Sv: 04rnas tråd edition 7
Jag har testat pelham med delta på Ella. Funkade lika bra som det vanliga tränsbettet, lite känsligare blev hon men hon gillade inte att det var skänklar på sidorna, dem bet hon i, jag borde skaffat en skumrem som hållit det bättre på plats. Jag testade eftersom det bara var 220 knyck som gällde i skogen. Mitt fel då jag tänkt att jag skulle rida henne trött.
Det fungerade ju med gammelmärren som efter att fått rusa lite lugnade ner sig och började jobba självmant. Men inte Taskmörten Ella inte, 220 knyck var det, hela tiden.
Det här med bett är något jag inte kan så mycket om. Man får väl prova sig fram. Kompisar till mig satte jaktkandar i käften på sin pigga ponny för att kunna rida honom i skogen och det fungerade jättebra, min egen ponny blev för känslig och gick inte att rida på samma bett.
Förresten så är jag så sugen på att rida dressyr på Ella så jag spricker.
Hon har fått stå i tre dagar pga mitt jobb och har väl tydligen läst på riktigt duktigt i "Handboken för den domesticerade hästen".
Bara ett försök att sticka ut från ridbanan, (matte måste vara fokuserad på vägen annars tar Ella över spakarna), och bara lite bock i galoppen. Bocken var inte några dumheter, Ella tycker inte om när sadeln kanar fram och hon får för mycket vikt på sina obefintliga bogar. Bara att sitta av och sadla om. Nu kan vi rida på volt i galopp och hon börjar även ta stöd på ytter. Det känns roligt att rida henne nu. Mitt lilla sockerhjärta.
Och hon är ju så arbetsvillig, här tar inte bensinen slut bara för att det blir lite jobbigt. I avbrott från galopp till trav som det var tänkt blir det lätt skritt. Så lite trött blev hon väl att galoppjobbet. Tränade på att ömsom rida på fyrkanten och ömsom på mittvolten.
Och vet ni vad??!!! Hon höll sig i skinnet trots hundar o katter som for omkring, andra hästar som rörde sig och folk som gick ut och in i stallet!!! Inte en enda tokrusning för att hon såg nåt läskigt!!! Jag lovar, jag svimmade nästan av förvåning. Men kanske så var tisdagens skräckritt något som gjorde susen. Massor av farligt att titta på så som grushögar, ny runda och annat som vi människor inte kan se.