04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Lär hon sig snart inte hålla reda på sina ben så blir det snart benskydd och boots i hagen.

Går och går, det beror på hur man ser det ;)
Har man inget longerspö så kan det gå - om hon VILL. annars är det ett under om hon ens travar.

Har man däremot spöt får man vara försiktig, för hon försöker bokstavligen att sparka spöt, så fort hon får en chans.

Och gissa vem som var varm i en hov idag, skadedjuret :mad:

Haha vilken syn! :D Lycka till i helgen!

Tänkte höra lite hur ni lägger upp för era småttingar? Hur ser en veckas planering ut till exempel?

Hahaha ja min ridkompanjon höll på att flabba ihjäl sig. Jag har aldrig hört någon skratta så mkt. Det allra roligaste var väl att jag åkte av mitt i en vattenpöl i det blöta gräset :angel: :D Tusen tack :)

De är lite olika från vecka till vecka men nu när främst calle kommit igång lite mera så försöker jag få med de här på en vecka :
2 hoppass, ett med studs, bomträning eller nån annan serie, ofta inte högre än 70 cm. Samt ett riktigt hoppass med lite mer linjer och "riktiga" hinder.
1 pass med tömkörning, ganska kort pass.
1 pass med ren dressyr
1 pass ute med fokus på kondition, gärna klättring.
1 pass ute men lungt. mestadels skritt där jag jobbar honom mycket sidförande, slutor osv för att böja igenom honom.
1 dag ren vila i hagen.

Q går ungefär efter samma princip men har lagt ner mer dressyrträning på honom eftersom mamma ska tävla dressyr på honom om ett par veckor.
Sen har han fått gå en del galoppjobb för att öka flåset inför fälttävlan samt gå terrängträningar.

Sen beror det på om det är tävlingar eller speciella träningar.
Hur mamma jobbar, är hon ledig vill hon gärna rida Q själv och då rider vi oftast ut tillsammans eller så hjälper jag henne med dressyren.
Ibland känns dom lite trötta, då får man lägga in lite vila eller jobba dom lite mindre.
Men oftast så är dom arbetsvilliga om man håller träningen varierad.

Eftersom jag inte har Aprilia hos mig utan hon är ca 15 mil bort hos mamma o pappa har jag inte helt koll på hur hårt hon går och vad hon gör när inte jag rider, :D men dressyr o skogen blir det mkt iaf, för mamsen är lite hopprädd. :P
Så det sköter jag. Jag åker upp 1 gång i veckan för hoppträning. Sen lite beroende på hur tävlingarna ligger så blir det mindre träning förstås. nu ska hon tävla 3 helger i rad, förr förra helgen, förra helgen och nu i helgen så det kommer bli lite lugnt för hennes del efter nu i helgen.
Men mamma tror jag rider varannan dag, lite beroende på. brukar köra rätt hårt någon/några dagar i veckan sen är det ut i skogen som gäller.
Så jätte hårt går hon inte, men verkar inte ha ngn dålig kondis för det. :)

Vi tränar för en tränare nu 1 dag i veckan dressyr, hoppas på att få börja träna lite hoppning för en annan tränare också nu frammåt. Annars rider vi ut ganska mycket, försöker klättra någon dag i veckan och sen galoppera lite mer ute någon dag. Tömkör eller longerar någon dag i veckan. Så han går nog ungefär 5-6 dagar i veckan men inte alltid lika ansträngande pass utan ibland bara skritt.

*kl*

Idag kändes det mycket bättre på träningen. Här kommer lite bilder och ska se om jag kan lägga upp filmen när jag kommit på hur man redigerar :angel:

Min sits är ju inte den bästa och vet inte vad jag gör med armarna i mellan åt :o

Maffig häst du har. Han syns i mängden.

Dina armar är inte värre än mina. Jag tycker att det ser fint ut!

När man väl fått hästen att jobba på bra så brukar det korrekta eller något sånär korrekta sitsen infinna sig inbillar jag mig. Jag lever på det hoppet för egen del.:p

Tänkte höra lite hur ni lägger upp för era småttingar? Hur ser en veckas planering ut till exempel?

Varannan vecka jobbar jag mån, tors, lör-sön. Varannan jobbar jag tis-ons, fre. De dagar jag jobbar två pass i rad får Ella stå. Sover över hos min syster som bor närmare jobbet. Oftast försöker jag rida ett pass i ridhuset när jag kommer hem från jobbet och det blir vid halv nio-nio på kvällen. De andra dagarna rider jag oftast ut. Försöker komma iväg o klättra emellanåt och tar ibland långa galoppass för att försöka göra slut på lite bensin.

En gång i veckan blir det hinder eller bara bommar på marken. Det är så roligt så roligt såååå. Ella skulle kunna hoppa ihjäl sig. Hon har inte förstått att man inte ska hoppa jämt med en unghäst.

Inser när jag läser vad jag skriver att jag nog rider rätt varierat. Kanske därför som jag trots min snedhet, stelhet och mediokra talang *peppar peppar* aldrig någonsin ridit sönder en häst eller fått kotledsinflammationer. Och mina hästar brukar bli rätt liksidiga.

Ja men så tycker jag med det känns!

När han slutar bråka och faktiskt jobbar på lite och koncentrerar sig så kan jag räta upp mig och rida hyfsat i alla fall... men när han bråkar kommer både han och jag i obalans och mina händer blir gärna lite för höga.. Men desto mer jag kommer på hur jag ska göra när han börjar konstra och kan sitta kvar lugnt och inte bråka för mycket med han utan bara rida frammåt, desto snabbare hittar han tillbaka till formen och takten igen.

Nu när Sixt precis har påbörjat igångsättningen efter sin skada så blir det mycket tömkörning (vilket det varit under nästan hela tiden jag haft henne).
Nu har hon för dåligt med muskler för att orka bära en ryttare på ett bra sätt, så vi väntar med att jag skuttar upp iallafall i några veckor till.

Jag brukar köra med
2 tömkörning
1 tömkörning med bommar
1 longering
Resterande dagar går vi ut och tittar på läskiga saker, innan skadan så red vi ut de här dagarna istället.

Tack för tipsen alla som svarat! :) Tycker det är lite svårt, första gången jag har en unghäst! Så jätteunga kanske dom inte är, men min kan inte så mycket än.. :D

Tänkte i alla fall se till att få hjälp att utbilda han lite på töm, ska prata med min hovslagare han är superduktig. :) Vill inte försöka mig på nåt själv.. eftersom jag tror inte jag skulle kunna få till det helt rätt i alla fall haha..

Dagens fantastiska ridpass...

Tar bilen till ridhuset. Lägger ut lite bommar för dagens tänkta träning. Det blixtrar till snabbt följt av dunder o brak. Jag lägger tillbaka bommarna. Så vart det med den träningen.

Ella klappade jag lite på bara. Vägrar rida när det åskar.

Jag vägrar lämna min säng om det åskar :angel:

Här var det åsk-varning också, men det nöjde sig med att regna halva dan, för att sen bli sol.
Lillhäst är iallafall inte varm i nån hov idag (hade nog bara räsat lite väl mycket i sommarhagen igår), men fick vila ändå.

Det är pinsamt vad fet hon blivit, och jag som ska försöka ta kort på henne :o

Fina bilder. Härligt väder.:D

Vart ska du tävla nästa gång? Jag bor ju i närheten av din hemmaort verkar det som. Det vore kul att komma och titta när ni tävlar. (om jag skulle råka vara ledig någon gång...:cool:)

Och förresten, det skulle vara kul att se någon annan rida Ella, så är du sugen på att skava runt på en tvål så är du välkommen att testa.:p

Och du är från Västerås?

Så är vi garanterat släkt. Jag är släkt med alla där verkar det som. Eller så är du kompis med en av mina släktingar. Slår aldrig fel. Har släktingar som håller på med hästar där.

Feta hästar är praktiska. Ella kostar inte mycket i drift. När hon inte skadar sig då. Men annars så är det bara positivt. Man sätter upp en skylt där det står mat på och så lägger de på sig.:D

Jo iförsig kan det ju vara praktiskt för plånboken, men blir snart galen på min pålle! Han går ju på vad jag tycker är ponnydiet och ändå går han upp i vikt :eek: usch och blä för sommarbetet snart då kommer det bara bli värre! men han verkar ju nöjd i alla fall!

tack. :) det var super fint, men blåste satan så infångarna och bommar föll ner omvartannat. :p
Men vart bor du då?
Aprilia bor strax utanför örebro mot karlskoga, men jag befinner mig i Skövde större delen av veckorna. :)
Imorn bär det av till Christinehamn där damen ska gå 110-115. Omdu har vägarna förbi så måste du ju hälsa. :D

elli_noran, Sinfonie :

Munkorg funkar vettni. ;) Det har Aprilia gått med sen i slutet på April, lite träligt att behöva ha den, men det ser ut som hon måste det, då hon äter tills hon stupar och inte orkar resa sig annars.:crazy:

Senast ändrad:

*kl*

Premiärtravat lite idag. På ett blåsigt fält med en överladdat unghäst = kanske inte det bästa alternativet:o:D
Men mysigt var det.:)
27472827.jpg

27472638.jpg

27472988.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama