• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
Låt människan betäcka sitt sto med vad hon vill, är hon inte intresserad av trav så blir det ju ändå ingen travhäst av avkomman.
Tycker att det är tråkigt när folk betäcker travston med travhingst utan att använda den till trav. Förstör bara hingstens statistik...
Jag kollade hennes hemsida, och känner mycket väl till hennes stos stam, äger pappan och har även haft morfadern.
Helt okey stam som fölsto, trevliga hingstar som lämnat jämna avkommor, dock kan man inte räkna med att sälja en sån travunge med vinst.
Så mitt råd, Pretty Fly, välj vilken hingst som helst, bara den är godkänd, och att du anser att den passar ditt sto.

Men nu var det väl inte frågan om att hon skulle ta ett föl efter travhingst och sälja med vinst? Jag trodde att hon ville ha ett trevligt föl undan sitt trevliga sto för "hemmabruk".

Och av ett av Pretty Flys inlägg att döma så verkade det som att hon inte var helt främmande för att betäcka med travhingst. Då föreslog jag några och även förslag på person som kanske kan komma med tips på hingstval. Är det helt fel?

Jag tycker att man inte ska ägna sig åt korsningsavel, oavsett vilken ras man har på sin häst. Jag skulle inte betcäka mitt tavsto med nåt annat än travhingst. Korsningen skulle jag inte betäcka alls.

Ang förstöra statistik, det gör h*n väl lika mkt om h*n väljer en hingst av annan ras?

Pretty Fly, jag tycker att du ska betäcka med den hingst du tycker passar och inte första bästa, oavsett ras.

Tycker att det är tråkigt när folk betäcker travston med travhingst utan att använda den till trav. Förstör bara hingstens statistik...

Men det gör det inte för halvblodshingsten så de betäcks med menar du eller?

är det min hemsida du kollat på?
isf, ÄGER du peace on earth? och haft aspirant nibs?!
coolt i så fall.

Jag är också emot detta med korsningsavel. (inom vissa gränser). Kan inte svara till hur du är med hästar och vad du har för mål osv.

Men det finns folk som avlar på detta vis, som jag vet har bra planer m.m. för sina avkommor.

Men om du så gärna vill betäka med Zeb så gör det, men kom inte här och gnäll sedan att den har fått någon defekt, inte blivit som du velat osv.

För som läget är nu, så försöker vi andra bara förklara för dig alla nackdelar med denna sorts avel. Kan ju hända dig något i framtiden som gör att du inte kan ha hästen kvar i din ägo.

Då säljer du, har du otur så hamnar då hästen på en av dessa eländiga transporter ner till slakt i Italien. Tyvärr är det dessa hästar som är buskavlade som går iväg med dessa transporter.

Såg att dina hästar är helsyskon, vad roligt. Det är inte ofta man får chansen att ha det.

Vilken är det du vill betäcka?

Jag tycker att om man vill korsningsavla så ska man ha nån sorts tanke bakom (men det ska man väl iofs alltid ha). Att man verkligen tänkt igenom varför man vill ha just den hingsten till sitt sto. Nu vet jag inget om Zeb men nånting med honom är det väl som du tycker skulle passa med ditt sto. Extra roligt om fölet blir en skäck. :)

Jag tror att en anledning till att de som har ridtravare väljer att betäcka med hbl (el annan ridhästras) är att de är så hiskeligt mkt billigare än travhingstarna. För inte slänger man ju ut 25 000 på lev.föl-avgift för att ha hästen till ridhäst när man kan betäcka med en tredjedel så dyr hingst som är av ridhästras, när det är just en ridhäst man vill ha.

Fast det finns ju några billigare travhingstar men det är ju inte alls säkert att någon av dem passar ens sto.

Man kan väl säga som så...i första hand avla renrasigt om det går! ;)

I första hand råder jag dem som funderar på att betäcka vbl ston att fundera på att kanske låna ett halvblodssto istället...detta pga av att många vbl har inte en passande exteriör samt att fölet får ett högre värde för utlaggda pengar med avgifter osv...samt riskerna att hamna på slakttransporterna i slutenden. ;)

Men i andra hand...så är avel med ett vbl sto av god exteriör i allafall inte sämre än de som håller på att avla med riktigt dåliga individer inom hbl aveln.Avel skall ju ske med hänsyn till den enskilde individen. ;)

Jag tycker dock inte alls det är konstigt att man kanske vill ha ett föl efter en häst som man haft i många år oavsett travare eller ej....om man trivts bra ihop med denna häst. ;)

Men det förnuftigaste är ju förstås att spara sina slantar och köpa en renrasig unghäst egentligen...men vad ska folk göra om de verkligen vill ha ett föl efter en häst de trivts och ridit i många år och som de tycker funkat utmärkt...det kan ju faktiskt vara så att man är ute efter stoets egenskaper ändå...fast med ett litet extra plus i kanten från hingstens egenskaper.Man kanske inte tänker avancera till OS...hur eller hur så är vi ju ändå inte födda utan hjärta...kanske att vi skulle behöva tänka till lite extra dock ibland innan man gör en sådan sak... ;)

Många rynkade på näsan åt Galoubet också som hade travarmamma(pappan till Baloubet)... :D

Men visst...som någon skrev...även inom hbl aveln blir inte alla stjärnor utan medelmåttor-någon ska ta hand om dessa också. ;)

även inom hbl aveln blir inte alla stjärnor utan medelmåttor

nej stjärnor blir verkligen inte alla, stolpskott och "passar bäst som skugsmullehäst" finns de massor av, men dessa kommer även om man avlar för prestation så jag tycker att att avla för att få fram dessa känns ganska onödigt, de kommer iallafall..

det är anni jag ska betäcka.
loppan.jpg

Först och främst som så många redan skrivit, tänk efter vad vill du ha! Sen tänker du efter vad är det hos ditt sto som du tycker om, vilka är hennes starka sidor? Vad är hennes svaga sidor, vad är det som du hoppas förbättra? Sen är det lilla problemet att "bara" försöka hitta en hingst som förstärker hennes goda sidor men utan de svagheter som ditt sto har. :D Granska henne med kritiska ögon, hur hennes ben ser ut mm. Hittar du inga svagheter så bör du be någon annan att granska henne, för okritiska ögon missar både fördelarna och nackdelarna. :crazy:

Vad som faktiskt talar emot Zeb är ju att med en redan godkänd hingst så har du ett facit på vad han nedärver, hur avkommorna blir, + att du kan läsa hans egna resultat från tävlingar och hingstprovningen.

Jag tycker Egots inlägg m fl var väldigt bra, däremot att man skriver in och "skriker" att man önskar olycka över alla som inte delar dina åsikter, visar på stor omognad. :smirk: Det är faktiskt av omtanke av det ofödda fölet som folk frågar och ifrågasätter, inte för att :devil: med dig personligen.

Hade inte du sagt att det är ett vbl hade jag gissat på hbl. :)

Har hon haft föl förut? Det kan ju hjälpa dig att se vilka egenskaper hon nedärver för att lättare kunna bestämma hingst.

Betäcker hon med travhingst för att ha avkomman som ridhäst blir det ytterligare en ostartad avkomma efter travhingst.
däremot kan det ju bli reklam för halvblodshingsten om hon t ex tävlar hoppning eller dylikt.

En liten tanke...ser att hon har en gnutta franskt travarblod i sej....franska travare har ofta kombinerats med hingstar med Almé i stammen...detta har tydligen blivit lyckat på flera håll.Duktiga hopphästar. ;)

Vad vill du ha ut av din fölunge -hur tänker du dej din framtida häst?Vilka egenskaper vill du främst ha?

Ditt sto´s egenskaper?Hur är hon att rida,temperament...att hantera.Något i hennes exteriör som skulle behövas förbättras tex benställning,halsansättning eller något annat?

Eftersom du har bestämt dej och inte vill backa på några punkter utan tänker betäcka får man försöka göra det bästa utav situationen.Men jag skulle fortfarande råda dej att låna ett hbl sto för att avla på istället...men jag ska sluta tjata.Man vill ju bara det bästa både för dej och för det eventuella fölet som skall sättas till världen... ;)

jag vill ha ett föl med bra temprament i första hand, mycket samarbetsvilja, vilket zeb (verkar) ha. jag tänker göra det som hästen verkar bli bra på. mina ambitioner är inte höga, jag vill framför allt ha kul!

stoet är helt underbar i tempramentet (lugn, trygg, känslig, lättlärd mm.), jättesnäll och lättlärd i ridningen. kan låta vem som helst till och med barn låta rida henne o hantera henne.
hennes nackdel är väl henne kotor fram. dom är väldigt raka, men trots det har hon ej haft några problem pga dom. och hon är ju ganska gammal nu så det borde ju märkts.
hennes halsansättning är väldigt bra enligt mej o många andra.
du kan ju titta på bilden så ser du ju en del exteriöra grejer.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka