Sv: magsår

du svarade att hästen krubbiter och därför har den fått magsår

masse frågade "....eller varför har hästen fått det? "

du svarade "hästen krubbiter "

Alltså OM hästen har magsår så hjälper det inte att behandla och sen bara gå vidare.
Du måste se över och förändra hästens miljö, annars kommer ev. behandling bara behöva göras om!
Det är ju egentligen i nuläget helt orelevant hur lång tid det tar för magsåret att läka ut, om du inte först gör ändringar i hästens miljö/foderstat.
Mao - om du inte gör något, så kommer magsåren heller inte läka.

8 kg HÖ är definitivt för lite för en stor häst. Är det silage är det förskräckligt lite. Det är inte ett dugg konstigt om hästen har fått magsår.
När det är 12 timmar mellan två fodringar så krävs en mkt stor mängd mat. Min får på den tiden 12 kg (medeltorrt) silage!
Tänk på att en häst inte ska stå utan mat i mer än absolut max 4-5 timmar.

Forlat jag ar luddig.
Vid faktiska blodande magsar sa maste man satta in omeprazole ja. Dessutom kravs oftast att hasten stalls av mer eller mindre.

Jag har dock uppfattat det som relativt ovanligt att man kommer sa langt som riktiga sar i slemhinnan innan prestation och mat intag forsamras drastiskt. Tror helt enkelt vi satter in forsok till forbattring innan dess.

I min varld ar dock "magsars" strackan sa himla lang och borjar i en illa fungerande mag - tarm kanal.

Dock har jag vid flertalet tillfallen sett hastar som gatt pa riktig Gastro guard i manader utan resultat men som blir nastan 100 % battre pa bara en 10 dagars kur med probiotica (Equine choice). Jag har dessutom sett den produkten stoppa mildare kolikkanningar!
Gastro Guard onskar jag att jag uppfunnit/agde. Det kostar har $45 / dag = en dags traning av starthast!!!

Hästen står på spån, dem får hö vid 8 morgon vid 12-13 lunchhö, vid insläppet 16-17 hö igen och sen hö vid 20.
Just nu får han bara hö, lusern och betfor. läste på nätet att man skulle ta bort all krafftfoder(?)
vet sa att antingen så kan man köra ner en 4meterslang i hästen, gasnågonting, vet inte vad det heter. Eller så provar man att medecinera mot magsår och så om man får nån respons. Känns som om man hellre provar att ge medicin än att svälta hästen i 2 dagar...

Du behöver inte svälta hästen i 2 dagar, däremot ca 16 h. Vilket både kan ge nya magsår och förvärra ett magsår ja. Det man gör är just för ner en slang, med en kamera längst fram, via ena näsborren, ner genom matstrupen och i magsäcken.

Helt rätt att man kan behandla och se om det hjälper, och då slipper man just svälten. Medicinen är dock väldigt dyr (drygt 2000 kr/vecka för en 575 kgs häst), så man får väga för och nackdelar mot varandra. Min behandlade vi ju först på bara symptom, men sen inför att förlänga kuren gjorde vi en gastroskopi, så jag skulle slippa lägga ut 9000 kr på medicin om han ändå inte hade magsår.

Sen måste du precis som någon annan klokt påpekade åtgärda GRUNDORSAKEN. Medicinen läker ut magsåret, men om du inte ändrar det som utlöst så kommer magsåret komma tillbaka lika fort igen. Och parallellt med medicinbehandling ser man också till att ge fri tillgång på stråfoder för alla hästar som kan ha det. Din är tunn och tillhör ju de som kan det.

Så ställ honom på halm/alt ge hö så det räcker hela natten, det ska finnas kvar på morgonen. Och ute endera fritt eller fodra ofta. Det ska inte gå mer än max 4 h utan mat. Har man svårt lösa täta fodringar iom jobb eller så, kan man ha fri tillgång på halm i hagen t ex (under någon form av tak så det inte blir dåligt), eller skaffa en fodergrind, höautomat etc.

Så som du fodrar nu, de tiderna samt den mängden, blir det tyvärr alldeles för långa tider utan mat.

Sen undrar jag fortfarande vad symptomen är som gör veterinären misstänker magsår?

Här kostar gastrogarden (om de inte ändrat pris sen i höstas) knappt 300 kr/spruta (räcker till 575 kg) via apoteket. Köper du via klinik blir det minst 25% dyrare :crazy:. Så jotack, om man satt på det patentet skulle man vara glad ;)

Många hästar har ju magsår utan att visa minsta symptom iofs, men ingen aning hur långt det i 'vanliga' fall är mellan 'litet magsår' och blödande. Mer än att det kan gå väldigt fort när processen redan är igång så att säga.

Min fick ju sitt magsår av NSAID-behandling dock, så lite annorlunda där med utvecklingstakt osv.

Var nyligen på ett föredrag om magsår här i Tyskland och det är VÄLDIGT vanligt... Inte bara hos sporthästar som många tror utan hos ALLA typer av hästar.

Amerikanska undersökningar visar 40% av alla fritidshästar, 60% av alla tävlingshästar och 90% av alla trav/galopphästar har magsår. Men även 50% (!) av alla föl!!!

Orsakerna är många, foderrutiner, stress, transporter osv är vanliga utlösare av magsår, men även dåliga avmaskningsrutiner under hästens uppväxt kan orsaka magsår, och det är ju kanske inget man som senare ägare kan ändra?

Enligt undersökningar ger ofta dom största och otäckaste magsåren dom minsta sympomen (!!!), medan ett väldigt nytt litet magsår kan orsaka grava symptom!!!
Alltså är det inte alltid den "sjukaste" hästen som det märks mest på, den kanske bara gäspar eller flemar någongång, men även det är symptom på magsår!!!
Att behandla magsår enbart genom medicin går inte, utan man måste även ändra en mängd rutiner. Foder, ridning eller kanske en ny boxgranne/hagkompis??
Har tyvärr inte alla siffror från dom undersökningarna dom refererade till, men det var ett mycket intressant föredrag som gav en mycket att fundera på...
Lycka till med din häst!

FInns studier i Sverige med som bekräftar att drygt hälften av hobbyhästarna, och än fler av hårt tränande galopp/travhästar har magsår. Och att de allra flesta inte har symptom på det. Föl drabbas lättare av magsår, både 'utan anledning' och lättare av de kända anledningar som finns. Föl däremot får betydligt oftare symptom.

Sen, delvis inkorrekt där med att medicinering ensamt inte hjälper. Det beror på varför hästen fått magsår. I min hästs fall fick den det av butta. Den fick medicin och magsåret läkte ut. Inget annat ändrades, helt enkelt för det fanns inget annat att ändra så att säga. Det var redan fri tillgång på strå 24/7 osv.

Däremot om magsåret kommer av en brist i ex utfodringsrutinerna, så hjälper ju bara medicinen temporärt tills grundproblemet som utlöste det är korrigerat.

aha okej. sorrý om jag var lite luddig om det där med att han är krubbitare, menade att det kan vara så att han krubbiter pga magsår då jag har hört att det är oftast därför hästar krubbiter.

Han får så mycket hö på kvällen att han lämnar på morgonen, alltid hö i boxen när han ska ut i hagen..då känns det onödigt att ge honom mer när han redan lämnar..samtidigt så skulle jag jättegärna vilja att han få fri tillgång till hö. Som jag sa förut är det ganska torrt hö. (fattar inte varför några av er tjatar om det?) men det är inte mitt stall och jag är bara inackorderad. Vet inte ens om stallägaren vill sälja hö till mig. Vet inte ens om dem vill sälja halm till mig..skulle vilja att han får ha halm i en halmpåse som han kan stå och äta på. Han får ju öven lusern men även det äter han inte alltid upp.

Magsår trodde hon att det var eftersom han såg inte riktig frisk ut i kroppen, sämre prestation väldigt trött. Vet har tagit blodprov och han har lågt hb, viktförlust (svårt att gå upp i vikt nu) han är inte så glansig i pälsen.

men jag förstår fortfarande inte hur han kan ha fått det magsår, nu är det ju fortfarande inte sälert att han har det men han har ju symptomen. Menar ni att jag måste ändra miljö alltså flytta? Han verkar ju trivas, iaf i hagen då han leker med min andra häst hela tiden..i boxen kan han se lite tjurig ut dock..

Miljön behöver du inte ändra anser jag. Det har inte gått att påvisa något samband mellan psykisk stress oh magsår hos häst - och din häst låter inte stressad.

Men ute då, hur fort tar maten slut där, den räcker ju knappast till nästa fodring?

Sen, problemet KAN vara det torra hösilaget (att folk reagerar på det är för det finns en hel del nackdelar med torrt hösilage. Dvs inte hö utan plastat foder med hö-hög TS-halt), många hästar är inte speciellt förtjusta i torrt hösilage, och dessutom har det lättare att bli dåligt, även om det inte märks på ytan, vilket också kan få dem att äta mindre.

Har han alltid ätit lika 'dåligt'/lite? När min fick magsår av butta så första symptomet var att han började äta mindre. Hade ju fri tillgång, åt normalt ca 18 kg silage/dygn. Plötsligt började det sjunka, ner till 12 - 15, sen sjönk det ner till 9-10. Sen åt han 4 kg/dygn - och strax efter kom koliken och total matvägran. Inom några dygn efter att medicin sattes in åt han 15 kg, och ytterligare några dygn åt han 18 kg igen.

Jag såg till att han hade så många valmöjligheter som möjligt, likadant gjorde de på kliniken när han var inlagd. Dvs halm, silage, hö - så att han alltid skulle kunna hitta något han kände för att äta. Hos mig hade han flera sorters silage, halm, hö och lucernhack. Samma anledning, att truga i honom vad han var sugen på för stunden.

Han åt btw inte torrt silage, punkt. Haft flera sådana, man får dem trots fri tillgång inte upp på vettig giva. Om de istället fått hö eller blötare silage har aptiten kommit.

Han äter väldigt bra annars dock så har han oftast inge hö kvar i hagen. Han brukar alltid äta upp krafften (nu får han ju ingen kraft) och höt, det är bara på kvällen som han inte alltid äter upp allt. Just nu får han extra mycket hö och lusern (hackad strå) och det får han ganska mycket. Idag åt han inte upp all lusern uta han gick sen vidare till höt istället. Kan tänka mig att han får för lite i hagen så han går med min andra häst men dem bråkar aldrig om höt utan dem äter utav samma höhög (även fast det finns två högar)

Jag ska iaf ringa vet imorgon angående magsåret och se hur vi ska göra åt saken.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte ge fritt med hö i hagen med då, eller halm? Eller blir den andra tjock då? Fodra oftare men samma mängd?

Mina hårdbantar, och får minimalt med mat. De får väldigt lite per gång i hagen, men de får då istället ofta, just för att det aldrig ska gå mer än 4 h utan att de har mat. Med din borde det nog vara bättre med ännu lite kortare. Om den har magsår alltså, kan ju utefter det du berätta vara något annat med.

då blir den andra tjock..jag går ju i skolan på dagarna så det är ju svårt att se till att han får hö oftare...stallchefen hinner ju inte då hon har sina egna hästar i samma stall och det är flera stycken som hon rider..

men jag har ju lov nu så jag är ju iaf i stallet på dagarna så då ser jag till att han får hö oftare.

Men hinner inte stallchefen kasta mat över staketet om du förklarar att det är viktigt?

Men som sagt, halm då? Annars finns fiffiga grindar och höautomater. Grind hade jag när jag jobbade kontorsslavtider. Då fick hästarna lunch fast jag satt på jobbet.

Men hinner inte stallchefen kasta mat över staketet om du förklarar att det är viktigt?

Men som sagt, halm då? Annars finns fiffiga grindar och höautomater. Grind hade jag när jag jobbade kontorsslavtider. Då fick hästarna lunch fast jag satt på jobbet.

borde hon göra..
hur mycket kostar dem och var kan man köpa sånna?

Miljön behöver du inte ändra anser jag. Det har inte gått att påvisa något samband mellan psykisk stress oh magsår hos häst - och din häst låter inte stressad.
Är du inte väl kategorisk här? Menar du att enbart foder eller medicinering skulle vara orsak till magsår?
Inte för att jag kan presentera några siffror, men nog sjutton är stress en huvudorsak till magsår. Miljö är i sin tur en huvudorsak till stress.

Hur motiverar du din åsikt att hästen inte är stressad?

LIA

Är du inte väl kategorisk här? Menar du att enbart foder eller medicinering skulle vara orsak till magsår?
Inte för att jag kan presentera några siffror, men nog sjutton är stress en huvudorsak till magsår. Miljö är i sin tur en huvudorsak till stress.

Hur motiverar du din åsikt att hästen inte är stressad?

LIA

Nej, det har inte gått att påvisa något samband mellan psykisk stress och magsår hos häst. Hästarna fungerar inte som oss, och det sker inte samma saker vid stress. Och därför får hästar enligt den aktuella forskningen inte magsår av stress. Vanligaste orsaken, enligt samma forskning, är bristande utfodring, endera i form av mängd eller rutin.

Det är svårt även för mig att köpa, just att det inte skulle påverka magsårsrisken ens om de var/är jättestressade, men faktum kvarstår att det är vad expertis och dagsaktuell forskning säger. Sen ska givetvis inte hästar behöva vara stressade i sitt dagliga liv för det, det finns andra negativa effekter av stress.

Jag motiverar åsikten att den inte verkar stressad med att det är en häst som utefter vad TS beskriver trivs med sin box (om än kan se 'lite tjurig' ut, som går i hage dagligen med en kompis den trivs bra med och leker med.

Däremot, om det är magsår, så tror jag svaret finns i foderdelen.

*kl*

Lite nyfiken , hur märker man att hästen har magsår?,
Syftar på häst som krubbiter som en vana, fri tillgång på hö, normal mängd krafftfoder, bra md motion och lång utevistelse om dagarna.Hypotetisk fråga ^^

De kostar ca 2 500 - 3 500 kr om du ska ha med batteri, möjlighet att exakt programmera etc. Grindarna alltså. Du får googla själv ang de olika varaianter som finns (i olika prisklass). Finns även lite mer basic som man vrider upp, tänk äggklocka, och fungerar mekaniskt, de är billigare, men är mer begränsade ang hur lång efter du 'ställt in' den som du kan be den öppna. Dock kan ju kanske den som släpper ut bara vrida upp timern när de ändå lägger in mat i hagen om man har en sån.

Jag har en batt latch grind (används inte nu, men mkt förr), du kan googla på det t ex om du vill så hittar du en ÅF för den. Finns andra sorter med, googla på t ex automatisk grindöppnare häst.

Har du någon hänvisning till den forskningen?
Det blir inte lätt att övertyga mig om att hästar inte kan få magsår av stress. :)

Fordras ett vanare öga för att avgöra hur hästen mår i sin miljö.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp
  • Stor enkel hundras med lagom driv