04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Hemkomna från kliniken.
Halt lite överallt kan man kort sammanfatta det hela.
Mest var det höger fram 3 gr, men sen var det lågt vänster fram och bak svamlade de, men fick en känsla av att det var både högt och lågt. Muskelöm i ryggen. Så det blev 2 v med metacam samt tömkörning i skritt på rakt spår i 2v, sedan 1v skritt och trav, därefter 1v ridning i skritt och trav sedan återbesök.

Klart hon vill ha, hon är ju tjej!

Idag har hon varit riktigt brutal, hon har totalkvaddat en vattenhink och krubban.
Båda var totalt mos när jag kom till stallet.. och hon såg så nöjd ut, skum häst.

Haha sorry, blandade ihop din häst med en annan. Kan hon förlåta mig måntro?:o:p
*bönar & ber på mina bara knän*

Jahopp... så blir det visst ytterligare 2 veckors vila för min grabb. Han har dragit av sig ena framskon & hovslagaren kan inte komma förren om två veckor:mad: Blir ju gaalen på hästskrället - det finns ju inte ens nån sån lera i hagen som han kan dra av skon i!

Jaja, tur för honom att han är söt:love::D
27051724.jpg

Hopplösa jag & världens finaste har ridit våran första lektion... Gick helt okej med tanke på hur första lektionen på förra hästen gick. Pålle är duktig, bara jag som är helt värdelös.

Det lilla mamma filmade...
http://www.youtube.com/watch?v=B3zGRoHNbkI

*kl*

Idag ska Dobby få vaccination spruta... sambon är ledig så har bett honom gå bort och ta in pållen... får se hur det går:angel: Får han på grimman på rätt håll ska jag nog vara nöjd :D

Haha, låter ungefär som min pappa - han lyckas alltid på nått vänster att sätta på grimman ut & in:o:D
Btw så är det dax för den läääskiga vaccinationssprutan för VR oxå på fredag, men det ska nog gå bra.:) Passar ju bra nu att han ändå måste stå 4-5 dagar när han får sprutan, med tanke på att jag ändå inte kan rida.

ja på tal om det... glömmer alltid bort i mellan gångerna hur det är, ska dom vila den dagen dom får sprutan lr kan man skritta... och är det bara den dagen dom får den eller är det fler dagar? kanske man borde veta vid det här laget men har man alzeimers så har man :angel:

Jag har hört olika. Vet inte om det är nån skillnad på vaccination.
Innan har jag hört att de inte får bli svettiga 3 dagar efter vaccinationsdagen. Men nu säger veterinärerna att det är 4-5 dagar. Mina hästar kommer att få vila helt & hållet 5 dagar. (eller jaa, VR vilar ju iaf, men min andra häst får oxå vila) för säkerhets skull. Kanske är jag lite väl hönsigt, men men:p Min andra häst har så dålig kondition, så han kommer bli svettig bara av ett litet skrittpass, speciellt om det är varmt ute oxå:angel::D

hmmm... måste nog googla lite på det.. Dobby kommer ju bli helt tokig om han ska vila i 4-5 dagar :cry: men måste han så måste han! Har för mig att den distriktvetrinären vi har brukar säga att man ska ta det lite lugnt samma dag som de får sprutan men att sen är det ok att rida som vanligt. Men kanske är det som du sa med beroende på vilken spruta de får..

Jaa, du får nog luska lite på det. För jag är verkligen inte säker.
Men VR kan ju som sagt ändå inte ridas, och min andra häst har hosta så för honom gör det inte heller nått att han får några extra vilodagar... Så jag kör på det.:)
Kan nog variera mkt på spruta, om inte mer på vad det är för veterinär. Ja menar, alla är vi ju olika.:)

Hittade detta....

Före och efter vaccination

Som allmän regel gäller att hästen skall vara frisk vid tiden för vaccination.
Vila hästen från hårt arbete (t. ex. tävling) också några dagar efter vaccination, endast lugn motion rekommenderas.

Han får nog ta det lite lugnt ett par dagar i alla fall då... är ju dumt att riskera nåt... mer än livet när man ska upp på han igen efter dom dagarnas vila :D

Vad jag vet så är de 7 dagars karens på vaccin i samband med tävling.
har hört att man kan rida som vanligt menlite åt de lugnare hållet och att det är främst dag 3 som är värst.. är då som en ev reaktion kan komma.
Sen är de olika på olika individer, en del får feber o blir dåliga varje gång dom vaccas medan andra inte märker nånting.

Själv har jag vacdatum i november o då brukar mina vila vilket fall som helst.

Calle har jag börjat rida lite på idag, de rinner fortfarande lite från bölden han fick och han är utan sko. Så han står med bandage dygnet runto när vi rider så tejpar vi fast en sula med silvertejp, väldigt snyggt :D
Han verkar inte ha ont nu iaf och idag var han verkligen superfin att rida, jättemjuk o smidig, han vilar sig i form ;)

Q var in på ridhuset o trimmade lite igår och som han kändes. Superfin, travade så som han aldrig travat före, uppe i stadig form, super bjudning o kändes jättestark.
På söndag blir de dressyrtävling men jag tvivlar på den traven inne på banan än, han orkar inte så långa perioder än.. men det kommer mer o mer :)

Idag har jag galoppat på haflingern Tösen! Gick som tåget! Så nu är hon riden i alla gångarter. Nästa steg får bli skogen till helgen!

Carisma hopptränade i tisdags, det gick undan. Men tränaren tycker hon ska få galoppa på framåt mellan hinderna, för annars orkar hon inte med sig själv. Men gud som hon hoppade :love: Det riktigt stampade till i marken när hon tog av. och det är så härligt att hoppa ute på stora banan.

Har bokat in veterinär till henne till fredag nästa vecka, då hon måste sys där bak, för hon suger in luft när hon hoppar och det kan utveckla sig till livmoderinflammation om man har otur. Och planen är ju att hon ska få fler föl när hon blivit äldre, så lika bra att sy några stygn.

Lasse händer det inte så mkt med nu för tiden. Han sköter sig och lullar på. Hans enda fobi just nu är duvor :crazy: Men förutom dessa köttätande fåglar som anfaller honom så håller han sig i skinnet.

Är man ett sto som till vardags kallas Sixten så får man skylla sig själv om man förväxlas :D ;)

Vad tråkigt :(
Själv försöker jag få tag i en hovslagare som vill sko min häst..
Tydligen inte så många som känner för att sko en häst som stått på boxvila i flera veckor :angel:

Hihi, ok va bra. Då kan jag äntligen pusta ut!:):D

Haha, näe va konstigt. Många hovisar borde ju tycka att det är en rolig utmaning menar jag ;):p
Hoppas du hittar nån snart!:)

När vi kommer på återbesöket ska det försökas ta ett helhetsgrep på varför hon är halt. De ville att vi kom in tidigt så vi hade lång tid på oss.
Vet inte om det är bra eller dåligt. Då ska vi bedöva leder och röntga.

Har idag tömkört i skogen, man lär ju få en del kondis av alla promenader vi ska göra under 3v.

Är det någon som använder måttband för att få koll på vad hästen väger?
Jag har gjort det, men nu vet jag inte längre. Enligt bandet så väger min häst 504kg enligt vågen på kliniken så vägde hon 606kg, rätt stor skillnad.

Jag använder det, Har inte vägt Aprilia på ngt annat sätt än så vet inte om bandet stämmer.
Iaf så väger hon 643kg. Tror det kan stämma rätt bra. +- 20 kg kanske.

Jag mäter oxå med sånt måttband. Och vad jag har hört så ska man tänka +-50 kg.
VR väger ca 700 kg & det verkar stämma.:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama