Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Lite nyfiken , hur märker man att hästen har magsår?,
Syftar på häst som krubbiter som en vana, fri tillgång på hö, normal mängd krafftfoder, bra md motion och lång utevistelse om dagarna.Hypotetisk fråga ^^
Har du någon hänvisning till den forskningen?
Det blir inte lätt att övertyga mig om att hästar inte kan få magsår av stress.
Fordras ett vanare öga för att avgöra hur hästen mår i sin miljö.
LIA
Nej, det har inte gått att påvisa något samband mellan psykisk stress och magsår hos häst. Hästarna fungerar inte som oss, och det sker inte samma saker vid stress. Och därför får hästar enligt den aktuella forskningen inte magsår av stress. Vanligaste orsaken, enligt samma forskning, är bristande utfodring, endera i form av mängd eller rutin.
Det är svårt även för mig att köpa, just att det inte skulle påverka magsårsrisken ens om de var/är jättestressade, men faktum kvarstår att det är vad expertis och dagsaktuell forskning säger. Sen ska givetvis inte hästar behöva vara stressade i sitt dagliga liv för det, det finns andra negativa effekter av stress.
Jag motiverar åsikten att den inte verkar stressad med att det är en häst som utefter vad TS beskriver trivs med sin box (om än kan se 'lite tjurig' ut, som går i hage dagligen med en kompis den trivs bra med och leker med.
Däremot, om det är magsår, så tror jag svaret finns i foderdelen.
Är du inte väl kategorisk här? Menar du att enbart foder eller medicinering skulle vara orsak till magsår?
Inte för att jag kan presentera några siffror, men nog sjutton är stress en huvudorsak till magsår. Miljö är i sin tur en huvudorsak till stress.
Hur motiverar du din åsikt att hästen inte är stressad?
LIA