Sv: magsår

*kl*

Lite nyfiken , hur märker man att hästen har magsår?,
Syftar på häst som krubbiter som en vana, fri tillgång på hö, normal mängd krafftfoder, bra md motion och lång utevistelse om dagarna.Hypotetisk fråga ^^

De flesta vuxna hästar visar dessvärre inte symptom alls vid magsår. Och de som visar symptom, så det är väldigt skiftande och kan vara svårt skilja från andra. Men några symptom de kan visa är

Minskad aptit
Ökad aptit
Orolighet/rastlöshet
Håglöshet
Matvägran
Ömhet/grinighet när man tar på buken
Tandgnissling (vanligt hos föl btw)
Viktförlust/avmagring
Nedsatt prestation
Trist/tråkig päls, som ser matt, dammig ut etc
Kolik (dock ganska ovanligt hos vuxna hästar som symptom på bara magsår, men det förekommer)

Min herre som fick magsår av butta, han fick nedsatt aptit, jättetrist päls, gick från att vara blank och ligga slätt till att vara matt, se 'dammig' ut och vara uppruggad, blev lite 'bekymrad och hängig' med och sen matvägrade han helt sonika och fick atypisk kolik. Dvs ont i magen, men magen var igång osv. Sen knirpade han tänder med, MEN han gjorde det 'alltid' i lägen där han upplevde stress, positiv som negativ. Dvs han knirpade av positiv stress när det var något roligt/spännande på G, och av negativ stress om han blev spänd och stressad av ngt eller hade ont. Så jag kan inte säga det eg berodde på magsåret primärt så, kan lika gärna vara så att han knirpade mer 'än vanligt' för att han inte mådde bra pga magsåret.

Han behandlades först en vecka hemma i stallet efter besök av DV för koliken. (Fick en DV som jobbar inne på medicin på stora djursjukhuset innan). Både DV och kliniken trodde det skulle räcka, i och med att buttan samtidigt togs bort.

Gick om jag minns rätt 4 - 5 dagar efter sista givan med magsårsmedicin tills symptomen kom smygande igen. Han började äta mindre (då bokades tid för gastroskopi, till några dagar senare), och efter några dagar med det tvärvägrade han äta, pälsen blev ful igen och den atypiska koliken kom. Las in på klinik och genomgick en gastroskopi, där man kunde se både läkta magsår sen förra svängen, och nya magsår sen de senaste dagarna (samt 'väldigt färska' sen svälten inför gastroskopin, går läskigt fort ibland tydligen). Han stod på klinik i 3 dygn och behandlades. Och när jag hämtade var han fin i pälsen igen och åt helt hyfsat. Inom ytterligare några dygn åt han normalt igen.

Behandlades i 2 v, och sen ny gastroskopi som visade helt utläkta magsår. Behandlades i 2 v till och sen sattes medicinen ut utan återfall. (Eg är behandlingstiden 4 v full dos och 4 v reducerad dos, men iom att hans var helt utläkta kunde det trappas ner tidigare)

(Dock blev han sjuk i annan åkomma strax efter och i samband med detta sattes iom att han haft magsår omedelbart magsårsmedicinering in igen).

Samtliga symptom, inkl pälsen, försvann på bara 3 - 4 dagar när vi påbörjade behandlling. Himla fascinerande att se, ffa det där med pälsen, hur den blev blank och slät igen så fort.

Har du någon hänvisning till den forskningen?
Det blir inte lätt att övertyga mig om att hästar inte kan få magsår av stress. :)

Fordras ett vanare öga för att avgöra hur hästen mår i sin miljö.

LIA

Ja, fast jag måste sooova nu, ska upp 4. Jag hade EXAKT lika svårt som dig att gå med på det. Hörde det första gången när jag läste utskrivningsmeddelandet för min D. Det står en liten allmän sammanfattning av magsår där, och där står just att det inte gått att påvisa ett samband mellan psykisk stress och magsår hos häst som man tidigare trott.

Träningsstress däremot anses kunna utveckla magsår, man tror det är därför aktiva löphästar och travare är överrepresenterade.

Jag hade mycket svårt att gå med på det, lika svårt som jag hade att gå med på att det var så på folk när de först 'kom med det' btw. Så jag googlade, och först kände jag att 'ha, det står stress som en orsak överallt'. Tills jag hittade den där studien, som var ganska ny, och en hel massa uppbackning av den.

Sen, en häst ska inte utsättas för stress oavsett, och stress ska minimeras för en magsårshäst. Men man måste söka utlösande orsak ngn annanstans enligt vad man vet idag.

Jag inbillar mig att om X år har man kommit på att det kan VISST påverka. Som sagt lite svårt acceptera att dte inte skulle det, även efter att ha läst förklaringen, vilken är att hästar inte får förhöjda halter av vad det nu var för något i magsäcken vid stress, vilket man tidigare trott

Kommer försova mig imorgon. En snabb länk bara

Contrary to what many have believed through the years, psychological stress does not play a significant role in the development of ulcers in either humans or horses, Murray contends. Psychological stress can cause an upset stomach in man and horse, Murray says, but "there have been many studies which show that psychological stress does not have an effect on ulcers."

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=394 (kräver registrering för att läsa, är gratis dock)

Tillägg förresten, sen ska jag sova. Stress kan spela in om det får hästen att inte äta/äta dåligt. En häst som inte äter löper klart förhöjd risk att utveckla magsår. Men det är då inte stressen som är primära orsaken utan matvägran/svälten. Men just att psykisk stress ingenstans hjälper även om det inte orsakat magsåret, är ju anledningen att man ska minimera även den psykiska stressen iaf. (Fysisk stress/träningstress kan ju ge magsår och ska absolut minskad)

Det var lite läskigt när de på gastroskopin för D kunde se pinfärska magsår, som enligt vet hade uppkommit under de 16 h svält inför undersökningen. Att det kan gå så fort om man har otur. (Sen kan ju en annan häst svälta lika länge utan att få magsår givetvis, men just att det KAN).

På honom såg man ju dels läkta från då första svängen och han sen medicinerades med GG, och de läkte ut. Men sen såg de också de som (enligt vet fortf) kommit perioden innan undersökningen, när han visat symptom igen, backat av maten och ätit krattigt (vilket j berodde på magsåret, men ju förvärrade det hela), och sen då de som var helt färska av svälten.

Jag har i ren noja tryckt i ponnyn (som inte har 'anlag' för att få magsår lätt iaf/inte visar symptom om han nu har det, då hade han haft/gjort det för länge sen) gastrogard förebyggande när han behövt svälta inför insulinprovtagningarna här. Just för jag lärde mig hur snabbt det kan gå om man har otur/känslig häst. Läskigt som sagt.

En länk till på svenska (dock är faktan hämtad från icke-svensk källa som anges i artikeln):

Medan psykisk stress har uteslutits som orsak till magsår hos häst så kan fysisk stress vara en bidragande orsak.

http://www.ridsport.se/Norrbotten/magsar_hos_hast.htm

Men det ÄR skitsvårt att acceptera, jag vet. Jag var mycket motvillig jag med.

Senast ändrad:

Fast om hästen lämnar hö från kvällen så kan ju inte 8 kgs givan stämma?!
Nu vet jag ju inte hur du delar upp givorna, men på 12 timmar lär hästen få i sig betydligt mer än det du ger..
OM det är så att den absolut inte äter upp (dvs om du ger 1 kg till - så lämnar den 1 kg till??) så bör du nog kolla upp både tänder och boxmiljön och framförallt hygieniska kvalitén på fodret.

Btw så finns det inget som heter "torrt hö". Allt hö är torrt. Är det silerat så är det silage, och är silaget väldigt torrt så är risken väldigt stor att det varken är fräscht eller smakligt.

Nej, det har inte gått att påvisa något samband mellan psykisk stress och magsår hos häst. Hästarna fungerar inte som oss, och det sker inte samma saker vid stress. Och därför får hästar enligt den aktuella forskningen inte magsår av stress. Vanligaste orsaken, enligt samma forskning, är bristande utfodring, endera i form av mängd eller rutin.

Det är svårt även för mig att köpa, just att det inte skulle påverka magsårsrisken ens om de var/är jättestressade, men faktum kvarstår att det är vad expertis och dagsaktuell forskning säger. Sen ska givetvis inte hästar behöva vara stressade i sitt dagliga liv för det, det finns andra negativa effekter av stress.

Jag motiverar åsikten att den inte verkar stressad med att det är en häst som utefter vad TS beskriver trivs med sin box (om än kan se 'lite tjurig' ut, som går i hage dagligen med en kompis den trivs bra med och leker med.

Däremot, om det är magsår, så tror jag svaret finns i foderdelen.

Fast det där stämmer inte. Ett stereotypt beteende så som krubbbitning, är ofta orsakat av stress, stress som bottnar i att hästen upplever ett stressmoment runt ngt av sina basala behov, som inte finner utlopp/ges möjlighet till utlopp. Självklart kan även magsår uppkomma pga denna typ av stress! Psykologisk stress går inte att isolera till att enbart vara psykologisk, utan den översätts även i fysisk stress. Och fysisk stress orsakar magsår.

Är du inte väl kategorisk här? Menar du att enbart foder eller medicinering skulle vara orsak till magsår?
Inte för att jag kan presentera några siffror, men nog sjutton är stress en huvudorsak till magsår. Miljö är i sin tur en huvudorsak till stress.

Hur motiverar du din åsikt att hästen inte är stressad?

LIA

varför skulle han vara stressad? köpte honom av ett försäljningsstall, nu står han i ett stall med bara 11 hästar därav 4 är inackorderade, alltså inte så mycket liv i stallet. Han är aldrig nervös, alltid lugn och avslappnad han trivs och är glad.
jag ser ingen anledning till att han skulle vare stressad.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv