04-ornas tråd edition 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 5

hade jag haft hälften så bra sits som du har så hade jag vart nöjd... ni är verkligen jätte duktiga! :bow::bow:

Är det bara i vårt ridhus som det finns hästätande ponnier? (enligt Danne så är deras specialitet stora fuxar :angel: ) Igår hade vi även hästätande hinder i ridhuset när vi red (som hoppades av de där faaarliga ponnierna). Nåväl han coolade ner så småningom och kändes t om riktigt fin mot slutet. Iofs dröp han av svett pga att han stirrat upp sig så mycket. Tror han kommer vara bebis för evigt ;)

Slänger in en länk till en film från förra veckan när A hoppade Danne för första gången i år, ser väl inte helt ok ut men han har varit stel/obstinat/pigg och allmänt tråkig att rida i år (fram tills i slutet av gårdagens pass då). I övrigt blev jag själv filmad förra veckan och säger bara :eek: vad min sits har försämrats!!! Det är skit att inte ha ngn spegel i ridhuset.. (Det blir till att hårdjobba på detta nu).

Kommer troligtvis få byta klubb nu med då det är oerhört turbulent med ridhusägaren på den klubben jag tillhör idag, känns tråkigt då vi i dagsläget har 150m till ridhus och sedan kommer få lasta och köra iväg.. (å andra sidan så är det andra ett större ridhus med SPEGLAR :love: så det kanske blir bättre i slutänden?)

Sorry för mitt dravvel, känner mig bara så förvirrad just nu. Man vill juh stötta hemmaklubben UTAN att göra avkall på sin träning..

http://www.youtube.com/watch?v=zmv2s5N9rQo

Åh så tråkigt!
Någon teori om varför det blivit så??

Vet sa att det är inte så vanligt att det blir så här. Troligtvis så hamnar tarmen fel när hästen rullar sig eller gör någon hastig rörelse.

Nu hade vi tur i oturen. Slapp operation som annars är det den vanligaste åtgärden. Men han fick stå på svält (så tarmarna sjönk) och smärtlindring (han hade så ont så han skakade) som tur var släppte tarmen och sjönk tillbaks till sin vanliga plats..

usch så dålig jag är på att uppdatera i den här tråden känner ja :o
Men det har hänt en hel del sen sist, tränat massor på lydnaden tillsammans med min stjärna, har gått SÅ bra och vi är hur taggade som helst!

Var igår iväg på en träningstävling och tränade lite. Hoppade en bana på 100cm först, gick bra! Peisan var helt fantastisk, väldigt mycket på tårna och mer i luften än på marken under framridningen. Dock fick jag höra av mr Lundbäck att "de ska hon ju vara, hon är ju hopphäst" så fine ;) hihi gjorde iallafall en toppenritt och felfri med marginal!!
Sedan gjorde vi de där som vi pratat om .. Debutera 110 cm!! Jag trodde de skulle gå katastrofalt då vi inte riktigt kändes redo för de, men tränaren pushade mig och intalade mig att jag skulle prova nu när jag hade chansen på en så snäll bana. Så gick in, Peisan var ännu en gång helt fantastisk!! Lite trött i benen, meen som hon hoppade! Piloten dock fick bakläxa (la henne fel på hindrerna, höll tillbaka och red orytmiskt), tre nedslag MEN sååå nöjd jag är, älskar min lilla stjärna! nu blir det troligtvis 1½ tävlingsfri månad om ingenting dyker upp ! :bump::love:
bilder
25850075.jpg

25850078.jpg

25860408.jpg

och filmer såklart!
100 cm samt 110 cm.

Fina peisan :love:
1m rundan är ju klockren, 110 är precis som du säger lite orytmisk men jag är ändå imponerad över hur mkt lydigare hon blivit.
Ni är helt klart på rätt väg.

Nu måste jag oxå börja tävla så vi kommer ikapp er :p

Åhh av duktiga ni har blivit! Tycker det har ju hänt hur mycket som helst sen ni satte igång igen! :-)

*kl*

*djup suck*

Jag har en ettermyra jag. Travade fram till ett gärde för att slippa bli omkörd av en bil på den smala vägen varpå Ella blir skogstokig när jag försöker få henne upp på vägen igen. Rusar bara iväg. Går inte att snurra henne då blir hon bara vansinnigare igen. Reser sig och bråkar. Med lite våld och en hel del klapp medhårs och absolut ingen innertygel, bara styra med skänkel, så blir hon snäll igen.

Det lustiga är ju att hon är hopplös att longera, bara hänger i linan, verkar aldrig lära sig att hon ska springa runt. Har provat med grimma, repgrimma, träns och kapson. Vanlig grimma drar hon bara iväg med. Hon verkar inte vilja svänga om något drar henne innåt. Har aldrig varit med om en sån omöjlig häst. Och då har jag trots att ridit in ett tiotal hästar innan henne.

Nåväl, jag ska inte klaga, skräckisrundan i fredags tog skruv. Knappt tittig alls idag. SÅ himla skönt. Och dessutom så går det ju frammåt i ridningen! Vi red bara en liten runda och hon hann bli svettig ändå. Duktig liten häst.

usch lider med dig! man blir ju så orolig för sin polle... skönt att det löste sig i alla fall!

*kl*

Jag och Dobby har inte haft någon trevlig helg... :eek:

Tömkörde i lördags och han var jätte duktig så vi gick lite längre än jag brukar... då fick han se något spöke och blev helt förvildad! Stack rätt ut på en åker med mig hängande efter i tömmen... fick tillslut tillbaka kontrollen och som tur var kom en tjej ifrån grannstallet till min undsättning för hon hade hört Dobbys frustande :angel: Han lugnade ner sig efter en stund och vi kunde skritta hem hyfsat sansade i alla fall...

Igår skulle vi lastträna då han inte vart så smidig att få in i transporten... han är helt orädd och går in halvvägs... men sen fryser han fast! tog 2 ½ timme innan vi fick in honom... mina händer är svullna idag :cry: någon som har nåt bra tips?

Lite beklagande svammel från mig... :D

Oj vad jobbigt!

Smörj händerna med nåt läkande, ringblommesalva eller aloevera.

Hoppas att lastningen löser sig.

tack :D ja, skillnad är de absolut.
Nu blir de träning på galopp och avstånd! :p

när blir första tävlingen för eran del?

Jag vet inte alls faktiskt. Ska träna till helgen iaf.
Finns nog nån P&J i feb sen drar de riktiga igång i mars.

Ev att jag drar ihop ett eget gäng o bygger mej en egen bana o har en privat tävling :p

Fina filmer!

Jag tyckte att det såg bra ut, och liksom FT-ryttare så sitter du bra i sadeln. Jag fattar inte hur man hänger med på en sådan häst. Jag själv flyger som en vante.:p

Stackars dig o stackars pållen. Det är verkligen hemskt när dom får magbesvär-man är så himla hjälplös:( Skönt att det ordnade sig iaf. I erat fall får vi hålla tummarna att ordspråket "det som börjar dåligt slutar alltid bra" stämmer ;)

Fina, fina Peisan :d vad hon har utvecklats sen senaste filmen du visade. Men så har hon ju oxå en duktig "pilot". :bow:

Det där var väl inte så pjåkigt hoppat. :) Förstår dock om Danne var rädd för ponnyn då den såg ut att ha satt i sig ett par tre rejäla fuxar till frukost:D Tom Pompa ser slimmad ut om man jämför.

*kl*

Halt häst... :(

inget kul nu när jag börjat rida honom efter min graviditet.. en kompis och jag var ute och red en runda förra måndagen, kändes kanonfin,på kvällen var han lite stapplig men vi trodde det berodde på det knaggliga underlaget i hagen. På tisdagen var han halt, belastar hoven så det såg ut att sitta högre upp. Blev bättre och bättre, nästan helt ren över helgen och igår.. Sett lite stel ut när han gått bara. idag kunde han knappt gå ut ur boxen så nu står han kvar inne. Inte varm i hoven eller tjock eller öm nånstans. Själv sitter man i telefonkö och försöker få tag i veterinär.. Nån som har nån aning om vad dte kan va?

Vad sjukt fint det ser ut:love: Ni är så himla duktiga, och Q ser verkligen helt underbar ut och rida! Vilket fantastiskt jobb du gjort med honom:) Har ni tänkt och komma ut på ngn dressyrtävling?

kl

Tänkte bara kika in o hälsa att Molly nu är friskförklarad. Överbenet har slutat vara aktivt, så nu ska vi börja skritta igång henne:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 553
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II