04-ornas tråd edition 4!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Dessa unghästar hmm:mad: Jag välkomnar alla tips om hur man får hästen att hitta på bus o bli lite tokstollig:D Red för första gången på 8 dar idag o tänkte att nu, nu kommer hon väl ändå att hitta på några "tokerier"men inte då. :p Samma snälla bussiga "gamla" Pompa som vanligt (hon är förresten är e: Emerald PL och UE: Nipr) Har iaf anmält mitt intresse för att vara med i en tant /unghästhoppgrupp nu tillsammans med tre andra i stallet idag vilket känns jätteroligt.:laugh: Hoppas nu bara att nya sadeln passar, annars tror jag nästan att jag börjar rida barbacka:D

Jag red Ella barbacka i minst ett halvår innan jag hade råd att köpa en ny sadel. Och innan jag hittade en som passade...

Det går säkert bra på tanthoppningen. Jag o Ella klarar det ju galant. Trots att jag inte hoppat så himla mycket och definitift inte de senaste 15 åren...

Och var glad för att du har en så sansad häst. Ella har stått hon med pga lätt hälta och hon är ju...eh... lite rolig att sätta igång... Det är mycket tjohej i henne.

Förresten, ska vi köra en uppdatering om vad vi vill med våra hästar? Vad har vi tänkt för framtid för dem?

Rodi ska bli en trevlig familjehäst. Långritter, paddockridning, körning.
Kanske han hamnar i en verksamhet med lektioner och uteritter.

Jag red också barbacka i flera månader innan jag lyckades hitta en sadel. I o med att hon kom till mig i princip ohanterad så tänkte jag att det där med sadel var inget som brådskade. Ja, sen visade sig Pompen vara hur enkel o snäll som helst o med på noterna vad man än gjorde så på uppfödarens inrådan kravlade jag mig upp på ryggen efter bara ett par veckor. Trots den breda ryggen har hon dock en ganska markerad manke så barbackaridning är inte direkt någon bekvämlighetshöjdare:angel:

Förresten, ska vi köra en uppdatering om vad vi vill med våra hästar? Vad har vi tänkt för framtid för dem?

Lofty Tiger Woods, övervuxen connm e. Lofty Roderic u. Beezies Bounty ska blir våran 35-åring :love: Dvs han ska stanna hos oss livet ut.

Tanken med tävlandet är främst fälttävlan på låg (läs 90 :p) nivå, tror inte ens matte vågar kvala högre klasser (dvs hoppa 110). Sker ett under så går han 100 flt men inte högre. Upptill det dressyr, inga kandarklasser (som det ser ut nu, jag gillar inte kandar ;)) men resterande. Främst fokus på träning dock, jag älskar att träna men tycker dressyrtävlingar är såååååå långtråkiga. Tänker försöka rida lite lag då vår klubb har väldigt trevlig sammanhållning.

Tanken med år 2009 är främst dressyrträning o hoppträning. Starta dressyr och hoppa clearrounder. Ev starta hoppning. Tror inte vi hinner kvala till ngn fälttävlansstart (krävs en 90 o en 100 med max 8 fel totalt) men terrängträning, gärna på bortaplan ska det bli så mycket det bara går. Passar det så rida div 3/2 i dressyr (ingen avdelningsridning dock, vet inte om det är div 3?). Måste fixa fälttävlanskort för att tävla stor häst oxå, har ju bara startat ponny innan.

Just nu vilar pålle fortf men ska börja ridas nästa helg. Ska ridas lugnt framtill jul, kanske gå någon dressyrträning men vi får se med all päls han satt om han orkar vistas i ridhus :D Sen ska han igång mer och gå träning ca varannan helg och förhoppningsvis ska mamma våga rida (tror hon ska förstöra honom hela tiden) på veckorna oxå.

ja det var synd :(

vi påbörjade inridningen av lillebror förra hösten, i stort sett direkt efter det blev han skadad i hagen (den lille klanten), fortsatte i våras och det såg lovande ut fram till mars då han blev skadad igen i hagen inte en gång utan tre gånger så hela våren försvann (nämde jag att han är klantig? :p )

Han kan redan allt som ska kunnas till LA sp just nu handlar det enbar tom att få honom starkare oxå komma ur den nuvarande trotsperioden. Ska träna ikväll (blev inget förra veckan pga migrän) så jag hoppas verkligen att tränaren ser hur mycket vi har jobbat med förhållningar, jobba in baken samt att mattes sits ska återgå till det normala. :angel:

Dessa unghästar hmm:mad: Jag välkomnar alla tips om hur man får hästen att hitta på bus o bli lite tokstollig:D
Var du glad för det! Jag tyckte inte det var det minsta roligt när man helt plötsligt satt med ett hästhuvud i magen och var på väg upp i luften :o.

Håller tummarna att du hittar en sadel! Själv skulle jag aldrig komma på tanken att sitta på min barbacka. Skulle skumpa av efter tre steg :p.

Vad tråkigt med alla skador. Håller tummarna att han håller sig frisk nu (min är också lika graciös som en dromedar :D). Säker på att tränaren ser alla framsteg ni gjort.

Jag tänkte precis när jag såg filmen att fasen han måste vara UUUR svår att sitta ner på i traven!!:eek::D Rör sig ju otroligt mycket!

Ha ha ha, ja och det är värre nu. Filmen är någon månad och nu svingar det otroligt där uppe. Har träningsvärk i magen idag :D.

Senast ändrad:

Jag har hittat en Cliff Barnsbysadel på annons som jag går o väntar på.
Den har legat på en bred haflinger så den borde passa. Vet inte hur lång tid det tar med bussgods men sadeln skickades i tisdags från Gävle. Med lite tur kommer den förhoppningsvis i morron. :bump::rofl:

kl

senaste på min pys, nyrakad dessutom ;)
24578713.jpg

blev inte så mkt hår som vi trodde :p
24578715.jpg

Jag har hittat en Cliff Barnsbysadel på annons som jag går o väntar på.
Den har legat på en bred haflinger så den borde passa. Vet inte hur lång tid det tar med bussgods men sadeln skickades i tisdags från Gävle. Med lite tur kommer den förhoppningsvis i morron. :bump::rofl:
Vad roligt :banana:. Ska hålla tummarn på att den både passar och kommer i morgon. Glöm inte att avlägga rapport.

det hoppas jag oxå, det får vara slut med skador nu fram tills han går i pension.. han har fyllt sin kvot..

Han ser dock väldigt rolig ut när han tar sina små flygturer i hagen. Nedan följer en kort instruktion (bör ej tas med till era små fyrbenta vänner)
1. Spring så fort du bara kan
2.hoppa så högt upp i luften det bara går (svansen ska helst fastna i en flyplansmotor :D )
3. släng ut alla fyra benen som en sprattelgubbe (tänk utfälld snöängel fast på mage.. och i luften)
4. försök få alla fyra benen under dig igen INNAN du landat (här har min lillkille lite problem):rofl:

Det gick faktiskt över förväntan igår trots att förutsättnignarna inte var de bästa, har hållt mig i paddocken på sista tiden då underlaget faktiskt varit väldigt bra i den + att jag vill vara ute så länge det går. Tränar gör vi dock i ridhuset vilket 7 andra oxå hade fått för sig under samma tid.. (vi var 2st som tränade för olika tränare samt 5st som red runt och hittade på annat). Lillebrors hjärna gick på högvarv, mot slutet var det dock några som försvann och han kunde koppla av riktigt bra. Fick jätteberöm för galoppen där han inte drog alls mot slutet samt att vi fick ner det i vanligt tempo :banana: Traven gick sådär (han blir fortfarande för stark) men skritten :love: min tränare fick tom be mig korta skritten innan vi började trava efter lite skritt på lång tygel :D Min sits hade tydligen oxå förbättras även om jag har långt kvar till den sits jag hade förut (finns vissa nackdelar med att man använt halsrem.. :mad:)

Sista tävlingshelgen för oss blir 15 OCH 16 november. âr så fräck att jag slänger in två tävlingar sista helgen (söndagen är dock klubbtävling på hemmaklubben dvs 200m bort).

Oj det var inte farligt mycket hår.

Jag som vart förvånad över hur tunnhårig min var fick allt mer hår på backen. Fast min är ju mer ponnyaktig.:p

Gick det bra att klippa? Är han klippt förut?

Han ser dock väldigt rolig ut när han tar sina små flygturer i hagen. Nedan följer en kort instruktion (bör ej tas med till era små fyrbenta vänner)
1. Spring så fort du bara kan
2.hoppa så högt upp i luften det bara går (svansen ska helst fastna i en flyplansmotor :D )
3. släng ut alla fyra benen som en sprattelgubbe (tänk utfälld snöängel fast på mage.. och i luften)
4. försök få alla fyra benen under dig igen INNAN du landat (här har min lillkille lite problem):rofl:

:rofl::rofl::rofl::rofl:

Jag misstänker starkt att detta är uttdrag från den hemliga instruktionsboken alla hästar får med modersmjölken.:mad: Hur har du hittat en sådan? Mina hästar gömmer sin väldigt väl.

Däremot så försöker jag pränta in den handbok som hästägaren önskar att ens lilla fyrbening skulle läsa...

Typ:

*Skada dig inte.
*Var lagom lättfödd.
*Var lagom pigg.
*Var rädd om ditt täcke.
*Var snäll mot dina hagkamrater.
*kossor är inte farliga.
*Inte älgar heller.
*Inte mörka fläckar på asfalten heller.
*Inte ens små jävla får är det minsta farliga!

osv

Men DEN boken läser inte mina kusar kan jag säga...:cool:

I din lilla bok var det bara två sidor Pompa missade. Den ena kan ni säkert räkna ut:D just det - var lagom lättfödd men av någon outgrundlig anledning missade hon även den där om får. Precis innan jag ställde av henne var jag ute på långtur med en stallkompis. Vi hade inte träffats på länge så vi satt o snackade om ditten o datten när Pompa plötslig kastar sig åt sidan o bara vägrar att gå.Fattade noll.:confused: Jag menar här rider man ut själv i mörkret i skogen o möter vildsvin, rådjur o älgar som rusar fram nästan mitt framför näsan på en utan att hästen bryr sig, vilket även gäller brölande kor, crossmotorcyklar o tung lastbilstrafik. Men se i en hage går det några tysta snälla små får o dom var bara sååå läskiga. :devil:

Kan vi inte få se en bild på din pålle ?:bump:

Hurra :banana:
Måste bara skriva att det just kom ett sms om att sadeln finns att hämta på budforum :bump::bump:

Säger som Mrs Q brukar säga "Over and out":rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 901
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 655
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 593
Senast: Vira
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
95 877
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar