04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

kl

Några bilder på mig o molly från idag. Blir så besviken när jag ser bilderna. Det känns alltid så mkt bättre än vad det ser ut. Ser så tusentals många gånger bättre ut när henens ägare rider :( blööö
27562159.jpg

27562156.jpg

27562153.jpg

Tack! Ja, det känns som man är på fel väl om man ska sitta och försöka backa av en så grön häst. Ja jag tränar för tränare, dom hjälper mig med ridningen på honom också och det är deras häst innan så dom känner honom väl! :) Vi pratade om det idag att vi ska försöka korta upp honom lite, han är inte så mycket riden än men vi ska börja jobba på det..!

Tack för tipsen! :D

*kl*

Idag har jag och min feber/halsont (en i stallet, som är sjuksköterska, är helt säker på att jag har körtelfeber) firat 2 veckor tillsammans.
Sixten ville vara med i firandet, så hon såg till att slita sig :grin:

Jag hade bestämt mig för att tömköra henne idag, så hon fick skritta fram på slingan runt vinterhagen.
Därefter tömkörde jag henne på ridbanan, och bitvis var hon riktigt fin.
Och hon var så lugn, förvånande lugn med tanke på hur hon varit de senaste gångerna jag longerat henne..

Så skulle hon få skritta av längs slingan igen, och helt plötsligt far hon iväg i full rulle, jag hade inte en chans att stoppa henne, utan var tvungen att släppa, för att inte själv släpas efter.
Hon såg så nöjd ut när hon galopperade och bockade ute på fältet.. :mad:

Haha nänä. Inte byta. :D
Alla mina hästar som jag haft förut har glott på allt möjligt som finns, så en häst som inte gör det är riktigt guld värd!
:bump:

TheDot: Ser enkelt och okomplicerat ut. :) Men som de sagts tidigare så tycker jag du ska hoppa typ studs och sånt.
Tror han kommer bli superfin med lite träning!:d

Tack! :D Jo men det känns lite tidigt och sätta upp studsserier, det är väääldigt mycket unghästridning på killen.. :p

Ja han är ju väldigt rå, men det verkar som det finns nåt där i alla fall!

*kl*

Idag fick Saga ta första galoppen. Tänkte vänta först men fick sen ett infall när jag red idag och tänkte att ju tidigare jag tar tag i det ju bättre eftersom magen bara växer :D

Tre turer uppför en kort grusväg med super sur bitchen... matte=:devil: bockelibock donnan gjorde allt hon kunde för att slippa. Blev sen "ihopbankad" av matte och fjärde svängen dansade hon fram med fin lugn galopp :love:

Tur för henne det! :devil:

Nej men tack, vad glad jag blir av att höra det..även fast det inte är min häst :D Stod och kikade på henne idag med kritiska ögat och det kändes som hon fallit ur lite. Fast jag kanske bara är lite nojig över att hon dras med några sviter efter sin spark.. jag vet inte. Hon ska iaf tävlat imorgon. 1m ska hon gå :)

Skönt att det gick bra sista rundan. Det är nästan så att de vet att de måste sköta sig efter ett tag så den sista stunden på dem blir positiv;)

hittade tråden på sidan 2 :eek: Skärpning allesammans :p

Jag ska gå o sova nu för imorgon är det tävling.
rapport kommer imorgon kväll.

Sabla gnäll!;)

Jag har ju en konvalecent. Eller hade. Igår longerade jag henne. Det gick i trav o skritt och kors i taket så fick jag henne att galoppera runt också även om det betydde att jag konstant var tvungen att hänga i linan för att hon skulle svänga. Hon bara vägrar svänga annars. För hon vill titta på allt runt omkring och då vill hon springa rakt fram. Och rak som ett järnspett är hon med. Har nog att göra med hennes raka bogar och att hon inte får under sig bakdelen ordentligt. Får vi bara det och bogarna att lossna så ska det nog fungera.

Idag ska jag rida och se hur det känns. Ett par konstiga steg tog hon igår men det gör hon ibland när man drar i linan eller tar i tygeln om hon inte är i balans tror jag.

Återkommer med rapport om mitt lilla skrälle.

*kl*
Hjälp vad länge sen det var jag var inne här!
Min pålle har gått och blivit sparkad i hagen så han har stått på penicillin i en vecka nu, veterinären sa att han precis klara senan :crazy:
Får sista sprutan idag, och det har läkt fint i alla fall. Förhoppningsvis kan jag börja skritta i veckan. :) Världens bästa häst är han också! Gnäggar och kommer travandes varje gång matte kommer till hagen :D (Dissar då det saftiga gräset ;))

Här kommer lite bilder från innan han skadade sig.

Åh, vad fin han var på sista bilden :love: Jättefint porträtt.

*kl*
Idag ska Akilles få gå på en liten kortis-promenad. Skööönt skulle jag tro! Jobbar på att få med fotograf-husse, får se hur det går med den saken..

Jättefin på porträtt bilden :D

idag har då Calle varit o tävlat.
Var jättespökig på framhoppningen, tvärnitade på de lilla hindret som var en liten vit grind o ögonen stod ut genom huvet o han tycktes fråga "VAD är det där ?!?!?!?! :rofl:
Sen klev han över den, Tönt :p
Kändes lite konstig på framhoppningen, stod emot mot hindren o skyggade för alla hästar som for omkring.
Inne på banan var de dock bättre och jag kunde rida mer än förut. förut har de mest bara gått runt i en takt.
Dock petade han a-hindret i komb. Ett räcke såklart.
i övrigt hoppade han finfint.

Så efter lite överläggning med mamma så kom vi fram till att vi provar 120.
Han hoppade hus på framhoppningen, kunde knappt hänga med honom.
Så jag hoppade inte så mkt där för o spara på krutet. hade varit en sjukt lång dag i stekande sol o massa timmar på finka.
I början hoppade han helt strålande, flög högt högt över 1,2,3,4,5 och sen kom vi mot 6A-B som var en räcke räcke kombination med kort avstånd.
Så jag fick plocka upp han ganska mkt mot de hindret men kom nära o han vägrar :eek:
ramlade rakt in i hindret så vi fick vänta medan dom byggde upp.
När jag red emot igen så kände jag hur han stod emot o då utgick jag på egen begäran o hoppade 1.an på väg ut.
Ville inte skrämma honom utan bättre att utgå o åka hem o tränalite mer.

Ska vi se de positivt så hoppar han mkt bättre nu och spec på räckena. han går att reglera bättre.
De negativa är att han överhoppar sig så han blir trött istället.
Dessutom kollade jag på filmen och de är en skugga 2 m bakom 6A (skuggan från hindret o även en del skugga från slyn utanför banan.
Och jag tror nästan att Calle trodde att hindret var så långt.

Bättre lycka nsäta gång.

Va fin han är din pålle :love: Tur i oturen då att sparken inte blev nåt värre!

*kl*

Idag var jag och Dobby ute och red en skogsrunda. På vägen hem rider man en ganska lång bit på en mindre väg, halvägs möter vi typ 20 motorcyklar :eek: men pålle skötte sig jätte bra och de som körde var lite vettiga så de saktade in och körde väldigt försiktigt förbi oss. Han kan bråka om mycket Dobby men känns skönt att han inte blir rädd och stirrig bland trafik i alla fall:love: lite längre fram hade de däremot en tombola igång och då gick han på tårna förbi efter viss övertalning:grin:

Hos oss känns det rätt tungt. I slutet av vecka var vi på återbesök på kliniken.
Då har vi roat oss åt tömkörning nästan uteslutande i 4 veckor, har "ridit" 3 gånger innan återbesök.
Nu var hon bara halt på båda fram, vi röntga ryggen. Där var tornutskotten täta på två olika ställen i ryggen.
Så nu känns det lite tröstlöst. Så man kan förstå varför hon bockar när man rider.
Nu har jag inte ridit så mycket eftersom jag har märkt att det inte funkar. Så det har blivit ca 2 gånger i veckan, resten av tiden har vi tömkört och gått promenader.

Välkommen till klubben "Det-känns-bättre-än-vad-det-ser-ut".;)

Men Molly ser ju ut att trivas med dig. Och tjusig o välkammad ser hon med ut.

Ella vet jag inte om hon fortfarande är halt. Hon går ju för höge farao inte att rida!! Hon är så brunstig att hon knappt rör sig frammåt.:mad: Men ibland känns hon ojämn men när hon slappnar av och rör sig i mer rätt form så känns hon jämn. Kanske är hon lite stel och har något ont utan att för den skull visa hälta? Hon får stå idag och så får vi se imorgon.

Oj, vad tråkigt!

Ellas mamma hade tätt mellan tornutskotten på två ställen i ländryggen. Väääldigt vanligt när det är mycket fullblod med i spelet. Gällde att jobba mycket i låg form, inte sitta o skava på henne när hon inte jobbade och bar sig rätt. Hon blev problemfri med mer muskler.

Hur kommer du att göra? Fortsätta jobba eller operera henne?

Jag tycker det lät som en bra debut ändå.
Nu vet du ju att höjden inte är några problem även om han hoppar lite väl högt.
Bara hem och träna lite mer så kommer det gå som en dans. :)

Tindra03:
Usch vad tråkigt!
Blir det operation lr hoppas på att det löser sig med mer muskler?

Jo de fanns många positiva erfarenheter i den debuten o nu har vi saker att jobba på.
Blir en 1m och 110 i helgen på en inbjudningstävling och sen blir de ledigt ett par helger för honom så får vi se hur vi gör sen.

Tindra: jättetråkigt för dig men det finns jhu hästar som funkar trots täta tornutskott.
Fast det blir nog mkt tömkörning o klättring utan ryttare för att bygga upp muskulaturen först.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar