Sv: 04rnas tråd edition 7
man ska ju helst inte börja tänka för då är det kört
På Danne märker man det genom följande:
*Höger galopp är mkt sämre än vänster, orytmisk samt att han har svårare att få till formen
*Trav i höger varv = svårare med formen gärna lite springig
*Öppna för höger skänkel kräver en hel del mer från mig som ryttare jämfört med för vänster
*Sluta vet jag inte riktigt än då vi började för första gången igår = lika svårt i bägge (kommunikationsproblem?)
*Framdelsvändning för vänster går super nu när han förstått vad jag vill, för höger blir det tvärstopp, han trycker ihop sig, drar bak öronen och man riktigt känner hur han laddar för en avslängning, jag kan nu få till iaf ett steg för höger sen måste vi gå fram igen (för vänster finns inga hinder alls)
Skänkelvikningarna går nu lika bra åt båda hållen iofs oxå det vi gjort längst, möjligen spänner han sig lite för höger.
Något annat som man märker på Danne är att han gärna går lite vänsterställd på rakt spår, rider jag lite högerställd när vi rider ut så sänks farten rejält.
På volt (lättast att se vid longering) så trycker han gärna in höger bog i höger varv och ställer sig lite utåt (nu har matte dock börjat spänna in som bara den i höger för att tvinga honom att jobba rätt
), han galopperar gärna i vä galopp bak när jag longerar i höger varv. (som sagt avhjälptes snabbt med rejäl inspänning på högersidan).
I övrigt är han mkt mkt tyngre i höger hand.
nu vet jag inte om detta är de "normala" sätten att märka det på men det är så han är och kiropraktorn har bekräftat att han är svagare i höger= inte lika musklad där.
Jag rider alla skolor i bägge varv men gör om momentet tills det känns om inte bra så åtminstone bättre, på så sätt så får han mer träning i det varv där han har det jobbigt utan att jag måste klura på vilket det nu var.