04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Han ser ju ut att hoppa riktigt bra:) Jag har också en självmordspilot, försökte hoppa lite småhinder för en vecka sedan men vafasen hon hoppas ju så jävulskt med ryggen så det känns som om jag ska få en whiplash i varje språng:eek: Nejdu tacka vet jag dressyr;)
Ja, visst gör han :D. Är faktiskt lite förvånad då hans pappa har näst sämst hoppindex (bäst dressyrindex) av de unga hingstarna i Danmark. Även de fyra-åringar som är visade i sverige efter De Noir har fått dåligt på hoppningen. Nåja, han är väl undantaget som bekräftar regeln.....

Skönt att det är fler än jag som använder självmordspiloter. Håller med dig, tacka vet jag dressyr :p.

Efter uppvärmningen var det dags för galopp:eek: hjälp det gick inte alls, som ni kommer att se så springer hon bara som en galning och viftar på svansen. Fick verkligen inte stopp på henne varken i trav eller galopp. Hon grejade supermycket med tungan och det känns som om det är ngt i munnen som inte stämmer. Visst att hon är pigg men jag tycker det syns att det är ngt som är obehagligt för henne. Har bytt från remont till aschen nosgrimma, funderar om det är det:idea:
Håller med dig här med. Hon ser väldigt irriterad ut över något. Hoppas det hjälper att gå tillbaka till remont. Jag själv märkte stor skillnad på min häst efter besök hos tandläkaren. Fick ett helt annat lugn och sug i handen.

Fin hon är!
Molly blev väldigt annorlunda när vi bytte från pullar till aschen. Hon försökte springa ifrån handen och slog med huvudet. Hon har även blivit av med ett gäng vargtänder. Kanske ett qallesyndrom =)

Och förresten.. hur stor är din dam egentligen?

*knapplån*

Har försökt komma ikapp i tråden igen, massa fina bilder och trevliga filmer har jag sutti och kikat på. Vad ni är duktiga allihopa :).

Förhoppningsvis kan jag bidra med bilder och film på torsdag för då ska vi iväg till ridhuset och där ska det nog gå att fota och filma lite. Det var ett tag sedan vi var i ridhuset men det ska nog gå bra :). Spännande om inget annat.

Jag såg att någon skrev om att ha en pilot i hoppningen :). Själv har jag ju haft syrran hela tiden som ridit Etan, själv sköter jag allt annat som planering vad det är som ska göras osv själv men hon har ridit helt enkelt efter mina instruktioner om man kan säga så.

Jag rider ut och skrittar ibland men inte mer än högst en gång i veckan. Tyvärr råkade syrran ut för en incident för två veckor sedan och jag fick skaffa en ny pilot.

Först var jag skeptisk och lite sådär orolig men fy vad bra det har gått nu dessa två gångerna :). Etan verkar trivas lika bra med den här tjejen och det gör mig glad :).

Vad tycker Ni om att ha två olika ryttare till en så här unghäst, han är 4,5 nu. Själv har jag varit skeptiskt emot det. Men vad tycker Ni?

pappa har näst sämst hoppindex (bäst dressyrindex) av de unga hingstarna i Danmark. Även de fyra-åringar som är visade i sverige efter De Noir har fått dåligt på hoppningen. Nåja, han är väl undantaget som bekräftar regeln.....
Är du medveten om att De Noir har plac.i LB hoppning?? ;)
Min 4åring efter honom hoppar strålande,stabil,säker och villig :love:

Jag känner mycket väl till De Noir då min tränare är god vän med hans ägare ;). Ib (ägaren) hävdar själv att De Noir är en god hoppare, men tar ju inte bort resultaten på avkommorna :D. Jag är bara glad att min visar så god teknik och vilja i hoppning.

KL

Denna rygg är det såååå lätt att få en sadel att ligga still på.:grin:
Men väldigt skön att rida barbacka på.

Har ni andra lika trevliga problem med sadlar som jag eller har ni lyckats få såna där hästar med äckligt bra sadelläge? Mammahästen hade det och det var visst inget som Ella ärvde.:mad: Hittar ingen sadel som ligger riktigt bra på henne. Särskilt inte nu när hon är fet.

DSC00221.jpg

DSC00222.jpg

Hon e helt ljuvlig o se på din pålle, verkligen verkligen jättefin :love: Måste slutligen bara erkänna att jag blir så avis när jag ser dina filmer för du rider så himla snyggt, dessutom får du det att se så enkelt ut:angel:

Tack så mycket underbara människa:bow: You made my day:love:

Provade med remonten igår men hon kändes faktiskt ännu värre/sämre än i förrgår. Har en teori om att i skritten och traven så kan hon gå runt och böja på nacken utan att ta speciellt mycket stöd i handen, därav att det funkar i dessa gångarter. Däremot i galoppen så orkar hon liksom inte bära sig på det sättet och då när hon måste ta stöd så får hon lite panik och bara springer på i 180 för att bli av med obehaget.

Longerade henne igår istället och jäklar vad hon sprang på fint:) Inget fel på kroppen verkar det vara iaf. Fick tid på ATG-kliniken på torsdag, hoppas verkligen dom hittar ngt.

Flugskit: Hon är hela 166 nu:angel: Heh, ingen jätte men jag är superglad att hon fortfarande växer. Om jag får önska så kan hon gärna växa lite till. Hennes halvbrorsa(samma mamma) är 177, gärna för mig:d

Ser precis ut som Mitys rygg, rak som en planka :)

KL

Kommer då en liten uppdatering över vad vi har gjort de senaste två dagarna..

Måndag: Planen var att köra ett dressyrpass i paddocken som såg väldigt fin ut
När jag håller på och tränsar börjar det ösregna.. jaja det är bara att härda ut, tävling till helgen och ridhuset bokat så vad gör man?? Snart regnar det med och mer, Danne blir väldigt stressad och orolig, jag omvärderar min plan och kör istället lite skrittarbete (vääldigt lite trav) vädret utgör en perfekt miljöträning enligt mig. Sen börjar det storma... Hinner knappt tänka tanken på att ta mig in i stallet igen innan lilleman på 3 meter hög och släkt med giraffen.. han ser något.. extremt spänd.. känner att det inte är läge att hoppa av för han skulle troligen få ett utbrott när man är halvvägs.. Inblåsande på banan (lite i taget) kommer nu en vit plastpåse... Danne får mer och mer panik.. backar in i rörstaketet som omgärdar paddocken, fortsätter backa.. backar så mycket att han nästan lättar framtill. Själv inväntar jag bara de två sekunder då jag kan hoppa av. Kommer tillslut in i stallet, genomblöt, kall och utan uppnått mål.

Tisdag:
Planen var att släpa med kompisen K till ridhuset så att man kunde få en liten filmsnutt på sig själv att analysera
Får reda på precis innan vi går ner att någon är där och övar miljöträning med sin pålle dvs flaggor, koner mm mm. Slänger på halsremmen i sista stund (bara i fall att, används annars bara vid uteritt eller paddockträning sent på kvällen). Kommer ner och möts av ett gäng som med tvång försöker lasta en häst (går lite vilt till och Danne stressar upp sig). Kommer in i ridhuset där det är helt lugnt, dock går det inte att lugna ner lillebror. Danne som normalt inte reagerar för någonting tycker sargen är läskig, kompisen K är läskig där hon sitter på en pall, porten är läskig, matte är läskig när hon säger ifrån... Finns inget mellanting, antingen lyssnar han inte på mig alls, när jag sen sägr ifrån på skarpen så får jag en enorm överreaktion för att två sek senare återigen ha en pålle som ignorerar mig :crazy: Red i alla fall igenom LC:2 programmet en gång nedsuttet (sitter inte ner annars på honom än mer än just på tävling) och fick det filmat så att jag kan se vad som akut måste göras ngt åt. Handen och sitsen har juh blivit för j**liga sedan man började rida in Danne och använde halsrem dvs rak arm och framåtlutad :eek::o Ser juh inte klokt ut!! I övrigt måste vi jobba med avsaktningar, framförallt i galoppen där jag blir totalt ignorerad. Sen måste Danne lära sig att spänna av efter att ha blivit uppstressad så att han kan bära sig ordentligt.

Kommer kanske film ikväll om jag inte gör en repris av igår och somnar på soffan under kvällsmaten :angel:

Vad fin hon är :d
Börjar fundera lite smått på det här med remontgrimma nu, kanske kan vara värt att testa för mig och Danne? Varför valde du att gå över till Aachen? Jag har alltid haft Aachen på honom och övriga av (skäms för att säga det) framförallt rent estetiska själv :angel:

Blir en koll av tänderna nu i december, kanske ger ngt det med.

Tack så mkt:bump:

Jo jag bytte till aschen helt enkelt för att jag köpte ett nytt träns som jag vart förtjust i. Dock så såg jag nu när jag bytte tillbaka till remonten att hon nästan är finare i den:love: Har alltid haft remont på mina tidigare hästar av den anledningen att jag inte gillar hur aschen-nosgrimman sitter egentligen (så även jag gick efter det ytliga vid köp av detta träns:angel:)

Det är säkert olika vad som fungerar på olika hästar men jag tycker iaf att det är värt att testa båda varianterna så ser man vad som fyngerar bäst för en själv liksom.

Ser ju nästan ut som om du varit o plåtat Pompa:D Förstår precis vad du menar. Var så evinnerligt trött på "sadeleländet" så jag vågar nästan inte tro på att den nya sadeln faktiskt passar. Tog rätt lång tid innan jag kom på att det största problemet inte så mycket handlade om att hon var bred utan om att de sadlar jag provade o har haft har varit alltför mkt framskurna. Kommer dock att behålla svanskappan ett tag till för säkerhets skull.:angel:

Vad fin hon är :d
Börjar fundera lite smått på det här med remontgrimma nu, kanske kan vara värt att testa för mig och Danne? Varför valde du att gå över till Aachen? Jag har alltid haft Aachen på honom och övriga av (skäms för att säga det) framförallt rent estetiska själv :angel:

Blir en koll av tänderna nu i december, kanske ger ngt det med.

Vi är nog lite fåfänga till mans (hm kvinns menar jag förstås:D)när det gäller utrustningen till våra hästar. Jag är likadan. På min lilla dam verkar det dock inte spela någon roll vad jag använder (pullargrimma har jag dock inte provat)vilket även gäller fasta / rörliga bettringar. Var övertygad om att damen hade vargtänder el nåt annat fel i munnen då hon alltid varit jättekänslig, var tom tvungen att söva henne för att vet skulle få titta o känna efter. Men hon var hur fin som helst i munnen.:rofl:

Ser fram emot att få se hur Etan utvecklats sen du visade honom här sist.:laugh: Går förresten o grubblar lite i samma banor som du, dvs om det är bra el inte att ha två ryttare till en så pass ung häst. :confused: Mitt problem sammanhänger delvis med att jag i stor utsträckning är hänvisad till barn, ja el iaf tonåringar då Pompan är en inte alltför stor D-ponny. Inte för att tonåringar inte kan rida, tvärtom, men dom hängivnaste verkar redan ha häst el är redan medryttare o skall sanningen fram så vill jag nog innerst inne ha min häst för mig själv. Däremot tycker jag det e jättebra när tränarna sitter upp o rider igenom hästen åt en då får dom ju ett bättre hum om vad som sas beror på okunskap hos hästen o vad som helt ligger på ryttaren:o

*kl*

Länge sedan jag skrev här men vi har kommit en bra bit på vägen nu. Han var ju endast riden i ca en månad innan operationen och sedan blev det ju konvalecent i ca 9 månader. Men NU är vi på gång och han känns så fin och är såååå rolig att rida (om vi bortser från ko-skräcken han lider av). Dock klara han av att gå förbi utan att ledas som jag var tvungen att göra innan. Nu darrar han bara av skräck och trumpetar :angel: men han går förbi dessa köttätande monster (ni vet väl om att ALLA kor äter bruna hästar!!!) Höns är farliga också så passa er för dem.

Lite unghäst bus har det blivit men inget värre än jag klarar av (och jag är ett fegsnöre ska ni veta).

Vi rider nu i skritt trav och galopp. Galoppfattningen började fungerar för en vecka sedan och nu tar han den jättebra. Jag har aldrig haft en häst som är så lättlärd som han är, han är otroligt lyhörd. :love:

Ser fram emot att få se hur Etan utvecklats sen du visade honom här sist.:laugh: Går förresten o grubblar lite i samma banor som du, dvs om det är bra el inte att ha två ryttare till en så pass ung häst. :confused: Mitt problem sammanhänger delvis med att jag i stor utsträckning är hänvisad till barn, ja el iaf tonåringar då Pompan är en inte alltför stor D-ponny. Inte för att tonåringar inte kan rida, tvärtom, men dom hängivnaste verkar redan ha häst el är redan medryttare o skall sanningen fram så vill jag nog innerst inne ha min häst för mig själv. Däremot tycker jag det e jättebra när tränarna sitter upp o rider igenom hästen åt en då får dom ju ett bättre hum om vad som sas beror på okunskap hos hästen o vad som helt ligger på ryttaren:o

Håll tummarna bara för att lastningen går bra :). På den biten vet man aldrig med Etan, beror på vad han är på för humör.

Min syster har tävlat hoppning och har ridit i många år och likaså den här nya tjejen. Båda rider enligt mig bra. Tanken är ju att dom i vilket fal, som helst ska rida för instruktör, åtminstone en utav dom.

Man får lite beslutsångest av sånt här faktiskt. Man hör så mycket olika så man blir förvirrad.

Flugskit: Hon är hela 166 nu:angel: Heh, ingen jätte men jag är superglad att hon fortfarande växer. Om jag får önska så kan hon gärna växa lite till. Hennes halvbrorsa(samma mamma) är 177, gärna för mig:d

Jaha så pass ändå :) Qalle är ju en liten skit fast han verkar ändå lämna rätt stora avkommor. Molly är kring 170.

177!? Jeeeesus =P

Vilken duktig kille som redan varit ute o tävlat:banana: Pompa har ännu bara travat över markbommar o tagit några skutt ö småhinder. Började förra våren så smått men så blev hon förkyld, hittade ingen sadel som passade, växte o blev urseg så det rann ut i sanden. På lördag är det dock dags för första hoppträningen för tränare o jag är dödligt nervös :eek: Våran lilla 02:a, som ju är helsyster till Pompa, är emellertid en riktig hoppkanon så man kan ju alltid hoppas på att min lilla stumpa också har fick i sig lite hoppanlag med modersmjölken:D Hitills känns det iaf som hon tycker att det är jätteroligt o tittig finns inte med på hennes världskarta. Lycka till ikväll, håller tummarna för att lastningen går bra:banana::bow:

Lånar den egna knappen

En fråga till er alla gällande foder. Jag har varit medvetet "snål" med kraftfoder till Pompa då jag gärna ser att hon faller ur lite. lite drygt en 1/2 L havre är vad hon har fått klara sig på. Premessa däremot får 1X2 L av granngårdens kornbaserade mussli. Under några dagar här nu i veckan har dock insläpparen blandat ihop våra hästar o ställt Pompa i Premsans box o vice versa vilket för Pompas del inneburit mer (o annan mat). Vet inte om det e maten eftrsom hon även fått en mer passande sadel men hon har varit mkt piggare o haft en framåtbjudning som det var länge sedan jag kände.:laugh: Så mina vänner, tror ni jag har varit för snål m havre åt lilla damen i min iver att få henne slimmad ? Tar tacksamt emot kommentarer hur ni tänker runt foder, ridning o unghäst då detta inte är min starka sida. :crazy: (Någon analys av grovfodret har stallägaren inte gjort)

Det verkar inte bli någon film tyvärr :crazy: kompisen K har filmat med kameran lodrätt istället för vågrätt vilket resulterar i att jag och Danne rider på väggarna :o så inte har man så mycket glädje av den filmen.. omd et nu inte finns ett litet snille här förstås som vet hur man roterar en videofilm?? :confused: (bilder vet jag juh hur jag ska rotera men...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.