04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Tack :D

Du, kämpa på! Det är inte alls ovanligt att de är lite busigare när de har blivit lite starkare och fått bättre balans.

Jag tycker du är rätt fantastik som ändå sitter upp på henne :bow:.

KL
Nu är det äntligen gjort ! ! ! "tanten o unghästen" har hoppat:banana:
Vad roligt! Du är modigare än jag. Jag lånar in en självmordpilot :D. Kommer säkert gå jättebra på träningen. Din lilla Pompa verkar vara så stadig och ärlig. Försök få med dig någon som filmar. Vill gärna se :D.

Alltså, man kan ju få spunk för mindre när de håller på så där.

Ella har stått i nästan två veckor efter omkullridningen och jag red henne för första gången i fredags. Hon var inge rolig. Extremt tittig och ville helst skena hela tiden.
På henne fungerar det inte att longera trött eller rida trött och kommer aldrig att göra.
Det som fungerar är lite jobb på lina, stanna, trava, skritta, stanna, galopp på kommando. Hela tiden få henne att koncentrera sig och använda hjärnan. Hon behöver ffa motionera huvudknoppen, inte kroppen. Kanske är det samma med din? Kan vara värt att testa kanske?

Var rädd om dig. Rather safe than sorry, som engelsmännen säger.

/A-K, som har säkerhetsväst och mobil med på ridturen, man vet ju inte vad som kan hända.

Sabla sk:devil:tdator. Tror snart att den åker ut genom fönsret !
Lyckades inte logga in mer igårkväll men nu har jag iaf sett filmsnuttarna. Traven behöver inga kommentarer den e bara så:d o nog bor det en liten hoppare i din pålle också.;) Å det där med självmordspilot, jag gjorde mitt yttersta för att åtminstone få dottern att börja inhoppningen men hon vill inte rida Pompa för som hon säger "kemin stämmer inte". Det betyder eg jag vill inte för jag tycker att din häst är så himla tråkig:p kanske ett annat namn för stabil o ärlig:angel: Fast dom flesta hästar förbleknar i jämförelse med hennes Premessa som visserligen är snäll o ärlig men ett temprament som det fullblod hon e. Allt går på högvarv jämt.:eek: Så var det filmer ja. Filma o fota kan jag nog fixa nån som gör men mitt (min ?)photobucket har sagt upp sig. Varje gång jag försöker ladda upp en bild /film kommer det en liten ruta m "fel på sidan". Igår lyckades jag skaffa mig ett konto (heter det så?) på YouTube så få se om jag kan ladda upp filmer där. Annars får jag väl testa o skaffa pixbox.:bow:

Lånar min egen knapp

TeamLundVer Den ena finingen läggs till den andra det är helt uppenbart:d

Verona Usch vad du verkar ha det besvärligt med Saga just nu. Tycker att du är modig och urduktig som inte ger upp:banana: Hoppas det reder ut sig snart för er o lyd nu A-K Eng o var rädd om dig. Ja för vi vill ju inte mista dig här i tråden. (sa hon egoistiskt:angel:)

Problemet när hon är så där är att jag kan inte aktivera henne mentalt, hon är inte åtkomlig för fem öre! När jag ska lina henne så drar hon iväg i full kallabalik så fort jag länger linan, jag driver inte på alls utan står bara och håller emot så hon inte ska dra iväg och bli lös sen kör hon på helt själv utan minsta inblandning av mig i 200 knyck i ca 30 minuter SEN kan jag göra lite övergångar trav-skritt osv .

Men o ja.... jag försöker verkligen alltid hålla mig säker, har alltid både säkerhetsväst, hjälm och handskar...

Lillageischa och pompa: tack för att ni tycker att jag är modig som hoppar upp... det är skönt att höra...

Hade ju inte bästa peppen med mig igår så jag är faktiskt nöjd att jag gjorde det (en mor som stod och BAD mig att inte göra det :rofl:)

Prova repgrimma.

Jag kan inte longera Ella utan den. Hon drar åt helsicke med vanlig.

Henne är det lydnad på från det jag tar i henne. Hon får absolut inte välja gångart själv. Och jag märker hur otroligt viktigt det är att jag är kolugn när jag hanterar henne. Blir jag arg o irriterad så lyssnar hon sämre.

Jag skulle inte sitta upp förrän hon lyssnar på backen. Mitt råd är att du kanske tar hjälp av någon som är duktig på sånt. Är ganska luttrad genom egna misstag som kunnat sluta riktigt illa.

Det går att få hästens uppmärksamhet bara man är lugn och inte ger upp. Att inte låta sig bli upprörd av hästens tramserier.
Ta in henne på en pytteliten volt så fort hon ökar takten och beröm så fort hon gör rätt och släpp ut henne. Jag lovar, det fungerar. På Ella iallafall.:p

Lillageischa och pompa: tack för att ni tycker att jag är modig som hoppar upp... det är skönt att höra...

Hade ju inte bästa peppen med mig igår så jag är faktiskt nöjd att jag gjorde det (en mor som stod och BAD mig att inte göra det :rofl:)

Du har en klok mor. Lyssna på henne.

Jag använder alltid repgrimma. Jag har haft hjälp av en nh tränare förut som hjälpte oss en hel del men Saga är inte en sån som det funkar så med att när det funkar från marken så funkar det på ryggen. Jag körde först att allt skulle funka klanderfritt från marken och sen rida men Saga "ger aldrig med sig" totalt och därför skulle jag fortfarande stå på marken om jag inte bestämde mig för att rida ändå. Och så som hon var i helgen är hon ju inte vanligtvis..... bara då och då :p

Ta in på liten volt är helt omöjligt (när hon blir sädär) då Saga blir fruktansvärt stark och det om något skulle vara farligt. (eftersom hennes hovar mestadels flyger åt olika håll i luften) Och som sagt så är jag jämt lugn när jag håller på, det finns inte ens något som driver henne framåt förutom hennes eget huvud. Egentligen vill jag inte longera henne för att jag ser det inte som ett "lugnande" sätt över huvud taget men när hon är som hon var i helgen så måste jag göra det, det går inte att "huvud-arbeta" bort det problemet med henne tyvärr.

Kanske är hon som vårt gammelsto som lugnar sig först när farten tagit slut.

Henne kan man glömma att köra huvudarbetarövningar på. Bara att hoppa upp i farten och låta henne rejsa. Något som strider mot allt vad jag lärt mig men sen så är ju inte gammeltanten som andra heller.:p

Det är inte så att du har någon Pik Trumf i stammen på din häst?

Ja det låter ju faktiskt mycket som saga :p

Har tyvärr ingen stam på henne så jag vet inte vad som gömmer sig där bak! :devil:

Tackar :bow:.

Pay and jump, mja.... möjligtvis om självmordspiloten vill rida honom :D. Själv föredrar jag hoppa stadiga gamla ök som man bara kan styra mot hindren, blunda och hålla i manen :p. När han blir en så där tio, tolv år kanske........

*kl*

Helge är på gång nu och jag har precis börjat tömköra honom i dagarna. Det går över förväntan och sadeltvånget verkar som bortblåst :D.
Idag ringde jag och fick återbesökstid till Ultuna i december och då får jag veta om jag kan börja rida efter nyår eller inte :eek::eek::eek::D.

Åh vad avundsjuk jag är på er som kan rida era hästar ;).

Vad roligt att höra att det går framåt o att sadeltvånget är som bortblåst, det är verkligen inte roligt när dom har det:crazy: Skall hålla tummarna för att du kommer upp på hästryggen efter nyår. Tycker du är fantastisk som alltid verkar vara så positiv o tålmodig med din sjuka pålle:banana: :bow:

Han ser ju ut att hoppa riktigt bra:) Jag har också en självmordspilot, försökte hoppa lite småhinder för en vecka sedan men vafasen hon hoppas ju så jävulskt med ryggen så det känns som om jag ska få en whiplash i varje språng:eek: Nejdu tacka vet jag dressyr;)

Var ju iväg och tränande en sväng i ridhuset i förrgår och det gick väl inte riktigt som planerat. I traven kändes hon jättefin, kanske lite tjaffsig i munnen motför vad jag är van vid, fast det är nog inget ni kommer att tänka på när ni ser filmen. Bara det att jag är så himla van att typ ha en sytråd i handen.

Efter uppvärmningen var det dags för galopp:eek: hjälp det gick inte alls, som ni kommer att se så springer hon bara som en galning och viftar på svansen. Fick verkligen inte stopp på henne varken i trav eller galopp. Hon grejade supermycket med tungan och det känns som om det är ngt i munnen som inte stämmer. Visst att hon är pigg men jag tycker det syns att det är ngt som är obehagligt för henne. Har bytt från remont till aschen nosgrimma, funderar om det är det:idea:

Ska prova med remont idag igen får se om det är ngn skillnad. På kvalitets så sa veterinären att hon har en blind vargtand. Var och petade där men hon är inte ett dugg öm av den. Ryggen och allt är hon kanonfräsh i, klämt och känt som en galning. Om det inte är bättre med remonten så får farbro tandläkare komma och hälsa på.

Film 1 uppvärmning
http://www.youtube.com/watch?v=tCWx7hpSftI

Film 2 (IRRITERAD)
http://www.youtube.com/watch?v=fVwuQfQsKbs

Föresten visst har hon blivit grov och fin :) Tycker hon ser så stor ut nu *lycklig matte* ;P

kl
Idag harj ag oxå nånting nytt att komma med.
Jag befinner mej allt som oftast drygt 30 mil från mina småpluttar just nu så dom har vilat, calle helvilat och Q har gått ca 2 ggr i veckan med mamma.
I söndags fick han ryck o började bocka så mor min trillade av :angel: Tror de börjar komma lite 5 årstest på lillskiten.
Ingen skada skedd, mamma överlevde utan några som helst skador o hoppade upp o red vidare.
Så igår kom jag hem o idag var de dags att rida, väldigt lugn o nästanlite loj. Red lite förvänd galopp som han var jättestadig i, provat en gång tidigare o då hade hanlite problem o hålla balansen men inte nu.
Calle fick en skrittrunda efter 5 veckors helvila o var som en zombie i början. Sen började de krypa lite i honom men inte nå bus utan bara positivt.
Hanm ska få lulla på denna vecka då jag är hemma sen åker jag söderut igen för 3 veckor sen ska båda två igång på allvar.
Förhoppningsvis kan jag kanske få nån att gå med Calle lite..ingen vill rida honom :p

Hon e helt ljuvlig o se på din pålle, verkligen verkligen jättefin :love: men det visste du ju redan:D Jo nog syns det att det är nåt som irriterar henne alltid. Tog en stund innan första filmen laddades upp, ja ni vet så där när filmen stannar o nånting i mitten snurrar. Flera gånger när den stannade syntes det jättetydligt att det e nåt i munnen. Hoppas det e så enkelt som ditt byte av nosgrimma. Vifta på svansen kan hon då göra, värsta arabstilen. Och visst har du rätt, man kan nästan inte tro att det är samma häst som på förra filmerna du visade.:crazy: Men som en av mina mest erfarna stallkompisar brukar säga; vi glömmer lätt bort att hästarna har ett liv bortom den tid de är tillsammans med oss änniskor dvs dom kan precis som vi ha sina dåliga dar ibland helt utan orsak. Hoppas iaf att det ordnar sig snart.:bump: Måste slutligen bara erkänna att jag blir så avis när jag ser dina filmer för du rider så himla snyggt, dessutom får du det att se så enkelt ut:angel:

"Over and out":D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar