04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

*KL*

Kul att det verkar går bra för alla:) Håller tummarna att de skadade hästarna skall tillfriska snart!

Mity och mig går det ganska bra för, haft så otroligt mycket i skolan på sistonde så hon har fått gått lite i andra hand. Känner mig lite stressad inför breeders/falsterbo kvalen nu. Har inte alls kunnat tränat på som jag velat, men men jag vi får ta det som det kommer.

Förra söndagen lyckades Mity göra sig illa i boxen(under natten!?:cool:), benet var svullen som en ballong på morgonen. Har en teori om att hon fastnat under gummimattan eller något liknande. Var rädd att hon brytit griffelbenet, men vi hade en massör som masserade en annan häst i stallet och hon kikade på hennes ben och hon sa att det inte såg ut som griffelbenet iaf *pust*. Hon har inte varit halt men jag har bara varit ute och skrittat den här veckan för säkerhets skull. Svullnaden ser bättre ut nu och jag red i paddocken en sväng idag och hon kändes jättefin. Imorgon blir det träning och jag hoppas verkligen att vi kan komma igång nu ordentligt!

Anmält mig till tre tävlingar idag, en klubbis den 21 maj där vi ska debutera LA:4, blir riktigt spännande. En lokal LB:2 den 22 och sist men inte minst unghästkval i Ö-sund den 29:banana: Spännande som attan och nu jäklar blir det till att träna av!

Tyvärr så har jag inte fått någon ny kamera än (tappade ju min en blöt kväll:cool:). Men förhoppningsvis så får jag ut en ny på försäkringen nästa vecka så jag kan både filma och knäppa lite nya bilder. Hon är så jäkla fin i kroppen nu så jag vill bara visa upp henne:love:

Hahaha jasså, ja jag är från Västerås! :D

Hon kan slå sig i lag med Calle.
Han har stått inne rätt mkt nu pga hovbölden han drog påsig. Med all lera som varit ute har han fått stå inne så de inte skulle komma in skit under sulan.
Han har inte brytt sig spec mkt utan nöjt stått ensam inne o tuggat hö.
men häromdagen hade han en reva från hasen ner till kotan på ena bakbenet... hur lyckas man med de i en box?
Nu var de ingen fara utan mest bara pälsen som var lite bortskrapad men förmodligen har han legat o sen dragit skon mot benet eller nått.
Calle kan han ;)

Imorgon ska han få tävla iaf, längesen sist.
Men nu blir de tävling 3 helger i rad, en 110 varje helg.

Q sprang före mig ut genom stalldörren igår samtidigt som den var på väg att blåsa igen.. så han fick dörrhandtaget mot låret o rev bort en flik.
Har sagt att vi måste göra ngt åt den där dörren länge men ingen har trott på mig..nu ska de införskaffas en hake så man kan haka fast dörren så den inte blåser igen när man är på väg genom den.
Q överlever, får nog en liten vit fläck på låret men mer än så är det inte. Han är väl avis på calles fläck som han fick som nyfödd då han rullade fast mot väggen, han var klantig redan som fölunge :angel:

kl

Så var mollsis debut avklarad. I fredagens 95 nollade hon. Superfin, verkligen! Så himla okomplicerad. Hon kollade verkligen inte på någonting alls! I gårdagens 1m var hon också väldigt fin, men hon petade sista hindret som var utsprånget i en komb, tyvärr. Nåja, hon var superfin iaf :)
Har filmat lite, lite o så har jag tagit massa bilder på både mollsi o maria(mariiaE) och hennes Q. Kan ju skvallra lite att dom också var felfria i fredagens 95klass och jag har för mig de nollade fredagens 1m också. Mitt minne hänger inte riktigt med just nu :o

när ska dina pållar lära sig att inte göra illa sig.. dock är de bättre med många småsår än nån stor jätte skada.. :)

jag har knäppt kort som satan den här helgen på 04:an men när kameran skulle tömmas böev de nått fel så putsveck inga bilder.

men jag kan galtt berätta att förken är kvalad till falsterbo. 3 försök 3 noller.. hon är helt otrolig. gått 5 120 i år. debuten hade hon ett ner . efter de har de varit nollor.

Åh vad roligt. :bump:
Synd det inte blev några bilder så vi fått sett pärlan.

Tävling idag för Aprilia igen.
Åkte till christinehamn och hoppa 110- 115.
I 110 så fick vi ett skitpet, hade lika gärna kunna legat kvar. :grin:
Men hon var super fin och lyssnade super! mkt nöjd!
Till 115 kändes hon lite seg, så jag hoppade inte fram så mkt, kände på höjden men inte mer.
Inne på banan så kändes hon fin men piloten var dålig och störde för mkt, så lite tokiga avsprångspunkter blev det. Får tacka Aprilia för vi kom runt utan fler än 4 fel. :)
peta ett plankräcke som vi kom lite nära på.
Inte nöjd med mig själv denna runda, blev lite kontrollfreak och lät det inte rulla på som förut. :mad:
Så mitt fel, Aprilia var lika fin som alltid!

Film kommer ikväll om jag vågar lägga upp den. skäms nästan för den. :crazy:

Jadu de undrar jag oxå..

Precis kommit hem från tävlingen , det blev en nollrunda i 110 men jag tycker det kändes sådär.
Han går som tåget så hindren o höjden är inga problem iaf.

Kul att ni lyckades kvala till Falsterbo :)

kl
Några bilder från helgen

Molly
27495943.jpg

27495939.jpg

27495950.jpg

Maria o Q
27495945.jpg

27495948.jpg

Här finns alla bilder
http://www.pixbox.se/alb_show_id1059356_page1.html

Nämen, på sista bilden är han ju jättelik en ponny jag såg för några dagar sedan.
Fast den var minst en halvmeter lägre ;)

Jag skulle försöka fota Sixt när jag longerade henne igår, men häst hade så mycket energi att hon bara sprang runt, runt och drog massor i linan..
Till slut fick jag sätta mig ner för att inte tappa henne, för efter 15 minuters tokgalopp var mina armar som gelé..

Och nu har jag fått mer feber, så häst får vila idag..

Just det, Sixt fick en ny flughuva igår (den gamla är totalt utsliten), men den är SÅ läskig, för den är ju vit!
Hon var så rädd att när hon skulle släppas ut imorse, fick utsläpparen inte ens på henne hennes gamla huva.. meshäst.

*kl*

Här går det bara bra med igångsättningen, Saga sköter sig superbra. Idag travade vi en sväng och hon höll sig jättebra i skinnet fast jag kände va pigg hon var och vad hon egentligen ville göra :devil::D

kl
Ikväll tränade mamma dressyr första gången för tränare :)
Hon ska ju tävla om 2 veckor så jag fixade en tid åt henne för tränaren som jag alltid red dressyr för när jag tävlade dressyr aktivt.
Eftersom Calle bara gått en klass idag så fick han faktiskt oxå hänga med in till träningen.
Tränaren har bara sett honom som 3 åring och jag hoppades på lite tips för att få honom mjukare och mer reglerbar i galoppen, vilket jag fick.
Mamma och Q skötte sig oxå bra. Tränaren tyckte det var jättekul att hon skulle prova tävla efter alla år som groom åt mig :D :angel:

kl

Fick hjälp på backen av tränaren igår, gick jättebra! Tränar på och flytta rumpan lite för skänkeln, lite serpentiner, och få med honom i lite kortare galopp nåt varv på volt. Han kan inte så mycket men är så himla rolig att rida, jättepositiv till allt! :love: Lille skrutten..

Galopperade för första gången lite i skogen idag! Han har bara skrittat och travat i skogen innan så det var premiär för honom.. :p

3508528054_52ca83ff9d_o.jpg

Bestämde mig för att ta tag i det här med lastning med min pålle igår:crazy:

Dobby har ju som vana att ställa sig på lämmen med framhovarna och sen vägra gå en meter till så pappa och sambon får agera lyftkran.. han är helt orädd men ska bara inte gå in. Så testade en ny taktik igår.. tog ut han vid 8-tiden på kvällen när vi var ensamma i stallet och det var tyst och lugnt, körde sedan lite backa och flytta i sidled från backen framför transporten och sen gick vi ett steg i taget upp på lämmen. Så fort han stannade och inte ville gå mer frammåt så backade vi istället. Höll på så ett tag och han var halvägs in ett par gånger men ångrade sig och backade ut igen. Så testade att stanna honom framför lämmen och sen gå in själv och ställa mig framför bommen, smackade sen på honom och han gick hela vägen in!! :bump:Sen gick han ut igen direkt men ändå!!! Var så nöjd :D Fick in han en gång till sen och då stod han kvar en stund och backade sen ut på min begäran.

Kändes så bra att han ändå kanske börjar respektera mig lite mer och faktiskt kan ge sig om man lirkar med honom på rätt sätt! Var bara tvungen att skriva av mig lite :o

Det där känner jag igen! Akilles tar alltid några obligatoriska minuter när han står på lämmen och tittar på annat. Och ibland får han för sig att han ska gå bort och titta på något annat också *mupp* Inte rädd, bara.. "på hans villkor" :p Är så bortskämd efter förra bäbishästen som alltid gick rakt in utan svammel.

Ja visst är det så irriterande när de bara står och nonchalerar en!! :devil: Problemet har ju varit att Dobby inte bara tar någa minuter på sig utan det kan ta timmar... men nu ska det bli träning träning!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna