En tanke. Ingen erfarenhet av skabb men någon nämnde tenutex och då kom jag att tänka på bensylbensoat. Det borde kunna fungera mot fotskabb kanske? Går att få tag på via UK. Annars innehåller insektsmedelet BioN'ix hyfsat hög dos.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sprutas på hund oxå, om hunden har rävskabb, under förutsättning att hunden inte har den ärftliga gendefekten MDR-1.Min veterinär säger att det är mycket smärtsamt att injicera ivermectin, förutom att det inte är tillåtet på häst, bara gris.
Jo det vet jag, men det verkar inte vara alla raser med hovskägg? Har delat stall med många norska kallblod tex och de hade aldrig hovskabb.
Hej!
Jag et att det här är en gammal tråd, men hur har det gått? fått bukt med fotskabben?
Vad hjälpte bäst?
Jag har en vän med fotskabbsbekymmer, så jag tar tacksamt emot alla tips och nya rön.
* Jenny *
Förr var det vanligt att behandla fotskabb med ivermektin. Numera tror man dock att effekten är tveksam. Kan det vara därför som alla ska avmaskas månne?Men nej... VARFÖR? Din häst är avmaskad för bara några veckor sedan, att avmaska igen är ett av det snabbaste sätten att skapa resistens. Det spelar faktiskt ingen roll i det här läget vad stallägaren vill. Din häst KAN inte sprida någon smitta.
Förr var det vanligt att behandla fotskabb med ivermektin. Numera tror man dock att effekten är tveksam. Kan det vara därför som alla ska avmaskas månne?
Fy vilken hemsk sits ni hamnade i, tur att det löste sig.
Ja det var vidrigt. Stallägaren försökte slingra sig så fort hon insåg att det hela skulle bli en kostsam historia. Hon har än idag inte betalt för mina ganska rejäla omkostnader samt behandling.