• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
Det är nu i9nte bara Nactus som betäckt Ardenner. Flyingehingsten Dacke gick under öknamnet "Ardennerförstöraren". Folk skulle nog bli lite mörkrädda om de visste vad som låg långt bak i deras hästar... :)
Eva

Varför mörkrädda? Alla korsningar är inte av ondo! Naturligtvis är inte alla bra heller. Men jag tror att de sämre varianterna sorterar ut sig själv i längden, medan de bra har tillfört något! :D

Hur skulle livet se ut om allt var så himla likriktat? ;)

Majim G är bra på allt! :love: Han har tävlat hoppning och även dressyr. Han är MYCKET snyggare i verkligeheten än på bild och trots vad många säger om honom är han INTE elak. Tvärtom en cool kille med lite bus- enbart glada bocksprång där och alltid focuserad vid ridning.

Mitt sto är betäckt med honom nu- jag tror ATT de tar emot vbl men de är nog inte jätteglada för att blanda hbl med vbl. Kanske i slutet av säsongen då de vet hur många ston som hört av sig?

KOlla tidigare trådar om MAJIM G där finns bild på honom!

Nä, förmodligen skulle en tjusig halvblods hingst inte säga nej till ett knubbigt Ardennersto om han själv fick bestämma... :)
Eva

Jag har inte träffat på någon Zeb avkomma. Men antagligen så kommer du att få en avkomma som ligger någonstans mellan 160 cm och 165 cm, den kan bli 5 cm högre eller lägre. Men troligtvis så blir den nog minst 160 cm.. Men det är svår att säga.

Måste bara göra en liten inflik ang alla dessa kommentarer om VARFÖR man väljer en halvblodshingst till sitt varmblodssto. Jag tycker att det är upp till var å en att bestämma vilken hingst man väljer. Ingen annan har med det att göra.. Det är ingen som ifrågasätter varför man betäcker ett visst halvblodssto med en viss halvblodshingst. Om jag betäcker mitt rena svenska halvblodssto sto med en tysk hingst tex så är det ingen som ifrågasätter varför jag tar honom. De undrar inte varför jag blandar två olika raser! Jag fattar inte hur folk kan anse att en häst som inte har gröna papper är mindre värd!?! Det är för mig obegripligt.. Jag har själv två oäktingar i stallet, en som har nordsvensk i sig och grå papper, en som är korsning med Lipizzanare/Arab/Connemara och utan papper. Är de mindre värda än mitt sto med gröna papper och elit premierad mamma, pappan tävlar svår hoppning..
Äh sköt er själva å skit i andra.. Det är min åsikt och jag står för den!

håller helt med dej!
inte för att det gör mej något att dom klagar, det bevisar bara för mej att dom inte har något bakom pannbenet.
jag rör mej inte tum, jag tänker korsa o det ska folk skita i.

Man får väl inte avla på icke godkända hingstar om man inte äger sto och hingst??

Eller har den regeln ändrats??

Ja jag håller med dig varför använda en ickegodkänd hingst?? :confused:
Dom blir ju icke godkända av en anledning som inte är så bra!

Finns ju hingstar som är skäckar bla paint hästar.. använd dom om man nu vill ha en skäck!

Välj en hingst som är känd en hingst som inte är känd är mån om att få ut avkommer som kan prestera något.

Kan ju bara säga hur jag tänker på min avelshund
Har då aldrig hört att någon nekar en att betäcka ett travarsto med nån annna ras!
Jag skulle ta en painthingst som är godkänd då får du nog en fin avkomma efter!.

Men har ditt sto bra stam?? varför inte avla med en travarhingst??? en fransk travare typ :love:

Du har helt rätt i att man inte får använda icke godkända hingstar på andra ston än sina egna. MEN hingsten ifråga Zeb är avelsvärderad och får användas i allmän avel!

Om man använder en paint hingst så är det ju precis samma sak som att använda tex Zeb! Så jag förstår inte VARFÖR man skulle göra det!?!

hon har hyfsad stam längre bak. men verken hon eller hennes syster har det gått bra för på travet... så jag vet inte. kasnke inte så bra stam då i alla fall.

Nä man ska snvända en GODKÄND painthingst så klart!
Men det måste ju vara en anledning till att zeb bara är avelsvärderad!!
Jag skulle aldrig våga använda en hingst som icke är HELT godkänd och har visat vad den går för på tävlingsbabab samt visat att avkommerna är bra!
Även värdens snyggaste och bästa hingst kan ge skitavkommer iof, därför tar man spermaprover och dom måste uppfylla vissa krav annars får dom hingstarna inte användas!

Problemet är att hästarna drabbas och att människor har orealistiska förväntningar. Det är väl ganska bra att människor på en sådan här tråd ger uttryck för sina farhågor och erfarenheter, så att stoägaren kan ta med dem i beaktande när hon fattar sitt beslut.

För kanske är inte Zeb och travare världens bästa kombo om man vill ha en dressyrhäst. Vill man få en ridhäst efter stoet kanske man ska fundera på en annan hingst - en som är godkänd och/eller har lite prestationer. Det kanske inte alls går att få fram en god ridhäst efter stoet? Hingstens meriter kan fungera som reklam OM något oförutsett händer och fölet måste säljas (ett sätt att säga: Ja, detta är en korsning - men en genomtänkt sådan. En icke-godkänd hingst skickar nog inte rätt signal).

Den som tar fram ett korsningsföl behöver veta att marknaden är svag. De som är intresserade av sådana hästar har ofta ganska låga ambitioner och de betalar inte särskilt väl - de kan köpa en travare för 6 000 och bli helt nöjda. Detta innebär att hästarna ofta är billiga, vilket ökar risken för att de köps lättvindigt. Det finns mycket undermålig hästhållning i vårt land och offren är ofta hästar i prisklassen 5-30 000. Kanske måste man acceptera att ta bort en egenuppfödd korsning den dagen då man själv inte kan ha hästen kvar - det är ett bättre alternativ än att hästen blir en vandringspokal.

I stoägarens kläder skulle jag ta mig en funderare kring stoet och hennes stam. Hur bra är hon? Beror det som är bra med henne på hennes genetiska bagage? Hur ser hennes släkt ut? Vad har de gjort?

Sedan skulle jag titta på vilka av hennes egenskaper som jag vill behålla, vilka jag vill förstärka och vilka jag vill kompensera för. Vad ska fölet användas till? Kan jag behålla det? Har jag tid, kunskap och pengar nog att föda upp en unghäst? Är det så roligt att ha föl att det väger upp merkostnaden att tillverka nästa häst själv? Vad händer om jag inte kan behålla avkomman?

Valet av hingst beror på svaret på dessa frågor. Finns det någon avelsrådgivning att ringa till - en del halvblodsmänniskor kan även travare och kanske finns det hingstar som lämnat mer eller mindre bra med travare? Finns det någon som kan ta sig en titt på ditt sto med objektiva ögon? Kanske ska du tänka lite större. Kanske kunde en arabhingst godkänd för halvblodsavel vara ett alternativ - då vet du att exteriör och gångarter inte är helt katastrofala samtidigt som du får en kombination som åtminstone distansryttare intresserar sig för (fast de betalar i regel inte särskilt bra)

Tänk inte fast dig! Försök bena ut vad du vill och vad som krävs för att öka chanserna att åstadkomma detta. Ta reda på vad som i värsta fall kan hända och om du kan leva med det.

Avelsvärderad innebär inte att hästen är godkänd, bara att den är visad och att ett utlåtande lämnats. För icke godkända hingstar står det :"bör inte användas i avel", i papprena.

En godkänd painthingst har ju blivit värderad och GODKÄND, en häst som bara blivit avelsvärderad är inte godkänd, men tyvärr laglig att avla på ändå.

(Vissa raser kan ännu inte godkännas i Sverige, tex nya, små raser. Där går man på avelsvärderingen, och då står det att hästen rekommeneras för avel om den är bra nog)

Men en avelsvärderad får man avla på. Dom hblskäck hingstar som används i Sverige är just avelsvärderade, som tex Zeb, Simsalbim, Sambesi.

Det som de menar är att de avelsvärderade hingstarna inte behövt genomföra något bruksprov...dvs du vet inte vad hingsten har för talang såvida du inte använder tex Simsalabim som tävlat MSV hoppning...där vet du åtminstone att han hoppat MSV.Man får alltså försöka leta reda på så mycket som möjligt om dessa hingstar självt.

Sedan finns det ju andra frågetecken...ta tex Sambesi...han är godkänd i flera förbund utomlands...men ej godkänd i Sverige eftersom han inte trots många år i aveln hade några avkomme-meriter.

Av dessa tre hingstar som står med här...så tycker jag att du gjorde rätt som valde Simsalabim utav dem ändå.Både med hans meriter och med tanke på de bra hästar som kommit ur den sto-stammen,många tävlande syskon såväl nationellt som internationellt...om man nu ska jämföra just skäckhingstar.

Heja Egot! :bow: :bow: :bow:

Jag tror nästan jag skrev en identisk sak i en gammal tråd! ;) :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka