Akut Ifo om vävning!

Sv: Akut Ifo om vävning!

Bara?
Det är väl den änden man måste börja i?

Jag har två skräckexempel på vävning. Den ena var en fyraåring som jag köpte från en väldigt i hoppgrenen känd ryttare. Jag blev helt chockad när jag kom ut första morgonen och såg hur den vävde, den var helt blockerad. Jag ringde ju naturligtvis upp säljaren och frågade om den gjort det tidigare. Til svar fick jag "jamen, många hästar med så stor kapacitet som den här hästen har, lägger sig till med olater". :confused: Vilken jävla idiot! Jag skickade tillbaka den ögonaböj och har inte sett den sedan dess. Hemskt, men jag ville inte köpa på mig sådana problem, särskilt när den var så ung.

Det andra exemplet är en unghingst som kom till betet som 1 åring. Sedan gick han på lösdrift med en äldre vallack och två jämnåriga hingstar. Vid årsskiftet när han blev två år började han att väva ute på lösdriften! Enda förklaringen jag själv kan ge till det beteendet var att han var otroligt hingstig väldigt tidigt. Ägaren gjorde ingenting med honom och jag antar att han var så tokfrustrerad av hormoner att det tog sig i uttryck i vävande. Jag kontaktade ägaren och föreslog att han skulle kastreras omedelbart innan beteendet blev befäst. Det rådet lyssnade hon tyvärr inte på och då sa jag upp hennes plats. Hur det gått sedan vet jag inte, men jag har tack och lov aldrig behövt vara med om någon liknande individ genom åren.

Jag har tyvärr inga riktigt bra råd att ge. Jag har två avelsston innackorderade som boxvandrade resp vävde när de kom hit. De kom från att ha stått ca 10 år i stora stall med minimalt med utevistelse. De har slutat nästan helt med beteendet, kan komma fram vid stress, men ytterst sällan. De går i en flock om 8 hästar, utevistelse minst 12 timmar om dagen och fri tillgång på grovfoder. Men helt kommer det nog aldrig försvinna.

Hade det varit jag som varit köpare till hästen hade jag lämnat tillbaka den.

Senast ändrad:

har ju stött på det hos galopphästar men inte hos den tränaren jag arbetade hos utan det var hästar som kom utifrån. Dock så lugnade det sig efter ett tag där då de var ute otroligt mycket i stora hagar, mycket mition och fri tillgång på hö och ensilage i stort sett.
Men en vävare kräver mycket arbete och som någon kommenterade att man måste börja i den änden , det håller jag inte riktigt med om, vävningen kommer av stressen av att bli ensam osv och man måste tag ta i det beteendet också annars kommer vävningen aldrig gå bort, men jag hade inte behållt en vävare... men det är jag det:) som annars behåller allt bara hästen satt sin fot hos mig:)

Liknande trådar

Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst...
2
Svar
31
· Visningar
1 621
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka