Min häst har en pålagring i vänster knä.....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare NinaE
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 3 456
N

NinaE

Min häst har fått en pålagring i vänster knä.
Han är halvblod på 173cm och 5år.
Han har fått boxvila i 3 veckor nu och blivit behandlad med tuppkam.
Jag skall leda honom i ca. 20 min om dagen.

Har någon någon erfarenhet av detta????

Veterinären har sagt att jag skall förbereda mig på att det inte kommer att gå så bra....

Sv: Min häst har en pålagring i vänster knä.....

Pålagringar i så ung ålder är tyvärr inte bra.

Jag har ett sto med överansträngningar i ledkapslarna i båda framknäna, dvs inga pålagringar. Hon fick pensioneras och har gått som sällskapshäst i 3 år, det blir aldrig så bra att hon kan ridas fullt ut.

Det är ju ingen bra idé att tänka det värsta men jag vet hur det är.
Avlivade min 6-åring för några år sedan pga knäledsförändringar.
Men om detta är första behandlingen och den skulle ge ett bra resultat (för det kan ju hända även om oddsen verkar trista) så är mitt tips att först diskutera orsaken med veterinären och sedan kolla upp hästen av equiterapeut, chiropraktiker eller likn. Min häst blev behandlad med detta också och det hjälpte tyvärr inte men vet var överens med mig om att knäskadan var en sekundärt problem- men tyvärr hittade vi aldrig orsaken, eller så var det för sent. Vad jag menar är att många hästar får återkommende inflammationer och pålagringar pga någon snedbelastning eller rörelse/muskelproblem som mycket väl kan vara behandlingsbara, fast man glömmer bort att det kan finnas en annan orsak när hältan är borta...tills den kommer igen.
Jag håller tummarna för dig iaf! Lycka till!

Tack för ert svar! Idag var jag ute och gick med honom och han markerande inget......
Jag har haft ute kiropraktor och osteopat, men tack för tipset:)!

Har inte bra erfarenheter... Att han får problem redan vid så unga år är väldigt oroande, det kanske går ett tag men jag skulle inte ha alltför stora förhoppningar. Håller tummarna ändå!

I samma sists som du. Samma knä också faktiskt. Och samma besked av vet: Ha inte för stora förhoppningar... Möjligen kan lättare skogspromenader funka något år framöver om behandlingen visar sig framgångsrik. Min häst är behandlad med adequanin och har inte boxvila. Däremot promenader för hand 15-20 min per dag. Min är 14 år. Artrosen kommer ju att finnas kvar även när den akuta inflammationen är hävd och kommer troligen att orsaka nya inflammationer eftersom det retar knäleden hela tiden när hästen rör sig. Tråkigt för oss och våra hästar... :-(

Är din häst halt nu när den går i hagen och när du går på promenad?

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 106
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 241
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 113
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kastrering av tik - erfarenheter?