• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
vill du då vara snäll och förklara för mig hur det är logiskt att det är helt okej att importera sperma från en tyskhingst när den står i tyskland men kommer den till svergie och blir avelsvärderad så är den inte okej att använda?

Nämligen följande: Hingsten är GODKÄND i det land den står i. Kommer den hit och underkänns så är det tough luck, den är inte godkänd i det land/avelsförbund den står i. Däremot får avkommor efter Sambesi som till exempel föds i Tyskland gröna papper eftersom han är godkänd DÄR.

As simple as that.

Jag har aldrig påstått att Zeb skulle ha väldigt höga poäng eller ens att 38p är särskilt högt. Du har nog blandat ihop nåt. MEN, om han haft godkänd (full) stam så hade han blivit godkänd som hingst med sina 38 exteriörpoäng. Eller hur?

Halvkass eller inte, för dig är han kanske det men ingen kommer att tvinga dig att använda honom heller. Det kommer alltid att finnas åsikter om hingstar, vare sig de är godkända eller inte. Och alla har olika åsikter. Men man behöver ju inte smutskasta någon av dem för att man inte själv tycker om dem (eller färgen), eller hur? Väldigt omoget. ;)

Uppenbarligen finns det gott om folk (stoägare) som värderar Zeb högt, Anna Hassö tävlade ju hans son Texas och betäckte även ett(?) sto med honom (Texas). Men hon visste förmodligen inte vad hon gjorde, eller?

Intressanta frågor, men du ska nog ställa dem till hans ägare (eller den förra ägaren), som förhoppningsvis kan svara dig!

Zeb har ju även en hel del avkommor efter ponnyston som är reggade som ridponnyer. Och Zeb har inte heller fått små avkommor överlag med stora ston. Så mycket vet jag i alla fall!

Och jag har heller aldrig hört fd ägaren (eller någon annan) påstå att han skulle passa till allt och alla! Men vissa hingstar får ju många ston av olika sorter. Och hur många hingstägare tackar nej till ston, bara för att de är av annan ras? Även Nactus har ju betäckt ardenner.

Men OM någon nu vill betäcka med just en skäckhingst, som det ju handlar om här, så är Zeb trots allt en av de lämpligare kandidaterna. Han står ju dessutom närmare den moderna sportmodellen än de flesta andra.

Jo, nuförtiden gör det ju det. Fast inte länge till, vad jag har förstått.

Nej, jag tror inte att någon sagt att han passar alla ston - men till en stoägares ansvar hör ju att ställa dessa frågor och att inte nöja sig med halvkvädda visor. (Likaså tror jag att det finns en tanke med Zeb - även om jag själv kanske inte skulle hålla med om den)

Jag vet inte om vi råder/kritiserar på rätt sätt. Sto plus hingst blir ju i 99% av fallen en häst och många är nöjda så. Det gäller att även de som "sentimentalavlar" får fram bästa möjliga häst för deras ändamål (och få dem att vara helt säkra på att de verkligen vill ha ett föl innan de betäcker). Och det går inte att bortse ifrån att ibland är mammans namn den viktigaste egenskap en häst kan ha. Det är inte konsigare än att vissa vill ha hästar som showar i änden på ett snöre eller hoppar hus.

Samtidigt måste man se till att de hästar som föds är friska och hållbara. Ett godkänande innebär att hingsten inte kan vara helt kass. Vad hästarna och deras släkt, gjort, kan ge en fingervisning om avkomman håller. Saknas papper eller om någon gjort en egen lösning, måste man börja ställa frågor. (T.e.x om en hingst godkänd i Tyskland exporteras till Sverige, där den inte går igenom. Varför exporterades hästen? Varför re-exporterades den inte när den inte passerade nålsögat? Det KAN vara något lurt bakom). En stoägare bör vara misstänksam och pedantisk

Man bör också ställa frågan - vad händer med min häst om inte jag kan ta hand om den? Där finns dock en drastisk nödlösning.

Nej, jag tror inte att någon sagt att han passar alla ston - men till en stoägares ansvar hör ju att ställa dessa frågor och att inte nöja sig med halvkvädda visor. (Likaså tror jag att det finns en tanke med Zeb - även om jag själv kanske inte skulle hålla med om den)

Jag vet inte om vi råder/kritiserar på rätt sätt. Sto plus hingst blir ju i 99% av fallen en häst och många är nöjda så. Det gäller att även de som "sentimentalavlar" får fram bästa möjliga häst för deras ändamål (och få dem att vara helt säkra på att de verkligen vill ha ett föl innan de betäcker). Och det går inte att bortse ifrån att ibland är mammans namn den viktigaste egenskap en häst kan ha. Det är inte konsigare än att vissa vill ha hästar som showar i änden på ett snöre eller hoppar hus.

Samtidigt måste man se till att de hästar som föds är friska och hållbara. Ett godkänande innebär att hingsten inte kan vara helt kass. Vad hästarna och deras släkt, gjort, kan ge en fingervisning om avkomman håller. Saknas papper eller om någon gjort en egen lösning, måste man börja ställa frågor. (T.e.x om en hingst godkänd i Tyskland exporteras till Sverige, där den inte går igenom. Varför exporterades hästen? Varför re-exporterades den inte när den inte passerade nålsögat? Det KAN vara något lurt bakom). En stoägare bör vara misstänksam och pedantisk

Man bör också ställa frågan - vad händer med min häst om inte jag kan ta hand om den? Där finns dock en drastisk nödlösning.

Jag har en ettårig avkomma efter Zeb, u: mitt kallblodstravarsto.
Zilveradoh är väldigt snygg att se på (inte bara min åsikt), tuff och OTROLIGT lättlärd!! I skrivande stund är han ca 150 cm hög och han lär bli större. (Mamman endast 155 cm).
Han är på inkörning just nu och allt funkar jättebra! :)

I vintras var Zilver väldigt jobbig att hantera ett tag. Bråkade HELA tiden, så jag nästan var på väg att ge upp. :( Men skam den som ger sig! :D

Han ÄR en tuff individ som måste veta sin plats, men nu fungerar allt hur bra som helst! De som kör in honom är imponerade över hur välhanterad och cool han är.

Han är dock nyligen kastrerad, eftersom hingsten i honom verkligen vaknade till liv för några veckor sedan!! Bl.a försökte han ha ihjäl deras lille shettishingst... :crazy:
Så det var ett mycket enkelt beslut att ta kulorna på honom!

Men nu efter kastreringen går de två ihop och är hur goda vänner som helst! :)

Jag vet att du inte påstått att 38 p är väldigt högt, jag konstaterade bara att det inte var det. Inte heller tycker jag att jag smutskastar Zeb på något vis, det tycker jag inte att man gör så fort man inte bara säger positiva saker.

Ingen har pratat om att de som betäcker med Zeb inte vet vad de gör, det tror jag säkert, men jag tycker att det är dumt och skadligt för aveln. Zeb är icke godkänd av ett skäl, icke godkänd stam, och så är det med det. Samtidigt så tycker jag inte att det är konstigt att färgavel fått dåligt rykte när folk avlar så pass oseriöst som jag anser att det är att avla på icke godkända hingstar.

Det beror ju på vilken skäckhingst man söker importsperma på.

Hade tex Sambesi stått kvar i Tyskland och man hade tagit in semin på honom...så hade det inte gått att få gröna papper här ändå, då han inte haft tillräckligt många tävlande avkommor för sin ålder sett. ;)

Men en hingst som skulle vara möjlig att få gröna papper efter borde vara Icon...som själv tävlar svår dressyr och har avkommor i Grand Prix i såväl hoppning som dressyr. ;)

Hmm jo men visst var väl Doman ox godkänd inom hbl aveln...det har jag för mej.

Zeb är enbart avelsvärderad pga av icke fullvärdig stam dvs 2 generationer.

Oavsett...ja ska vi nu diskutera vanliga halvblodshingstar och godkännande,så tycker jag då och då både en och annan hingst går vårat svenska avelsförbund förbi.Vårat bruksprov är så kort...en taskig dag - och adjöss med dej! :(

Det har förekommit toppstammade hingstar till salu pga av skada som vi här i Sverige aldrig kan köpa in och nyttja i våran avel och få fulla papper på avkommorna.Hingstar ur gediget möderne med prestation med mera...men hingsten i sej kanske så ung redan då skadan inträffat och sedan obrukbar....alltså ingen möjlighet att genomföra ett bruksprov eller meritera sej.En hingst som kanske kunde tillföra något i aveln.Detta är något som jag tycker är synd.Nu menar jag hingstar med blåblodig härstamning... :(

Visst, men du "konstaterade" det så många gånger att det lät som om jag hade påstått det. ;)

Och jo, jag tycker du smutskastar bl.a. Zeb just för att du är så överdrivet negativ och t.o.m. kallar honom för halvkass hingst som inte har nåt att tillföra. DET är smutskastning.

Du skrev förresten "så fort man inte bara säger positiva saker"...du har överhuvudtaget inte sagt något positivt alls! Man väljer själv hur man uttrycker sig. Man kan vara negativt inställd till något utan att dumförklara alla andra med annan åsikt. Det kallas ödmjukhet.

Dessutom kan man välja en enbart avelsvärderad hingst UTAN att det handlar om färgavel. För trots allt har man bara 50% chans till skäck med tex Zeb. Man kan ju faktiskt bli lika glad om det blir fux eller brun...OM man är ute efter hans "andra" kvaliteter (förutom färgen).

Jag har en känsla av att om det fanns en godkänd skäckhingst och någon hade mage att välja just honom till sitt sto så skulle du ändå kalla det för oseriös färgavel!

Jag antar också att du inte är så glad över det nya beslutet att hingstar i fortsättningen inte kommer behöva godkännas för att få lov att användas i allmän avel? :confused:

Jag antar också att du inte är så glad över det nya beslutet att hingstar i fortsättningen inte kommer behöva godkännas för att få lov att användas i allmän avel

Så som jag läst det...så kan de behålla sina regler ändå.ASVH är ju en svensk stamboksförande förening och enligt reglerna skall man följa "moderstamböckerna"...så för den svenska halvblodshästen blir det nog ingen större förändring.Däremot skiljer sej väl reglerna för vissa ponnyraser som tex welsh som har sin huvudstambok i Wales.Jag har fattat det så i allafall?
:confused:

för att du är så överdrivet negativ och t.o.m. kallar honom för halvkass hingst som inte har nåt att tillföra.
Jag tycker inte att jag är överdrivet negativ. Jag kan inte se vad han kan tillföra som inte någon annan kan tillföra.

Man kan vara negativt inställd till något utan att dumförklara alla andra med annan åsikt.
Jag dumförklarar ingen. Läser du in det i mina inlägg får det stå för dig.

Dessutom kan man välja en enbart avelsvärderad hingst UTAN att det handlar om färgavel.
Det tycker jag är otroligt märkligt. Jag kan inte se vad någon av de avelsvärderade hingstarna har som inte de godkända ha.

Jag har en känsla av att om det fanns en godkänd skäckhingst och någon hade mage att välja just honom till sitt sto så skulle du ändå kalla det för oseriös färgavel!
Klistra inte på mig etiketter och åsikter, tack.
Jag antar också att du inte är så glad över det nya beslutet att hingstar i fortsättningen inte kommer behöva godkännas för att få lov att användas i allmän avel?
Jag tycker inte att mina personliga åsikter om sådant har med sakfrågan att göra. Istället för att analysera mig kanske du kan återgå till tråden.

Ser ingen anledning att fortsätta diskutera med dig, känns ganska ointressant ärligt talat. Jag vet vad du står för och anser, det räcker för mig.

Jag är själv mycket nöjd med min Zeb-avkomma (se min bild). Lyckoträff? Vem vet? MEN, om jag vetat förra året det jag vet idag hade jag förmodligen valt en godkänd hingst i alla fall. Men det betyder inte att jag nedvärderar varken Zeb eller min avkomma, på något sätt. Jag anser att alla ska få välja den hingst de vill, vare sig de är avelsvärderade eller godkända. Däremot tycker jag man ska låta bli de som fått stämpeln "rekommenderas ej till avel".

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 409
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 447
Senast: Nikan
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 046
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka