04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Jag kommer starta 110.
Känns det väldigt bra och banorna ser bra ut så kanske jag provar 120 oxå.
Har löst deltagarbevis till breeders idag..utifall.

Vad kul, duktiga ni är då! :banana: :D

Vi är mer på flyttarumpanförskänkel-nivå.. hihi! Måste verkligen ta bättre ridbilder! Blir inte så bra med mobilen.. :p

såå glad över nya killen! :love:
3526423774_7bf5974f65_o.jpg

3525603319_57c8b2baa8_o.jpg

Ja falun var i mina tankar oxå men eftersom han fick hovbölden o de trasslade lite så valde jag tävlingar nära mig o endagsturer.
Men det blir nog falun i juni och sen borde väl ni komma upp till Sundsvalls nationella sista helgen i juni...?

Ikväll har Q varit på terrängträning för en ny holländsk tränare.
Trots engelskspråkig träning så var det lätt att förstå och Q skötte sig exemplariskt. Förra helgen var hanlite loj men ikväll sög han tag i hindren o hoppade riktigt bra.
Så nu är det bara att skicka in anmälan till debuten i fälttävlan :p

*KL*

Jag måste verkligen äga världens bästa häst. Är så otroligt glad över henne nu, hon är så positiv och bara alldeles alldeles underbar:love: Igår när jag red en sväng i ridhuset så var hon laddad och fin, travade som bara den och galoppen går nu att ändra hur bra som helst!

Nej nu ska jag duscha lite och försöka lugna ner glädjen lite;)

Du, kan inte du vara snäll o skicka mig receptet på hur man gör en sån häst? För det känner jag att jag skulle vilja ha nu. Eller egentligen bara en häst som inte ska vara halt i tid o otid.

Annars så tycker jag att det är härligt att du är så nöjd med din häst och att det går så bra för er!:bump:

Tränade lite hoppning med Calle idag inför söndagens tävling.
Sista veckan har han gått framåt nå helt otroligt, han har blivit så mkt mjukare och smidigare att rida.
Förut har han kunnat liknas vid ett järnspett :angel: men nu kan man ställa och böja och han ligger kvar i en bra form. Så himla glad att det äntligen släppt.

Hoppningen gick bra oxå, hade en linje med 3 studs, 7m, grind (en sån strömsholmsgrind som ser ut som ett U typ :P) och sen 14 m till en oxer.
Oxern låg nog på närmare 120 o då rev han den istället för o lyssna på min förhållning så gången efter tog han de säkra före de osäkra o hoppade med extrem marginal så alla som såg drog efter andan o sa... de där måste ha varit minst 150 :rofl:
Han gör sällan samma misstag två gånger.

Sen hoppade vi en liten S linje med oxern,kulvert och vattenmatta.
Han hoppar allt utan att blinka, spelar tydligen ingen roll var jag stoppar in i hindren.:bow:

Vad duktig han är!:bow:
Måste ha hänt massor på väldigt kort tid, minns ju precis innan han skadade sig senaste gången att han var stel som ett spett?!
Vilan och allt kanske gjorde honom gott.
Skönt med hästar som inte glor kan jag tycka med, Aprilia tittar ingenting heller. super skönt. :)

Ja jag är alldeles fascinerad över hur fort det gått sista tiden.
Men som du säger så gjorde nog vilan honom gott och sen blev det ju mkt skritt där jag jobbade med att ställa o försöka få till något som liknade slutor:)
Det är fortfarande lång väg att gå och vi kan få bakslag vilken dag som helst men just nu njuter jag bara av att han är så fin.
Dessutom, det bästa av allt, så börjar han lägga på sig hull :banana:

Men är det inte så att det går som i trappsteg? Rätt som det är så är man på en helt annan nivå och så planar det ut för att efter ett tag återigen kliva upp på en ny nivå.

Skönt att känna iallafall att det lossnar emellanåt. Och obeskrivligt skönt med en häst som hoppar allt. Har Calle någonsin tittat på det du styrt emot?

Jo du har rätt i att det ofta är som att gå i trappsteg.

Jag tror faktiskt aldrig att calle tittat ordentligt på något. Ska va när vi hoppade in honom då, hoppade ju vattenmattan första gången han hoppade ordentligt i ridhus :angel:
Men sen har vi jobbat mkt sånt redan som väldigt unga, gått över presenningar o annat läskigt. Sen är han väldigt samarbetsvillig även om han kan vara lite loj o långsam. Men de tror jag helt enkelt beror på kroppskontrollen, för nu tycker jag att han börjar få mer energi i ridningen oxå.

Fast för nån vecka sen så tittade han ordentligt... hoppade över en bänk på 50 cm som han ansåg var superläskig men istället för o vägra så hoppade han typ 150 över den så jag höll på o trilla av :p

*kl*

Roligt att det går så bra för alla :bump: man blir peppad av att bara läsa!

Lasttränade Dobby igår igen. Gick rätt in i transporten på första försöket:banana::banana: öronen frammåt och tyckte det var ganska intressant istället för att tjura som han gjort innan. Fick stå och äta massa gott i krubban där inne och fick massa beröm, backade ut och sen gick vi in ett par gånger till. Så skönt att det börjat släppa även om det säkert kommer bakslag.

Idag är det lektion igen.. hoppas han är på lika gott humör idag :p

Men är det inte så att det går som i trappsteg? Rätt som det är så är man på en helt annan nivå och så planar det ut för att efter ett tag återigen kliva upp på en ny nivå.

Det håller jag med om. Och det är ju så härligt när man kliver upp ett steg! Det är de gångerna som jag påminns om varför det är så roligt med unghästar.

Nu har jag i alla fall några hoppfilmer på Acores! :D Nästa mission är att träna på att kunna ha honom i en lite kortare galopp. Han är väldigt storgalopperad, men det kommer väl med styrkan. Kommentera jättegärna!! (ni kanske ser vem som är vem på galoppen på filmerna, haha :D )

http://www.youtube.com/watch?v=cVXY12y3PX8&feature=channel_page

http://www.youtube.com/watch?v=hAdPLw4h820&feature=channel

http://www.youtube.com/watch?v=vpk61PJNVPk&feature=channel

Hehe fick fel galopp här, och han ville helst hoppa och inte fatta ny galopp..!
http://www.youtube.com/watch?v=pQLmkqESvFU&feature=channel

Han hoppar jättetrevligt :)
Gillar att du rider så okomplicerat in på hindren oxå, så han får hålla reda på sig själv.

Som tips för galoppen så skulle jag jobba mycket studs och serier.
Förstår att du tränade för tränare på filmen (?) men just de där långa galoppsträckorna gör att han hinner bli hur lång som helst innan hindren kommer.
Så försök att tänka på att ändra honom , rid lite framåt, samla ihop några steg, rid lite framåt, samla ihop igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama