• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
Kan inte annat än hålla med. Det är ju upp till oss hur vi vill göra. Tycker det låter som de som skriver och har emot detta att dom enbart tänker på stam och inte individen själv.

MEN om man INTE är intresserad av avel utan vill ha en avkomma efter sin häst som ska funka för det ändamål man vill.. Och man kanske gillar grannhingsten som inte är godkänd men väl avelsvärderad. Jag tycker ändå att det är upp till var å en att själva bestämma vem man betäcker med och varför. Sedan kan det självklart vara bra att lyssna på andra, men i slutändan så är det väl ändå en själv som ska ha avkomma och inte alla andra. OM man nu avlar för att få en avkomma efter just SITT sto..

Problemet är det du skriver:

vill ha en avkomma efter sin häst som ska funka för det ändamål man vill..

Dels måste man då veta vilket ändamål man vill och kommer att vilja nästa år då fölet föds och om fyrå år när fölet är en färdig ridhäst. Det krävs stora kunskaper för att öka sannolikheten att en avkomma får önskvärda egenskaper (dvs fungerar för det ändamål man vill) och säker kan man aldrig vara. Det kan alltså alltid bli något annat än vad man tänkt sig och då måste man sälja eller tänka om. Det är dyrt och svårt att föda upp föl. Hästar som "funkar" går det tretton på dussinet. Du får idag en helt OK varmblodig travare för 7 000-10 000, dvs det som ett sto kostar att ha under dräktigheten. Jag skulle inte tveka en sekund om att titta på travare om jag ville ha en skogsmulle, kanske tävlla lätta klasser utan behov av placeringar. Varför tillverka flera "gårdshästar"?

Chansen är hög att godtyckligt sto plus godtycklig hingst ger en avkomma som fungerar för skogsridning ett par år, men även om uppfödaren nöjer sig med det, så vad får den hästen för liv om h*n inte kan behålla den? Vad händer om hästen har medfödda defekter?

Att "bara ta" grannen hingst är aldrig någon bra idé - även om den skulle vara aldrig så godkänd och väl meriterad. Det räcker inte med att individerna är bra i sig själva. Sto och hingst måste passa ihop också. Annars blir det som tacopaj och glasstårta - gott för sig, men mycket märkligt tillsammans

Appropå Zeb - om hans stam inte räckte för ett godkännande, vad har han fått för utlåtande? Vad har han gjort? Jag skulle inte vara intresserad av en häst som varken hade stam eller meriter (egna eller avkommas)

Men man måste inte avla bara för att man har ett sto.

Jag förstår den känslomässiga biten. MEN för det första så kan man verkligen garantera att avkomman aldrig säljs ? Det kan man ju inte eftersom man inte har en aning om vad som händer en själv...man kan hamna i en livssituation där det är omöjligt att hålla häst, en sån häst har ett ringa värde och risken är stor att den hamnar fel. Den typen av häst som du verkar vilja avla fram (bortsett från generna då) finns det hur många som helst av på marknaden till ett lägra pris än vad det kostar att få fram ett föl, vad är det för fel på dem ?

Jag tycker bara att det är så inivassen dumt oavsett ras att bara producera en medelmåttig skugsmullehäst när det finns tusentals såna som behöver ett hem. Det är egoistiskt och dumt.

okej. nu RÄCKER det!
INTE FLER DISKUSSIONER OM KORSNINGSAVEL ELLER FLER RASISTISKA INLÄGG!
ska ni svara så svara på mina FRÅGOR!
ska det vara helt jävla hopplöst att komma hit o försöka föra en diskussion bara för att man har travare?
HOPPAS NI FÅR DET JÄVLIGT OLYCKLIGT I FRAMTIDEN.
jag kanske inte har hästar för flera hundra tusen men jag har i alla fall roligt, jag älskar mina hästar, jag kan dö för dom. och jag kommer INTE sälja någon av dom, händer det något kommer jag ta dom med mej i graven!

Låt du bli att diskutera bara, men jag har inte märkt några rasistiska inlägg.

Och ja, jag kommer säkert bli jätteolycklig, för jag har inget intresse av att skaffa travare. Huvva. :smirk:

Vad är det för ton!?! :confused:

Man kan älska sin häst ja...ända in i döden.
Jag tog en fölunge efter Zeb-ja(i och för sej fribetäckning)...men jag skulle aldrig göra om en sådan betäckning idag.Girigheten att nyttja betäckningen för att få igen mina utlaggda slantar tog över förståndet den gången + en del övertalning från en kompis som inte tyckte att jag skulle behöva gå med förlust. :crazy:

Att alltid ha oron i ryggen...visst han har en bra ägare idag...men tänk om han skulle säljas och jag själv inte har möjlighet att köpa tillbaka honom...tänk om han skulle hamna i fel händer?Denna oron kommer alltid att gnaga i mej.Det enda folk säger här är sådant som är sant...världen kan vara grym ibland om man är en häst utan något större värde för folk. Man kan ju aldrig garantera att man lever för evigt för att ta hand om sina djur... :smirk:

Jomen, samtidigt är det ju så att om det blivit ett skäcksto (e Zeb u vblstoet) så hade du ju behållt avkomman och fortsatt avla på henne! Det har du ju berättat för bl.a. mig... :)

Japp...hade det blivit ett sto hade jag behållit den för egen del. ;)

Men jag hade inte bara börjat avla på ett sådant sto utan att ha något i bagaget så att säga...först hade jag sett till att skaffa lite vettiga meriter.Har man ett sto med "halvtaskig" stam så får man ju höja dennes betydelse genom meriter.Vore hästen oduglig vore det ju ingen vits att avla ändå - eller hur!?! :)

Ja med meriter i bagaget hade jag kunnat tänka mej att lägga halvblodshingst senare på ett sådant sto.Hade hästen inte visat sej duga alls så hade jag nog sålt den i ett senare läge eller enbart använt den som promenadhäst eller hobbyhäst. ;)

Det finns travston som alltid lämnar snygga avkommor, men det finns också tyvärr väldigt fula travmärrar som aldrig borde fått sätta sin fot i aveln. ;)

Självklart inser jag att man inte MÅSTE avla bara för att man har ett sto. Men OM man vill då!?! Får man inte lov att betäcka sitt sto då?

"Den typen av häst som du verkar vilja avla fram" vad menar du med det? Jag har inte sagt att JAG ska avla fram något!?! Eller har jag det.. får läsa mina inlägg tror jag!
Jag ska betäcka mitt sto nästa år, med For Feeling antagligen. Jag tror att det kommer å passa mitt sto perfekt.. Det jag vill avla fram (har inte nämnt det tidigare) är en avkomma som får hennes psyke, ska röra sig bra och hoppa bra på en lagom nivå (minst Msv).

Men om man nu mer lr mindre kan garantera att man ska behålla avkomman. Är det då ok att betäcka? Jag funderade tidigare på att betäcka vårt varmblodssto med en halvblodshingst då jag ville dels ha en avkomma efter stoet (ej travhäst för det är jag inte intresserad av) och dels för att jag trodde att det skulle bli en bra avkomma. Nu tog hon sig TYVÄRR inte då hon var för gammal.. Är ledsen över att jag inte har betäckt henne tidigare för det är en toppenhäst, både ridmässigt och exteriört.

Det kan väl bli en skogsmullehäst även om man betäcker Flippan med Baloubet!?! Även fast det mer lr mindre är självklart att det blir en GP-häst.. Chansen finss!

Han har en avkomma som går medelsvår fälttävlan, lätt hoppning och dressyr. en som fick 46 poäng och första klass föl. Någon avkomma är exporterad till Norge. Mitt papper börja bli lite gammalt så det har säkert kommit fler avkommor som ev börjar visa framfötterna. Det gäller då att de kommer i rätta hem som har intresse för träning och tävling.
M vH mannis som själv har haft en väldigt trevlig avkomma efter Zeb och ett välstammat halvblodssto.

jag vet att både sto å hingst ska passa ihop, är inte helt grön när det gäller avel.. Men jag förstår inte resonemanget, för mig är det ingen skillnad på hästar.. alla är hästar oavsett stam, ras och vilken färg på papper. Om man satsar på avelsbiten och vill få fram bra avkommor som kan hävda sig på tävlingsbanan så är det en sak. MEN (för mig iaf) om man vill ha en avkomma efter sitt egna sto (oavsett ras) så tycker jag fortfarande att det är upp till var å en om man betäcker stoet. INGEN annan har med det att göra.. Man kan komma med råd, men i slutändan så är det stoägaren som själv bestämmer! Det tycker iaf jag!

medfödda defekter kan en häst som har gröna papper oxå få!

Zeb har lämnat många bra avkommor, se en annan tråd.

Zeb har lämnat många bra avkommor, se en annan tråd.

Vilken tråd då?

Precis! Så varför skulle inte någon annan kunna göra exakt samma sak UTAN att få skit för det? ;)

Jag tycker att man får vara lite kritisk när man har ett sto och tänka efter vad ens sto kan tillföra aveln. Vad är det hos mitt sto som är bra och det räcker ofta inte att det bara har en sak som de är bra på t ex bra gång, för vad hjälper det om stoet är oridbart pga sitt temperament. Det är ofta så att man älskar sin häst så mycket att man inte ser dens brister. Jag tror att anledningen till att många avlar på bl a travarston (alltså betäcker dem med "ridhingstar", typ halvblod, fullblod) är att de tycker så mycket om sin häst att de inte ser stoets bristande egenskaper som ridhäst, vilket de flesta travare faktiskt har. Jag har ridit och själv ägt travare så jag vet av egen erfarenhet. Jag ångrar inte den dag jag köpte en ridhäst, jag fick mycket mer utav min ridning. Som någon skrev kostar det lika mycket (om inte mer) att avla fram en häst som att köpa och då kvittar det om det är en korsning eller en renrasig. Var kritiska och avla inte på ston som inte kan tillföra aveln något utan köp då istället, för då vet ni mer vad ni får, för det kan faktiskt bli så att fölet ändå inte blir likt erat sto. Nu vet jag inte om trådskaparens sto har några extremt bra kvaliteter som ridhäst fast hon är travare och det finns ju varmblodskorsningar som är mycket bra t ex Charlies Safari (Cortez- vblsto som placerat sig 150 tror jag det var) och den franske varmblodskorsningen Jappeloup som gick bl a World Cup, men dessa hästar är "undantag ifrån reglen". Jag har också sett halvblod/travarkorsningar som är rena katastrofen också. Inlägget riktar sig till fler än trådskaparen.
Jag har även sett 2 Zeb avkommor och den ena u: ponnysto och den andra u: halvblodsto och tyckte att bägge var ok, men fick absolut ingen wow upplevelse. Ponnyfölet var skäck och halvblodsfölet fux utan tecken.

Men du, den hingst som ditt sto är efter kan ju ha lämnat bra som morfar. Kolla med Martha här på forumet hon har bra koll på sånt.

Hon kan säkert oxå komma med förslag på hingst till ditt sto. Har du kollat de länkar jag tipsade om?

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka