Vård

Om enklare vård av häst samt diskussioner om sjukdom och skada på häst. Om hästens foder och strö. Huvudmoderator: Görel

Filtrera med prefix:

Hästvård Spelar det stor roll om man kastrerar en hingst som tex nu i april? När det är vår? Tänkte mer på infektionsrisker o.s.v? Tacksam...
Svar
2
· Visningar
757
Hästvård Är osäker på detta hör till hästvård eller hästhantering så flytta om det blivit fel. Jag har nyligen (någon vecka sedan) flyttat min...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: Balahé
·
S
Hästvård Jag har två shettisar hemma, mamma och dotter. Förra sommaren fick min lilla bebis fång. Behandlingen blev gå i en hage med lite gräs...
Svar
12
· Visningar
5 837
Senast: Tettte
·
N
Hästvård Hej allihopa! Fick just reda på att hästen som min kompis köpt för två veckor sedan är en vävare. Det visste hon inte när hon köpte... 2
Svar
22
· Visningar
6 887
Senast: Sonic76
·
Foder & Strö Har ett D-ponnysto som är väldigt lättfödd, det räcker med att hon tittar på mat så blir hon tjock. Försöker nu hitta en orsak till...
Svar
10
· Visningar
1 247
Senast: diving-leber
·
Foder & Strö Hej alla foderkloka! På flera fodertillverkares hemsidor står det att deras kraftfoder är behandlat på olika sätt, tex värmebehandlat...
Svar
6
· Visningar
1 295
Foder & Strö Nu har jag läst en massa trådar här på buke och får ingen klarhet i följande: Linfrö är bra för magen och ska ge en slags skyddande...
Svar
10
· Visningar
1 951
Senast: Zandrah
·
Hästvård Min ena häst har fått några märkliga sår/utslag. När jag fick honom för snart 4 år sedan så hade han ett litet sår där magen slutar...
Svar
2
· Visningar
785
Hästvård Ni som har häst på lösdrift och har den täckad över natten, vid vilken temperatur brukar ni ta av täcket på våren? Jag har täckat min nu...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: Emmah.S
·
N
Hästvård Hej min häst har troligtvist magsår enligt veterinär. Är det någon som vet hur lång tid det tar tills man kan börja rida hästen igen? 2 3
Svar
47
· Visningar
8 830
Senast: nicolee
·
S
Hästvård Jag har många gånger suttit och läst om hur en del människors hästar råkar ut för en det ena och än det andra , jag har också undrat hur...
Svar
4
· Visningar
1 103
Hästvård Har en vallack som under pälsfällningsperioden blir lite småsur, lite mer tittig och dum (slänger sig, bockar och sticker) att rida. Han...
Svar
11
· Visningar
2 451
Senast: bigganl
·
R
Hästvård Det finns ingen säker metod för att behandla fotskabb på häst, man behandlar oftast med medel som inte är godkända för häst och dessutom... 2
Svar
28
· Visningar
8 924
Senast: vanimelde
·
Hästvård De senaste gångerna har vi ,efter inrådan av vår hopptränare använt gogue på unghästen för att få honom att slappna av lite mera och gå...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: Stellaria
·
Hästvård Ja, som rubriken lyder - Bebban har börjat knapra i sig bajs, sådär helt plötsligt och enligt mig, ganska ofta. Det händer lite när...
Svar
11
· Visningar
1 572
Senast: Manji
·
Hästvård Jag delar hage med grannen. Har en valack och ett sto, grannen en valack. Min är äldst och har varit här längst och van vid att vara...
Svar
2
· Visningar
750
Senast: lobell
·
N
Hästvård Min häst har fått en pålagring i vänster knä. Han är halvblod på 173cm och 5år. Han har fått boxvila i 3 veckor nu och blivit...
Svar
6
· Visningar
3 456
Senast: NinaE
·
Hästvård Äldre valack.19 år. Kallblodstyp. Under längre tid har han svullnat lite i skapet, vädrar sällan grejen, kissar skvättigt, dålig stråle...
Svar
8
· Visningar
3 663
Senast: cahs
·
Hästvård Kort story: Hästen har efter olycka ett svårläkt sår under kotan, slår i och ömmar. Nu har det ÄNTLIGEN stängt sig, vi ha etsat bort... 2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: glitter
·
Foder & Strö Igår när jag "rev" päls av b-ponnyn, han fäller som en tok just nu så han borstas i hagen med en furminator, kommer shettisen fram o tar...
Svar
3
· Visningar
972
Senast: Docka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrera tik med titthål
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025