• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
Hbl får väl inte vara skäckar vad jag vet!??
Så varför försöka avla fram skäckar då inom hbl???
Vill man ha en skäck finns det raser som bara är skäckar=) Kolla in paint hästen exempel :love:

Klart att det finns halvblod som är skäckar! :D

Mina är halvblodsskäckar...den ena efter Marwin-Troll och den andre e:As de Thurin-Anart. ;)

skäck är en godkänd färg inom halvblodsrasen. ;)

Jodå, halvblod får visst vara skäckar. Det är bara det att det inte har kommit fram någon enda GODKÄND skäckhingst ännu. Men det finns skäckston som är stamboksförda så det FINNS och är godkänt. Dessutom så är ju hbl stamboken öppen vilket betyder att har en häst tre led godkända hingstar så kan den stambokföras med gröna papir.

Till både dig och pretty_fly..

Det är skillnad på värde och värde. Det är klart som korvspad att om du avlar fram en ren travare så är den MER värd än en korsning, eftersom den kan gå på travet, men det behöver inte betyda att man tycker mindre om fölet. Det handlar alltså om pengar - inte känslomässigt värde.

Exemplet med svensk halvblodhäst och Holstiener går ju inte tat jämföra med en travare och halvblodskorning. Dels för att ekonomiskt skiljer det massor (fortfarande inte känslomässigt) och dessutom är de raserna avlade med samma ändamål - ridning.

Vi sköter oss själva och bryr oss om andra, framför allt andra hästar. Jag tycker faktiskt att det är onödigt att producera hästar som marknaden är överfylld med. Vad resulterar det i ? Jo att en till häst får åka slakttransport till Italien, det kanske inte är just DIn avkomma, men en som du kunde ha köpt istället.

Jag köper GÄRNA halvblod med elit-mamma och svårhoppningpappa för samma peng som de korsningarna om de nu har samma ekonomiska värde ;)

Okej=) ja men då är det bara att vänta tills den kommer en godkänd skäckhingst då=)

Den enda färg som inte är godkänd är albino så vitt jag vet.

Det finns en hingst...ja han är faktiskt åter tillbaka i Tyskland nu efter att ha tillbringat en del tid i USA som är skäck och godkänd.

Han heter Icon är 168 cm hög,sv/vit och tävlar svår dressyr...och har avkommor i svår dressyr och grand prix hoppning.

Denna hingst går att söka seminimport på om man vill!

ja visst är han snygg! :love:

storlek,snyggt tecknad,meriter och avkomme-meriter...vad kan man mer begära!?! ;)

Vad är det painten gör på sitt bruksprov här i sverige? Jag trodde att paint liksom appalosa "bara" var avelsvärderade.

När man resonerar som du gör nu och ska ha en kanon hingst som själv presterat samt endast har gett kanon avkommor får man ju hoppas att någon annan med bra ston vågar använda hingsten så alla dessa kanon avkommor kan födas, det är ganska ointressant vad hingsten själv har gjort, det enda intressanta är vad han nedärver till sina avkommor, även det bästa hingst kan vara en dålig avelshingst. I Sverige är vi tyvärr lite efter när det gäller det mesta inom hingstar, vi godkänner inte dom riktiga bruksproven i Tyskland utan hästarna ska göra om sina bruksprov när dom kommer hit. Sedan har vi knappast kommit någon vart, titta på ridponnyaveln, vi ligger långt ned på dom Internationella listorna, vinner gör varje år Tyskland samt Holland där man har snabba generationsskiften i aveln, man vågar använda unga ston samt att använda dom unga nygodkända hingstarna på så vis kommer aveln framåt snabbt.
Men ska vi sitta och vänta på att avkommorna ska växa upp och prestera något då tappar vi tid.

Hur har det gått för den amerikanske halvblodshingsten (skäck) som skulle gå det europeiska/tyska? bruksprovet? Minns inte vad han heter, men nåt på S har jag för mig? :confused:

Svarar nån i högen.

Zeb kan/kunde inte bli godkänd pga ej fullständig stam. Det är "allt".

Sculptor ska gå bruksprovet antingen höst 2004 eller våren 2005 som jag har förstått det. De har redan börjat frysa undan efter honom. ;)

Såg en homozygot skäckhingst till salu född -04...rätt ful var den...eh 18 000 dollar!Rent halvblod med tyska linjer född i USA. :eek:

myfairlady91

"Det är ingen som ifrågasätter varför man betäcker ett visst halvblodssto med en viss halvblodshingst".

Definitivt.
Är man intresserad av avel med målinriktning och viss dos elittänkande så ställer man definitivt den frågan.

Det är inte sällan man träffar människor som enligt ens egen uppfattning valt en hingst som är helt fel till deras ston - då är ändå ändamålet densamma för de bägge linjerna dvs ridning.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka