04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 617
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Förstår att du ville hem till värmen det var svin kallt :p men uppehåll ialla fall.
Min kille kommer att bli ett monster är jag rädd för men tänkte mota Olle i grind och gå långa promenader typ varannan dag . Hoppas det löser sig med sadel .

Vår hästar hemma är hungriga :confused: , dom får mat 4 ggr dag och står redan på maxgiva av hö får nog slänga på killen mera. Han får dessutom hippo, soja , lucern och betfor ...huva han kommer bli dyr i drift . Hur äter era ???

Hur äter era ???
Vet inte om det var riktat till alla, men jag svarar på vad 04an som jag har hemma äter.
Just nu går han på 8kg hö, 1kg Krafft Groov 125, 0,5kg havre och ca 5dl "torr" betfor. Utöver det får han också B-vitamin och mineraler..
Hungrig är han alltid ;) Det är dock lite ponnyvarning över hans matvanor.. Alltid hungrig och äter fortast i hela stallet! :p

Högivan kommer att stegras upp nåt kg till under vintern, förmodligen krafften också, men där får vi se vad som behövs helt enkelt.

Rodi äter ca 5 kg hö, ett par liter lucern hackad strå och 0,3 kg Krafft Groov 125.

På dom här bilderna syns det att han definitivt inte är någon ponny och att runt 170 cm är en rimlig uppskattning.:D Kameror kan verkligen luras ibland :angel: Roligt att det gick bra med hoppintroduktionen. Får se om jag hinner få in någon sådan i år. Är ju inte så många månader kvar av året nu. Visserligen har vi ett litet ridhus men det får bara användas till dressyr. :cry:

Som jag skrev förrut verkar vi ha ett ganska bra grovfoder just nu. Dock märktes det på en gång när temperaturen sjönk att hästarna behövde mer foder. Våra hästar fodras morgon, em o kväll plus att dom flesta ger ett x:a mål själva. Pompa får just nu 2+2+3 hösilage, 1dl + 1/2L havre +mineraler samt en skopa betfor till kvällsmålet. Därutöver får hon x:a beroende på hur kallt det är o hur mycket hon arbetat. Just nu får hon bara 1kg x:a hösilage.
Premessa får ungefär samma grovfodergiva men går i taket av havre så hon får granngårdens egen kornbaserade mussli istället och i något större mängd.
Allting går på högvarv i den hästen och fastän att hon ff är lite rund efter sommaren så hinner man inte blinka så är hon jättemager. (Det är orsaken till att vi försöker hålla uppe henne lite i hull) Kan förresten berätta att jag köpte sadeln jag berättade om. Har pröjsat in pengar till tjejen så håll tummarna för att det inte är en blåsning och att sadeln faktiskt passar. :bump: :bow:

Absolut ville jag ha svar från alla , för jag har hört lite att det är så där med grovfodret i år. J
ust nu är inte vårat så strålande värden men vi har ett parti kanon hösilage på gång in .
Simba äter 12 KG Hösilage (70% torrsubstans) , 1 kg Hippo Basic, 1/5 kg Lucern , 5 dl torr betfor, 2 dl Soja, foderjäst, mineraler plus och han har tappat muskler + hull ...hoppas han håller sig bättre på det nya hösilaget annars får jag börja ge Hippo Grov och mer hösilage men han hinner inte äta så mycket mer. :crazy:

Hihi nääe han är en stoooor kille. Skrev jag i nåt tidigare inlägg att vi mätte honom (dock lite provisoriskt) till mellan 173-175? :angel: Och större lär han ju kunna bli....

Kl

Molly fick åka på hoppträning i helgen.

24523206.jpg

24523209.jpg

24523211.jpg

24523214.jpg

Avtravning
24523224.jpg

Jisses vicken mäktig häst. Du gör nästan skäl för ditt användarnamn.:D

Väldigt snygg häst!

Och tror ni att jag rakat lilla Ella än då? Näh, allt annat kommer emellan. Man får hoppa in och jobba extra och så när man väl är ledig så har man mördande huvudvärk.:mad:

Men hon verkar ok i sitt knä nu iallafall. I morgon blir det förhoppningsvis åtminstone antingen rida eller raka.

Det var ju ett tag sen vi såg Molly men visst har hon väl växt ? Hur som helst ser hon härlig ut o verkar gilla det här med hoppning. Roligt att se er :)

Jahapp. Ni får gärna såga mig vid fotknölarna bara ni kommer med nåt konstruktivt.:p

Usch, jag skäms verkligen över hur jag sitter emellanåt. Sabla stolsits.

Bör jag korta lädren mycket tycker ni eller bara lite grann? Ordet är fritt, kommentera gärna!

Hoppträning 22/10. Tredje gången uppsuttet. Ella är inte särskilt skolad än så det är lite vingligt. Har kanske börjat i fel ände men hon tycker det är så himla kul och hoppar gärna.

"jädrar vicken snäll häst du har" och " stöd upp på ytter" är kommentarer från ridläraren jag får en del...

Senast ändrad:

Jisses vicken mäktig häst. Du gör nästan skäl för ditt användarnamn.:D

Väldigt snygg häst!

Jo hon är stor som ett litet hus! Det är hennes ägare som rider, jag fotar.
Tack:)

Det var ju ett tag sen vi såg Molly men visst har hon väl växt ? Hur som helst ser hon härlig ut o verkar gilla det här med hoppning. Roligt att se er :)

Jo jag har nog inte visat några bilder sen kvaliteten och det börjar ju vara ett tag sedan. Växt har hon däremot gjort..tror jag iaf. Hon har varit ganska matt de senaste veckorna så det känns som växandet är en bidragande orsak till det så snart väntar en månads vila för lilltjejen :) Det är hon värd!

Hon har blivit jättefin faktiskt. Vi har ridit lite på graman på sistone för att hon inte ska springa ifrån arbetet och det har blivit en grym skillnad :) Hon var lite svag innan men den svagheten är så gott som bortblåst.
Och hoppningen gillar hon. Däremot ids hon inte riktigt engagera sig när hindrena är så pass små utan hon galopperar mest över hindrena med frambenen spretandes åt alla håll, men när bommarna kommer upp lite i höjderna så hoppar hon som en katt :)

Tack :)

Det ser onekligen ut som om du rider med för långa stigläder. Hur mycket dom skall upp är dock svårt att säga. Om man känner sig bekväm med lite längre läder så anser iaf jag att man kan tillåta sig att ha ngt längre läder än vad som kanske är idealt vid hoppning, åtminstone så länge man inte är uppe på några jättehöjder o hoppar. Finns ju ett värde i att man känner sig så bekväm som möjligt i sin ridning också. :rofl: Trivs du i långa läder så prova att höja ett par hål o se hur det känns.

Senast ändrad av en moderator:

Vad sägs om dom här gummiframbenen då, för att inte tala om halsen :o

Bild129.jpg

Riktigt så illa e det tack o lov inte :rofl::rofl:

pompa002.jpg

Det fanns den dagen inte fler hål tyvärr. Jag får göra nya tills nästa gång. Hade ju kunnat snurra stiglädren runt stigbyglarna men det kom jag inte på då.

Jag känner nog att de är lite för långa för hoppning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka