Lyckade fotskabbbehandlingar?!!

svar!!!

Jag skrev det här inlägget bland andra för att jag sökt efter svar och information från andra som haft samma problem eller vet mycket om det ..

Jag har ingen aning om min häst har fotskabb eller inte av allt jag läst har jag misstänkt det men veterinärerna 3 olika som titta på honom vid 3 olika tillfällen har inte trott det utan för att jag tjatat på om ev skabb så sa den senaste att jag skulle behanlda med salvase o frontline o switch.
dem ville inte göra skrapprov för att det är så osäkert iallafall.

Jag har visat skorverna och frågat alla i stallet vad dem tror att det kan vara etc om det är mugg eller inte osv osv nu har tydligen en person.... från stallet suttit och letat runt efter info om mig bla på nätet och hittat bla detta inlägg och nu sitter och säger att jag dolt detta och ska få en varning i stallet.... skriver därför här eftersom den personen säkert kollar här igen att det är REN BULLSHIT ....INGEN i stallet kan säga att jag dolt det har pratat om det med alla, frågat alla och haft veterinärer ute flera ggr och frågat och pratat om det , helt otroligt..

Min häst har bara kvar skorver på ett ben hade på alla förut och han kliar sig lite nån gång då o då , särskillt när denna person är i stallet konstigt nog....
jag har ändå behandlat honom nu 2 ggr och ska behandla 1 gång till till att börja med , dem andra halv behandlar sina hästar och ändrar reglerna kring behandlingsmetoden efter sina egna behov... enligt SVA ska man behandla med 500 ml frontline och per häst per gång. vilket jag gjort, men dem andra har använt knappt en halv 250 ml flaska per häst... och switch ska vara 40 ml per häst dem har haft 10ml....

Sv: Lyckade fotskabbbehandlingar?!!

Skrapprov är värdelöst då skabben är längre in .
ibland kommer några upp till ytan o om man har tur kan den jäkeln komma med.
Eprinex är jättebra , jag hade två kroniska ston 2 vallacker o en unghäst här som stampade .
Jag har kämpat mot skabb i 6 år nu med alla medel som fanns ..
Eprinex funkade ,,även rasp hästen blev bra :confused: så jag undrar om det verkligen var rasp ? Antagligen skabb där med o den hästen hade sår hela benen ändå upp på magen då den kom hit .
Jag avmaskar o eprinexar sammtidigt 3ggr om året.

men du har fått det bekräftat att det är skabb ??
avmaskar du på vanligt sätt el som jag läst en del kör dubbel dos ivomectin? hur gör du med eprinexen o hur får du det utskrivet?

jag vet inte ens om det är skabb på min han kliar sig lite väldigt sällan och dem sårskorpor han haft har försvunnit av sig själv i stort sett.

Vad jag har hört , så är det av frontline 6 spray per hästens kilo. d.v.s om en häst väger säg 450 kg, = 450 spray.
Men man ska ju inte spraya hela hästen endast knän och neråt då är det max 10 spray / ben ;) eller ?x'D

Vad jag har hört , så är det av frontline 6 spray per hästens kilo. d.v.s om en häst väger säg 450 kg, = 450 spray.
Men man ska ju inte spraya hela hästen endast knän och neråt då är det max 10 spray / ben ;) eller ?x'D

räckna med ca 500 ml per benpar som mint tycker jag. ar för mig att jag fick ordinerat en flaska per benpar ungefär. men jag använde mycket mer, för det var verkligen itne allt som gick in i huden!

(vet inte hur man gör med citat lr vad det heter så blir såhär )

500 ml är det 5 dl? Är lite dålig i det (A)
Är inte 500 ml väldigt mycket isf? jag menar kanske inte till ett kallblod eller så. Men som ex. Varmblod, dom har ju knappt nått hovskägg eller päls alls på
benen. Ska man ta 5 dl så lär man väll fräta sönder huden på ett varmblod, eller arab eller halvblod o.s.v? Haha tycker det låter sjukt mycket iaf ;)

(vet inte hur man gör med citat lr vad det heter så blir såhär )

500 ml är det 5 dl? Är lite dålig i det (A)
Är inte 500 ml väldigt mycket isf? jag menar kanske inte till ett kallblod eller så. Men som ex. Varmblod, dom har ju knappt nått hovskägg eller päls alls på
benen. Ska man ta 5 dl så lär man väll fräta sönder huden på ett varmblod, eller arab eller halvblod o.s.v? Haha tycker det låter sjukt mycket iaf ;)

men frontline är inte starkt på det sättet. hade på massor på mina hästar och det hände inget :) Mycket rinner av. Medlet fungerar på det sättet att det måste gå in i huden och fettlagren under för att göra verkan. det dödar ohyran även under huden inte bara på. switch funkar så det med.

kollade i pärmen och enligt papprena jag fick från min vet så var det minimum 500 ml per häst, minimum alltså som ska sprayas på och gnidas in minst tre gånger med sju dagars intervall. Medlet finns i hästens kropp i ca 10 dagar så intervallet får inte vara längre än så. ju mer hovskägg, desto mer frontline går åt. rekommenderas att kombinera med switch på överkroppen.

man akn läsa om behandlingen i http://www.svenskatinker.se/folder_fotskabb.pdf

mycket bra läsning.

Okej så det svider inte på hästarna då? ;)
Men ska man ha samma mängd på symptom fria hästar, som bara behandlas för säkerhetens skull? :P

Okej så det svider inte på hästarna då? ;)
Men ska man ha samma mängd på symptom fria hästar, som bara behandlas för säkerhetens skull? :P

behandlade min ridtravar för säkerhetskull, han hade ju inget hovskägg så han fick lite mindre på sig, märkte aldrid att der eagerade alls faktiskt, men ajg tror ju att ska man behandla så ska man behandla, inga halvmesyrer. Man vill ju få bort ohyran och inte göra den resistent.

Liknande trådar

Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 530
Senast: hoppeloppe
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv