04:ornas tråd edition 7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04:ornas tråd edition 7

Problemet är ju att vi har tömkört och klättrat en hel del, sedan tidigare.
Alla undrar varför jag aldrig rider henne när vi ska ut i skogen och klättra, mycket har varit för att jag tycker att man inte behöver sitta på dem jämt samt mitt diskbråck behöver promenader.

*kl*

Saga var sååå duktig igår! Vi red ut på en lite längre tur i jätte härligt väder. Hon skötte sig som en pärla och vi galopperade två gånger helt utan problem. Matte var såååå nöjd :love:

Usch va tråkigt! :(

Får jag fråga på vilket vis hon visade obehag. Du sa att hon hade bockat och så men på vilket sätt och när osv?

usch inte roligt :( hoppas verkligen det löser sig!

Har ångrat mig massor av gånger att jag inte gick på mer när de sa på kliniken att vi inte behövde röntga ryggen på Dobby, hade vart skönt att veta säkert att det inte är något där för han har ju som din bockat mycket. Men han har blivit jätte mycket bättre och kommer det en bock så är det för han är pigg och busig nu och inte för att han inte vill jobba. Däremot kan han fortfarande byta galopp med bak i vänstervarvet, men hon jag tränar för nu tror det beror på att han fortfarande saknar muskler och är lite stel för i slutet på en träning när han är riktigt uppvärmd så går det mycket bättre. Men det hade känts bättre att veta säkert!

Vad säger de om det på kliniken, ska ni operera eller vad tror dom?

Ingen operation. Vi diskuterade inget sådant, tror inte att det hjälper, då tornutskott var täta hela vägen från kotan och upp till toppen.

Hon kan gå i form, men så plötsligt så börjar hon bocka. Oftast när man ska rida genom en hörnpassering eller på volter så börjar hon att bocka. När man ska galoppera har hon inte bockat men däremot så sparkar hon åt sidan oftast med högerbakben, går på dubblaspår.
När vi rider i skänkelvikning så kan hon stanna och hoppa på stället eller tvärstanna. Men det kan även komma på raktspår, vissa dagar är det mindre bock än andra dagar.

Har sadlar som ska vara utpassade för hästar med ryggproblem.

Just böjda spår borde vara värre för henne än att gå rakt.
eftersom ryggraden böjs och då slår tornutskotten ihop om dom ligger för tätt.

Jag sitter och håller tummarna för er, hoppas verkligen att det löser sig, eller att situationen åtminstone blir bättre.

Uppdateringar från oss:
Sixten började gå ut nattetid i söndags (lagom till regnet.. stackars liten), och det funkar kalas.
Igår pajade hon en uppbindningskrok när hon inte tyckte att hon behövde ha på sig longergrimman..
Sen så fick hon prova på att trava och galoppera över bommar, första gången det är fler än två bommar i rad.
Det gick bra, hon envisades visserligen att hoppa över första travbommen.. det var spännande att se henne försöka lösa det över de andra två bommarna ;)

Hon var väldigt söt när det var galoppbommar, för hon laddade verkligen och hoppade studs över dom, innan hon kom på att man inte behövde hoppa.

Jag kommer att fortsätta att arbeta henne från marken tills vi har fått tag i en ny sadel, då den gamla (som hon hade i ca 2 månader!) inte passar längre :eek:

En sadel kan hästen allt växa ur på två månader. Det är särskilt roligt när man lagt ut 15 000 på den.:mad: Har jag råkat ut för.

Nåväl, tur att jag köpte en sån billig sadel till Ella iallafall. Jag behöver verkligen en ny som inte glider fram. Har fått hoppa av och sadla om två ggr idag. Ellas vilaienveckatjockismagen kan var en bov i dramat.:D

Men hon var ohalt idag och faktiskt riktigt duktig trots att hon inte varit ute så mycket den senaste veckan, i söndags en liten tur i skogen bara, och så är hon ju så brunstig att hon knappt kan gå. Lite dumheter som att försöka rusa ut från banan i galopp när matte inte är noggrann med halvhalter och yttertygel+skänkel. Men nästa gång ska jag ha sporrar så jag slipper dra henne i munnen. Vill att hon ska kunna styras bättre för skänkeln.

Trots vilan så har hon allt gått lite frammåt. Min lilla stumpa.

Då ska jag vara glad att jag inte la så många lappar på min sadel ;)

Skönt att hon inte är halt längre :laugh:

Jag fick ett mail nyss, från min fd medryttarhästs ägare, jag hjälpte henne även med hennes unghäst.
Fy satan vad jag känner att jag saknar dom hästarna nu.

Kan det inte komma en oljeshejk och sponsra mig lite? Jag tycker att det är på tiden nu.

Hittar jag en oljeshejk så ska jag rekomendera dig. :D

Just nu känns det lite trist eftersom jag inser att jag måste sälja båda mina sadlar för att få råd med en ny. Dressyrsadeln gråter jag blod över. Det är skönast i världen. Tycker jag. Ella bockar som satan när den kanar fram. Den är svängd i bommen och Ella är rak. Rena gungan på henne.

Här är lite bilder på när jag i ett desperat tillstånd trodde mig få den att passa.:D

P4261250.jpg

P4261249.jpg

usch prata inte om sadlar, måste också skaffa en annan dressyrsadel till Dobby. När den vart iväg på omstoppning i 3 veckor så kunde han inte ha den nu när den kom tillbaka :cry: Men måste nog spara lite till innan jag köper en ny och vet inte vad jag vill ha för någon heller... får bli hoppsadel så länge.

Igår lasttränade vi lite igen, ställde transporten på andra hållet och tog på transportskydden också, men han brydde sig inte om det utan gick rätt in :bump: Testade att skicka in honom själv och två gånger gick han hela vägen in men backade ut lika fort, får träna mer på det. På måndag ska vi iväg till ridhuset så ska bli spännande och se om han kan sköta sig lika bra på bortaplan.

Idag är det träning nere på ridbanan, men har ösregnat hela morgonen så får se om det blir inställt eller inte.

Åh, vad duktig du är som jobbar på med lastningen. Måste också ta mig i kragen.. Vill ha en häst som går att lasta själv som så skulle krävas nån gång.

Appropå sadlar, måste nog också se mig om efter en ny sadel snart. Suck. Ingen av sadlarna ligger väl superdåligt, dressyrsadeln glider fram lite men han verkar inte störas av den och den används inte så ofta. Men det är ju ingen lösning i längden för en blivande dressyrstjärna!

Det är ju inte så långt till min dressyrsadel, bara att komma o låna.:angel:

Och det här med lastning, Ella går då rakt inte in själv. Men det kommer väl. När hon var liten så var det inga problem men nu så är hon lite struligare. Jag är inte någon expert på detta område. Tur att man har en mamma o linor.:D

Ser jättefint ut! :)

Här är det inget kul alls, han ska vila minst en vecka till och får penicillin igen.. Det verkar som om det är värre än vet. först trodde. :crazy:
Hoppas bara att han blir bra! :(

Har ju som tur är en annan häst också. Inget kan muntra upp en som en galen d-ponny märr. :rofl:

Haha ja de är en fullt utrustad utebana de där, vattengrav,bank och pulvermangrav. (stavas de verkligen pulvermangrav?)

jobbigt med skadade hästar och sadelbesvär i tråden.
sadlar är ju ett evigt bekymmer.
Mina tappade lite ryggmuskler, psec runt manken, och jag vidgade då min hoppsadel och de börjar bli bättre, spec på calle.
Men på Q är de en bit kvar runt manken innan jag är nöjd. Ska lägga ner tid på tömkörning över bommar och mkt klättring.
Men denna vecka tränar mamma för fullt inför dressyrdebuten på söndag och nästa helg ska jag debutera i fälttävlan med honom, sen kan vi lägga ner extra tid på klättring.

Dessutom måste vi kolla upp tänderna igen för han fortsätter gnissla trots raspningen för 2-3 veckor sen.
är nöjd då man rider på hack eller sidepulll.
Lägger huvet på sned när han äter, så nånting i munnen stör honom.

Ja så känner jag med! även om jag oftast har någon med mig så är det skönt att kunna lösa det själv om man måste. Men jag bara väntar på bakslaget nu eftersom han verkligen vägrat gå in innan och nu går det hur smidigt som helst:crazy: eller så kanske han ätnligen börjar bli lite vuxen nu min kille :bump:

..och med allt "orts-prat" så ser jag ju att du kommer från Akilles hemtrakter :laugh: Made in Jönköping.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
428
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur