04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

Åh dina pina pållar... :d Jag hade gärna tagit vilken som a dom :love::rofl:

Q är ju så himla söt när ni dressyrar och Calle ser ju grymt stark ut när ni hoppar!:love:

*KL*

Igår hade vi en mycket trevlig runda på ridbanan. Lilly var lite motsträvig i början (pälsen börjar släppa, brunsten lurar runt hörnet o.s.v.) men efter en stund lossnade hon fint! Hon överraskade mig lite genom att plötsligt länga överlinjen med bibehållen bärighet när jag släppte ut henne så kroppen är stark. Inte heller blev hon flåsig, vilket jag förväntat mig när jag jobbat henne på blöt och tung ridbana i 40 minuter. Hon har ju varit rasslig hela vintern, men inte nåt åt det hållet. Inte ens svettig, och vi jobbade på rätt bra i traven. Ingen hosta heller *hoppar och jublar*!!!

Vi gick igenom rollback, stop, sidepass, fram- och bakdelsvändningar, öppna och sluta. Slutan kärvar lite i trav så det ska vi jobba lite på. En del bomarbete blev det också och hon är säker, lilla fröken. Sällan hon slår i utan hon har stenkoll på dom. Lovar gott inför kommande tävlingar!!! Siktar på Ranch Trail bl.a. i år...om jag bara får till lassokastningen:angel:

*KL*

Så nu var det dags igen :( I tisdags fick jag lasta på hästen och åka akut till Skara *igen* den här gången trodde jag han hade råkat ut för tarmvred. det visade sig när vi var på platts att hans tjock tarm hade lagts sig runt mjälten!? Vet ville ge honom en shans att rätta till det själv innan han blev tvungen att öppna upp honom. Som tur var släppte det när han fick dropp och smärtstillande.

Den här gången var det nära att han inte skulle klara sig!! vad är nästa grej han skall lyckas med?

Jag fick hem honom i slutet på Juli hitills har vi varit på klinik sex gånger och hafft ute distriktaren två!!

Tar det här aldrig slut?? *rädd och uppgiven*

Jisses, maximal otur!!! Förstår om du känner dig rädd. När det krånglade med Lilly var jag fullständigt uppgiven...Håller tummarna för att det rättar till sig nu *peppkram*

Usch va tråkigt:( men så skönt att han klarade sig!
Inte bara jag som har en otursfågel. Jag har ju haft ute veterinären 4 ggr nu i höst/vinter till min giraff. Så tråkigt när det blir så, man blir ju så orolig för sin lilla bebbe!:eek::(

Fy så tråkigt men skönt att de fixade sig denna gång.
När de händer ngt med magen är de aldrig kul, man står helt hjälplös och kan inte göra nånting för att hjälpa sin vän utan de är klinik som gäller.

Hoppas ni får hålla er friska nu.

Välkommen till klubben med klippkort på Skarakliniken...:cool:

Vissa hästar, och människor med för den delen, verkar vara ena riktiga måndagsexemplar. Speciellt hästar med fullblod i tycker jag. Men det positiva är att det verkar övergående på många. Med stigande ålder följer minskade klinikbesök. Får hoppas att det är så det är med din häst. Håller tummarna att det var sista besöket.

*KL*

Hon överraskade mig lite genom att plötsligt länga överlinjen med bibehållen bärighet när jag släppte ut henne så kroppen är stark.

Det har jag o Ella fortfarande problem med, men med tanke på att hon nästan enbart är lufsad i skogen så är det kanske inte så konstigt.
Dock fick vi ett litet genombrott i förrgår, hon gick att rida i låg form utan att dra iväg i slängtrav.

Vad kul annars att det verkar gå så bra för er. Det var väl din häst som hade något med hoven? Hovbroskförbening?

Nu har jag laddat upp lite film på mina två.

Först ut är hoppjerkan som mest tramsade idag. Går på ett språng där de ska vara två osv.. Men man kan inte vara på topp jämt :p
http://se.youtube.com/watch?v=8qC-fWIcHrE&feature=channel_page

Sen har vi den lilla gula som alltid jobbar på bra, drar bara åt höger i serien annars så är de rätt bra.
Visar lite av våra skänkelvikningar sen oxå....
http://se.youtube.com/watch?v=XCNtnyg6-5M&feature=channel_page

Vad duktig du är!

Du sitter så himla fint över hindren tycker jag. Jag blir avundssjuk.

Lite Ellarapport:

Skräckisrundan med hjärngympa i förrgår gjorde nytta. Lillasysters kompis har kunnat rida på en jättesnäll Ella i både igår och idag.:bump:

Jag är övertygad om att jag gör rätt som inte bråkar med henne när hon snurrar runt och vägrar gå förbi saker o ting utan bara uppmuntrar eller sitter av och går förre. Avsittningarna lyser med in frånvaro och jag har en positiv och samarbetsvillig häst. Ella är verkligen tacksam att jobba med. Jag är så glad för min lilla häst!:love:

Tack allihopa för ert stöd!!

Kännde att jag behövde beklaga mig lite hoss likasinnade själar :bow:

Vi kör på med tömkörning 2-3 gånger i veckan, sedan är det mening att man ska ta sig ut på långpromenader, men det är så himla halt, så man skulle behöva ta med sig skridskor som skor. Så promenaderna får bli i ridhuset.
Igår lyckades vi även på töm göra skänkelvikning, försöker stärka upp ryggen.
Hon blir så himla lätt öm i ryggen. Men det är förhoppningsvis mest träningsvärk.

Vad kul annars att det verkar gå så bra för er. Det var väl din häst som hade något med hoven? Hovbroskförbening?

Nej, hon bröt sig illa under en sedering (när vargtänderna skulle tas) och överbelastade stålbenen. Sen visade röntgen ett sekundärfynd...en cysta i kotbenet. Dock är hon helt haltfri sen över ett år tillbaka.:D...

Nu i veckan ska hon röntgas om och ser det bra ut nu kanske jag rent av tar ett föl på henne. Är cystan oförändrad går hon inte till avel:cool:

Red i ridhuset idag för första gången på lääänge! Blev även en första galopp, jag hade nästan glömt vilken power han har i galoppen!:o:love:
Trots överpigg & hetsig pålle, så var det såå härligt!
Tyvärr så blev ridbilderna jättesuddiga, pga min dåliga kamera, så jag fick endast stillastående bilder..

Klara för idag.
VR var inte särskilt trött efter det långa ridpasset på 20 min:p
25856386.jpg

Påväg hem, min kompis håller VR.
VR med sitt mini-reflextäcke:angel:
25856401.jpg

*kl*

Efter en dags "bråk" var min lilla princessa tillbaka igen! :love:

Skruttan va duktig hon var idag, så stolt! Hoppade upp i hagen för säkerhets skull men kunde rida ut på en gång och sen tränade vi dressyr längs en väg och det gick så bra! Shit va kul det var, vi tränade skänkelvikningar i trav och igångsättningar, satt ner en hel del. Vi tog några galoppfattningar helt utan problem oxå :banana::banana:

Åh så tråkigt!
Någon teori om varför det blivit så??

usch lider med dig! man blir ju så orolig för sin polle... skönt att det löste sig i alla fall!

*kl*

Jag och Dobby har inte haft någon trevlig helg... :eek:

Tömkörde i lördags och han var jätte duktig så vi gick lite längre än jag brukar... då fick han se något spöke och blev helt förvildad! Stack rätt ut på en åker med mig hängande efter i tömmen... fick tillslut tillbaka kontrollen och som tur var kom en tjej ifrån grannstallet till min undsättning för hon hade hört Dobbys frustande :angel: Han lugnade ner sig efter en stund och vi kunde skritta hem hyfsat sansade i alla fall...

Igår skulle vi lastträna då han inte vart så smidig att få in i transporten... han är helt orädd och går in halvvägs... men sen fryser han fast! tog 2 ½ timme innan vi fick in honom... mina händer är svullna idag :cry: någon som har nåt bra tips?

Lite beklagande svammel från mig... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II