04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Kl
Nu har vi kommit hem från första tävlingen utomhus för iår. Det gick ju helt galant och en fin rosett fick följa med hem.:bump:
110 verkar gå som en dans för Aprilia som inte verkar tycka det var nåt konstigt med lite högre hinder. Det känns kalas! :)

Bilder o film kommer ikväll.

Grattis!!
Nästa helg hoppas jag att jag ska kunna göra första utetävlingen , om inte calle hinner skada sig innan dess ;)

Får man vara med här på ett hörn..... har faktiskt också en 04 .... men jag läser att ni andrar har kommit långt , man fär ju nästan mindervärdskomplex....:(
Vi både tränar dressyr o hoppar. Hoppningen går inte så bra längre men dressyren går bättre . Men det är väl upp o ner precis som alltiing annat.

Klart du får vara med.
Vad är det för nått som trasslar i hoppningen?
Vi kanske kan hjälpa till med nå tips.

Upp o ner går det för alla, inget att vara orolig för.

en STOR långbent emilia sky. e:Emmerton.

står i stallet där jag har min madame. Nina som rider.

Tror att jag sett den förut faktiskt.
Fast Nina har väl en drös :p

Synd att inte jag ska till Tierp, satsar på bollnäs istället, mkt närmare.
Däremot ska Delhi dit, du får hålla utkik efter henne.

nina har faktiskt bara en som är sin en fd galoppör. sen har hon 04 å så dens storasyster 03:an. ska självklart hålla koll efter dehli. kan föresten vara storasystet du sett Emmy sky helsystar å ser likadana ut. den är 03 å går 130 lekande.. :p groomar trevliga hästar kan man lugnt säga.4 rosetter på 6 starter med debuteringar på grs.

KL..

Hej alla!

Efter en liten svacka med helvild häst, utan sadel och det mesta som känts som pest tycks det nu vänt. Vi var ute i skogen för några dagar sen och pållan skötte sej galant. Eftersom jag inte vill att hon ska lära sej att hem alltid innebär vila red jag en sväng på volten och hon gick superfint!! Sen tränade vi idag och det gick också helt otroligt bra. Första gången i mitt liv som traven är lättare än skritten!!! Så just nu är pållan värd mängder med miljoner!!

/ Lavinia, som var med på terrängträning som hästskötare och fotograf för några dagar sen och nu är heltaggad.

Du kan ju alltid trösta dig med att du kommit längre än vad jag gjort med min! :D
Sixt är bara skrittad och travad (galopperat har bara skett ofrivilligt från min sida).

Klart du får vara med.
Vad är det för nått som trasslar i hoppningen?
Vi kanske kan hjälpa till med nå tips.

Upp o ner går det för alla, inget att vara orolig för.

Tackar !!!
Han har börjat vägra av ren tjurighet . Innan gick han över
på ett tredelat bett där jag inte kunne reglera honom sedan tog jag ett pelham på det snällaste o då kunne jag reglera och få avstånd men då började han vägra. Pelhambettet har jag användt i ca 3v 1 mån innan jag nu har gått tillbaka på det vanliga tredelade bettet där han nu uppför sig o tar halvhalter. Antagligen är man väl inte tillräcklig stadig själv o då kanske han har tröttnat.

Jag skulle tro att det kanske blivit lite för skarpt och att du varit lite rädd för att trycka på honom med benen eftersom han tidigare inte lyssnat på förhållningarna.
Då är de lätt att dom börjar backa av o inte vilja gå framåt och då blir de även stopp på hinder.
Sen blir de en osäkerhet hos både häst och ryttare så är man inne i en ond cirkel.

Om jag var du skulle jag backa tillbaka o rida kravlöst över bommar, strular de fortfarande så ta med en rutinerad häst som draghjälp.
Skulle lägga ut galoppbommar, 3m emellan om de är en häst.
Trava över dom tills den travar avslappnat och sen galoppera.
Så småningom lägga upp bom för bom så den får hoppa studs.

Första gången kanske man inte ens kommer så långt utan får nöja sig med att den går över bommarna i trav i galopp.
Bättre att göra lite i taget än att prova allt på en gång.

Så småningom kommer du kunna sätta upp vanliga hinder men kanske ha galoppbommar före så den alltid kommer rätt.

Ja de är Emmy Sky jag sett, tyckte inte att de stämde med Emilia men trodde de var mitt minne som svek :p
Fullbodet har jag oxå sett.

Idag har Calle fått komma in i ridhuset o hoppa igen, var ett tag sen sist nu igen eftersom vi dragits med hovbölden.
Dessutom fick han gå ut i hagen oxå, visserligen avgränsad o mkt mindre än han är van men bättre än boxen.
Så småningom torkar hela hagen upp så han får gå på stor yta.

Hoppningen gick iaf bra, han hoppade studsen bra o sen tog jag bort studs 2 och 4 och hade 1,3,5 kvar, så de blev en 3 kombination.
Där hade han lite jobbigt att ligga kvar till sista hindret, spec när de höjdes lite. Så han var i o rev de några gånger.
Då tog jag av honom bootsen fram (går med boots runt om nu så han inte ska dra av sig nå skor :D) och då hoppade han utan problem, så han var noglite irriterad över dom när han vek ihop frambenen.
Sen tog jag bort alla hinder utom 1 och hoppade de på lång distans och ca 110 högt.
Då när man kunde ha lite mer tryck i galoppen o även lite längre språng än i studsen så tog han nästan i så vi hamnade uppe i taket, två superfina språng och jag såg ut såhär :D

Sen fick mamma hoppa Q lite oxå, jättesöta är dom.
Mamma har ju knappt hoppat nånting men efter att ha travat lite bommar o hoppat ett studs så avslutade dom att hoppa 4 studs.

Jag skulle tro att det kanske blivit lite för skarpt och att du varit lite rädd för att trycka på honom med benen eftersom han tidigare inte lyssnat på förhållningarna.
Då är de lätt att dom börjar backa av o inte vilja gå framåt och då blir de även stopp på hinder.
Sen blir de en osäkerhet hos både häst och ryttare så är man inne i en ond cirkel.

Om jag var du skulle jag backa tillbaka o rida kravlöst över bommar, strular de fortfarande så ta med en rutinerad häst som draghjälp.
Skulle lägga ut galoppbommar, 3m emellan om de är en häst.
Trava över dom tills den travar avslappnat och sen galoppera.
Så småningom lägga upp bom för bom så den får hoppa studs.

Första gången kanske man inte ens kommer så långt utan får nöja sig med att den går över bommarna i trav i galopp.
Bättre att göra lite i taget än att prova allt på en gång.

Så småningom kommer du kunna sätta upp vanliga hinder men kanske ha galoppbommar före så den alltid kommer rätt.

Tacksam för tipsen:bow:
Har väl provat en del av det du skriver som tex. bommar på marken o stuts.
Det gick ganska utmärkt..... men det var ju ett tag sedan så jag får väl backa och göra det igen. Min tränare ska nog rida nästa gång jag kommer , hon ville känna lite på honom.
På dressyren är det tvärtom där blir det bättre o bättre. Han går ganska bra iform och flyttar bra undan för sidoförande skänkel dock inte helt perfekt men det kommer.
Ska kanske tilläggas att han är dressyrstam så lite har han fått med gener:D.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama