04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

funderade med på det men nån sa att de ska vara varma i hoven då? Kan det vara det även att han vart fräsch ett par dagar men att det kommit itllbaka sen?

Nu är jag verkligen ingen expert på detta, men min förrförra ponny var sådär konstigt ojämn ibland under några dagar. Hon var inte varm i hoven heller från början och det var en hovböld. Men du kanske ska fråga på hästvårds-forumet istället!

Hon är inte varm i ngn sena, ömmar inte för tryck och så?

kl

Tänkte bara kika in o hälsa att Molly nu är friskförklarad. Överbenet har slutat vara aktivt, så nu ska vi börja skritta igång henne:)

Åhh vad roligt! Heja heja nu får hon ta och bli frisk snabbt:banana:

*kl*

Fråga till alla... har ni lämnat bort era pållar för inridning eller tillridning eller har ni gjort allt själva? Ni som i så fall har lämnat bort dem vad kan det kosta på ett ungefär och har ni någon att rekomendera?

Har funderat lite på om jag ska ta hjälp med min när jag fått igång honom ordentligt (förutsatt att han håller) eftersom vi inte kommit så långt pga allt uppehåll...

Jag har gjort allt själv med båda två.
Mamma och jag har delat på Q men utbildningen har jag stått för.
Calle är de faktiskt bara jag som har ridit överhuvudtaget.. skulle gärna se nån annan rida honom för jag har ingen aning om hur han ser ut under ryttare, visst har vi filmat men de är ändå inte samma sak.

Ja Q kommer få gå både hopp, dressyr o fälttävlan i år, mamma ska faktiskt tävla honom i en LB:1 i maj :p
Hon har aldrig nånsin tävlat förut men nu ska hon prova :D

Flugskit: hur lång tid tog de innan överbenet blev inaktivt?

Åhh vad roligt! Heja heja nu får hon ta och bli frisk snabbt:banana:

Guud så skönt!:laugh::bump:

Känns super :bump: Nu ska vi ut i skogen o leka kamikazepiloter..eller snarare jag ska väl leka det :D

Flugskit: hur lång tid tog de innan överbenet blev inaktivt?

Två månader ungefär. Kanterna på överbenet är fortfarande lite diffusa, men det ser mycket mycket bättre ut så vet bad oss vara uppmärksamma på om benet började svälla eller om hon började halta, men hon ansåg att det var läge att börja sätta igång henne nu..

det är för att han är stor som ett hus med ett antal luftserier som inte är av denna värld och så som du beskrev honom i helgen så finns ingen risk att nån annan vågar sitta på honom :D

Såå fin hon är Peisan! Grattis till en klockren nolla och till debut i 110!

Låter precis som hovböld tycker jag!
Mitt sto Rwanda blir precis så som du beskriver. Stapplig, halt, stel och helt ren mellan varven. Kan vara att hovbölden "vandrar" så ibland trycker det på och ibland lättar det lite.
De behöver inte vara varma i hoven, men för det mesta har de väl puls i benen när det trycker på som värst.

Kan ju vara nått helt annat med, men det lät exakt som min häst har varit när hon har haft hovböld. (haft det 4-5 ggr och ALLTID samma förlopp)

Jag har gjort allt med Lasse helt själv.
Medans jag lämnade bort Carisma på inridning och utbildning inför treårs. Innan hon skickades iväg var hon sutten på i skritt och trav. Och när hon kom hem var hon utbildad i skritt, trav och galopp i bra och stabil form och löshoppad jättemycket.
Jag blev supernöjd och ångrar inte att jag lämnade iväg henne.
Lämnade till en välkänd b- tränare i hoppning som även varit tävlingsryttare på högre nivå. Väldigt proffsigt skött.

kl

Nu var det ett tag sen jag skrev här.. Har haft minst sagt fullt upp, men har iaf läst om era dagliga äventyr! :)
Kul att det går så bra för de flesta, och ni som står med skadade pållar - Hoppas dom är på G snart igen!

Leffe har fått vila rätt mycket sista två veckorna, men förra tisdagen var han med och tränade för en av våra externa tränare på klubben, och han skötte sig mycket bra! Kändes kalasfin, så nu hoppas jag att det håller i sig.
På söndag är det dax för honom att möta det hårda livet.. Han tar min 03as plats för den andra externa tränaren (välkänd A-tränare..), så vi får väl se hur det går.

Massa snö har vi fått här uppe också de senaste dagarna, så igår tog jag mig mod att rida honom längs med vägarna en sväng. Inga problem med de få bilar vi mötte, men han var väl stundtals 10cm högre än vad han normalt sett är.. Överladdad och mycket att titta på är ingen bra kombination! ;)

Jag har ju Leffe hemma för utbildning så kanske inte behövde svara på detta egentligen, men kändes taskigt att bara ignorera frågan.
Han var inriden och nån gång i tiden också grundriden, men har inte gjort nåt sen han kom till Sverige i somras så det var till att börja om.

Van Remo blev inriden hösten -07 då han kom till Sverige. Har sen bara blivit grundriden i de olika gångarterna fram till mars-08 (Då jag köpte honom) Eftersom vi har haft en hel del strul med skador + alla långa viloveckor som han fått utöver skadorna, så har vi inte hunnit så långt ännu. Jag ska ju vidareutbilda honom själv, men ska ta hjälp av tränare så fort vi kommer igång ordentligt.:)

Efter två dagars bråk med youtube:devil: så har jag äntligen fått upp filmer från helgens träning.

Mity skötte sig KANON och alla tyckte hon var jättefin:love: Dock fick jag en liten uppläxning:angel: Hon tyckte att jag var alldeles för snäll och att jag måste börja sätta lite krav. Det var jättebra att höra för jag vet att jag är lite väl mesig i min ridning:o Dessutom så sa hon att vi allt får lägga på ett rejält kål om vi ska kunna ha ngn möjlighet att göra bra resultat på något breederskval. Att Mity var lite efter i utbilningen:angel: Opps, jag som trodde hon var bra med. Men det är jättebra att verkligen få veta av någon som kan! så nu jäklart blir det att träna på:bump:

Tränaren i fråga hade också ridit Qalle (Mitys pappa) och några andra avkommor efter honom. Jätte roligt att höra henne berätta. Qalle var tydligen superhärlig att rida och skulle kunna vara framgångsrik på dressyrbanan om han inte reds så "hoppigt" av hoppryttarna. Mity var tydligen en väldigt snäll Qalle-avkomma eftersom de tydligen brukar har lite mer humör. Citat "de brukar vara såna hästar som pekar fingret åt en" tänkte på dig då A-K.Eng;)

Det var en underbar helg och jag lärde mig supermkt, hoppas verkligen att jaf får vara med nästa gång hon kommer!:banana:

Klipp:

Uppvärmning:
http://se.youtube.com/watch?v=cQm288jVjMQ

http://se.youtube.com/watch?v=VjROgwfsea4

Jobbigt nu mamma:
http://se.youtube.com/watch?v=K78yay6p2To

http://se.youtube.com/watch?v=_Rg1GokVAOY

http://se.youtube.com/watch?v=kuxib-gvSgM

*kl*

Tack alla för svar! :bow::bow:

Har mailat till ett ställe och fått svar så nu vet jag ungefär vad det kostar... men kanske ska rida igång han mer med hjälp av min tränare först och känna lite på honom. Men hade varit ganska skönt att få lite hjälp att komma ifatt med grunderna så kanske man kan börja träna lite mer ordentligt sen. Han har så otroligt mycket egen vilja med så ibland känns det som han blir lite för mycket för min kunskapsnivå...

Jösses vad duktiga ni är :bow::bow:

Om din pålle ligger efter så vet jag inte vad jag ska säga om min... :angel:

Jättefina!:love: Ni är så duktiga, både du & hästen!:bump:

Haha känner igen det där, min tränare tyckte att jag var på tok för snäll & mesig med bebishästen:devil:
"Du måste våga ställa krav på honom, han är ju stor nu - 4 år"
- citat tränaren
Och jag som behandlar honom som han va född igår:angel:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka