04-ornas tråd edition 4!!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Etimanyd
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 014
  • Visningar Visningar 64 617
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 04-ornas tråd edition 4!!

Fy så tråkigt att höra:cry: Kan iaf trösta dig med att min svägerskas häst oxå ådrog sig en ful fraktur i hasen för några år sedan och även om hon aldrig blev den svårklasshäst hon var tänkt till så är hon idag fullt ridbar o klarar av att gå lätta klasser i både hoppning o dressyr. Det var en lång konvalecens som faktiskt blev av enkom för att´svägerskan kom ihop sig med försäkringsbolaget. Vet hade gett klartecken för avlivning vilket svägeskan fann bäst men inte fb. Under det att dom bråkade som bäst började hästen plötsligt visa tecken på bättring och på den vägen e det. Skall hålla tummarna allt vad jag kan för att din fina Tom oxå tillfrisknar.:bow:

Visserligen håller jag med The _ Connemara om att det e så många fina hästar här så att det nästan känns lite urvattnat att påpeka hur fina dom e. Men i Helges fall går det bara inte att låta bli:laugh: Så jättefin han är.
Kanske e det bara vinterpälsen som luras men tycker även att det ser ut som om han har blivit lite rundare. Mkt klädsamt.:d På tal om kläder ja, hmm har ni sommartemperatur där uppe i Dalarna ? Bara tanken på att stå ut i linne får mig att frysa. Här i S-täje är det långkallingar, ulltröja o raggsockor som gäller:D Innan jag lämnar tråden o buke till förmån för mitt examensarbete måste jag bara få säga hur enormt duktiga o tålmodiga jag tycker att både du o Tom Dooley är. Det mesta jag själv suckar över ter sig ganska fjuttigt i jämförelse med det ni gått o går igenom. Hoppas tiden "rusar fram" så vi snart få se dig på hästryggen;)

Åh, jag hoppas oxå på att han ska bli bra, men det har redan gått 4 månader sen skadan, och han rör sig värre och värre, har nu till och med börjat att halta fram, förmodligen av att han går och avlastar bak så mkt, så det känns hopplöst.
Har inte hört ngt mer från kliniken, så nu väntar jag då på att distriktaren kommer o kikar om hon kan se ngn som helst förbättring som jag inte kan se, och sen ska hon få fälla sitt utlåtande.

Usch, det är så tragiskt när så unga hästar skadar sig. Jag menar inte att det är bättre när en äldre skadar sig, men det känns liksom som om han inte ens fick chansen att visa vad han skulle ha kunnat.
Skit oxå..

KL

Var och hopptränade mitt Garantsto här igår. Fjärde gången uppsutten hoppning och andra hoppträningen för hennes del. Hon var så duktig så! Lekte runt en 1 meters bana ;) Blev dock lite trött sista sprången.

Liten video på damen:
http://www.youtube.com/watch?v=0HG4x9dwBbo

Vad duktig hon e tjejen.:banana: man skulle kunna tro att hon hoppat betydligt mer. Ser ut att ha en härlig framåtbjudning även om det syns att hon får ta i lite där på slutet. Min egen lilla dam låg o sussade som bäst när jag kom till stallet vid halv femtiden. Har misstänkt att hon tagit sig en lur på maten sista veckan då hon varit alldeles full av sågspån, så nu får hon ha lite semester innan vi går vidare. Förhoppningsvis kan jag då muta dotter att hjälpa mig igång med hoppningen. (tack gode gud för att tonåringar ständigt har behov av påfyllning i plånboken):angel:

Ser verkligen jättehärlig ut :bow:. Vilken ärlig framåtbjudning!

Själv ska jag löshoppa min för tredje gången i morgon. Sköter han sig lika fint som han gjorde de förra två, så har jag hittat en självmordspilot som ska hoppa min uppsutten :D.

Jag har även longerat honom över små kavalettihinder och första gången bettede han sig som den dressyrfjant som han är. Iiiik, ett hästätande monster, bäst man fnyser lite och sedan hoppar minst en meter över :).

Senast ändrad:

Tack tack allihopa :bow::bow:
Väldigt lättlärd liten tjej, eller så liten är hon faktiskt inte tror hon ligger runt 165 cm. Men det är mycket fullblodet som har slagit igenom på henne..

Usch, det är så tragiskt när så unga hästar skadar sig. Jag menar inte att det är bättre när en äldre skadar sig, men det känns liksom som om han inte ens fick chansen att visa vad han skulle ha kunnat.
Skit oxå..

Jag håller med dig.

Mammahästen fick vandra vidare tidigare i år men hon fick iallafall bli nästan 19 år och det känns som om att hon iallafall fick leva ett liv.

En fyraåring har ju inte fått uppleva så mycket och man har ju faktiskt förhoppningar och drömmar om en framtid som slås i spillror om det går illa.

På det du skriver så verkar det som att du gett upp hoppet. Jag känner med dig. Om det nu går så illa, har du några nya hästiga planer? Kommer du att skaffa en ny häst? Eller har du inte orkat tänka så långt just nu?

Ser trevligt ut!

Och så tittade jag på en film som kom upp, med en tvåårshingst efter Garant. Den var söt och hoppade fint.

Vad är Garant för en hingst? Jag är inte så himla kunnig på hingstar.

Idag SKA det bli av med Ella-rakning.

Hoppas att hon inte blir lika arg i år som hon var när jag började klippa förra året. Fast hon upptäckte ju snart att det var ganska skönt. Hon älskar när jag pysslar med henne, vad det än må vara. (Utom manryckning då...).

Och så måste jag sätta upp lappar om att jag klipper andras hästar och få in lite slantar. Om nu inte alla har klippt sina redan...:crazy:

Jag har inte skrivit i den här tråden eftersom det inte hänt så mycket här. Rodi vilar från ridning i höst. Vi tar en promenad ibland och det tycker han är kul. Igår tyckte han det var FÖR kul och ville inte skritta och bet i grimskaftet (och en gång i mitt finger :mad:)men idag skötte han sig fint. :love:
1novRodiElinSvala.jpg

Om det går som det ska så får han nytt sällskap nästa helg. :banana:

*kl*

Igår blev Helge skodd efter 7 månader utan. Det gick väl hyvsat. Han gillade det inte och det syntes att han tyckte det var obeagligt men han var snäll och tålmodig ändå. Så nu har han broddar och kan ut och gå på de lite hårdare vägarna.
Idag gick vi en kortis i skogen på en halvtimme. Han var superpigg och lite dryg men det får jag se förbi. Huvudsaken att han är glad :D.

Neeej.. jag vet faktiskt inte hur jag kommer att göra..
Jag har ju varit hemma o varit mammaledig länge, och om två veckor så börjar jag att jobba igen. Känns inte som om det är så smart att sätta igång med en ny precis i samma veva som man börjar jobba, jag har tre små killar hemma, och en stor;) som pickar uppmärksamhet..

Fast, om jag känner mig själv så står jag snart här med häst igen, jag kan inte leva utan dem.. Sen jag var elva så har jag haft häst hela tiden, utom alldeles innan jag skaffade Tom, då var jag hästlös i 10 månader, pga graviditet och sen spädbarn.

Men just nu så vill jag först se hur det går med Tompe, och sen tar jag nog nya beslut efter det.

Fast visst kollar jag hästannonserna, det kan jag erkänna.. Och med Tom så var det likadant, jag skulle inte köpa, men så:poff, så var hans annons där, och jag föll pladask.. Kanske blir så igen.:crazy:

Men just nu så vill jag bara få det slutgiltiga beskedet, veterinärerna är väl lite oense om vad skadan kan bero på, men alla tre är eniga i att det så gott som säkert är kört. Och med det hängande över sig så vill man bara få svar, vad det än vill säga. Ovissheten om vad som komma skall är värst.:cry:

KL

Tävlade igår en LB:2 på hemmaplan, åkte utan hästskötare och lastade och sadlade mm själv , gick kanon :love:. Målet var han höll sig på mattan , rida över 40 % och ej komma sist (inga höga krav här inte ;)) då han egentligen inte är klar för denna klass, men ville ju rida lång bana innan han ställdes av för detta år.
Red ihop 46 % , kom ej sist och domarens kommentarer var sånt jag redan visste. Tyvär inga bilder eller film då jag som sagt var själv på tävlingen

Nu väntar en lång vila , sedan igångsättning med mycket stärkande och lösgörande för att sedan starta kvalen till öppna championaten som 5 åring nästa år . :banana:

Kikade in här flera gånger igårkväll för att se hur det hade gått för dig. Frös så förbaskat efter stallet igår så jag iddes inte gå bort till SRK o titta. Dock visste jag med rätt stor säkerhet att du inte hade hamnat på jumboplatsen för den knep nog min stallkompis redan innan lunch:D. Roligt iaf att höra att du är nöjd med din insats. Hoppas din pålle uppskattar ledighet mer än vad min fröken verkar göra. Efter att ha stått i tre dagar började hon tugga i sig boxen och de tupplurer som gjorde att jag beslutade mig för att "semestra" henne verkar ha upphört. Sätter nog igång med lite ridning "light" på tisdag så får jag väl ta ett nytt beslut om så skulle behövas. Hittade förresten en sadel igår som jag tror skulle kunna passa Pompen ganska bra. Det är en begagnad hoppsadel från Cliff Barnsby.Fin o till synes mkt välvårdad till ett rimligt pris. Det är en privatannons o jag ska snacka med tjejen idag. Igår hade vi bara mailkontakt o hon sände över bilder. Nej usch, återgång till mitt skrivande om jag skall få ut min examen i år.:grin: Jo, o så grattis förstås:banana:

Ser trevligt ut!

Och så tittade jag på en film som kom upp, med en tvåårshingst efter Garant. Den var söt och hoppade fint.

Vad är Garant för en hingst? Jag är inte så himla kunnig på hingstar.

Tack..

Garant är en Hannoveranare e. Garibaldi II. Gammal som gatan men har lämnat mycket bra avkommor i kombination med Mytens xx. Såg att även tvåårshingsten hade Mytens i sig (som mormors morfar), dessutom samma uppfödare som ägde våran tidigare ;)

Tack..

Garant är en Hannoveranare e. Garibaldi II. Gammal som gatan men har lämnat mycket bra avkommor i kombination med Mytens xx. Såg att även tvåårshingsten hade Mytens i sig (som mormors morfar), dessutom samma uppfödare som ägde våran tidigare ;)

Tänkte fel... det är samma uppfödare på dom.

Har tyvärr inga bra ridbilder att bjuda på den här gången heller! Har inte hunnit rida medans det varit riktigt ljust i helgen, och våran dåliga kamera pallar inte mörker helt enkelt.

Idag har vi tagit våra första små skutt iaf! Var i klubbens ridtält, och trots att snöras och flera andra hästar skötte han sig strålande!
Hoppa däremot verkar han inte har gjort på länge. Han ska vara uppsuttet hoppad i Tyskland, men det är många månader sen vilket märktes :laugh:
Ett litet räcke på typ 50cm med en travbom framför fick det bli idag. Lite tveksamt och med stoooor säkerhetsmarginal, men över kom vi :D
Att ta det i galopp däremot var ännu svårare, och "lillkillen" började bli lite trött så vi trulade inget med det idag.

Nu ska han få hoppa sånna här smågrejjer 1-2ggr/vecka så att han får komma igång lite. Kändes trots allt som att det fanns bra tryck i grejerna, ska bli spännande att se framöver!

Nån mörk bild från igår bjuder jag också på...
24503970.jpg

24503968.jpg

24503969.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
477
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Jo, nu när många sport-arrangemang blir inställda kom vi på i Tränings-tråden att vi kör ett virtuellt Buke-lopp, såklart! :banana...
8 9 10
Svar
186
· Visningar
8 697
Övr. Barn Läser man tillräckligt långt i träning-som-religion-tråden så börjar den handla om skolidrotten/gympan, och hur den är/varit/borde vara...
2
Svar
32
· Visningar
2 603
Senast: Vira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka