Sv: magsår
Hästen står på spån, dem får hö vid 8 morgon vid 12-13 lunchhö, vid insläppet 16-17 hö igen och sen hö vid 20.
Just nu får han bara hö, lusern och betfor. läste på nätet att man skulle ta bort all krafftfoder(?)
vet sa att antingen så kan man köra ner en 4meterslang i hästen, gasnågonting, vet inte vad det heter. Eller så provar man att medecinera mot magsår och så om man får nån respons. Känns som om man hellre provar att ge medicin än att svälta hästen i 2 dagar...
Du behöver inte svälta hästen i 2 dagar, däremot ca 16 h. Vilket både kan ge nya magsår och förvärra ett magsår ja. Det man gör är just för ner en slang, med en kamera längst fram, via ena näsborren, ner genom matstrupen och i magsäcken.
Helt rätt att man kan behandla och se om det hjälper, och då slipper man just svälten. Medicinen är dock väldigt dyr (drygt 2000 kr/vecka för en 575 kgs häst), så man får väga för och nackdelar mot varandra. Min behandlade vi ju först på bara symptom, men sen inför att förlänga kuren gjorde vi en gastroskopi, så jag skulle slippa lägga ut 9000 kr på medicin om han ändå inte hade magsår.
Sen måste du precis som någon annan klokt påpekade åtgärda GRUNDORSAKEN. Medicinen läker ut magsåret, men om du inte ändrar det som utlöst så kommer magsåret komma tillbaka lika fort igen. Och parallellt med medicinbehandling ser man också till att ge fri tillgång på stråfoder för alla hästar som kan ha det. Din är tunn och tillhör ju de som kan det.
Så ställ honom på halm/alt ge hö så det räcker hela natten, det ska finnas kvar på morgonen. Och ute endera fritt eller fodra ofta. Det ska inte gå mer än max 4 h utan mat. Har man svårt lösa täta fodringar iom jobb eller så, kan man ha fri tillgång på halm i hagen t ex (under någon form av tak så det inte blir dåligt), eller skaffa en fodergrind, höautomat etc.
Så som du fodrar nu, de tiderna samt den mängden, blir det tyvärr alldeles för långa tider utan mat.
Sen undrar jag fortfarande vad symptomen är som gör veterinären misstänker magsår?