04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Haha, jaa fast det gör faktiskt inte såå ont:p
Han har så stora hovar, så trycket fördelas rätt bra:angel:
Men tyngre blir han ju - med mer fett & massa:d

Fortfarande ingen hovis som vill offra sig :devil:
Och hovarna börjar bli långa.. usch.

Idag släppte ett till stygn, så nu är det bara tre kvar, men det är en rätt bra sårskorpa nu.
Vi gick på en liten promenad idag, och ja.. när man går förbi hästarna i hagen, och hästarna galopperar, bockar och busar.. då ska inte hästen som varit utanför stallet två gånger på flera veckor stå där som ett ljus..
Inte en enda grej, hon är för snäll. snart blir det nog ett helvete :D

Men det är väl trevligt med en snäll och väluppfostrad häst! Hon väntar säkert tills du släpper ut henne i hagen med bock o bus.

Ella har stått i tre dagar och var inte rolig igårkväll. Vi red en runda vi brukar rida och hon glodde konstant. Hon verkligen letar saker att glo på. Det enda som får henne att sluta glo är att rida i full sken och det har jag tröttnat på. Det ska då vara själva faen att hon inte slutar titta någon gång. Trodde att allt skulle bli så mycket bättre nu när hon bor i nytt stall med massor av spännande saker runt ikring. Hon utsätts verkligen för massor både vid stallet och när jag rider.

Igår fick jag hoppa av två ggr. Men det var förståeligt att Ella blev tokig. Två älgar stod vid vägen när vi red hemmifrån. Ella blev rädd för dem och kastade sig runt ett par ggr så jag hoppade av. På hemvägen hade älgarna hämtat förstärkning, de var tre och mycket morskare. Jag fick gapa o skrika på dem för att de skulle sticka o brinna. Ella tyckte nog att jag var förfärligt modig som vågade jaga bort älgar. Tror ni inte?;)

I helgen så tänker jag tvinga lillasyster att slava för mig på ridbanan. Jag vill hoppa lite studs. Ella behöver variaton och så tycker hon ju att hoppning är så himla kul! Lillasyster skall tvingas filma med. Jag vill slippa spöstraff.

Jo, det är faktiskt sant.
Det är bara det att tidigare har hon inte varit så trevlig.. Till en början gick det inte att leda henne utan risk för att attackeras.
Men, hela hon har blivit en annan häst sen vi flyttade från stallet-from-hell :love:

Haha, älgar har en tendens att ge lite action i tillvaron :D

kl
första vattenträningen för Q i år.. vintern har äntligen börjat släppa sitt grepp så sjön har börjat tina.
Vattentrning008.jpg

Vattentrning016.jpg

För övrigt tappade Q en tand igår men fortsätter gnisslandet med tänderna så vi kommer åka in på klinik till veckan o kolla kindtänderna oxå.

Så söt så söt :love:
Och duktig Q!

*KL*
Igårkväll släppte vi ut Sixt och hennes dagskompis (lille russet Clayton, stackarn som får stå inne med henne om dagarna när dom andra leker i hagen..).
Det första Sixt gjorde var att dricka vatten, sen lunkade hon runt, runt..
Kanske 10 minuter senare så var det som om det gick upp för henne "jag är ju i hagen!! :idea::eek:"
Då.. då flög hon rätt bra :D
Nån halvtimme senare stod dom tätt tillsammans och betade, och när jag hade mockat och kom ut i hagen så möttes jag av en gnäggande Sixt som travade fram till mig :love:
Såret såg ut som innan, hade inte gått upp något, så det har nog läkt rätt bra :laugh:

Hon får stå inne idag, så släpper jag ut dom ikväll igen, sen får dom börja gå i lilla hagen tills såret är såpass att den överlever hennes repor (i lilla hagen får hon inte upp någon fart).
Hon slipper sjukhagen iallafall :D

Nu ska iallafall inte hovslagarna klaga på att hon står på boxvila, så nu ska hon f*n i mig bli skodd! :devil:

Skönt att höra att hon är på bättringsvägen.

Q har tydliga problem med sina tänder, gnisslar jättemkt då jag rider så jag har strukit mej från dressyrtävlingen imorgon och bokat en tid på ATG för genomgång av tänder på tisdag.
Red med ett hackamore i morse för o kolla av honom o då gnisslade han ingenting, så helt klart är problemet knutet till munnen.
Provade även ett rakt gummibett och det var bättre men lite gnisslande fortfarande, så vi får se vad dom hittar i munnen på honom på tisdag.

Calles böld har slutat rinna oxå så han skrittas o joggas lite lätt i väntan på hovslagaren till veckan.

KL

Kulan på hoppträning igår:

http://www.youtube.com/watch?v=O7gXCalNFto OBS! Musik på, så ni inte har på hög volym:D

Oj det var en pigg och fräsig häst! Väldigt kvick i benen.

Jag har själv varit och hoppat idag. Ella och jag gör framsteg i markarbetet och hoppningen har Ella fått med mordersmjölken eller nåt. Den är helt oproblematisk. Vi hoppade lite kombination upp till 70 cm. Lätt ö sa mamma och lillasystern, ( aka slavarna). Lilla Slaven glömde kameran så vill ni spöa någon får ni spöa henne. Men jag tog lite bilder med min mobil efter passet. Slaven erbjöd sig snällt att trava av Ella. Jag fick bära bommar.:mad:

Kvalitén blir så kass inomhus när man filmar med mobilen så det kändes som att det kvittade.

Här är iallafall några dagsfärska bilder på min lillstrumpa med och utan min slav till lillasyster på bilden. Jag trodde att syster med sina 178 cm skulle se ut som Långa Farbrorn på lilla Ella men det gör hon ju faktiskt inte.

DSC00437.jpg

DSC00433.jpg

DSC00435.jpg

Det går att vara ful också...:p
DSC00434.jpg

Senast ändrad:

Du har ingen pli på din slav ju ;)
vad är det för stam på Ella? (det har jag nog missat :D)

Sixten fick gå ute en timme nu ikväll, och vi stod och gosade en stund..
Jag stod vänd med ryggen mot staketet (där korna går), helt plötsligt så kände jag att något nosade mig i nacken..
Jag som är rätt så rädd för kor hoppade iväg.
Sixten gick genast fram och bet kossan i mulen :o
Det gäller att försvara matte från korna :D

Nä, jag är en alldeles för snäll storasyster jag.;)

Ella är e: Qalle-Bold Irish xx-Strauss.

Och din lilla Sixten hade nog inte försökt skena hem vid möte av älgar som vissa andra hästar helst gör. Vi nämner inga namn.:cool: Får skicka den onämnbara till er på skolning. Undrar just bara hur älgarna här ikring reagerar om hon biter den i nosarna.

Det är nog första bilden jag sett på Ella tror jag bestämt, och måste bara säga att hon är riktigt snygg. :d

Kul att hon skötte sig! Men Du sköter dig inte! ingen pli på systern din, här har vi (jag iaf) suttit och väntat på film och så blev det ingen. :mad: :D

Jag tycker Ella påminner en hel del om Qalle..

Idag drog jag in mina två till ridhuset.
Calle behövde jobba av sig o Q fick skutta lite studs.
Tömkörde calle, kändes säkrast så :angel:
Blev en hel del sparkar o bockar men skötte sig bra mellan varven.
på onsdag får jag på skon igen så då kan jag äntligen rida mer normalt utan att behöva vara rädd att bandaget ska gå upp.

Vi roar oss med att tömköra i skritt på grusvägar och i skogen. Veckan som har varit så har hon kännts lite trött eller väldigt lugn.
Hon bryr sig inte om det kommer mopeder, motorcyklar eller fyrhjulingar som passerar, normalt så tycker hon dessa är läskiga, eller så beror det på att jag tömkör i stället för att gå brevid.
Fördelen med att tömköra jämfört med att promenera eller rida är att alla tar det mycket lugnare när de ska passera.

När vi kom tillbaks idag efter tömkörningen så släppte jag ut henne i hagen igen, konstaterade att vattnet var slut så jag gick för att hämta mer. När jag kom tillbaks till hagen trodde hennes kompis att jippi nu ska vi få mat. Så kom kompisen i full galopp, när kompisen konstaterade att det inte var mat så galopperade och bockade hon iväg och drog ett antal repor. Men min häst stod bara och titta på.

Det är nog första bilden jag sett på Ella tror jag bestämt, och måste bara säga att hon är riktigt snygg. :d

Kul att hon skötte sig! Men Du sköter dig inte! ingen pli på systern din, här har vi (jag iaf) suttit och väntat på film och så blev det ingen. :mad: :D

Tack för en snäll kommentar!
Och jag får väl sätta ner foten och bli arg o besinningslös istället för att vara snälla storasyster.;)

Jag tycker Ella påminner en hel del om Qalle..

Det tyckte vi med i början, men nu tycker jag nog att hon mer o mer liknar sin farfar Quite Easy. Mamman ser hon ju inte ut som...

Ja nu när du säger det så så kanske hon är mer lik QE.. fast Qalle finns med där oxå ;)

Igår var jag och Carisma på tävling. Fick åka transport en hel timme. Det längsta hon har varit med om, lilla stackaren :p
Hon var jätteduktig på framridning och framhoppning trots att det var ont om plats. (Två små volter typ)
Och banan gick som på räls. Rev ett räcke som bommen lika gärna kunde varit kvar på. Så första 1m var inga problem!
Idag fick jag vårt kvalpapper, så nu är hon anmäld till två stycken 1m den 2e maj. Första utetävlingen, det ska bli skönt!

Lasse ska träna imorgon, ska bli roligt. Han har bara gått på halvfart denna månaden, så vi behöver nya tag nu känns det som.

Tösen har varit i skogen och galopperat, så nu är hon minsann inriden :D Ska bara bli lite lydigare, sen får hon åka hem till sin matte igen.

Just det, hon tillhör ju trådens Qalle-gäng :p
Söt är hon iallafall :D

Haha, Sixten har inte träffat älgar, däremot har hon gnäggat väldigt längtansfullt efter ett gäng rådjur ;)
Här blir man välhärdad, det är crossar, skenande traktorer, ett gäng tuppar, och så kör stallägarens man runt med bröte på stallgården mest hela dagarna.
Och just det, det finns en sån där.. sak..
Tidan rinner förbi, och det finns en sån där damm(?) som låter utanför, och Sixts största skräck var ju en gång i tiden rinnande vatten..

Jag kan verkligen se framför mig hur hon med bestämda kliv går fram till älgarna medan du försöker dra undan henne för glatta livet.. och så biter hon älgen i mulen så älgen springer iväg :rofl:

kl
Idag har Q varit in på kliniken i fixat tänderna, hade en del vassa kanter o även sår längst in i munnen, inte konstigt att han gått o gnisslat tänderna i ett par veckor.
Så nu hoppas vi att de går över och att han blir normal igen.

Calle ska skos imorgon o sen kan ja gsätta igång o rida normalt igen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama