Men nu blir det nya tag! Idag blir det träning för tränare första gången på 2 veckor, på lördag är det distrikts-satsnings träning igen, men jag ska bara vara med en dag för på söndag är det lokal tävling på hemma kluben:) Så nu jäklar blir det till att fokusera!;)

Förhoppningsvis får jag låna min mosters kamera i helgen för att dokumentera, min försvann spårlöst en blöt kväll på krogen i påsk....typiskt:angel:

*Vår pepp till er alla!*:banana:

hmm... vågar och vågar:angel: tror jag kan vara lite skyldig till bockandet för vet ju att han gärna brallar iväg så sitter nog och spänner mig och tjuvhåller lite i han bara för att vara med efter hindret... ska försöka bara driva istället...om jag vågar :cool:

Blev en tur i skogen igår.. men inte så mycket galopp tyvärr.. på vägen hem knakade det till i skogen varpå pållen rusar frammåt i full galopp samtidigt som han skjuter rygg och sparkar:eek: var inte med alls så var väldigt väldigt nära att få smaka lite på gruset på vägen :devil: han e bara lite överkänslig :angel: sen var ju allt livsfarligt efter det men slappnade väl av när vi hade 1 km kvar hem.

Tack, men det mesta är Aprilias förtjänst!:bow:

Nädå, men hon gör mycket av jobbet. Jag behöver nästan bara hålla galoppen, styra och hjälpa henne lite med de relaterade avstånden, resten grejar hon själv.
Hon är en riktig klippa kan jag säga.
Min gamla var inte alls sån. ville jag nåt fick jag göra det själv tyckte han.
Han bjöd inte på sig själv och passade det inte honom dansa han gärna runt på bakbenen och såna saker.

Så man kan väl säga att jag är nöjd med damen hitills!! :love:

Tror det är 3 felfria 120 till BT. Någon som kan det bättre kan svara. :D

Hoppas det blir film i helgen. Längesen vi såg er ju.!

ok, du har rätt :)
får jag presentera prinsessan ...Arwen, Sv ridponny sto och född 04 såklart.

jag har inga nya bilder tyvärr, och jag kommer inte överens med min videokamera.. har filmat men får inte ut det till datorn :mad: , ska försöka igen.

a38298c7177179799ac46f203ce66105.jpg

b2a66d5a2a228b7ad91a6ee174039d6a.jpg

81b3069df983af6963378d4524f9b253.jpg

detta är en gamal ridbild....hon var bara 3 här

02e81aeed2f0d6b37a49eb0aae2dc80f.jpg

Hon ser jättefin ut, vad är de för stam på henne ?

Lägesrapport från mig o mina kusar.
Calle har fått på sko o sula o rids nu igång normalt, fick stryka mig från helgens tävling, trist som fan men vågar inte chansa, bättre att han får 1½ vecka på sig o ev starta nästa helg istället.
Ska iaf börja efteranmäla honom till tävlingarna, för varje gång jag anmäler så hittar han på nå tok o skadar sig :p

Q har fått gå på hacket nu några gånger o ska nog prova bett imorgon, för o se om han gnisslar fortfarande.
Hoppas på terrängträning nästa helg :)

Igår hoppade Akilles för första gången med ryttare på ryggen :laugh: Han är ju som sagt lite "efterbliven", i jämförelse med många andra -04: or, men jag är mycket stolt över de 50 cm han hoppade. Och med bravur! En bättre premiärhoppning än så kan man nog knappast hitta. Han hoppade snällt varje gång, även om det ibland blev lite nära eller lite långt ifrån så redde han ut det.

Filmade såklart, kommentera gärna honom men det är inte jag som rider så inga kommentarer om ryttaren tack (isådana fall bara snälla sådana) :laugh:

Man kan inte tro att det är första gången han hoppar uppsuttet.
Ser supertrevlig ut och verkar helt på de klara med vad han ska göra. :bow:

Jag tycker också det ser fint ut. :)
Ser inte ut som det är första gången som han hoppas under ryttare.
lugnt och fint. :bow:

*svarar båda*

Ja visst var han väl duktig :laugh: Trodde att han skulle vara lite mör idag så tog en promenad runt byn, men tjena.. Det fnystes, skuttades, tvärnitades om vart annat. Han kan bli ungefär en tvärhand hög när något är läskigt :D

:love:
Ååååh yttepyttefnuttegullepluttesnutte.....

*Inkommer från avelsforumet och "välkommen till världen"-tråden*

*försvinner ut med en avbitartång*

*kommer tillbaka*

Förresten, vad tycker ni? Korsning islandshäst-halvblod, tinker/fullblod-halvblod eller travaremedmiljonerinsprungnamensåjävlaful-halvblod? Tacksam för råd.

*kl* undrar om man får vara med här när man bara följer med som skötare på tävling??

hoppas ni tillåter :D

fröken debuterade 1.20 förra helgen hade en hel kanonhelg. gick en 1.10 på torsdagen -0. debuterade 1.20 fredag 4 fel in i kombinationen läktaren va juh läskig de satt folk där:laugh:

vila lördag sen 1.20 sön-0 så vilken helg fröken är en riktigt kanon så de siktas mot falsterbo. hon har fått en veckan vila å joggades igår hur fin som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama