• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
Merparten av fölungar efter Zeb som jag hört talas om har varit halvtokiga i tempramentet, och defenitivt inte samarbetsvilliga.

Fast det är klart mödernet spelar en stor roll också, kan ju ha varit knäpp märrar på dessa föl. Tänkte bara tala om det.

Däremot har jag alltid fått höra hur stirrig Zeb är, både inne och ute. Men för ett tag sedan var jag hemma hos ägaren och kollade in honom. (Dom bor bara ett par mil i från mig). Men då gick han i hagen, med en smal gång mellan sig och stona samt en annan hingst i hagen bredvid.

Så det ryktet verkade inte vara sant.

Hingstfölet jag fick var skarpt och vet att även Jet hade en del problem med sin.De kanske helt enkelt inte är lämpade att hålla som hingstar?

Zeb är ju bra mycket äldre nu än när jag själv såg honom.Francess har upplevt honom positivt...medans jag tyckte han verkade mindre trevlig med bakåtstrukna öron i boxen och stirrandet i hagen.

Men har även hört av en annan bekant som sett Zeb i tidiga dagar och beskrev honom som en hingstig stirrig j*vel som bara for runt som en idiot i hagen...och hon menade på att hon aldrig för sitt liv skulle få för sej att än mindre gå in i hans hage fast att hon hade egen hingst på hemmaplan i aveln.

Men som alla vet så kan ju en häst förändras mkt i rätt händer också.De åren han mellanlandade i skåne, kanske gjort honom gott?När jag såg honom hade han ju inte varit där så speciellt länge.

Den heter Använda icke godkända hingstar????

Det känns precis som om jag blir anklagad för något!?! Jag SKA inte betäcka något sto med Zeb..

Varför inte kolla in Majim G han är ganska billig och har extriör poäng 42 el 43, trevlig hingst bra temperament hoppförmåga och gångarter.

Nu är jag sur!!!
Varför i hela värden ska man skrviva och klaga på hästar! ja alla slags hästar inte bara Zeb, men i detta fall är det nära att man ser antingen är det avund eller så är det track inte vet jag! men jag tycker inte att man ska smuts kasta andras hästar! jag undrar om ni har så fina hästar och om ni har det så behöver ni ju inte ens kolla på Zeb.
Jag tycker att alla hästar har är fina på sitt vis och man ska nog vara försiktig med att prata illa om andras djur om man nu inte vågar stå för vad man gör.
Zeb är fin så de så. :devil:

om man nu inte vågar stå för vad man gör

Vem är det som inte står för det de skrivit?? :confused:

Zeb må vara hur fin och gullig som helst, något fattas tydligen för att han ska bli godkännd som avelshingst. Du ska kanske kolla vad det innebär med en godkänd hingst, och vad som krävs av en sådan innan du säger för mycket?

Fundera lite på varför vi har avelsbedömningar och avelsmål och vad vi vill med hela det systemet så inser du snabbt att det är inte bra att använda icke godkända hingstar.

Kolla på honom för att få för mig att använda honom i aveln är ingen risk att jag skulle göra, vill jag hade billigt och icke godkänt kan jag anvädna grannens åsnetjur.

Ja, vem vet hur man korsar av sentimentala skäl? Älsklingskossan och favvisåsnan. :rofl: Tar sig fram överallt, lättfödd och åsnekorna mjölkar 20 l/dag. :D

:bow:

Lite typiskt att det kommer någon helt ny och skriver ett omoget inlägg :angel:
Nisse verkar ju inte ha riktigt koll på läget när det gäller avel..

Zeb må vara hur fin och gullig som helst, något fattas tydligen för att han ska bli godkännd som avelshingst.

Japp. Han har inte full stam! I övrigt fick han 38p på avelsvärderingen. :)

Jag har även tillgång till ett uttalande från en tävlingsryttare i hoppning som "utvärderat" Zeb, om någon är intresserad? ;)

38 p ÄR inte jättemycket. Och full stam är naturligtvis viktigt, låt honom bli en duktig tävlingsvalack istället! För jag antar att du tänkte komma med något sådär överdådigt positivt.

38p är det många godkända hingstar som har. Bara att titta i kalendern. Så det är ju inget att skämmas för, eller hur? Exteriörpoäng, kanske bäst att tillägga.

Det är inte jag som är överdådigt positiv, det var det tävlingsryttaren (hopp) som var! ;)

En enbart avelsvärderad hingst är helt ok i mina ögon, så länge han har nåt att komma med, som tex Zeb (och vissa andra). Däremot finns det ju andra avelsvärderade hingstar som jag hoppas ingen betäcker sitt sto med! Som tex Kincsem eller Hippopotamus. Så vitt jag vet har båda begåvats med tillägget "rekommenderas ej för avel", något Zeb INTE har fått.

Visst har många hingstar har 38 p, men det ÄR inte jättemycket.

Om nu en tävlingsryttare var så positiv kunde väl Zeb tas ur avel och TÄVLA istället? :confused: För ärligt, han tillför inte avel något särskilt. Lika lite som dåliga ston tillför något, lika lite tillför en halvkass hingst.

Detta vore kanske något att privat messa till stoägaren. Då kan ju h*n få namnet på ryttaren och lättare värdera informationen :-)

Bara för att vi är skeptiska behöver vi inte tala illa om en namngiven hingst - det finns många värdefulla inlägg på tråden. Bland annat bör det som CK skrev läsas igen.

Jag är inte emot sentimentalavel - jag skulle dock helst se att människor gör sådant med öppna ögon och tar ansvar för avkomman. Samt att man avstår från att avla på de mest udda individerna.

Dessutom måste man inse att någon som ska avla på sitt eget gullesto måste ta reda på mer, och inte mindre än den som siktar på att plocka fram nästa Briar. Den som korsar måste ju själv plocka fram all den information som en "halvblodsmänniska" bara lyfter på luren och får från Flyinge eller ASVH. Det räcker inte med att Zeb fått 38 (?) poäng exteriört utan vi måste veta hur dessa poäng fördelat sig. Finns något skriftligt utlåtande? Hur låter detta i kombination med stoet?

Även om Zebs stamtavla inte räcker till för gröna halvblodspapper så är den känd. Vad finns bakom?

Pappa Tammerfors 807 xx. 163 cm. Fick tydligen utlåtandet:
Harmonisk fullblodshingst med bra hingstkaraktär. Korrekt med bra ledgångar. Mycket goda rörelser. Han verkade inom halvblodsaveln 1976-91 och lämnade 6 stamboksförda ston. Vad har hans övriga avkomma gjort? Har de hållit? Tammerfors låter bra på pappret - varför har jag inte hört mer talas om honom. Sex stambokförda ston och inga hingstar på femton år i aveln? Är detta gott, medelmåttigt eller dåligt? Finns det någon förklaring?

Mamma Harmonie. Har hon fler föl? Morfar Doman ox - tydligen inte godkänd för halvblodsaveln? Vad har han lämnat? Varför tillverkades Harmonie? Och varför gick ett sto med gråa papper till avel? Varför behålla en hingst undan henne (var hon bra och lämnade ston som man byggde vidare på, kunde man i nästa generation finns med i "systemet")? Varken Zeb eller hans avkomma har ännu gjort något exeptionellt.

Händer det att Doman slår igenom och föl efter Zeb blir små? Doman själv var 1.53 hög och på fädernet har han polska linjer där min (låt vara begränsade) erfarenhet säger att hästarna ofta stannar ungefär där (vilket är precis lagom stort för araber av god typ). Om Doman var bra kunde hans döttrar lämna halvblod med gröna papper (eller så kunde han själv ha visats för halvblodsaveln under precis samma förutsättningar som ett engelskt fullblod som Tammerfors. Att Zeb inte kan visas beror inte på att morfar var arab, utan på att morfar var IG. Om det nu inte finns "skräp" bakom mormor)

Detta är frågor som måste besvaras, eftersom det i denna situation är stoägarens ansvar att förvissa sig om hingstens kvalitéer. Är Zeb resultatet av decennier av buskavel eller finns det en tanke bakom hans existens? Om det finns en tanke bakom, stämmer då denna tanke med stoägarens önskemål? Hur förklarar man att detta avelsmål går att nå med gener från de inblandade individerna? (Om någon kommer och säger att han är bra till allt och passar alla damer - då vet man att man ska hålla sig borta. För då ljuger någon)

Detta är relativt enkelt när det gäller halvblod. Där vet man att hingsten kom ur den och den stofamiljen. Att linjen i fråga lämnat mycket hopphästar eller dressyrhästar. Att de allihopa varit skogstokiga. Att den linjen kombinerat med den linjen gett goda resultat/hästar som man helst gömmer bakom ladugården. Allt detta finns dokumenterat, vilket innebär att avelsmålet ofta står klart när man ser namnen på hästarna i stamtavlan.

är det bara jag eller finns det en otrolig mängd dubbelmoral? det är enligt många helt okej att importera sperma och inseminera sitt sto med en godkänd skäkhingst från ett anat land. det är däremot helt fel att använda sig av dom hingstar som bara är avelsvärderade i svergie men godkända med bra poäng i andra länder. hur kommer deta sig??

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka