04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jättefin runda, grattis till rosetten! Tycker verkligen att du ska satsa på årgångstävlingarna (Falsterbo/Flyinge), hon ser så säker ut. :)

Vilka minnen den banan framkallar.
Ridit några fälttävlan där nere på Latorp :)

Fin runda, hon ser jättesäker ut.

+ sass.
Tack.:bow:
Hon känns super säker, så är väldigt sugen på att försöka kvala henne till BT.
Men vill inte puscha henne för hårt heller, hon ska hinna med att vila i sommar också. :)

Grattis! Vad fin hon ser ut :) Tror inte det blir nga problem för dig att kvala henne till BT, hon verkar ha himla enkelt för sig.

kl
Tänkte bara flika in att Leffe idag debuterade 110 i sin blott tredje tävling, felfritt! Han är tametusan makalös den där hästen.. Red 1m innan och han gick inte fram och "stängde av", visserligen ändå felfri men det var ingen stilrunda... (verkar fortfarande växa lite + att jag har fått ihop honom ett snäpp till på backen vilket gör att det helt enkelt blir lite jobbigt för honom även i hoppningen just nu).
Till 110n var han bättre och rundan i sig kändes rätt bra, han hoppade bättre och allt flöt på.
Men förvånade är vi alla gånger, trodde aldrig att det skulle gå såhär fort framåt för "bamsepojken".
Nu laddar vi vidare mot nya äventyr.. Fortsätter det såhär så får han gå lite 1m-110 klasser ett tag framöver för att sedan matchas in i lite 120-klasser :)

Tack. :bow:
Jag tror inte heller hon
har några problem, inte med höjden iaf, men kanske längden på oxrarna. Men testar man inte så vet man ju inte. :)
Men hon ska gå 100+110 på fredag, sen några 110, sen får vi se om det blir 120 imitten på juni lr juli.

Grattis till felfria rundor! Vad duktig killen är.
Hoppas han fortsätter i samma stil!:banana:

*kl*

Grattis alla som vart iväg och tävlat :bow: man blir ju så sugen! men får väl vänta ett litet tag till med debuten för våran del.

:love: min pålle i helgen! I fredags gav vi oss iväg på en skogsrunda på ca 1h.. helt själva :eek: men han var cool lugn och vi kunde både trava och galoppera utan en massa fjanterier :bump: var så nöjd sen! I lördags blev det en längre tur med sällskap av hagkompisen och klättrade i backar.

Vi har varit ute på långtur i helgen medans vi tömkör.
Det som har varit jobbigt senaste dagarna hon har matvägrat. Vi avslutade kuren med Metacam i fredags. I morse vill hon ha det mesta av sin frukost. Så det går åt rätt håll nu.

*kl*

Min häst är konvalecent :(

Igår när han skulle skos så blev han rädd för något, vete tusan exakt vad det var. Möjligtvis hovis mobil som just började ringa. Så han kastade sig bakåt och skulle ta sig lös, halkade till och satte sig på hovis verktygsställning. Och fick en metallpinne ca 2x3 cm bred rakt in i rumpmuskeln Han lugnade sig snabbt men det blödde rätt rejält - trodde dock inte först att det var så djupt. Men under tiden vi väntade på vet. så undersökte hovis pinnen närmare..

Så nu är det boxvila 2-3 veckor, till att börja med. Förhoppningsvis kan han iallafall gå i sjukhage om han håller sig lugn. Enligt vet. kunde de inte få en sådan skada på ett bättre ställe, för muskler läker snabbt. Så länge det inte blir inflammation, så nu är det bara att hålla tummarna och be till gudarna för den saken..

neej vad tråkigt :crazy: stackars liten

måste dock ha varit en av de mest annorlunda sätten att skada sig på, iaf ngt som Danne ännu ej hunnit med (funderar lite och komemr göra allt i min makt för att han inte ska få veta att man kan skada sig på det viset oxå)

Blev dressyrträning igår, Danne har under veckan som gått enbart motionerats 1 gång :eek: longering dessutom, matte har varit sjuk. Matte var iofs sjuk igår oxå men det är ingen ursäkt när man ska träna för M-L så det vart bara att bbita ihop. Svartnade för ögonen totalt 2 ggr och jag kunde knappt stå upp efteråt men annars gick det bra. :D

Har börjat fundera liite.. vi jobbar ju väldigt mycket (läs enbart) med styrketräning för Dannes bakben (framförallt höger) samt rygg då oxå givetvis. Detta har lett till att vi rider öppna/skänkelvikning samt framdelsvändningar. Igår smakade vi även lite grand på slutor samt påbörjan till galopppiruett :eek: Detta är inte rörelser som jag tänker mig att en 5-åring ska behärska.. jag vet ju att vi inte gör dessa rörelser som ett mål i sig utan just för att bygga upp honom på bästa sätt (och de har ENORMA resultat) så att han kan använda sin kropp rätt, jag litar dessutom på min tränare till 110% Vet. och kiropraktor säger att hennes hästar aldrig har haft några problem (bara rutinkollar) och hon har tävlat vääldigt högt upp i klasserna (under många många år).. men ändå.. när man börjar fundera så..

Får se det såhär helt enkelt, när vi äntligen har fått upp full styrka på Danne så är det inte så mkt kvar för honom att lära sig :idea:

Ja hovis var lite småchockad, hon har aldrig heller hört talas om något liknande. Se verkligen till att ryktet inte sprider sig bland hästarna :eek: Nåja, det faller väl under sånadära otroliga olyckor som bara händer.

Jag kan inte fatta att hästen inte var mer allmänpåverkad! Kastade ett öga på det och såg direkt att det var veterinär-ringar-dax, sprang och hämtade bomull och kompresser för tryckförband men ville inte gräva i såret medan vi väntade. Och Akilles stod där och åt under tiden, pigg och glad, tyckte bara att jag var lite småjobbig som stod där och tröck på stjärten.

Och så visar det sig att pinn-eländet gått en decimeter in i muskeln :crazy: Litegrann berodde det väl på att kroppen gjorde sitt och bedövade honom, men veterinären ryckte lite på axlarna och menade att det var på ett sådant bra ställe att han nog inte hade så ont.

De små sticken av bedövningssprutan när hon skulle sy, däremot, DE gorde ont!

Vilken otur, men det låter som något calle skulle kunna lyckas med oxå.
Får se till så att han absolut inte får höra talas om detta :p

Team LundVer: Jag har börjat på med lite slutor oxå, för att gymnastisera hästarna.
Jag brukar försöka tänka på i vilket varv som calles svaga bakben får jobba mest men blir alldeles förvirrad när jag börjar tänka :p
Så om du tänker att du bara ska träna höger bak.. vilka övningar rider du då? tex hö eller vä öppna/sluta ..

... skulle jag oxå behöva lära mig :p och om de är starkare i höger sida; vilket bakben är då starkast??

Ursäkta inhoppet!

//Som såg lilla Q hoppa med den äldre matte på ryggen i helgen :D

Om man rider i höger varv och har en häst som är svag i höger bakben, så vill den gärna ta ett kortare steg med höger bak.
Det brukar resultera i att höger bak går lite innanför spåret, syns tydligast när man rider på rakt spår. På volten brukar det känns som hästen ramlar innåt. Det man vill göra är att flytta in höger fram på samma spår som höger bak. Ska man använda sig av rörelserna öppna och sluta så skulle jag rida, sluta i höger varv och i vänster varv öppna.

Ja men då är jag med på det hela.
Calle är ju svag i vä bak och går gärna med de innanför och skjuter ut höger bogen. Så jag jobbar med att få in högerbogen , så vä fram går på samma spår som de svaga vä bak när jag fått tag på högerbogen.
Däremot tycker jag inte att de känns som han tippar inåt i vä varv på volt, utan mer att jag tappar utsidan. Iofs är han mkt lättare att böja i vä sida.
Höger sluta är ju otroligt svårt på honom, de jobbar jag med varje pass främst i skritt.
Trav vill jag bara ta när jag har någon med mig som kan hjälpa till att driva från backen för annars bara lägger han av o blir spänd.

Anni: utgår jag ifrån calle så är han starkare/stummare i höger hand men starkare i höger bak än vä bak.
Däremot är Vä bog smigidare än hö bog. Lurigt sånt här.

För övrigt så är tävlingen jag skulle på i helgen inställd, skittrist.
Däremot så var jag ner på min lilla ridbana idag o tittade o den har snart torkat upp helt, så skönt att kunna trimma ordentligt på den i slutet av veckan.

*KL*

Måste också uppdatera mig efter helgen :) Dock fick jag inte tag på någon kamera så det blir ingen film:(

Distriktsträningen i lördags gick inge vidare alls, hon kändes seg och okoncentrerad, ngt som ofta händer när jag tvingas rida i små ridhus(20x40) har jag märkt. Fick dock till den låga formen fint på slutet så något positivt iallfall. Ett annat plus var att hon var så lugn och snäll fast vi var på bortaplan, med hanteringen och allt. Det är en vinst i sig:)

Söndag var det dags på tävling, och trots mitt kanske ogenomtänkta beslut med utgång lördag natt:angel: Så gick det ändå rätt bra:) Vi kom 4a, 1 poäng ifrån 3an och vi tog vår första placering på "riktig tävling". Hon var superfin på framridningen som hölls utomhus, och jag var så stolt att hon var så skärpt trots stormblåst och 100 hästar överallt, barn och traktorer. Synd bara att vi fick rida fram i ca 1½ timme för det gick så saaakta, hon hade säkert varit ännu bättre om vi fått rida tidigare.

Är så stolt över min fina tjej:banana:

man ska ju helst inte börja tänka för då är det kört ;)

På Danne märker man det genom följande:

*Höger galopp är mkt sämre än vänster, orytmisk samt att han har svårare att få till formen
*Trav i höger varv = svårare med formen gärna lite springig
*Öppna för höger skänkel kräver en hel del mer från mig som ryttare jämfört med för vänster
*Sluta vet jag inte riktigt än då vi började för första gången igår = lika svårt i bägge (kommunikationsproblem?)
*Framdelsvändning för vänster går super nu när han förstått vad jag vill, för höger blir det tvärstopp, han trycker ihop sig, drar bak öronen och man riktigt känner hur han laddar för en avslängning, jag kan nu få till iaf ett steg för höger sen måste vi gå fram igen (för vänster finns inga hinder alls)

Skänkelvikningarna går nu lika bra åt båda hållen iofs oxå det vi gjort längst, möjligen spänner han sig lite för höger.

Något annat som man märker på Danne är att han gärna går lite vänsterställd på rakt spår, rider jag lite högerställd när vi rider ut så sänks farten rejält.

På volt (lättast att se vid longering) så trycker han gärna in höger bog i höger varv och ställer sig lite utåt (nu har matte dock börjat spänna in som bara den i höger för att tvinga honom att jobba rätt :devil:), han galopperar gärna i vä galopp bak när jag longerar i höger varv. (som sagt avhjälptes snabbt med rejäl inspänning på högersidan).

I övrigt är han mkt mkt tyngre i höger hand.

nu vet jag inte om detta är de "normala" sätten att märka det på men det är så han är och kiropraktorn har bekräftat att han är svagare i höger= inte lika musklad där.

Jag rider alla skolor i bägge varv men gör om momentet tills det känns om inte bra så åtminstone bättre, på så sätt så får han mer träning i det varv där han har det jobbigt utan att jag måste klura på vilket det nu var. :idea:

Oh aj. Stackars häst! Hoppas att det läker fort.

Här var hovslagaren på besök idag. Ella hade dragit av sig två bakskor och när jag släppte ut henne i hagen blev hon galen och sparkade kompisen som fick ett jack i ett skenben och en del hår bortsparkat från skinkan. Kompisen haltade lite. Jefvla Ella.:mad:

Hittills har han varit feberfri och klegget som kommer ur dräneringen är ljusrött och tunnflytande. Så det verkar bra såhär långt - men jag ska inte ropa hej..

Men Ella, vilken taskmört! Tur att hon inte satte sig på hovis verktyg under skoningen iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama