Jag tycker att man får vara lite kritisk när man har ett sto och tänka efter vad ens sto kan tillföra aveln. Vad är det hos mitt sto som är bra och det räcker ofta inte att det bara har en sak som de är bra på t ex bra gång, för vad hjälper det om stoet är oridbart pga sitt temperament. Det är ofta så att man älskar sin häst så mycket att man inte ser dens brister. Jag tror att anledningen till att många avlar på bl a travarston (alltså betäcker dem med "ridhingstar", typ halvblod, fullblod) är att de tycker så mycket om sin häst att de inte ser stoets bristande egenskaper som ridhäst, vilket de flesta travare faktiskt har. Jag har ridit och själv ägt travare så jag vet av egen erfarenhet. Jag ångrar inte den dag jag köpte en ridhäst, jag fick mycket mer utav min ridning. Som någon skrev kostar det lika mycket (om inte mer) att avla fram en häst som att köpa och då kvittar det om det är en korsning eller en renrasig. Var kritiska och avla inte på ston som inte kan tillföra aveln något utan köp då istället, för då vet ni mer vad ni får, för det kan faktiskt bli så att fölet ändå inte blir likt erat sto. Nu vet jag inte om trådskaparens sto har några extremt bra kvaliteter som ridhäst fast hon är travare och det finns ju varmblodskorsningar som är mycket bra t ex Charlies Safari (Cortez- vblsto som placerat sig 150 tror jag det var) och den franske varmblodskorsningen Jappeloup som gick bl a World Cup, men dessa hästar är "undantag ifrån reglen". Jag har också sett halvblod/travarkorsningar som är rena katastrofen också. Inlägget riktar sig till fler än trådskaparen.
Jag har även sett 2 Zeb avkommor och den ena u: ponnysto och den andra u: halvblodsto och tyckte att bägge var ok, men fick absolut ingen wow upplevelse. Ponnyfölet var skäck och halvblodsfölet fux utan tecken.