04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

kl
Idag har calle fått göra årets första hoppning utomhus.
Iofs hoppade vi lite studs här hemma häromdagen men idag var de hoppning " på riktigt" ;)
Tycker han känns riktigt bra på hinder nu, börjar få ordning på sina språng även om han emellanåt hoppar lite för mkt framåt innan han hoppar uppåt.
Har satt på ett skarpare bett när jag hoppar och tycker det funkar bra, förhoppningen är att kunna gå tillbaka till vanligt bett fort nog.
film
http://www.youtube.com/watch?v=9JHpD_v6rTI&feature=channel_page

Tack :love:
Och damen fick faktiskt longera typ 5 varv på ridbanan igår.. vilket skedde i snigelfart innan hon verkade fatta vad som gällde, då var det full bockning som gällde, härligt att sätta igång henne ;)

Vilken muskelknutte VR börjar bli!
Han är riktigt fin :d Nästan finare än vad han är stor :D

Vad fin han blivit! Verkar som bettet gör susen :)

Ja de känns som han tagit ett stort kliv framåt trots hovböld o annat trams.
Bettet gör att jag kan driva på o sätta mera tryck utan att han älgar iväg o drar mig ur sadeln.

Jag skulle inte tro att sadeltvånget nedärvs.
Däremot kan ju avkomman vara väldigt känslig men just åkomman sadeltvång tror jag inte nedärvs.
Du får börja tidigt med saker på avkomman och vara extra försiktig när du spänner fast tömkörningsgjord,sadel osv.

Ja.. börja tidigt är planen :laugh: Jag kommer ihåg att jag har läst i nån annan tråd att sadeltvånget kan komma av att det ligger nervtrådar ytligt under magen, vid sadelgjorden... det var därför jag började fundera. Men i vilket fall så var ju Flamman i princip helt ohanterad under de första 2,5 åren (innan syrran köpte henne) och det kommer inte hennes bäbis att vara :D
Blir det tävling för dig och Calle imorgon då? Jättefin på filmen bytheway! :laugh:

Van Remo: Tack! känns skönt att höra :laugh: Jag tycker också om den sista bilden, i min fantasi ser jag även henne framtida föl där brevid henne :angel: det gör bilden ännu sötare!
Din kille är också grymt fin, det ser ut som om att han har börjat växa i sin stora kropp nu! :d

Bara för att jag skrev igår att ridningen går framåt så var hon förståss tvungen att bocka av mig i galoppen igår :cool: dock "bara" andra avramlingen än så länge :angel: Men f*n va irriterad jag blev! :devil: det kändes så bra i skritt och trav, och galoppen började bra, så jag slappnade väl av lite och tappade fokus en halv sekund, då flög hon i luften och sköt rygg :mad: Skithäst!! Hoppad upp igen och resten av passet gick bra, som om inget hade hänt...

Nej vi väntar till nästa helg istället.
Kände inte för att gå upp mitt i natten o åka hemifrån kl 5 ....

Hihi, tack! Joo, jag kan bara hålla med!:love::D

FT_ryttare:
Shiit så fin han är! Ni är så duktiga!:laugh:

Så duktiga! Och vad stadigt och fint du verkar rida.

Bara Akilles sår läker så ska han få hoppträna vidare, blir peppad :bump:

Du vet ju redan vad jag tycker om din kille. :D
Men det tål att upprepas.
Snygging är han! :d

FT_ryttare: Han ser superfin ut tycker jag, mkt mer ihop och ser ut att lyssna fint. :) Vad är det för bett du har?

Kl

Tävling igår med Aprilia. 100+110 0+0 fel och det blev 2 fina rosetter med hem. :D
Hon skötte sig fint som hon brukar, dock stark och tramsig på fram hoppningen. Skicka nästan av mig där inne.:eek:
Men inne på banan är det som att trycka på en knapp och hon skärper till sig.
Stark därinne med så jag funderar på att byta bett ett slag istället för att dra och slita i henne. Tar inte sätet och ben så mkt som jag skulle vilja i det läget. Fick rycka tag rätt ordentligt i första klassen och det tog hon bra och gick super sen, men det ser så jäkla träligt ut. :crazy:
Nåt tips nån?

Tackar å Van Remos vägar!:)
Grattis!:laugh:

Tog en promenix med galenpannan idag:
Även nacken växer på honom, lite i alla fall:D
27353043.jpg

27353099.jpg

27352999.jpg

Hela gänget samlat:
27353103.jpg

Det är ett jaktkandar, tror jag det heter iaf.
Är ett rakt bett med D ring. Man kan sätta fast tygeln i en liten ring i bettringen (hänger du med :p) och på så vis få lite hävstång. Sen är de även en kedja under hakan.
Med de på så slipper jag få ett ton i handen och kan sätta tillbaka honom utan att tappa trycket.
Förhoppningen är att han så småningom kommer funka lika bra på de vanliga bettet då han stärkt siglite mer.
Precis som du säger så ser de träligt ut när man ska behöva dra i dom.

Det låter som det är ett jaktkandar du har.
Det kanske man ska prova på Aprilia med, vill ju inte heller tappa trycket som hon gör nu när jag får dra tag i henne, det blir som hon stoppar upp och lägger jag på ben o säte så blir det sken i 190 och 700 kg i handen. :p
Men ska spåna lite på det där med bett så får vi se vad som kan passa.

har du i vanliga bett ringen lr i någon av dom mindre?

Jag har testat pelham med delta på Ella. Funkade lika bra som det vanliga tränsbettet, lite känsligare blev hon men hon gillade inte att det var skänklar på sidorna, dem bet hon i, jag borde skaffat en skumrem som hållit det bättre på plats. Jag testade eftersom det bara var 220 knyck som gällde i skogen. Mitt fel då jag tänkt att jag skulle rida henne trött.:cool: Det fungerade ju med gammelmärren som efter att fått rusa lite lugnade ner sig och började jobba självmant. Men inte Taskmörten Ella inte, 220 knyck var det, hela tiden.

Det här med bett är något jag inte kan så mycket om. Man får väl prova sig fram. Kompisar till mig satte jaktkandar i käften på sin pigga ponny för att kunna rida honom i skogen och det fungerade jättebra, min egen ponny blev för känslig och gick inte att rida på samma bett.

Förresten så är jag så sugen på att rida dressyr på Ella så jag spricker.:bump: Hon har fått stå i tre dagar pga mitt jobb och har väl tydligen läst på riktigt duktigt i "Handboken för den domesticerade hästen".:bow: Bara ett försök att sticka ut från ridbanan, (matte måste vara fokuserad på vägen annars tar Ella över spakarna), och bara lite bock i galoppen. Bocken var inte några dumheter, Ella tycker inte om när sadeln kanar fram och hon får för mycket vikt på sina obefintliga bogar. Bara att sitta av och sadla om. Nu kan vi rida på volt i galopp och hon börjar även ta stöd på ytter. Det känns roligt att rida henne nu. Mitt lilla sockerhjärta.:love: Och hon är ju så arbetsvillig, här tar inte bensinen slut bara för att det blir lite jobbigt. I avbrott från galopp till trav som det var tänkt blir det lätt skritt. Så lite trött blev hon väl att galoppjobbet. Tränade på att ömsom rida på fyrkanten och ömsom på mittvolten.
Och vet ni vad??!!! Hon höll sig i skinnet trots hundar o katter som for omkring, andra hästar som rörde sig och folk som gick ut och in i stallet!!! Inte en enda tokrusning för att hon såg nåt läskigt!!! Jag lovar, jag svimmade nästan av förvåning. Men kanske så var tisdagens skräckritt något som gjorde susen. Massor av farligt att titta på så som grushögar, ny runda och annat som vi människor inte kan se.

Oj, det är lite hopp i den där hästen!

Skulle inte fixa att rida en sådan häst men du gör det som vanligt galant.

Jag har i en av de mindre ringarna.
Jag ska även prova ett myler på honom, som ser ut ungefär som ett vanligt tränsbett men man kan välja om man vill ha lite hävstång eller inte.

Pelham testade jag på min gamla ponny och gillade de inte.. kändes alldeles för stumt att rida på.
Men man får helt enkelt prova sig fram, olika bett passar oika individer.

A-k.eng: Jo de finns lite hopp i kusen och när han får ännu bättre koll på de långa benen så blir de nog ännu bättre.

Q var ut på terrängen igår och skötte sig hyfsat. Egentligen gjorde han det jättebra för de var några av hindren som var med i *-ig klass så egentligen kanske jag inte skulle ha ridit på dom men han hoppade glatt, var två som han stannade o tog en kik på sen hoppade han, väldigt stort över men hoppade iaf :p
Ska åka ner igen nån gång här i maj och hoppa bara debutanthinder så han inte tror att de är läskiga hinder varje gång ;)

*kl*

Nu var det ett tag sedan ni fick höra om lilla Saga. Hon har gått och skrotat lite och kastat av vinterpälsen *äntligen!* Men nu ska hon igång igen. Hoppade upp och skrittade lite igår och sur som vanligt blev hon men efter några riva i från matte så gav hon sig och skrittade på fint, flyttade lite och så så hon har inte glömt det hon lärt sig bara hur man uppför sig :p

Det kommer iaf inte hända så jätte mycket för Saga i år nu för matte väntar nämligen utökning.. :love: så därför är jag ju mycket försiktigare nu...

Men sambon är beordrad att fixa ridbana på gården så jag kan fortsätta att tömköra mm sedan när jag inte kommer rida mer. Eftersom Saga är lite som hon är så kommer jag sluta rida när magen blir för stor pga risken att ramla av och bara köra från marken då.

Funderar lite på att ev skicka iväg henne till nån tränare månaden efter att jag slutat rida och ev bli inhoppad eller tycker ni att det verkar dumt att hoppa in och sen inte få fortsätta hoppa då hon kommer hem?

Hoppas jag kan rida till juli iaf,bebis väntas i början på november... sköter hon sig kanske jag kan fortsätta skritta lite på henne och ska nog även höra om en kompis vill komma och rida lite då och då...

Nu ser jag iaf framemot att komma igång helt så vi kan köra på för fullt tills jag slutar! Blir inge sommarlov för Saga då eftersom hon antagligen kommer få vila några månader på slutet och när bäbisen kommit.

Grattis till det blivande tillskottet!

Hoppas du slipper foglossning och annan skit.

Mamma red med mig i magen och se hur det blev. Jag vart hästtokig så fort jag kommit ut ur magen.:p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama